Hop til indhold

Takt og tone blandt hundeejere


Therese
 Share

Recommended Posts

Denne debat er grunden til at jeg ikke slipper mine hunde på offentlige steder.

Den gamle er blevet tromlet så mange gange at i dag larmer hun meget. Gør intet og har aldrig vist antræk til det, men brummer når hun leger og for det første det skræmmer andre, men for det andet - hvis flere slipper deres hunde og tænker "pyt" og min bliver rendt ned gang på gang..... hvem ved så om hun får nok og derud skal hun ikke.

 

Vi kører til et område vi kender som er privat ejet og så får begge pigerne snoren af og lov at sætte fut under pusserne, men i en hundeskov kommer jeg ALDRIG

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 203
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men det skal man have, det er reglerne for brug af hundeskov. I det mindste at man kalder hunden til sig, hvis man ser at modparten er i snor, bliver tilkaldt og sat i snor eller på plads.

 

Tja, det er jo reglerne alle steder. Der er ikke skærpede regler i hundeskove.

 

Men hvor i alverden skal man så gå, hvis man ikke ønsker sin tæppetisser på 5 kg. tromlet ned? Kan det virkelig være rigtigt at man ikke kan bruge de offentlige arealer, der er lavet til formålet, fordi andre ikke kan leve op til reglerne? Det synes jeg ikke!

 

Og jeg er ikke enig i at man ikke kan have 100% kontrol. Det mener jeg sagtens man kan.

 

Imo er det HELT sort at gå i en indhegnet hundeskov med en hund der ikke kan kapere fremmede hunde, for realiteten er nu engang, at der ikke er tilnærmelsesvis fuld kontrol over hundene i hundeskove. Jeg kunne da aldrig drømme om at tage passe-hunde med i hundeskoven (med mindre de plejer at komme der). At man så hårdnakket insisterer på at gå i indhegnede hundeskove, og bliver ved med at give sin hund dårlige oplevelser, for derefter at brokke sig, må folk selvom.

 

Og jeg ville sådan set med glæde tage bøden for at lufte hund uden snor uden for hundeskove, hvis jeg var sikker på at jeg havde kontrol over den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det er jo reglerne alle steder. Der er ikke skærpede regler i hundeskove.

 

 

 

Imo er det HELT sort at gå i en indhegnet hundeskov med en hund der ikke kan kapere fremmede hunde, for realiteten er nu engang, at der ikke er tilnærmelsesvis fuld kontrol over hundene i hundeskove. Jeg kunne da aldrig drømme om at tage passe-hunde med i hundeskoven (med mindre de plejer at komme der). At man så hårdnakket insisterer på at gå i indhegnede hundeskove, og bliver ved med at give sin hund dårlige oplevelser, for derefter at brokke sig, må folk selvom.

 

Og jeg ville sådan set med glæde tage bøden for at lufte hund uden snor uden for hundeskove, hvis jeg var sikker på at jeg havde kontrol over den.

 

Min tæppetisser har det fint med fremmede hunde! Men ikke fint med store hunde, der kommer løbende mod hende med 30 km/t. Hvilket jeg synes er fair og forståeligt. Derfor går jeg ikke i hundeskove, fordi der ikke er den generelle hensynstagen til forskellige racer og størrelser. Og der ikke er den fornødne kontrol til at undgå trælse oplevelser. Så jeg går uden for hundeskovene, uden snor på mine hunde. Selvom det ikke er lovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom over til mig på "min" strand. Der opfører hundene sig faktisk ordentligt, og Carla ville formentlig blive opvartet på dannet vis og ikke blive tromlet nogen steder. :slem:

 

Jeg ved det - jeg er SÅ misundelig på din strand :-D Carla er ikke sippet, men en dame er man vel og ingen damer gider at have en uopdragen teenagehund til at hoppe på sin fine, hvide pels! :blink:

(Carla er i virkeligheden meget lidt dame, hun er et svin og går ikke af vejen for en mudderpøl eller for at bide sig fast i kraven på borderne. Men uhøflige fremmede hunde, de kan sgu rende og hoppe)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er ikke enig i at man ikke kan have 100% kontrol. Det mener jeg sagtens man kan.

Der tager du fejl. Du har tæt på 100%, men der kan opstå situationer, hvor den procentdel ryger ned. Børn kan snige sig ind på Spot med et kæmpestort kanonslag....du kan blive væltet over ende af en aggressiv person....du kan sikkert selv hitte på andre scenarier.

