Hop til indhold

Kontinuerligt noget som skal rettes - røntgenfotografering?


Buddha
 Share

Recommended Posts

Der bliver ved at være noget galt med Egon, nu er vi begyndt at overveje at få hans ryg fotograferet, jeg ville høre om nogen måske havde nogle tanker om, om der er andet vi burde få tjekket i samme omgang?

 

Og er der nogle i kan anbefale, som helst ikke er Claus Sloth?

 

 

Det hele er startet, tror vi, med hans bækken. Dette har han længe fået sat på plads igen og igen ved kiropraktor og også nogle gange ved Frigast (over en periode på knap 2 år).

Pludselig havde han rigtig ondt og vi tog til dyrlæge for et grundigt tjek, og skiftede herefter til en osteopat. Hun fik hans bækken til at sidde og det har ikke sat sig forkert siden (thank heaven!), dette er cirka 1 år siden.

Men hun fandt så alt muligt andet som skulle løsnes og han var meget spændt i højre side af kroppen, dette mente hun var fordi han har aflastet og bevæget sig 'forkert', grundet bækkenet. Der er blevet arbejdet i nakken, det ene øre, alt muligt. Hun sagde at det var naturligt nok at vi fandt mange "små" ting, da hun ligesom arbejdede sig dybere og dybere, som de forskellige ting blev løsnet. Vi så store forandringer i Egons bevægemåde og han blev meget gladere.

 

Pga arbejde, har jeg haft svært ved at få tider ved hende, men har så i mellemtiden haft en massør på ham 12-15 gange og hun arbejdede især videre med højre side, og har virkelig gjort underværker for ham! Han bliver hele tiden mere bevægelig og flex, hvis man kan sige det sådan. Har øvet små øvelser med ham for at fremme de muskler som har været skånet/ikke brugt så meget.

 

Samtidigt har jeg så været ved en som laver osteopati + kranio sakral terapi i Køge, og for nyligt en som laver kranio sakral + akupressur. Begge har fundet ting der skulle fikses, ham fra Køge har især arbejdet på en sene?? som sidder fra øret ned mod kinden-agtigt, som Egon får ondt i og dermed hovedpine. Nogle gange kan jeg mærke at den helt svulmer op! Den sidste jeg skriver om, ordnede bl.a. hans brystben men også flere små ting rundt om på kroppen. Det var så ham som nævnte, at det kunne være tegn på at der var noget galt med ryggen, fordi Egon ikke vil galopere på løbeture.

 

 

 

Grunden til jeg ikke bare fortsætter stille og roligt med de forskellige behandlinger er, at der nu kun går få dage, så kan vi igen mærke på Egon at der er noget galt, så jeg har efterhånden fornemmelsen af at vi misser et eller andet, det vigtigste måske.

 

Og nu er jeg også ved at gå lidt død i hvad søren vi kan gøre... Det virker jo helt utroligt, at der bliver ved at komme noget, jeg forstår godt at hvis noget har siddet forkert længe, kan det tage en del gange at få det til at forblive korrekt - men, med bækkenet sad det jo i første omgang (hun rettede også alt muligt som havde forbindelse med bækkenet samtidigt).

 

 

Han er bestemt ikke en doven hund og han skal nok sørge for at holde halen højt på en tur så man ikke opdager noget og kunne finde på at korte turen af ;), men vi kan mærke forskel på ham herhjemme og især på om han er på smertestillende eller ej. Han er klart gladere, når han er på smertestillende - dette har han været on/off de sidste ugers tid, prøver at springe dage over for at se om han har det bedre.

 

 

Jeg havde virkelig intentionen om at holde historien kort men den blev vist lang og rodet alligevel, I må endelig spørge hvis der er noget uforståeligt.

Mit hjerte er totalt ved at gå i stykker over det her, men jeg håber og tror inderligt på, at vi kan få ham ordnet.

