Hop til indhold

Andre med store hunde der bliver mødt uretfærdigt negativt?


Gæst Kolibri
 Share

Recommended Posts

Og såmå jeg erklære mig enig med PBC, jeg synes det er så vigtigt at vi som hundeførere er gode ambassadører for hundeejerne. At vi samler op, at vores hunde går pænt og giver plads på fortovet, at de ikke opsøger fremmede osv...

Det er jeg skam heller ikke uenig i.

 

sådan som temperaturen i meningsmålingerne er, i det danske land generelt, så synes jeg ikke vi har "råd" til andet, hvis vi ikke ønsker flere restriktioner på hvordan vi må have hund...

Ellers er det måske på tide at hundefolket vågner lidt op og kræver lidt respekt og lidt rettigheder omkring vores hobby/ fritidsaktivitet/ sport. Sætte lidt fokus på hvor meget familiehunde faktisk gør for samfundsøkonomien og folkesundheden. Ellers ender det måske med at reglerne for listehundene kommer til at gælde alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 122
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Krøllebølle

PBC, jeg skrev en privat besked til dig omkring hvordan det forholdt sig, så vi ikke skulle tvære mere rundt i det.

 

Du skriver ofte i dine tråde, med svar, der får mig til at tro at du kun har haft hunde som du har haft helt fra hvalp. Du kan tro det er en anden sag at have en hund helt fra hvalp og så at få en 4 års gammel alvorlig psykisk skadet hund.

 

Det har intet at gøre med at jeg skal have særregler eller særhensyn, det er bare en realitet, at det var sådan verden VAR, da jeg fik ham. Det VAR ikke sådan at jeg bare kunne flyve hen over gaden og undgå mennesker, indtil vi kom til et grønt område, det VAR hellere ikke sådan at jeg kunne få min hund til at stoppe med at gø. For det havde intet med opdragelse at gøre eller mangel på samme.

 

 

 

Men nogen mennesker lader sig provokere at sådan hundeejer som mig, åbenbart. Du skulle vide hvor mange kommentar jeg har fået med på vejen, fordi min hund trækker. Alt lige fra at jeg var en doven hundeejer der ikke gad løse problemet, til at min hund tydeligvis havde total mangel på respekt for mig, og bestemte det hele. Kan folk ikke være total ligeglad ?

 

 

Det er lidt ligesom med hende i brevkassen i et ugeblad der skrev at hun var træt af at se på hundeejer, hvis hund trak. Hun mente det var fordi hundeejerne ikke kunne magte deres hund, ikke gik til hundetræning, ikke var opdraget godt nok osv og hun havde ligefrem sagt til flere at de skulle gå på noget hundeskole med den. Jeg blev så gal da jeg læste det. Hvad bilder hun sig ind ? Skrev et langt svar tilbage. Hun har ikke en jordisk chance for at vide om det er hund der bliver passet, om hunden er ivrig, om hunden aldrig har gået i snor før og lige skal lære det, om hundens race er slem til at trække eller hvad det nu måtte være.

 

Mange mennesker har et billede inde i hovedet af hvordan en hund bør opføre sig, og bliver provokeret når de ser en hund der IKKE opfører sig sådan. Men jeg mener ikke man har nogen som helst ret til at kommentere hvordan andres hunde opføre sig.

 

Da det par sagde spydigt at jeg virkelig burde gå til hundetræning med min hund, fordi han da var helt ustyrlig, så blev jeg SÅ ked af det. Bare et halvt år tidligere havde selvsamme gåtur, forgået med en hund med mundkurv, som gøede af stress. Nu gik han uden mundkurv, og gøede af glæde og begejstring og havde fokus på MIG og ikke alle andre.

 

Man burde VIRKELIG tænke sig noget mere om før man siger noget. Ingen har ret til at råbe min hund ned i hovedet at han skulle holde kæft.