 

Jeg er selv godt tilfreds med min egen kontrol, men jeg erkender, at den ikke KAN være 100%. Det skal sgutte afholde mig fra at fistre lystigt rundt på en vinterstrand. Men jeg ville aldrig i livet teste Sofus' indkald ved at gå løs med ham i fx Dyrehaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der tager du fejl. Du har tæt på 100%, men der kan opstå situationer, hvor den procentdel ryger ned. Børn kan snige sig ind på Spot med et kæmpestort kanonslag....du kan blive væltet over ende af en aggressiv person....du kan sikkert selv hitte på andre scenarier.

 

Jeg er selv godt tilfreds med min egen kontrol, men jeg erkender, at den ikke KAN være 100%. Det skal sgutte afholde mig fra at fistre lystigt rundt på en vinterstrand. Men jeg ville aldrig i livet teste Sofus' indkald ved at gå løs med ham i fx Dyrehaven.

 

 

Jeg er stadig ikke enig. Kan ikke forestille mig en sandsynlig situation, hvor jeg ikke har kontrol. Jo, over hundehvalpen, som jo slet ikke er færdigtrænet, men ikke over Spot.

Link til indlæg
Del på andre sites

(Carla er i virkeligheden meget lidt dame, hun er et svin og går ikke af vejen for en mudderpøl eller for at bide sig fast i kraven på borderne. Men uhøflige fremmede hunde, de kan sgu rende og hoppe)!

Lige en dame efter Sofus' hjerte. Så kunne de lege svin sammen. Men uhøflig over for damer har han aldrig turdet være. Selv den mindste lille damehund skal bare glo på ham og sige vifvif. Så står han omgående ret.

 

Det er ikke noget, jeg har lært ham, for faktisk var hans forgængere lige sådan....altså både svin og høflige over for damehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tankevækkende. Nu har jeg haft hunde i 25 år og jeg har faktisk yderst sjældent oplevet sådanne møder. For det meste standser løberiet nogle meter før den anden hund, hvorefter den ene hund - eller begge - langsomt går imod hinanden. Måske vi bare går forskellige steder, du og jeg?

 

Under alle omstændigheder så ved en hundeejer godt, om dennes hund er en lille blid, sagtmodig hund, som ikke vil have det ret godt med fremmede hunde - og så udsætter man vel ikke bevidst sin hund for en hundeskov, hvor sådanne møder uundgåeligt finder sted?

 

 

Jamen, er det overhovedet en eneste hundeejer herinde på HF, der har givet udtryk for andet?

 

Det er jo ligesom det der er problemet i mange hundeskove, at folk ikke kalder deres hunde til sig i sådanne situationer!

 

Små "blide hunde" har også ret til at gå i hundeskoven. Men det kan de så ikke få mulighed for, pga. uregerlige hunde, og fordi ejerne til disse ikke har styr på dem. Det er jo netop reglen at ejerne skal have kontrol over deres hund, netop for at alle hunde kan komme der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig ikke enig. Kan ikke forestille mig en sandsynlig situation, hvor jeg ikke har kontrol. Jo, over hundehvalpen, som jo slet ikke er færdigtrænet, men ikke over Spot.

Det er formentlig heller ikke særligt sandsynligt, at du nogensinde ville komme i situationen. Men jeg tænkte på en helt uventet og skræmmende situation, hvor Spot gik i panik og reagerede lynhurtigt - og uhensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er formentlig heller ikke særligt sandsynligt, at du nogensinde ville komme i situationen. Men jeg tænkte på en helt uventet og skræmmende situation, hvor Spot gik i panik og reagerede lynhurtigt - og uhensigtsmæssigt.

 

Ja, men jeg kan godt følge tanken. Jeg kan bare ikke lige se hvad der skal fremprovokere en sådan situation. Så derfor betragter jeg den så usandsynlig, at jeg godt tør sige 100%. Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvad der sker, hvis han bliver angrebet af en ulv.. eller der faldet en meteor ned foran os. Men jeg betragter de vilde scenarier for ret usandsynlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det er jo reglerne alle steder. Der er ikke skærpede regler i hundeskove.

 

 

 

Imo er det HELT sort at gå i en indhegnet hundeskov med en hund der ikke kan kapere fremmede hunde, for realiteten er nu engang, at der ikke er tilnærmelsesvis fuld kontrol over hundene i hundeskove. Jeg kunne da aldrig drømme om at tage passe-hunde med i hundeskoven (med mindre de plejer at komme der). At man så hårdnakket insisterer på at gå i indhegnede hundeskove, og bliver ved med at give sin hund dårlige oplevelser, for derefter at brokke sig, må folk selvom.