 

Nå ja, hofter, knæ og albuer er fotograferet (2 gange, undtagen albuerne) samt bækkenet er set på på billederne, og da var der absolut intet overhovedet at komme efter (udover at bækkenet sad skævt).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 109
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nå ja. Det jeg kan se: han vil ikke galopere, som skrevet, han kan finde på at gøre det lige i starten men han løber meget klumpet, hvilket han altså ikke plejer at gøre. Han sakker også hurtigt bagud, så vi har self skåret løbeturene helt ned nu (:cry:). Han padler med forbenene. Han har noget med det ene øre og vil have at vi skal klø ham i det, når det generer (der hvor jeg kan mærke senen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en mindre piskesmældskade, som bliver rettet ca 3 gange årligt hos osteopat (som også bruger kraniosakralterapi). De følgende 3-4 dage, er jeg nødt til at tage max dosis paracetamol (alm. smertestillende), da jeg ellers får det helt vildt elendigt, med smerter, hovedpine, kvalme etc. Kan du evt prøve at smertedække ham efter en behandling? Min teori mht til selv, er at jeg spænder helt vildt op/aflaster, fordi kroppen arbejder som en gal, og tager jeg ikke piller, holder min behandling ikke ret længe, men er jeg smertedækket mens kroppen "falder på plads", holder behandlingen i mange mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, sikke noget i har været igennem. Kunne man ikke forestille sig at besøge en dyrlæge som også var god til en form for ledmanipulation? og så forstælle ham/hende om alle symptomerne og hele hans historie. Måske den største sandsnylighed for et samlet svar. Så er det bare om der findes en sådan dyrlæge....

 

 

Jeg prøvede jo også med mysla at alt sad skævt hele tiden og osteopat behandlingerne ikke hjalp. Og det alene på grund af de dårlige hofter. da hun fik smertestillende for den gigt, så har hun ikke være så skæv siden. Men vi går så heller ikke til så mange flere behandlinger. Jeg masserer hende selv.

Men det jeg ville sige med det var faktisk bare at hele mysla blev opereret, ryg, hofter, bækken, albuer, skuldre og det eneste var hendes hofter. Så er det vel også muligt at det er egons ryg der forårsager det hele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en mindre piskesmældskade, som bliver rettet ca 3 gange årligt hos osteopat (som også bruger kraniosakralterapi). De følgende 3-4 dage, er jeg nødt til at tage max dosis paracetamol (alm. smertestillende), da jeg ellers får det helt vildt elendigt, med smerter, hovedpine, kvalme etc. Kan du evt prøve at smertedække ham efter en behandling? Min teori mht til selv, er at jeg spænder helt vildt op/aflaster, fordi kroppen arbejder som en gal, og tager jeg ikke piller, holder min behandling ikke ret længe, men er jeg smertedækket mens kroppen "falder på plads", holder behandlingen i mange mdr.

 

Det vil jeg helt klart prøve, tak.

 

Egon :ae:

 

Skal det være en ledmand, der tager billederne? Jeg tænker at en alm dyrlæge kan vurdere det meste og evt sende videre, når billederne er taget?

 

Jeg har tænkt ham nordmanden på Dyrehospitalet, har hørt han er dygtig og ham vi var ved med Buddha, synes han virkede som om han havde super god forstand på alle delene inde i sådan en hund. Men vil selvfølgelig få billederne og sende dem til nogle behandlere, og se om de har noget at sige til det :vedikke:

 

hmm, sikke noget i har været igennem. Kunne man ikke forestille sig at besøge en dyrlæge som også var god til en form for ledmanipulation? og så forstælle ham/hende om alle symptomerne og hele hans historie. Måske den største sandsnylighed for et samlet svar. Så er det bare om der findes en sådan dyrlæge....

 

 

Jeg prøvede jo også med mysla at alt sad skævt hele tiden og osteopat behandlingerne ikke hjalp. Og det alene på grund af de dårlige hofter. da hun fik smertestillende for den gigt, så har hun ikke være så skæv siden. Men vi går så heller ikke til så mange flere behandlinger. Jeg masserer hende selv.

Men det jeg ville sige med det var faktisk bare at hele mysla blev opereret, ryg, hofter, bækken, albuer, skuldre og det eneste var hendes hofter. Så er det vel også muligt at det er egons ryg der forårsager det hele?

 

Jeg kender ikke nogen dyrlæger som kan ledmanipulation, desværre. Men som skrevet til Missing, så tænker jeg ham fra Dyrehospitalet, der er Charlotte Frigast jo også, hun er super sød, måske hun kan overtales til at kigge med.

 

Jeg har skrevet med ham som behandlede Egon sidst, han siger at det lyder som om der sidder noget dybt i ham og siger som skrevet vi bør få fotograferet ryggen. Jeg tænker også at få dem til at se om der evt. kunne være noget gigt omkring bækkenet, det var der ikke da han var 18 måneder men det er jo også længe siden efterhånden.