 

Når jeg ser et barn skrige og hyle og i mine øjne skabe sig, nede i føtex, så kunne jeg ikke drømme om at sige noget. Jeg aner ikke hvorfor barnet gør det. Men jeg kunne jo tænkte der var en god GRUND og ikke bare rulle med øjnene og tænkte uopdraget møgunge.

 

 

og så melder jeg mig ud af debatten, da jeg ikke ønsker det skal handle om mig.

 

Ønsker bare langt mere tolerance blandt mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er det måske på tide at hundefolket vågner lidt op og kræver lidt respekt og lidt rettigheder omkring vores hobby/ fritidsaktivitet/ sport. Sætte lidt fokus på hvor meget familiehunde faktisk gør for samfundsøkonomien og folkesundheden. Ellers ender det måske med at reglerne for listehundene kommer til at gælde alle hunde.

 

Enig, vi skal bede om arealer hvor hunde under kontrol må gå løs, vi skal bede om hjælp til gode og sikre træningspladser, vi skal sikre at fortove er brede nok til at man kan passere med barnevogn og hund. Der er mange ting vi skal arbejde på at få. Og jo mere vellidte vi er i befolkningen jo bedre chance har vi for at blive hørt.

 

Og helt rigtigt også at vi skal fortælle den gode historie med hunde som hjælper redningsfolk, politi, narkohunde, servicehunde, besøgshunde, betyudning for sundheden og meget, meget mere. lad os bare være 100% enige om det.

 

Krøllebølle. Undskyld at jeg ikke passer min postkasse. Jeg har set din besked og svaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror desværre at gøende ophidsede spaniel er en almindelighed for mange. Dog ser jeg dem ikke her i mit hjemområde. De fleste er almindelig reagerende.

Men kommer lige fra træning, sidste gang indendørs og i en fabrikshal. Vi ankommer, mens unghunde er i gang og tydelig gøen fra hallen. Dem der kommer efterfølgende går rundt udenfor for at lette deres hunde,mht urin, afføring, vi træner på gulvtæppe. Total ophidset gøen også af de voksne hunde. Har på fornemmeren at nogle har gøet fra de kørte hjemmefra.

Og ejerne kan ikke bringe dem ned. Ok, Freddy kan også , især hvis en hanhund lægger for meget op til en tæve, han synes han ejer???.

Jeg indrømmer, jeg er skideirriteret på de altid gøende hunde, fordi man ofte ikke fatter , hvad træner siger.

Jeg tror egentlig at spaniel, måske især cockere har et problem med at falde ned,når de forventer oplevelser.Føler selv jeg har problemer med et par stykker, men accepterer det slet ikke.Og hvis de ikke retter ind , kan de på ordentlig reprimande .Så ved de ,. moar er gal.

Jeg har så ikke personlige problemer med at meddele en hund på en meget kontant måde, , der kender sin besked/kommando , at nu er mit temperament i kog, og nu falder der en straf.

Men denne straf hjælper ikke hunden der allerede er i det røde felt, den skal falde , mens man kan få normal kontakt, altså når adfærden begynder at være uaccaptabel.

Spaniel er dybt forskellige , men ikke en selvopdragende hund, kun i ganske få tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Krøllebølle

Mit sidste indlæg var altså ikke et angreb på dig og dit hundehold, men en konstatering af, at nogle spaniel nok er svære at lukke munden på.

Og når man som dig og mig tager mishandlede, omsorgssvigtede hunde i voksenalderen til sig, så tager alt tid. Og visse ting ændre sig kun lidt til det bedre. Når jeg læser dit indlæg om at folk har råbt efter dig, så husker jeg tydelig, hvor opkørt jeg selv var, når jeg i starten tog mig sammen til at tage Victor ud af haven på tur.

Hundeejere lægger mærke til hinanden og jeg ved da, at nogle måtte tænke, sikke da en kælling, der har sådan en snotforvirret og omkringsigfarende hund i snor, der når den lugter til en anden hanhunds tis, står og brummer vildt med rejste hår og sparker vildt bagud. Og ellers siksakker foran i snoren totalt uden kontakt. Men de fleste kendte mig jo i forvejen og også de andre hunde. Så de har bare håbet at Victorprojektet ville lykkes for mig.