 

Og jeg ville sådan set med glæde tage bøden for at lufte hund uden snor uden for hundeskove, hvis jeg var sikker på at jeg havde kontrol over den.

 

Hunde skal ikke "kapere" at uregerlige hunde tromler lige ind i hovedet på dem, og de får overskredet deres kropszone og dæmpede signaler.

Kan anbefale at man læser den links jeg har lagt ind, fra en erfaren hundetræner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at du blæser det helt ud af proportioner. Det er trods alt ikke hver dag, at hunde bliver psykiske vrag - eller lemlæstet og dræbt -, fordi de frekventerer en hundeskov.

 

Vi har snakket om det før og jeg tror virkelig det er meget områdebestemt, hvordan kulturen er. I Aalborg har vi store problemer! Bare på vores lille træningsplads (vi har ca. 3 hold om ugen) har vi haft 5 hunde med alvorlige bidskader fra hundeskove gennem de sidste 4 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at du blæser det helt ud af proportioner. Det er trods alt ikke hver dag, at hunde bliver psykiske vrag - eller lemlæstet og dræbt -, fordi de frekventerer en hundeskov.

 

Enig!

 

Hunde skal ikke "kapere" at uregerlige hunde tromler lige ind i hovedet på dem, og de får overskredet deres kropszone og dæmpede signaler.

Kan anbefale at man læser den links jeg har lagt ind, fra en erfaren hundetræner.

 

Du kan linke alt det du lyster, overdrivelse fremmer forståelsen. Pågældende erfarne hundetræner mener sikkert at alle hundes problemer stammer fra hundeskove?! Så vidt jeg husker, var det ikke i en hundeskov, men på en træningsplads, at DIN hund havde en træls oplevelse.

 

Jeg er jævnligt kommet i hundeskoven i 2 år, og har én gang oplevet problemer. En terrier angreb igen og igen en dober, og doberen tyggede terrieren i stykker. Én gang på 2 år!!! Og jeg har ikke en eneste gang hørt om problemer i de andre hundeskove her i området:vedikke: Det kan godt være at jeg ikke er "erfaren hundetræner", men jeg har et stort netværk, og ville med garanti have hørt om alle de mange, mange hunde der hver dag blev tromlet og psykisk nedbrudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Therese, man kan kun lave om på sig selv.

 

Lige i øjeblikket holder jeg en pause fra labradorhanner, fordi de synes min hund lugter fantastisk, og som regel er udenfor pædagogisk rækkevidde i den tilstand. Jeg går så på de mindre stier hvor der ikke er så mange hunde og ser jeg en hund, jeg er i tvivl om er han eller tæve, stopper jeg op og råber om det er en hanhund. Hvis det er det, råber jeg så om vi godt må komme udenom og indtil nu har jeg ikke oplevet at nogle er blevet sure. Nogle er lidt længe om at finde ud af hvad jeg beder om, men bortset fra at det ikke er så afslappende som det plejer at være, går det egentlig meget godt synes jeg. Og her taler vi altså en hundeskov hvor kulturen er at hundene pr. automatik hilser på dem de går forbi.

 

Jeg har dog erfaret at man ikke kommer ret godt afsted med at forklare hvorfor man søger udenom, for folk vil selvfølgelig væk fra én, så hunden kan løbe løs igen og hører ikke efter en lang forklaring. De hører kun "lugter godt" men ikke "4 uger siden løbetiden sluttede" og så kan de blive lidt mugne over at man lufter en tæve i "løbetid" i en hundeskov.

Jeg forstår vist ikke helt hvor du vil hen med det her indlæg? Hvad mener du, at jeg skal lave om? Råbe til folk at de skal hente deres hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skal ikke "kapere" at uregerlige hunde tromler lige ind i hovedet på dem, og de får overskredet deres kropszone og dæmpede signaler.

Kan anbefale at man læser den links jeg har lagt ind, fra en erfaren hundetræner.

Du manipulerer. Der er altså forskel på at kunne kapere fremmede hunde og så at kunne kapere, at uregerlige hunde tromler ind i hovedet på andre hunde.

 

Mht den erfarne hundetræner, som du igen og igen henviser til, så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorfor du anbefaler hendes link? Jeg kan oplyse dig om, at flere herinde har været på kursus hos hende. Da ingen andre på HF kunne forstå Lises koncept om Pack Bonding, blev disse kursister naturligvis spurgt. Ingen af kursisterne kunne forklare hendes koncept. Det eneste, de kunne fortælle, var, at man kunne tage ned og snakke med Lise (så vidt jeg husker?). :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundeskove er offentlige steder der gælder offentlige regler som man må holde sig til. Her skal være plads til alle og det er der kun hvis alle overholder reglerne . Det er stort set som med færdselsreglerne.