 

Det er også det som er logisk for mig efterhånden, der sidder måske et eller andet som ingen har opdaget - og i guder, hvor det bekymrer mig at tænke på :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når i , hvis jeg forstår det korrekt ,mangler røntgen på ryggen, så er f.eks. spondylose jo nærliggende her????

Jeg går jo selv på en diskos, der er faldet sammen, og når min ryg giver gener til et ben, tager det lang tid at blive ordentlig i bevægeapparatet, hvis jeg ikke er smertedækket. Vel fordi man ikke kan bevæge sig glidende, fordi man automatisk spænder.

Hvis jeg var dig, ville jeg bestille direkte tid hos Charlotte Frigast for at få én udredning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når i , hvis jeg forstår det korrekt ,mangler røntgen på ryggen, så er f.eks. spondylose jo nærliggende her????

Jeg går jo selv på en diskos, der er faldet sammen, og når min ryg giver gener til et ben, tager det lang tid at blive ordentlig i bevægeapparatet, hvis jeg ikke er smertedækket. Vel fordi man ikke kan bevæge sig glidende, fordi man automatisk spænder.

Hvis jeg var dig, ville jeg bestille direkte tid hos Charlotte Frigast for at få én udredning.

 

Er det ikke normalt noget hvor hunden sådan kan skrige af smerte? Han har ikke problemer med at rejse sig, har heller ikke bidt mærke i at han er langsom til at komme i omdrejninger efter hvile.

 

Han har været ved Charlotte en god håndfuld gange, så det ser jeg ikke helt vil ændre noget nu, andet end at det måske er godt at hun ser med på røntgenbillederne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget lort,.. rent ud sagt. :ae: Jeg ville helt sikkert få Claus (se linket nedenunder) til at se på Egon. Hvad den mand ikke kan få ud af at se på et røntgenbillede er ikke værd at kunne se og så er han desuden en meget erfaren rotte når det kommer til diagnosticering. Personligt synes jeg også at han er god til at rådgive om behandling, fordi han ikke anbefaler noget for ejerens skyld.

 

Faxe Dyrehospital er også ret gode til lidelser i bevægeapparatet :)

 

Dem har jeg også hørt godt om, men så vidt jeg husker bor Buddha i Kbh, og så er Claus Sloth lettere at komme til.

 

http://www.skovshoved-dyreklinik.dk/da-DK/Forside.aspx

 

Jeg kender ikke nogen dyrlæger som kan ledmanipulation, desværre. Men som skrevet til Missing, så tænker jeg ham fra Dyrehospitalet, der er Charlotte Frigast jo også, hun er super sød, måske hun kan overtales til at kigge med.

Jeg har gået hos Thomas Ingvorsen som er dyrlæge, kiropraktor og osteopat. En konsultation tager omkring en time (hvilket jeg synes er længe i forhold til hos andre behandlere) hvor han går hele dyrets krop igennem. Han virker til at være up to speed med viden indenfor bl.a. ernæring og træningsmetoder og så er han fantastisk blid og tålmodig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke normalt noget hvor hunden sådan kan skrige af smerte?

Jo, men først, når det nydannede og meget overflødige knoglevæv er stort nok til, at det "knækker" ved en forkert bevægelse (fx når hunden pludselig drejer sig). Vil han hoppe op i en sofa for eksempel eller rulle rundt på et gulv(tæppe)? For det holdt vores forrige hund pludselig op med uden at jeg tænkte nærmere over det. Men det var garanteret den dengang begyndende spondylose, som først blev opdaget, da den blev karakteriseret som "svær".

 

Jeg krydser fingre for jer og håber, at I finder en løsning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget lort,.. rent ud sagt. :ae: Jeg ville helt sikkert få Claus (se linket nedenunder) til at se på Egon. Hvad den mand ikke kan få ud af at se på et røntgenbillede er ikke værd at kunne se og så er han desuden en meget erfaren rotte når det kommer til diagnosticering. Personligt synes jeg også at han er god til at rådgive om behandling, fordi han ikke anbefaler noget for ejerens skyld.

 

 

 

Dem har jeg også hørt godt om, men så vidt jeg husker bor Buddha i Kbh, og så er Claus Sloth lettere at komme til.

