Hop til indhold

Min hund vil pludselig kun spise "skodmad"


Gæst Johannes Jacobsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Johannes Jacobsen

Molly, en Golden Retriever på et år, er blevet kræsen i forhold til Acana, Orijen, Naturea, Go osv.

Det skete i slutningen af hendes løbetid for et par måneder siden, og i tre uger spiste stort set ingen ting.

 

Efter at have været stædig i tre uger blev hendes afføring gul og meget hård. Hun var træt og depri og ville ingenting.

Jeg gav op og tog til dyrlægen, som naturligvis kun anbefaler deres eget foder - Hills og Royal Canin. Endte med at købe to kg Hills natures best, som Molly synes er rigtig godt.

 

Det synes jeg så ikke, så prøver at indføre det gode foder igen, men hun nægter at spise det.

 

Er der nogen der har oplevet noget lignende, eller nogen der ved, om de såkaldt gode kornfrie produkter bliver lavet på en bestemt måde, som hun måske kan lugte og forbinder med noget skidt?

 

Gode ideer til, hvad vi kan gøre ønskes!

 

Kh Mollys bekymrede far :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde og mennesker er ikke nødvendigvis enige om hvad der er "skodfoder". Millioner af hunde verden over lever længe og godt på de fodermærker, du tilsyneladende foragter så meget.

 

Hunde har været domesticeret så længe, at deres fordøjelsessystem i nogen grad har tilpasset sig menneskemad. Det gælder for nogle individer mere end andre, men generelt er det ukorrekt at antage at korn altid er dårligt for hunde.

 

Jeg synes du skal give din hund det foder, hun selv ønsker at spise, og derefter holde godt øje med hendes almentilstand. Er pelsen stadig blank og sundheden og humøret i top, hvorfor skulle der så være noget galt med foderet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Umulia. Og så er Royal Canin og Hills nature jo altså ikke direkte skodmad. Altså, jeg vil også helst fodre kornfrit - men ville ingen skrupler have ved at fodre med de to mærker, hvis det var dét min hund ville spise. Ville være mere bekymret hvis det fx kun var billig supermarkeds mad jeg kunne få i hunden. Så hold øje med din hunds almene tilstand, er pelsen blank og glat, afføringen fin og ses din hund generelt ud til at trives på fodret, jamen så ville jeg da bare lade hende spise det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en hund der overhovedet ikke er madglad, han får ofte vores rester i sin mad - så kan man kalde det at lokke ham til at spise, jeg vil nu mene at vi undgår lidt madspil når hunden lige så godt kan få glæde af det.

 

Jeg giver ham self. lidt mindre i foder disse dage han får rester, men har du overvejet om det kunne give hende lysten til sit eget foder tilbage igen?

 

Hills og RC er ikke dårligt hundefoder - men jeg kan godt forstå hvis du gerne vil køre kornfrit - jeg har selv skiftet fra RC til Kingsmoore, og er ikke sikker på jeg kommer til at fodre med fuldfoder med kornprodukter igen, men vil aldrig sige aldrig.

 

Min hund trives helt fantastisk godt på det kornfri, så det fortsætter vi med.

 

Har du prøvet Kingsmoore, og hvad med essientiels for at prøve nogen nye varianter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er alt andet end kornforskrækket og jeg kom aldrig til at fodre med kornfrit eller barf, medmindre min hund fik lagermideallergi.

 

Jeg fodre med hills diet foder, men har også tidligere fodret med RC og min hund kan lide begge dele. Mange hunde fortrækker RC frem for hills, da RC ligger duft og smagsstoffer uden på foderpillen, så vidt jeg har forstået, men er ikke sikker på at det er sådan det skal forstås.

 

Men jeg ser intet galt i at fodre med RC eller hills. At din dyrlæge anbefaler det, kan jo være fordi at der er smags garanti på, det er der i hvert fald på det foder jeg køber ved dyrlægen. Hvis hunden ikke kan lide det, får man sine penge igen. Min egen dyrlæge oplever jeg ikke kun anbefaler det de sælger. Overhovedet ikke, han er åben for næsten alle forslag. Der findes jo 100 andre fodermærke end dem de føre.

 

Når din hund nu er så glad for Hills, så kan jeg da kun anbefale at forsætte på det. Nogen hundes maver fungere også bare bedre på foder med korn i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Johannes Jacobsen

Jeg er mere EU-godkendte-tilsætningsstoffer-forskrækket end kornforskrækket. Jeg foretrækker derfor canadiskproduceret foder.

Derudover har Molly tidligere fået tynd mave af et kornholdigt produkt, men viser dog ikke tegn på dette med Hills.

 

For mig handler det også om værdier ift generel fødevareproduktion - både ift menneskerføde og hundeføde.