 

Det er faktisk helt utroligt at voksne respektable mennesker bare siger: Jeg gør som jeg vil uanset regler. Gør I også de når i kører bil? og hvad synes I om dem der kører bil på den måde?

 

Ønsker man egne regler må have tilladelse hos private jordejere eller leje passende arealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan anbefale at man læser denne udmærkede artikel :"Hundeskove, - hvor skal vi hen ?" af Lise Lindegaard Andersen, SOR Hundeskole:

 

http://hundeskole.dk/uf/0_9999/1507/9e98a32369061207e1319d83823a5ede.pdf

 

En meget, meget gammel artikel...

 

Hvis 1/3 af de problemhunde Lise har haft er blevet ødelagt pga. hundeskove kan jeg kun se to mulige svar: Enten har hun ikke haft særligt mange problemhunde eller også er det, som andre også nævner, ret så geografisk bestemt hvilke hundeskove der fungerer og hvilke der ikke gør.

 

Noget jeg har tænkt over, er at jeg oplever den samme mangel på hensynstagen og respekt andre steder også. Jeg oplever det når jeg går eller rider i skoven. Mountainbikere, løbere og andre motionister kommer drønende og tænker ikke en eneste gang på at sætte tempoet ned. Om noget, så sætter de tempoet op. Jeg mener vi alle har en pligt til at udvise hensyn til hinanden, når vi færdes på fælles arealer. Jeg kommer jo eks. heller aldrig galoperende forbi folk.

 

Amen!

 

Men det skal man have, det er reglerne for brug af hundeskov. I det mindste at man kalder hunden til sig, hvis man ser at modparten er i snor, bliver tilkaldt og sat i snor eller på plads.

 

Jeg vil ikke påstå jeg har 100% kontrol over min hund, altså ud i fremtiden, man kan formode at man har, men aldrig vide, så alene derfor er det en tåbelig regel.

Det mindste man burde kunne, men ikke kan forvente, er som du skriver, at folk kalder deres hunde til sig, men der er så meget man bør kunne forvente. Jeg forventer selv absolut intet af fremmede hundeejere, men min erfaring er, at langt de fleste jeg møder faktisk udviser hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundeskove er offentlige steder der gælder offentlige regler som man må holde sig til. Her skal være plads til alle og det er der kun hvis alle overholder reglerne . Det er stort set som med færdselsreglerne.

 

Det er faktisk helt utroligt at voksne respektable mennesker bare siger: Jeg gør som jeg vil uanset regler. Gør I også de når i kører bil? og hvad synes I om dem der kører bil på den måde?

 

Ønsker man egne regler må have tilladelse hos private jordejere eller leje passende arealer.

 

Ja jeg bryder reglerne. Går med hundene uden snor, hvor det er forbudt og jeg kører mere end de tilladte 80 km på landevejene. Men det betyder ikke, at jeg ikke tager hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig!

Du kan linke alt det du lyster, overdrivelse fremmer forståelsen. Pågældende erfarne hundetræner mener sikkert at alle hundes problemer stammer fra hundeskove?! Så vidt jeg husker, var det ikke i en hundeskov, men på en træningsplads, at DIN hund havde en træls oplevelse.

 

I pågældende artikel står der: "Ca.1/3 af de hunde, jeg får i adfærdsbehandling, er hunde, som er blevet ødelagt i hundeskovene".

Link til indlæg
Del på andre sites

Så havde vi nok hørt om det.

 

Søger man lidt på nettet over folks oplevelser i hundeskove er de meget blandede. Og der er mange der har haft dårlige oplevelser pga. den gruppe hundeejere der ikke tager hensyn.

 

Bla. denne tråd:

http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/527381-skambidt_i_hundeskov_silkeborg

Link til indlæg
Del på andre sites

selvfølgelig er det de dårlige oplavelser man finder, når man søger i diverse fora om hunde...

 

Hvem fanden gider oprette sig som bruger, for at fortælle om den "helt fantastiske oplevelse man har haft i hundeskoven"!

 

 

Jeg tror ærligt talt ikke problemet er så stort.

 

Hvad angår reglen om i snor, eller under kontrol.... Den regel har eksisteret længere end jeg har haft med hund at gøre, og det er først de senere år folk åbenbart ikke kan forstå hvad der menes med dét.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...