 

http://www.skovshoved-dyreklinik.dk/da-DK/Forside.aspx

 

 

Jeg har gået hos Thomas Ingvorsen som er dyrlæge, kiropraktor og osteopat. En konsultation tager omkring en time (hvilket jeg synes er længe i forhold til hos andre behandlere) hvor han går hele dyrets krop igennem. Han virker til at være up to speed med viden indenfor bl.a. ernæring og træningsmetoder og så er han fantastisk blid og tålmodig.

 

Vil ikke til Claus Sloth.. er enig i at han er rigtig dygtig, han så også det skæve bækken da han fotograferede Egons hofter - men 1, han insisterede alligevel på, at nu skulle det hoftebillede bare i skabet, så han hev og vred og min hund havde KÆMPE smerter bagefter. 2, han sagde vi skulle regne med aflivelse, da han ikke tror på kiropraktik/osteopati og lignende. Desuden var der en frygteligt stresset stemning og manden hakkede seriøst bare bedøvelsen i min hund, mens min hund stod og kiggede den anden vej. Synes han var en rigtig røv, ærligt talt :lol:

 

Tror du Thomas vil være bedre at tage til, end Dyrehospitalet? Nordmanden vi var ved er der ikke mere, åbenbart, men umiddelbart er de jo ret kvalificerede derude, er min opfattelse. Har fået en tid på mandag på Dyrehospitalet, men den kan jo aflyses hvis det er. Skal dog have fat i en bil så.

 

Og så skal det jo være for røntgenbilledet jeg skal have en konsultation, bliver nødt til at vide om der er noget nu, og er jo sindssygt glad og tilfreds med alt det som Sommer har udrettet (og også vores massør) og jeg har som skrevet set utroligt store forbedringer på Egons bevægemåde, så dem vil jeg egentlig gerne fortsætte hos.

 

 

Jo, men først, når det nydannede og meget overflødige knoglevæv er stort nok til, at det "knækker" ved en forkert bevægelse (fx når hunden pludselig drejer sig). Vil han hoppe op i en sofa for eksempel eller rulle rundt på et gulv(tæppe)? For det holdt vores forrige hund pludselig op med uden at jeg tænkte nærmere over det. Men det var garanteret den dengang begyndende spondylose, som først blev opdaget, da den blev karakteriseret som "svær".

 

Jeg krydser fingre for jer og håber, at I finder en løsning!

 

Ok, tak for uddybning. Han hopper op i sofa og seng når han vil ligge der, og efter massage og øvelser, hopper han gerne op af ting og mig (det var en af øvelserne). Han har aldrig ville rulle som en øvelse men nu er han jo også lidt en som forevigt vil nægte noget, hvis han først har besluttet sig for det - han ligger nemlig dagligt på ryggen ude i haven og siger sjove lyde, og så skal vi komme og klø ham på maven, så jeg ved sgu ikke rigtigt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lade være med at sammenligne med mig selv... Jeg kan jo også rettes på igen og igen, uden at det nogensinde bli'r helt godt - fordi jeg ødelægger det hele igen ved mit arbejde. Kan det tænkes at der også er noget Egon gør til daglig, som får ødelagt hans "opretninger"? :vedikke: For hvis han har det markant bedre efter behandlingerne, så må de jo i bund og grund virke? Kunsten er så at undgå at man falder i de samme riller igen, så det hele sætter sig forkert. Ved fra mig selv at nu kan jeg se frem til et laaangt forløb med øvelser og træning, sandsynligvis skal jeg bli' ved med at træne altid hvis jeg vil undgå ondt i ryggen. Og så er det jeg tænker at det må være det samme med hunde..? Men med hundene har vi en tendens til at tro at det er nok at gå til behandlinger, måske lave nogle få øvelser i en kortere periode, og så skal det hele gerne bare være i orden igen. Jeg har lige fået taget røntgenbilleder af min ryg, og den ser helt fin ud, det er altså "bare" muskler der ødelægger for mig. Og hvorfor skulle det være anderledes med hunde?