Victor faldt helt på plads med tiden , så nu har jeg kun græske Snoopy, som folk kan ryste på hovedet af. Uden snor er han da en hund, der ikke viser at han faktisk er trænet meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der røg jeg af, hvilke hunde er "selvopdragende"???

 

Ikke mange - slet ingen, men min Norske Elghund, som jeg anskaffede i 1989 var ualmindelig tæt på. der skulle utrolig lidt opdragelse til. hun var 12 uger da vi fik hende hjem. Det var som om hun kunne det hele, men det er nok undtagelsen. Interessant er det også at på trods af at hun var meget, meget let at håndtere var hun samtidig en stor personlighed, som på mange måder overraskede mig positivt. Det var bare diamentralt modsat Riesenszhnauzer som jeg synes var ganske krævende at træne og arbejde med.

 

Det tog Den Norske Elghund 2 uger at finde ud af hvordan man går igennem forskudte bomme, når man har snor på. Vores Schnauzere lærte det aldrig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der røg jeg af, hvilke hunde er "selvopdragende"???

 

Undskyld, men der er hunde, man ikke behøver træne eller gøre det store ud af lydighed og god opførs4el med, uden at de af den grund er kedelige.tror godt nok , de er få.

Min Charlie som jeg fik fra en hundehvalpefabrik som over 1 årig , var en sådan hund. Han havde intet navn, havde aldrig haft halsbånd på og havde sandsynligvis aldrig været andre steder end i stald og løbegård. men han var en cavalier, som jo ofte tager de små step .Jeg havde en cavalier og 2 gravhunde i forvejen og han gjorde altid som de gjorde ved en ordre.F.eks. KOM, SIT osv.

Tror ikke han fik et NEJ mere end 5 gange til hans død som 12 årig.

Min nu snart 14 årige Cocker MOLLY har været stort set ligesådan. Hun er nøje udvalgt mht aner og da hun var hvalp og unghund, tænkte jeg ofte, hun ville blive en lidt kedelig hund med for lidt fremdrift , menes eget initativ??. Sådan en der fanger tingene hurtigt, f.eks at man er på højre side hvis vi cykler og bliver der til en FRI -kommando kommer. Ikke løber efter dyr på marken efter det 1 ste nej. Men hun blev helt anderledes, meget udsøgende, men altid lydig og først nu, hvor hun er gammel, lidt krævende.

Molly har stort været selvopdragende, som et nemt godt tilpasset barn. Lidt svært at forklare. En del af hendes hvalpe har været det samme, aktive, men meget nemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke mange - slet ingen, men min Norske Elghund, som jeg anskaffede i 1989 var ualmindelig tæt på. der skulle utrolig lidt opdragelse til. hun var 12 uger da vi fik hende hjem. Det var som om hun kunne det hele, men det er nok undtagelsen. Interessant er det også at på trods af at hun var meget, meget let at håndtere var hun samtidig en stor personlighed, som på mange måder overraskede mig positivt. Det var bare diamentralt modsat Riesenszhnauzer som jeg synes var ganske krævende at træne og arbejde med.

 

Det tog Den Norske Elghund 2 uger at finde ud af hvordan man går igennem forskudte bomme, når man har snor på. Vores Schnauzere lærte det aldrig!

 

Hehehe, ja heldigvis er hunde forskellige. Min Rasmus og Trille fandt meget hurtigt ud af, at uden line på kunne de gå under forskudte bomme og med line på skulle de gå pænt rundt om.

 

Er det også dit indtryk at norsk elghund, på trods af hvad der skrives og siges om racen, er meget medgørlig og til tider endog særdeles følsom overfor sin ejer?

 

Undskyld, men der er hunde, man ikke behøver træne eller gøre det store ud af lydighed og god opførs4el med, uden at de af den grund er kedelige.tror godt nok , de er få.