 

Dog skal hunden ikke dø af sult :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er mere EU-godkendte-tilsætningsstoffer-forskrækket end kornforskrækket. Jeg foretrækker derfor canadiskproduceret foder.

Derudover har Molly tidligere fået tynd mave af et kornholdigt produkt, men viser dog ikke tegn på dette med Hills.

 

For mig handler det også om værdier ift generel fødevareproduktion - både ift menneskerføde og hundeføde.

 

Dog skal hunden ikke dø af sult :-)

 

Det er "værdier" så længe det ikke går ud over nogen. Hvis du er villig til at sætte din hunds helbred og velbefindende på spil for det, så er det fanatisme. Just sayin...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er mere EU-godkendte-tilsætningsstoffer-forskrækket end kornforskrækket. Jeg foretrækker derfor canadiskproduceret foder.

Derudover har Molly tidligere fået tynd mave af et kornholdigt produkt, men viser dog ikke tegn på dette med Hills.

 

For mig handler det også om værdier ift generel fødevareproduktion - både ift menneskerføde og hundeføde.

 

Dog skal hunden ikke dø af sult :-)

 

Er helt enig med dig mht. godkendte problematiske konserveringsstoffer. En jeg kender, kender en dyrlæge, der ikke vil sælge hverken Hills eller RC eller andet foder. Han har udtalt, at han ikke vil vildlede sine kunder og sælge foder, som deres hunde kan blive syge af.

 

Her er en anden tråd om emnet :

http://www.hunde-forum.dk/foder/24738-bht-og-bha-advarsel-og-test-resultater-konservering-af-foder.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Johannes Jacobsen

Synes egentlig tråden hurtigt kørte af sporet. Jeg spørger, om nogen har prøvet noget lignende eller har et bud på, hvorfor hun pludselig ikke vil spise de omtalte mærker med kornfrit og tilsætningsstof-frit foder.

 

Gider ikke diskutere for og imod dyrlægens mad - og beklager, hvis jeg trådte nogen over tæerne ved at kalde det skodmad - i anførselstegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Johannes Jacobsen
Er helt enig med dig mht. godkendte problematiske konserveringsstoffer. En jeg kender, kender en dyrlæge, der ikke vil sælge hverken Hills eller RC eller andet foder. Han har udtalt, at han ikke vil vildlede sine kunder og sælge foder, som deres hunde kan blive syge af.

 

Her er en anden tråd om emnet :

 

Tak for link, Tullemus. Ikke særlig fed læsning, men vigtig vigtig læsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Johannes Jacobsen
Du kan jo evt prøve at blande et eller andet i? Eller hvad med fiskeolie på? Men ja, ellers er der vel ikke så meget at gøre end at vælge det hunden vil spise.

 

Tak for ideerne, Findus. De er prøvet, både med vådkost, lakseolie, hytteost, vand, bouillon osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer i tanke om, Tulle havde en periode, hvor hun heller ikke ville spise sin normale mad (vi laver selv mad til vores hunde) og det bekymrede mig lidt og tænkte om hun måske var syg, men hun ville gerne spise andet mad, og så prøvede jeg med et stykke spegepølse, som jeg gned rundt i hendes skål og så fik hun sin sædvanlige mad hældt op og så gled det ned. Jeg vekslede så lidt mellem spegepølseduft og lidt kattevådfoder. Jeg har ingen ide om, hvorfor hun ikke ville spise sin mad i den periode. Men idag spiser hun sin mad igen, uden snydeduft/mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Synes egentlig tråden hurtigt kørte af sporet. Jeg spørger, om nogen har prøvet noget lignende eller har et bud på, hvorfor hun pludselig ikke vil spise de omtalte mærker med kornfrit og tilsætningsstof-frit foder.

 

Gider ikke diskutere for og imod dyrlægens mad - og beklager, hvis jeg trådte nogen over tæerne ved at kalde det skodmad - i anførselstegn.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget - men der er jo en del grønt tilsat i hver fald i Acana som jeg kender.

Min ældste beagle spiser ikke foder der indeholder en masse grønt og frugt - han nægter simpel hen at spise det - spytter det ud og man kan se hvordan han virkelig væmmes ved det. Måske det kan være sådan noget der er årsagen til at din ikke længere vil spise?

