Hop til indhold

Ikke spise af foderskål medmindre A38?


Johnson
 Share

Recommended Posts

Ja undskyld nr 3 indlæg inden for 3 dage, men det er nyt for os med en hvalp.:hundifart:

 

 

Johnson spiser normalt af hans foderskål. Han har spist fint indtil for nyligt hvor han havde dårlig mave et par dage, så fik han blandet lidt tykmælk/a38 i maden og den var god som ny igen.

 

Nu er problemet så bare, at nu vil han KUN spise af foderskålen såfremt der er tykmælk/a38 i maden?

 

Det underlige er at han vil MEGET gerne spise foderet stadig, fra eks. vores hånd eller rundt fra gulvet hvor han får lov at snuse efter det.

 

Om aftenen fodrer vi gerne på den måde at vi træner med ham med maden, men om morgenen skal han gerne spise den fra skålen så han ikke bliver helt morgenkuller inden vi skal afsted.

 

Det er faktisk som om han er lidt "bange" for skålen med mindre der er tykmælk i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er intet problem - spreder vi det ud så spiser han som en gal...

 

Men han skal også gerne kunne spise af foderskålen. (uden at der er A38 i)

 

Nu spørger jeg nok dumt :genert: men hvorfor skal han det.

 

Vi har godt nok en madskål, men den er primært dekorativ. 99% af alle måltider gives via fodersøg eller træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Du spørger skam ikke dumt :)

 

Vi vil træne ham op til at være lydig. Og skal han en aften spise af en skål, så skal han gerne ville spise af en skål og ikke være bange for den.

 

Om grunden så er vi er på vej til sygehuset for at føde, eller det er naboen kommer forbi om fodrer ham kan egentlig være det samme :)

 

Det var mest hvis andre havde haft lignende erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du spørger skam ikke dumt :)

 

Vi vil træne ham op til at være lydig. Og skal han en aften spise af en skål, så skal han gerne ville spise af en skål og ikke være bange for den.

 

Om grunden så er vi er på vej til sygehuset for at føde, eller det er naboen kommer forbi om fodrer ham kan egentlig være det samme :)

 

Det var mest hvis andre havde haft lignende erfaringer.

 

Så en lydig hund spiser af sin skål??? Ej!!

 

Det er faktisk en rigtig god ide at han IKKE spiser af sin skål! Det er en god og rolig aktivitet, og det forhindrer ham i at spise for hurtigt.

 

Skulle det en dag være helt umuligt at sprede det ud, og vil han ikke spise af skålen, jamen, så må han jo vente med at spise til han får tilbudt mad næste gang. Ingen (!!!) hund er død af at springe et måltid over, og da slet ikke når det er på eget initiativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

naboen kan vel lige så godt hælde maden ud på gulvet, som i en skål. Tror bestemt ikke jeres hvalp er blevet bange for skålen, han synes nok bare det var lidt sjovere, da der kom A38 i, det er det hele. Det har intet med lydighed at gøre. Vælg dine kampe med omhu! (og det råd kan du tage med dig videre, til efter i har været på hospitalet for at føde :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Så en lydig hund spiser af sin skål??? Ej!!

 

Det er faktisk en rigtig god ide at han IKKE spiser af sin skål! Det er en god og rolig aktivitet, og det forhindrer ham i at spise for hurtigt.

 

Skulle det en dag være helt umuligt at sprede det ud, og vil han ikke spise af skålen, jamen, så må han jo vente med at spise til han får tilbudt mad næste gang. Ingen (!!!) hund er død af at springe et måltid over, og da slet ikke når det er på eget initiativ.

 

Ahh nu tyder du vist lidt fordi du tror vi ikke vil fodre ham på den anden måde. Vi gør meget i det med at lade ham søge spise osv.. Men han skal også kunne spise af sin hundeskål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan komme nemt over det ved at give ham gradvist mindre mælkeprodukt i foderet.

 

Hvis han virker lidt bange for skålen, men spiser når der er A 38 i, kan dette være fordi mælkeproduktet er så lækkert, at han hellere vil have det end undvære det.