Min Charlie som jeg fik fra en hundehvalpefabrik som over 1 årig , var en sådan hund. Han havde intet navn, havde aldrig haft halsbånd på og havde sandsynligvis aldrig været andre steder end i stald og løbegård. men han var en cavalier, som jo ofte tager de små step .Jeg havde en cavalier og 2 gravhunde i forvejen og han gjorde altid som de gjorde ved en ordre.F.eks. KOM, SIT osv.

Tror ikke han fik et NEJ mere end 5 gange til hans død som 12 årig.

Min nu snart 14 årige Cocker MOLLY har været stort set ligesådan. Hun er nøje udvalgt mht aner og da hun var hvalp og unghund, tænkte jeg ofte, hun ville blive en lidt kedelig hund med for lidt fremdrift , menes eget initativ??. Sådan en der fanger tingene hurtigt, f.eks at man er på højre side hvis vi cykler og bliver der til en FRI -kommando kommer. Ikke løber efter dyr på marken efter det 1 ste nej. Men hun blev helt anderledes, meget udsøgende, men altid lydig og først nu, hvor hun er gammel, lidt krævende.

Molly har stort været selvopdragende, som et nemt godt tilpasset barn. Lidt svært at forklare. En del af hendes hvalpe har været det samme, aktive, men meget nemme.

 

 

Okay, med "selvopdragne" fik jeg nogle andre billeder på nethinden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke mange - slet ingen, men min Norske Elghund, som jeg anskaffede i 1989 var ualmindelig tæt på. der skulle utrolig lidt opdragelse til. hun var 12 uger da vi fik hende hjem. Det var som om hun kunne det hele, men det er nok undtagelsen. Interessant er det også at på trods af at hun var meget, meget let at håndtere var hun samtidig en stor personlighed, som på mange måder overraskede mig positivt. Det var bare diamentralt modsat Riesenszhnauzer som jeg synes var ganske krævende at træne og arbejde med.

 

Det tog Den Norske Elghund 2 uger at finde ud af hvordan man går igennem forskudte bomme, når man har snor på. Vores Schnauzere lærte det aldrig!

 

Jeg træner sammen med en Riesenschnauzer. Han er fantastisk dygtig - når han altså gider!!!

Gider han ikke, kan føreren lige så godt pakke ham i bilen og køre hjem igen. Han kan bare ikke lokkes til noget.

Men hun er nu rigtig god til at håndtere ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

ærlig talt, mon ikke det er den holdning blandt lidt for mange hundeejere der gør at vi har fået et hundefjensk samfund?

som hundeelsker kan jeg kun sige at jeg IKKE gider andres møgkræ, uanset hvor søde og kære og dejlige de så er, ellers tak! (Nej jeg kommer ikke i hundeskove af selv samme årsag som manglende ansvarlighed).

 

at en hund kan smutte er hvad det er, det er reaktionen fra ejeren der gør om det er tåligt, kommer de og undskylder mange gange, fair nok! Men er de pisse ligeglade, så bliver jeg sq arrig, om jeg kommer med hund eller ej!

 

 

 

generelt vil jeg sige vores samfund er blevet mig mig mig, JEG har ret til, jeg VIL have lov til!

 

vi nu den respekt at vise hensyn for andre der bruger områderne, tag din hund i snor eller vis du har styr på den hvis den er løs, hvis alle tog bare en smule mere hensyn til hianden, det gælder ikke kun i hundeverden!

 

 

jeg gider ikke belæmres med andres hunde, lige så lidt som jeg gider belæmres med andres børn i supermarked. Det er vores ansvar som forældre og hundeejere at vise det hensyn til de andre der er til stede. En ting er skrigende børn, jeg kan også have en hund der gør, men at børn lærer ikke at kaste rundt med ting køre andre ned med indkøbsvogne mv, lige så vel som jeg har styr på min hund og tager hensyn.

 

uheld kan ske og kommer ungen til at køre fru jensen ned med børnevognen i supermarkede så er det da det første man gør at undeskylde mange gange. Fuldstændig som hvis ens hund smuttede.