 

Bare lidt løse tanker herfra, måske lidt langt ude at sammenligne hund og menneske, måske ikke..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lade være med at sammenligne med mig selv... Jeg kan jo også rettes på igen og igen, uden at det nogensinde bli'r helt godt - fordi jeg ødelægger det hele igen ved mit arbejde. Kan det tænkes at der også er noget Egon gør til daglig, som får ødelagt hans "opretninger"? :vedikke: For hvis han har det markant bedre efter behandlingerne, så må de jo i bund og grund virke? Kunsten er så at undgå at man falder i de samme riller igen, så det hele sætter sig forkert. Ved fra mig selv at nu kan jeg se frem til et laaangt forløb med øvelser og træning, sandsynligvis skal jeg bli' ved med at træne altid hvis jeg vil undgå ondt i ryggen. Og så er det jeg tænker at det må være det samme med hunde..? Men med hundene har vi en tendens til at tro at det er nok at gå til behandlinger, måske lave nogle få øvelser i en kortere periode, og så skal det hele gerne bare være i orden igen. Jeg har lige fået taget røntgenbilleder af min ryg, og den ser helt fin ud, det er altså "bare" muskler der ødelægger for mig. Og hvorfor skulle det være anderledes med hunde?

 

Bare lidt løse tanker herfra, måske lidt langt ude at sammenligne hund og menneske, måske ikke..? :vedikke:

 

Fuldstændig min tanke - jeg går også 'forebyggende' til kiro hver 4. uge. Og det slipper jeg aldrig for. eller jo - det kan jeg godt skippe et stykke tid, men så er det også helt 100% sikkert at jeg får et kæmpe tilbagefald, med 3-4 behandlinger hver uge, som start.

 

Jeg er vist bare sammensat af ukurrante reservedele og skal derfor holdes mere ved lige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lade være med at sammenligne med mig selv... Jeg kan jo også rettes på igen og igen, uden at det nogensinde bli'r helt godt - fordi jeg ødelægger det hele igen ved mit arbejde. Kan det tænkes at der også er noget Egon gør til daglig, som får ødelagt hans "opretninger"? :vedikke: For hvis han har det markant bedre efter behandlingerne, så må de jo i bund og grund virke? Kunsten er så at undgå at man falder i de samme riller igen, så det hele sætter sig forkert. Ved fra mig selv at nu kan jeg se frem til et laaangt forløb med øvelser og træning, sandsynligvis skal jeg bli' ved med at træne altid hvis jeg vil undgå ondt i ryggen. Og så er det jeg tænker at det må være det samme med hunde..? Men med hundene har vi en tendens til at tro at det er nok at gå til behandlinger, måske lave nogle få øvelser i en kortere periode, og så skal det hele gerne bare være i orden igen. Jeg har lige fået taget røntgenbilleder af min ryg, og den ser helt fin ud, det er altså "bare" muskler der ødelægger for mig. Og hvorfor skulle det være anderledes med hunde?

 

Bare lidt løse tanker herfra, måske lidt langt ude at sammenligne hund og menneske, måske ikke..? :vedikke:

 

Aner ikke hvad han skulle gøre, som ødelægger det. Han legede med Benny denne gang men det er ikke noget vi ellers har ladet ham før dagen efter. Han får kun en kort tur om eftermiddagen, efter en behandling. Og så er han jo ikke som Benny, han springer ikke rundt som en vanvittig eller tror han har superkræfter og kan flyve :rolleyes:.. Han er ret kontrolleret, også når han leger.

 

Jeg er slet ikke ude i at han aldrig skal have behandlinger mere, slet ikke, men jeg kan jo ikke tage afsted hver 2-3-4. dag..Synes også der er forskel på om man er lidt øm, men ellers fin - som vi vel alle kender til - og at han decideret ændrer sig efter om han er på smertestillende eller ej (som også er noget nyt, han har før været på smertestillende i perioder, hvor vi ikke synes vi mærkede noget specielt). Benny bliver også rettet i ny og næ, men på ham kan man næsten ikke se forskel, dvs han er stort set ikke påvirket af at noget har sat sig lidt skævt, det er svært ikke at sammenligne med ham og tænke at det burde være det samme med Egon.

 

Er klar over, at det KAN vise sig, at der ikke er noget at se på et billede og det håber jeg selvfølgelig, for så er det enten som du siger, eller også er det at vi igen i en lang periode skal afsted med ham hver uge for at komme til bunds, og måske holde os til Sommer, eftersom hun er den der har gjort flest mirakler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil ikke til Claus Sloth.. er enig i at han er rigtig dygtig, han så også det skæve bækken da han fotograferede Egons hofter - men 1, han insisterede alligevel på, at nu skulle det hoftebillede bare i skabet, så han hev og vred og min hund havde KÆMPE smerter bagefter. 2, han sagde vi skulle regne med aflivelse, da han ikke tror på kiropraktik/osteopati og lignende. Desuden var der en frygteligt stresset stemning og manden hakkede seriøst bare bedøvelsen i min hund, mens min hund stod og kiggede den anden vej. Synes han var en rigtig røv, ærligt talt :lol:

Ærgerlig over at høre om din oplevelse, jeg har ellers kun hørt godt om ham. Han virker godt nok skeptisk overfor de mere alternative behandlingsformer, men ikke mere end at han anbefalede guldakupunktur til min venindes hund med spondylose og massage til Thailo.