 

Jeg fodrer kornfri på foder baseret på kartoffel/sød kartoffel - men et meget mere enkelt foder - som i øvrigt er af dansk oprindelse - derudover får mine beagler også et lign tysk foder - begge foder typer er uden konservering og tilsætningsstoffer - for her står jeg også af :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft problemer med at finde noget foder som Bella fungerede på og ville spise. Jeg har længe ville prøve Ziwipeak, men ikke til de priser det koster her i DK. Jeg fandt ved et tilfælde http://www.petpoint-charly.de - hvor fem kilo koster mellem 65€ og 71€, hvilket svarer til ca. 480 kr. - 530 kr. Bella vejer 50 kg. og får ca. 350g om dagen og er udemærket tilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores ene hund, synes også i perioder, at foderet (Bozita Robur Maintanance) er lidt kedeligt - så nu er det blevet sådan, at alle 4 får lidt a-38 på om morgenen og om aftenen enten ganske lidt af vores rester, lidt bozita dåsemad eller et råt æg på og så glider det direkte ned i løgneren. Bliver der ikke spist enten pga løbetid eller sjove ideer, så bekymrer jeg mig ikke over det - appetitten kommer hurtigt igen og jeg ændrer ikke på menuen, uanset hvad! Mine sorte labradors, er jo sådan indrettede, at de kan spise døgnet rundt, hvis de fik lov - siden ville de sikkert kaste op, æde det og hvad der ellers var i nærheden de kunne spise - jeg kalder det lækkersult og ikke sult. De skal nok komme til truget, når de bliver sultne nok - jeg tager madskålene væk efter 15 minutter og så bliver der under ingen omstændigheder serveret andet, før om aftenen - heller ikke ben eller andre lækkerier - har man ikke spist sin rigtige mad, kan man ikke få andet :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du bliver hængende længe nok herinde, vil du opleve at jeg MEGET tit skriver følgende:

 

Er hun testet for hjerte- og lungeorm? Det skal tjekkes ca. 2x årligt. En hund der er smittet, vil ofte gå fra maden. Nyt og spændende foder, eller lækkerier, kan få dem til at spise i perioder, men har de en af ormene, vil madleden komme igen.

 

Hvis orm er udelukket ved test, og hun ellers har en ret stærk mave, kan du prøve at give flere varianter. Min får aldrig det samme foder 2 gange i træk (har pt. 4 slags i huset, alle kornfrie med forskellige proteinkilde), og hun bliver fodret 2x dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Johannes Jacobsen
Hvis du bliver hængende længe nok herinde, vil du opleve at jeg MEGET tit skriver følgende:

 

Er hun testet for hjerte- og lungeorm? Det skal tjekkes ca. 2x årligt. En hund der er smittet, vil ofte gå fra maden. Nyt og spændende foder, eller lækkerier, kan få dem til at spise i perioder, men har de en af ormene, vil madleden komme igen.

 

Hvis orm er udelukket ved test, og hun ellers har en ret stærk mave, kan du prøve at give flere varianter. Min får aldrig det samme foder 2 gange i træk (har pt. 4 slags i huset, alle kornfrie med forskellige proteinkilde), og hun bliver fodret 2x dagligt.

 

Yes hun er lige blevet testet og prøven var negativ

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun testet for hjerte- og lungeorm? Det skal tjekkes ca. 2x årligt.

 

Det kommer an på hvor i landet man bor. Hjerte-lungeorm blev fundet første gang på Fyn sidste år, og er endnu ikke udbredt. På Sjælland er den derimod almindelig. Jeg ved ikke hvordan det står til i Jylland.

 

Bare for at folk ikke skal gå i panik ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvor i landet man bor. Hjerte-lungeorm blev fundet første gang på Fyn sidste år, og er endnu ikke udbredt. På Sjælland er den derimod almindelig. Jeg ved ikke hvordan det står til i Jylland.

 

Bare for at folk ikke skal gå i panik ;-)

 

Ifølge Bayers kort, baseret på tests fra 2011, er der en del områder på Fyn med ret høj forekomst:vedikke:

 

Uanset hvor man bor, kan man have besøgt områder er der inficerede. Da min hund fik det konstateret for 7-8 mdr. siden, var hun den første både min dyrlæge og jeg kendte til her i området. Siden da er jeg blevet kontaktet 1-2 gange om måneden af hundeførere fra min egen klub, hvis hunde er testet positive. Og vi er immervæk kun 140 aktive medlemmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge Bayers kort, baseret på tests fra 2011, er der en del områder på Fyn med ret høj forekomst:vedikke:

 

 

Det skulle vel ikke være Bayer, der sælger den medicin, der bruges ved behandlingen? :hmm:

 

Jeg fandt lige den artikel, hvor jeg i sin tid læste nyheden, men nu ved anden gennemlæsning, kan jeg se at det er 2. gang, ormen er set i den pågældende klinik. Så der kan jo godt have været et tilfælde i 2011.

http://www.fyens.dk/article/2226357:Assens--Pas-paa-din-hund--Doedbringende-orm-fundet-paa-Fyn

 

Men pointen var at de fleste fynske dyrlæger nok vil synes, det er lidt for meget af det gode at teste 2 gange årligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...