 

nu der faktisk rigtig mange mennesker der er skide bange for hunde, som i virkelig bange, tag nu det hensyn, så vil vi ikke have alt den brok over vores hunde!!

 

 

til TS så synes jeg det er rigtig synd for dig med de oplevelser, men det er vores ansvar at have styr på vores hunde.

et godt råd her i teenage perioden er en lang snor, hvis hunden først får succes med at smutte, så kan det være svært at pille af dem igen :)

 

går du til træning nogen stedder? Mange klubber har grønne områder hvor hunden lige kan krudte af uden at være til gene for andre :)

 

 

Meget enig. Jeg oplever også en stigende egoistisk adfærd fra hundeejere. Sådan var det slet ikke for bare en 20 år siden.

Idag lader folk deres uregerlige hunde rende ind i hovedet på andre hunde og deres ejere, snart allevegne :cry: det er svært at gå tur med sin hund pga.hundeejere, der ikke udviser minimal grad af hensyn til andre. Og der ligger hundeefterladenskaber overalt.

Der er også mange hensynsfulde hundeejere med rare, omgængelige hunde, men de dårlige fylder alt for meget i gadebilledet.

For mig må hundeparkerne gerne lukkes for løse hunde, og loven strammes op overfor retten til at have hund. Det er vildt stressende at have hund idag hvis man bor i områder med mange hunde, pga. de egoistiske/ligeglade ejere og deres meget utrænede hunde- eller hvad man nu skal kalde dem :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Riesenschnauzer er en herlig race. Den tæve vi havde var meget modig, selvsikker, urokkelig og driftssikker. Når først hun havde lært noget sad det fast. Min kone gik til LP konkurencer med hende og klarede sig fint. Men lærenem det var hun ikke. Det tog lang tid at lære hende de forskellige øvelser og visse ting som krævede lidt mere lærte hun aldrig. Det var vores første hund og vi havde selv meget at lære. Men hun blev lydig, dygtig og vin kunne lade hende gå løs overalt netop fordi hun aldrig gik i panik, blev slået ud af kurs og var både kom og stop sikker.

 

Vores Norske Elghund tror jeg var en ener. Hun var som sagt ualmindelig velopdragen med en minimal indsats. Jeg tror ikke det er kendetegnende for racen, men vores var super dejlig. Vi får formentlig aldrig en hund igen med bedre personlighed og samtidig såå tilpasset til vores behov. Og det var ingen let opgave hun klarede. I de år havde vi to drenge påp 4 og 6 år da vi fik hende. Camperede i alle ferier og hun var med overalt, tjekiet, Prag, Alsece, Nordsjælland, København. I perioder havde vi meget travlt, men på passede hun bare sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig. Jeg oplever også en stigende egoistisk adfærd fra hundeejere. Sådan var det slet ikke for bare en 20 år siden.

Idag lader folk deres uregerlige hunde rende ind i hovedet på andre hunde og deres ejere, snart allevegne :cry: det er svært at gå tur med sin hund pga.hundeejere, der ikke udviser minimal grad af hensyn til andre. Og der ligger hundeefterladenskaber overalt.

Der er også mange hensynsfulde hundeejere med rare, omgængelige hunde, men de dårlige fylder alt for meget i gadebilledet.

For mig må hundeparkerne gerne lukkes for løse hunde, og loven strammes op overfor retten til at have hund. Det er vildt stressende at have hund idag hvis man bor i områder med mange hunde, pga. de egoistiske/ligeglade ejere og deres meget utrænede hunde- eller hvad man nu skal kalde dem :shock:

 

Godt jeg ikke bor sådan et sted, hvor andre hundeejere og hunde er så forfærdelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt jeg ikke bor sådan et sted, hvor andre hundeejere og hunde er så forfærdelige.