 

Tror du Thomas vil være bedre at tage til, end Dyrehospitalet? Nordmanden vi var ved er der ikke mere, åbenbart, men umiddelbart er de jo ret kvalificerede derude, er min opfattelse. Har fået en tid på mandag på Dyrehospitalet, men den kan jo aflyses hvis det er. Skal dog have fat i en bil så.

Jeg ville nok starte med at få en dygtig "knogledyrlæge" til at stille en diagnose. Ken Lindeblad på Fakse skulle være rigtig dygtig.

 

Og så skal det jo være for røntgenbilledet jeg skal have en konsultation, bliver nødt til at vide om der er noget nu, og er jo sindssygt glad og tilfreds med alt det som Sommer har udrettet (og også vores massør) og jeg har som skrevet set utroligt store forbedringer på Egons bevægemåde, så dem vil jeg egentlig gerne fortsætte hos.

Jeg har jo gået hos Thomas siden Shandie var helt lille og der bliver også ved med at dukke noget op hele tiden. Det synes jeg generelt er billedet når man taler kiropraktorer, ledmanipulatører osv. :vedikke: Jeg er også lidt på gyngende grund med hvad jeg skal stille op med min hund, men overvejer at få en konsutation hos Claus, i håb om at finde noget der måske er er årsag til at behandlingerne hos Thomas ikke holder.

 

Ok, tak for uddybning. Han hopper op i sofa og seng når han vil ligge der, og efter massage og øvelser, hopper han gerne op af ting og mig (det var en af øvelserne). Han har aldrig ville rulle som en øvelse men nu er han jo også lidt en som forevigt vil nægte noget, hvis han først har besluttet sig for det - han ligger nemlig dagligt på ryggen ude i haven og siger sjove lyde, og så skal vi komme og klø ham på maven, så jeg ved sgu ikke rigtigt :vedikke:

 

Thailo fik konstateret spondylose i mild grad da han var 11 år (hvilket godt nok ikke er ualmindeligt i den alder) men han var stadig en lille bjergged der helst skulle helt op på toppen af de store bunker af træstammer ude i skoven,.. noget jeg kæmpede bravt med at vænne ham af med, da jeg fandt ud af at han havde et problem med lænden. Selv som helt gammel stod han på hovedet i sofaen og slog kolbøtter hen over mig, når han var pjattet, og fik først problemer med at hoppe op i møbler da hans muskelmasse svandt ind til ingenting, de sidste par måneder han levede. Han sov desuden altid på ryggen, så i starten er det altså ret små ting man skal kigge efter, f.eks. om hunden galloperer med samlede bagben, om haleføringen er blevet lavere og om hunden ligesom går og skyder lidt ryg (Thailos bagpart kom til at ligne en schæferhunds). Det kan også være en idé at få en anden til at gå i et meget roligt tempo med hunden (så stille man kan uden at den går i stå) og så se om skridtlængden er ens i begge sider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner ikke hvad han skulle gøre, som ødelægger det. Han legede med Benny denne gang men det er ikke noget vi ellers har ladet ham før dagen efter. Han får kun en kort tur om eftermiddagen, efter en behandling. Og så er han jo ikke som Benny, han springer ikke rundt som en vanvittig eller tror han har superkræfter og kan flyve :rolleyes:.. Han er ret kontrolleret, også når han leger.

 

Jeg er slet ikke ude i at han aldrig skal have behandlinger mere, slet ikke, men jeg kan jo ikke tage afsted hver 2-3-4. dag..Synes også der er forskel på om man er lidt øm, men ellers fin - som vi vel alle kender til - og at han decideret ændrer sig efter om han er på smertestillende eller ej (som også er noget nyt, han har før været på smertestillende i perioder, hvor vi ikke synes vi mærkede noget specielt). Benny bliver også rettet i ny og næ, men på ham kan man næsten ikke se forskel, dvs han er stort set ikke påvirket af at noget har sat sig lidt skævt, det er svært ikke at sammenligne med ham og tænke at det burde være det samme med Egon.