 

Er det en metalskål? Nogle hunde bliver forskrækkede hvis f.eks. deres hundetegn klirrer mod skålen eller hvis de på anden måde får skramlet med den.

 

Jeg ville tage det seriøst afslappet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også tidspunkter, hvor min hund ikke vil spise af hans madskål. Nogle gange er det helt tydeligt, fordi han vil have noget af mit mad og andre gange synes han vist bare, at det er lidt kedeligt at spise af den :hmm: I begge tilfælde kan det godt hjælpe at lade ham arbejde lidt for maden. Det kan enten være ved fodersøg inde i stuen eller udenfor, det kan være ved træning eller aktivering som hundespil, at få maden ud af en flaske eller lignende. Så er det ligesom om det bliver mere interessant :-D

Og hvis I så en dag er nødt til at fodre ham i skålen, så er jeg sikker på, at han nok skal spise, hvis han bliver sulten nok :-D Ellers sker der ikke så meget ved at han springer et måltid over en enkelt dag.

 

Så mit råd må nok være at gøre det lidt interessant i hverdagen og se om det ikke kan hjælpe på det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ja hvorfor ikke give a38 :-) mine får det hver dag og de har så at sige aldrig bøvl med maven, dog er det sjældent de spiser af skålen men om morgenen får de halvdelen på græsset og halvdelen i skålen og a38 ;-) de elsker det også selvom det bare er en spise skefuld de får :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mad skåle kan man ikke undvære - i sær ikke når man har flere hunde. Mine får både vand, ylette samt div. tilskud som olie med deres foder, samt våd foder- så er en skål helt nødvendig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg formoder at A 38 har en positiv indvirken på en måske stadig lidt øm mave, især hvis resten af fuldfoderet ikke er blødt op. Efter en hvalpeøm mave kan 100 % tørkost være hård kost. Mine hvalpe har overlevet med masser af A 38 fra 4 ugers alderen. Hunden skal nok lære at spise af skålen, især hvis det er kommer i d4en er tilpas lækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan komme nemt over det ved at give ham gradvist mindre mælkeprodukt i foderet.

.....

Er det en metalskål? ....

 

 

Nope det er en plastskål, netop fordi hans lille hundetegn også er i metal - så det er ikke det. Ellers tak for rådet ;-)

 

Men OK. Kan læse på alle tilbagemeldingerne at det ikke er noget vi skal lægge for meget i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nope det er en plastskål, netop fordi hans lille hundetegn også er i metal - så det er ikke det. Ellers tak for rådet ;-)

 

Men OK. Kan læse på alle tilbagemeldingerne at det ikke er noget vi skal lægge for meget i.

 

Nogle hunde kan ikke lide plastskåle - min ældste beagle spiser ikke af plastskål - det er helt No go! Ved ikke om det har noget med lyden at gøre?

Jeg bruger keramik skåle også fordi de er nemme at stoppe i opvakemaskinen

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel Johnson er, men personligt synes jeg ikke at en lille hvalp skal arbejde for al dens mad,.. det er jo kun en lille baby, der har brug for sin energi til at lære hvad det vil sige at være hund og hvordan hele verden virker (i et ret begrænset tidsrum).

 

Jeg ville forsøge at skifte skålen ud og se om det ville gøre en forskel hvis formen, eller materialet den var lavet af, blev ændret. Så kan du i hvert fald finde ud af om det er pga. det ene eller det andet at han ikke spiser hvis der mangler A38 oveni.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor gammel hvalpen er, men umiddelbart tænker jeg at han har fundet ud af, at det kommer A38 på maden, hvis han venter med at spise og bare glor på den.

Det er dog blot en tanke, da jeg selv har en hund der spiser alt af alt

Redigeret af Cerus
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Alt efter hvor gammel han er ville min tanke også være at give halvt foder som søg, og resten i madskålen, og så gå efter princippet "Når han er sulten nok, spiser han".... Men små hvalpe skal have korrekt kost og derfor ville jeg altså også bare sige: Giv mindre a38 dag for dag... Hvis han absolut ikke må få det hver dag....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...