 

Det skal du være glad for at du ikke gør Jane. Det tager meget af glæden ved at få en ny hvalp (og have hund i det hele taget), at man skal gå og kigge sig over skulderen hele tiden, have et øje på hver en finger, og afpasse tidspunkter hvornår man kan gå med hunden, for at minmere antallet af hundeluftere, og jævnligt må ændre retning ved at dreje ned af en eller anden sti, eller gå tilbage, pga. folks løse hunde.

Jeg bor i centrum af en større by, hvor vi dagligt kan møde mellem 10-15 hunde på en gåtur, det kan være meget stressende for både hund og ejer. Mange hundeejere er hensynsfulde, og så er der resten som er i kategorien: egoistiske, ligeglade med om andres hunde er bange, og får en dårlig oplevelse, og som mener de skal blande sig i, om andre vil lade deres hunde hilse på deres hund. For ikke at tale om, de lader deres hunde jagte svanerne, ænderne, og løbe ind i hovedet på børn, og ja som sagt andre hunde.

Møder med jævne mellemrum hundeejere her i området der fortæller, at deres hunde er blevet overfaldet af løse hunde og har taget psykisk skade (inkl. min egen hvalp der blev overfaldet/mulet 2 på hinanden følgende gange med 4 dages mellemrum af store hunde, hvor ejerne virkede ligeglade og lod mig stå og kæmpe selv, for fjernet deres hunde fra min hvalp der lå og skreg).

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrer mig over at diskussioner om store hunde og "100% kontrol" altid hægtes sammen:vedikke:

 

Jeg har engang smidt en flok løbende børn der slog på buske med pinde ud af en hundeskov. Havde jeg ikke smidt dem ud, var det endt galt. Det er jo heller ikke fordi vi hundeejere slipper vores bæster fri på en fuld legeplads?!

 

Jeg er i øvrigt en af den der nogle gange samler en lort op og så smider posen. Forklaring: min hund er i behandling for smitsomme og potentielt dødelige orm, som smitter via lort. Posen er selvopløselig. Jeg smider så poserne langt ind i krat eller buske, eller smider den så langt ind mellem træerne, at risikoen for at et menneske ser den, er minimal. Når lorten har ligget i 3-4 dage, er larverne døde.

 

Jeg er én gang blevet anråbt vedr. en lort. Min hund havde tisset. 1 meter derfra lå en lort. Sagde til fjolset at jeg nok skulle samle lorten op hvis han konstaterede at den var varm. Han kalde mig en idiot, jeg sagde i lige måde og lortem blev liggende.

 

 

Men for at komme tilbage til emnet, så ja, jeg oplever oftere at os med store hunde menes at have et større ansvar end folk med små hunde. Men igen, det er EKSTREMT sjældent at jeg oplever problemer, hvadenten jeg møder folk med eller uden hund. Og var det så slemt som nogle giver udtryk for, ville jeg gøre som Krøllebølle: flytte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også mange hensynsfulde hundeejere med rare, omgængelige hunde, men de dårlige fylder alt for meget i gadebilledet.

For mig må hundeparkerne gerne lukkes for løse hunde, og loven strammes op overfor retten til at have hund. Det er vildt stressende at have hund idag hvis man bor i områder med mange hunde, pga. de egoistiske/ligeglade ejere og deres meget utrænede hunde- eller hvad man nu skal kalde dem :shock:

 

Hvad skal man med en "hundepark" hvor hundene ikke må løbe løs? Hvis man ønsker at færdes i en park uden løse hunde, kan man jo bare bruge enhver anden park, end lige en hundepark! Dem er der endda et langt større udvalg af.

 

M.h.t. at ejere af store hunde pålægges et større ansvar, end de der har små hunde, synes jeg egentlig at det er meget rimeligt; Man har jo også et større ansvar når man bærer en jagtriffel, end hvis man er udstyret med et luftgevær... det fritager bare ikke ejere af små hunde for selv at tage et ansvar for at deres sarte dyr også opfører sig hensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skove og parker har man til at lade hunde gå løs men stadig under kontrol. Det er stadig ikke Wild West selvom nogen tilsyneladende ville foretrække det. I mange kommuner må man jo faktisk ikke færdes med hunden uden line andre steder på offentlige arealer.