 

Er klar over, at det KAN vise sig, at der ikke er noget at se på et billede og det håber jeg selvfølgelig, for så er det enten som du siger, eller også er det at vi igen i en lang periode skal afsted med ham hver uge for at komme til bunds, og måske holde os til Sommer, eftersom hun er den der har gjort flest mirakler.

 

Nej nej, det var ikke dig specifikt jeg tænkte på, mht. det at tro at nogle få behandlinger er nok, etc...! Synes bare at vi hundeejere generelt, os allesammen, er tilbøjelige til at tænke mere i den retning, end vi gør med os selv.

 

Ved ikke om det bare er i min branche (tror det dog næppe) man tit hører folk fortælle at de "er nødt til at træne, for ellers får de ondt igen"? Og hvor man er obs på arbejdsstillinger etc.. Oversat til hunde, så burde vi måske lægge lidt mere i at træne og lave øvelser, end vi gør? Jeg har selv fået dødnemme øvelser til Iso, som godt kunne trænge til at bli' lidt mere stabiliseret, men dem er jeg da rigtig dårlig til at lave... (nå ja, får heller ikke lavet mine egne rygøvelser som jeg burde... :oops:)

 

Måske skulle du satse mere dér, på træning/øvelser? :vedikke: Nu ved jeg jo ikke om du allerede gør det i forvejen, selvfølgelig... Og jo, et røntgenbillede ville jeg selvfølgelig også ta'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo gået hos Thomas siden Shandie var helt lille og der bliver også ved med at dukke noget op hele tiden. Det synes jeg generelt er billedet når man taler kiropraktorer, ledmanipulatører osv. :vedikke: Jeg er også lidt på gyngende grund med hvad jeg skal stille op med min hund, men overvejer at få en konsutation hos Claus, i håb om at finde noget der måske er er årsag til at behandlingerne hos Thomas ikke holder.

Undskyld at jeg ta'r dig som eksempel, Ascha! Men det er lige sådan noget som det markerede jeg mener. Vi regner med at "behandlingerne holder" - men det tror jeg bare ikke at de kan. Ikke uden at man får trænet muskler op, som kan holde tingene på rette plads. Det er jo immervæk musklerne der holder hele skelettet på plads! Det er i hvert fald hvad jeg får at vide mht. mig selv, og faktisk også hvad Iso's massør siger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lade være med at sammenligne med mig selv... Jeg kan jo også rettes på igen og igen, uden at det nogensinde bli'r helt godt - fordi jeg ødelægger det hele igen ved mit arbejde. Kan det tænkes at der også er noget Egon gør til daglig, som får ødelagt hans "opretninger"? :vedikke: For hvis han har det markant bedre efter behandlingerne, så må de jo i bund og grund virke? Kunsten er så at undgå at man falder i de samme riller igen, så det hele sætter sig forkert. Ved fra mig selv at nu kan jeg se frem til et laaangt forløb med øvelser og træning, sandsynligvis skal jeg bli' ved med at træne altid hvis jeg vil undgå ondt i ryggen. Og så er det jeg tænker at det må være det samme med hunde..? Men med hundene har vi en tendens til at tro at det er nok at gå til behandlinger, måske lave nogle få øvelser i en kortere periode, og så skal det hele gerne bare være i orden igen. Jeg har lige fået taget røntgenbilleder af min ryg, og den ser helt fin ud, det er altså "bare" muskler der ødelægger for mig. Og hvorfor skulle det være anderledes med hunde?

 

Bare lidt løse tanker herfra, måske lidt langt ude at sammenligne hund og menneske, måske ikke..? :vedikke:

 

Det kan du sagtens have ret i. Jeg husker at Thomas fortalte mig, at ved en skade hvor hunden bliver øm, kan kroppen "huske" at skaden har været der, selvom hunden ikke føler ubehag længere. Det skulle så kunne gøre at hunden fortsætter med at bevæge sig som da den havde brug for at kompensere for smerter, selvom der ikke længere er en grund.