 

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig hvor meget kontrol man skal udøve, men lad os starte med at fastslå at det i hvert fald ikke er til strejfende hunde - altså hunde som føreren ikke ved hvor er eller hvad laver. Dernæst er det vel ganske almindelig høflighed at kalde sin hund hjem hvis man møder folk som selv har hunden hjemme - i line eller uden. Møder man derimod folk hvis hund er løs lidt fra den tager jeg det som invitation til at gøre det samme.

 

Egentlig er det vel ikke så svært at kommunikere dette i den praktiske verden.

 

Men løber hunden så langt væk at man ikke kan se den kan man naturligvis heller ikke gøre det rette når den møder andre mennesker og hunde.

 

Har man en hund der notorisk ikke kan med andre hunde eller måske kun ganske få, ville jeg nok selv holde mig fra hundeskove for jeg tror ikke jeg eller hunden ville få fornøjelse af at gå der. Det er naturligvis meget ærgerligt, hvis hundeskoven er nærmeste gode gåtur skov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville det ikke være smartere at smide posen i en skraldespand? Ved at kaste den ind i et krat (som btw er der hvor mine hunde foretrækker at skide) risikerer man at der alligevel går hul på den, fx hvis den rammer en gren.

 

Jo, hvis der var en skraldespand, men det er der ikke. Og gider altså ikke gå 4-5 km med en lort i lommen. Og det er jo ikke sådan at larverne spurter ud af posen. De bliver hvor de er, og smitter kun hvis en hund stikker snuden i dem eller en snegl kommer forbi.

 

I øvrigt dør larverne efter få timer hvis temperaturen er under 5 grader eller over 20 grader. Så de dør ret hurtigt i sådan en pose, bortset fra ganske få uger om året, hvor temperaturen hele døgnet holder sig mellem 5 og 20 grader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er klar over at det kan støde nogle i tråden her, men måske kunne det være en idé at se lidt på sin egen hund og også hvordan man selv agerer, hvis den hele tiden havner i situationer der skræmmer livet af den. Jeg tænker at hunden måske har ondt et eller andet sted eller selv gør et eller andet, der udløser at andre hunde overser dens utryghed.

 

Sommetider møder jeg hunde der let bliver mobbeofre, især hvis der er flere hunde samlet, og havde jeg selv sådan en hund ville jeg forsøge at træne nogle handlinger og signaler der virkede venlige men ikke overdrevent ydmyge. Nogle hunde kan f.eks. ikke hilse stående, men krøller sammen på jorden selvom man kommer med en ekstrem venlig hund der er betydelig yngre. Den slags adfærd kan nemt få en lidt usikker hund til at forsøge at "stive sig af", ved at mule en hund der viser sig svagere end den selv. Desværre har jeg stadig til gode at opleve en ejer gøre noget som helst for at ændre hundens hilsevane. De ved enten ikke hvordan de skal gøre det, eller også synes de det er dejligt nemt at have en hund der aldrig spiller op til andre (for at bruge deres egne ord).

 

At fralægge sig al ansvar og klandre den anden hundeejer for at have en uopdragen hund, synes jeg er en lidt for nem løsning. Dels kræver kommunikation at der er mindst et andet individ at kommunikere med og man kan godt styrke en hund ved f.eks. at vise den at den ikke er alene om tingene (hvis man altså ikke bliver panisk) og øge hunden selvtillid f.eks. gennem kropskontrol, sportræning og problemløsning og ved samtidig at sørge for at hunden får så tilpas mange positive møder at et enkelt dårligt ikke ødelægger det fuldstændigt for hunden.

 

Ja undskyld, men på det seneste synes jeg vi har læst ret mange tråde hvor tilsyneladende legende, voldsomme, store hunde bliver fremstillet som rene dræberhunde og i bund og grund kan meget jo tillægges hundenes forskellige temperamenter, vaner og størrelser. Det er så imo ikke kun op til den ene ejer at forsøge at løse de evt. problemer der opstår når hundene er meget forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bro i øjeblikket i en mindre by hvor det primært er flexi land. Det er SKØNT. Her er masser af gode lufte muligheder for hunde, med en stor park (hund i snor), skov og et par marker hvor hunde må være løse. Og dertil masser af gangstier der opfordre til flexisnor, hehe

 

Jeg møder sjælent løse hunde der ikke er styr på, men jeg opsøger så heller ikke den ene meget brugte mark, hvor de må være fri, hvis jeg har dem begge med. På den anden mark og i skoven er vi en gang imellem blevet opsøgt af en løs hund og i skoven blivr jeg lidt irriteret. Dels fordi det ikke er tilladt og dertil at jeg ikke har muligehed for at undvige dem, da jeg ikke kan se dem i tide. Og dertil jo så fordi de ikke har kunnet kalde hunden til sig.

Men ellers er folk her i området gode til at få snor på deres hund når de spotter andre.

 

Når jeg ellers færdes med hund i hele landet, syne jeg daat det er til at se på folk man møder hvordan man skal gøre... Altså kommer jeg gående med mysla på stranden og går imod en anden hundeejermed løs hund og denne ikke tager hunden i snor, men afslappet fortsætter, så går jeg lidt til siden med mysla uden at tage hende i snor, så vedkommenes hunde kan passere hvis de ikke vil hilse eller jeg hurtigt kan sige fri til mysla hvis de netop vil hilse. Som regel kan jeg jo se det på hundene når de når tæt nok på. Og tager den anden i snor, så tager jeg også snor på og forventer det samme den anden vej rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udmærket indspark Ascha.

 

Vi er i sommerhuset i disse dage. Mellem rækkerne af sommer huse er der fri - fælles - arealer med græs som blot klippes to gange årligt og så klippes der gangstier så man kan gå tur og gå til stranden. Vi har ca 300 m til stranden på disse stier. På fællesarealer må der ikke være strejfende hunde, men gerne hunde uden line ifølge med en ejer der kan kontrollere hunden.

 

Til morgen, på vej hjem mødte jeg naboen (mand og kone), som er ret ny her og hvis hund vi ikke tidligere har hilst på. En Berner Sennen (deres datters hund viste det sig) og en Westie. Jeg kunne se at Deres hunde var løse og ret tæt på dem, så jeg lod mine være løse og ret tæt på mig. Da vi kom nærmere kunne jeg se at Westien blev stående på 10 m afstand mens Berneren og naboen kom nærmere. Helt tæt på begynder Mille at gø - ret nervøst. Det gør hun ofte, når vi møder store hunde. Jeg siger pjat til hende og går videre. Bonnie stiller sig op. Det er hendes job at sige goddag og lade sig besnuse. Berneren er helt rolig og hilser på Bonnie og mig. Så mener Mille at det åbenbart ikke er så farligt for hun kommer op bag mig og stikker også snuden frem til hilsen. De 3 hunde er nu samlet og hilser og Westien står stadig på afstand. Konen går til bage til den og jeg sætter mine hunde i stop og går også hen til Westien og mig vil den gerne hilse på.

 

Så kalder jeg på Mille og hun kommer hen og hilser - det er helt udramatisk og jeg kalder på Bonnie også. Det hele går fint. Vi skakker om løst og fast en 5 minutters tid.

 

Her mødes altså 4 hunde - i 3 forskellige størrelser og forskellige aldre. Med lidt hjælp går det fint for alle og næste gang går det nok hurtigere at komme i snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes nu at det bedste ville være hvis alle tog mere hensyn til hinanden - der kan jo være mange grunde til at folk opfører sig som de gør , psykisk sygdom - manglende overskud ol. for bare at nævne nogle , jeg har oplevet adskillige kommentarer når jeg går med Tot & Ollie , det har bevirket at jeg nu , så vidt muligt går på tider og steder hvor jeg ikke møder alt for mange mennesker & hunde .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...