 

Jeg har faktisk oplevet det selv, da jeg for et par måneder siden delvist rev et ledbånd over. Jeg haltede selvfølgelig vildt i starten og haltede længe, men en dag opdagede jeg at jeg faktisk haltede selvom det egentlig ikke gjorde ondt at gå almindeligt. :vedikke: Resultatet af disse måneder i gakket gangart har faktisk gjort at jeg sommetider bliver øm i lænden, bare af at gå 10 meter,.. så skal jeg lige have strukket musklerne ud før jeg kan gå 10 meter igen. Skide irriterende.

 

Dog synes jeg ikke forklaringen kan bruges lige på Shandie (og undskyld, nu handler det jo ikke om min hund) men hun har jo været i behandling med jævne mellemrum siden hun var helt lille, hvorfor jeg lidt har mistænkt den forklaring som noget der kan undskylde at en behandling ikke holder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld at jeg ta'r dig som eksempel, Ascha! Men det er lige sådan noget som det markerede jeg mener. Vi regner med at "behandlingerne holder" - men det tror jeg bare ikke at de kan. Ikke uden at man får trænet muskler op, som kan holde tingene på rette plads. Det er jo immervæk musklerne der holder hele skelettet på plads! Det er i hvert fald hvad jeg får at vide mht. mig selv, og faktisk også hvad Iso's massør siger...

Det skal du ikke undskylde, vi snakker jo bare. Men nu kommer jeg lige til at lyde lidt negativ okay?, for så burde behandlinger jo også bakkes op af egentlig fysioterapi og det er jeg aldrig blevet foreslået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du sagtens have ret i. Jeg husker at Thomas fortalte mig, at ved en skade hvor hunden bliver øm, kan kroppen "huske" at skaden har været der, selvom hunden ikke føler ubehag længere. Det skulle så kunne gøre at hunden fortsætter med at bevæge sig som da den havde brug for at kompensere for smerter, selvom der ikke længere er en grund.

 

Jeg har faktisk oplevet det selv, da jeg for et par måneder siden delvist rev et ledbånd over. Jeg haltede selvfølgelig vildt i starten og haltede længe, men en dag opdagede jeg at jeg faktisk haltede selvom det egentlig ikke gjorde ondt at gå almindeligt. :vedikke: Resultatet af disse måneder i gakket gangart har faktisk gjort at jeg sommetider bliver øm i lænden, bare af at gå 10 meter,.. så skal jeg lige have strukket musklerne ud før jeg kan gå 10 meter igen. Skide irriterende.

 

Dog synes jeg ikke forklaringen kan bruges lige på Shandie (og undskyld, nu handler det jo ikke om min hund) men hun har jo været i behandling med jævne mellemrum siden hun var helt lille, hvorfor jeg lidt har mistænkt den forklaring som noget der kan undskylde at en behandling ikke holder.

Men der behøver jo ikke nødvendigvis være en (gammel) skade der gør at man bruger musklerne forkert/kompenserer. Det kan jo også være at man simpelthen har for svage muskler dér hvor der er brug for dem. Det er jo f.eks. tilfældet med mange af de hunde der mangler stabiliseringen, eller som mig selv med min ryg. Og det kan jo ha' mange grunde - dovenskab, sjusk, "bare" forkert brug af kroppen. Altså, ikke møntet på Shandie, men sådan generelt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du ikke undskylde, vi snakker jo bare. Men nu kommer jeg lige til at lyde lidt negativ okay?, for så burde behandlinger jo også bakkes op af egentlig fysioterapi og det er jeg aldrig blevet foreslået.

 

Og det er jo netop det jeg får hos min kiropraktor... Og som er common knowledge i mit fag, ALLE træner (undtagen dovne mig...), og især i genoptræning efter skader (som tit er behandlet hos kiro). Så hvorfor skulle det ikke også gælde hunde? Og synes ikke du lyder negativ! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaldur har jo spondylose. Han er jo jævnligt skæv i sit bækken og har gigt i sit forben, ligesom han bliver skæv og kompensere. Her hjælper det med kiropraktor ca hver 2-3 måned, back on track dækken, j/d foder og smertestillende. I det daglige tror jeg ikke han mærker ret meget til selve spondylosen, han kan vride sig i alle sindsyge stillinger og kaste sig ned på gulvet og græsset og rulle og vride sig. Spondylose findes i mange grader og hunde mærker det forskelligt. Faktisk tror jeg ikke det er spondylosen han mærker, men snarere alle de steder han spænder. Det er klart hans gigt i benet der genere ham mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...