Hop til indhold

Hvornår ville I melde en hund+ejer til politiet?


Gæst Snuden
 Share

Recommended Posts

Gæst Snuden

Jeg er kommet i lidt af et dilemma, som jeg gerne ville høre nogle erfarne hundeejeres råd i forhold til: Igår aftes blev Leopold, min ruhårede gravhund, fuldstændigt umotiveret overfaldet og bidt i halsen af en hund, der umiskendeligt lignede en amstaff. (NB: Jeg ønsker virkelig ikke at bidrage til dæmoniseringen af nogle hunderacer, da jeg i udgangspunktet altid mener, at det er ejeren, der er noget galt med, hvis hunden udviser uhensigtsmæssig opførsel, men jeg er MEGET sikker på, at det var en amstaff, idet jeg kender racen ret godt.)

 

Leopold går lige stå stille i snor og snuser, da hunden ud af det blå kommer galopperende og bider fat om nakken på min hund og knurrer voldsomt - det var HELT sikkert ikke leg, og jeg kan se, at den trykker til om nakken. Alt imens går ejeren bare bagved og snakker i mobiltelefon(!) Jeg bliver så forskrækket, at fanden tager ved mig, og jeg får på en eller anden måde flået amstaffen af min hund, min hund op på armen og tordnet "Læg dig!" til amstaffen. (Hvilket den mirakuløst gør!)

 

Ejeren kommer lidt fåret op til mig og spørger, om der er sket noget, og da jeg ikke umiddelbart kan se, at Leopold er kommet til skade, siger jeg nej - jeg er nok lidt fraværende, da jeg har fokus på Leopold og glemmer at få ejerens navn. Da jeg kommer hjem, opdager jeg imidlertid, at Leopold bløder fra halsen og tager på dyrehospitalet, hvor dyrlægen ser, at Leopold har et næsten tre cm dybt sår fra amstaffens hjørnetand i nakken - ifølge dyrlægen var det rent held, at han ikke kom værre til skade, og han mente, at jeg burde melde det til politiet med henblik på aflivning af hunden. Heldigvis er Leopold ikke bemærkelsesværdigt psykisk påvirket af det - gravhunde er jo nogle små seje størrelser. :-)

 

Nu er mit spørgsmål til jer imidlertid: Jeg møder meget tit denne hund + ejer - skal jeg næste gang jeg ser ham få hans navn og melde ham? Hvad ville I gøre? På den ene side, så ønsker jeg jo ikke, at hunden evt. kommer til at gøre andre skade, men mener jo også, at det er ejerens ansvar at holde øje med den og ikke lade den bøde for hans uopmærksomhed...den havde jo hverken mundkurv eller snor på, hvilket jo ville have forhindret et angreb som dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, altså... Hvis det var MIN hund, det var gået ud over, så havde jeg øjeblikkelig meldt det til politiet!

 

Det eneste, der taler imod det er, at der er tale om en listehund. Og at den sandsynligvis bliver aflivet.

 

Men når det er sket én gang, så kan det ske igen. Man kan konfrontere ejeren, og måske vil ejeren love at lade sin hund gå i snor og med mundkurv fremover, --for at undgå at blive anmeldt....... ?

Men gør ejeren det så? Altid? Og ER det et liv for en halvgammel hund, der nok aldrig har gået med mundkurv før?

 

---Vi havde faktisk en episode her hvor jeg bor, med en ruhåret gravhund, der blev angrebet af TO amstaffer.. Det er en del år siden.

Gravhundeejeren anmeldte det ikke til politiet, selv om hans lille tævehund var rigtig hårdt såret. Ejeren af den ene amstaff betalte regningerne. Den anden amstaff var en hund, der var på besøg.

 

---Efter den episode turde ejeren af gravhunden bare slet ikke at gå med sin hund nede på markerne som han ellers altid havde gjort. Selv om det slet ikke var dernede, at overfaldet var sket, men oppe mellem husene.

 

Amstaffen gik stadig på marken og i skoven. I begyndelsen i snor, men senere blev hun sluppet, når der ikke var andre hunde i syne.

 

Det var en meget utryg situation, men da jeg ikke er særlig konfliktsky, så bad jeg hver gang jeg mødte dem om at hunden kom i snor. Øjeblikkelig. Ejeren VAR vitterlig ulykkelig, men det kan jo ikke være meningen, at offerhunden ikke mere skal kunne gå sine sædvanlige ture, mens overfaldshunden stadig render løs... Så jeg holdt fast i, at hunden SKULLE føres i snor. Ellers ville jeg selv anmelde dem.

 

Det virkede så. Og de sidste par år har hunden haft snor på hver gang jeg har set den. Hun er nu omkring de 10 år, så der ER ikke så meget spræl i hende mere.. Og jeg hilser da altid på hende når vi mødes. Gravhunden er helt rask igen, og går igen daglige ture på markerne og i skoven..

 

Snude, hvis du vælger ikke at anmelde, så må du være klar til at påtage dig ansvaret for at det ikke sker for andre. Altså du må konfrontere amstaffens ejer og forlange at han strammer op på det med at overholde reglerne for listehunde... Du må blive ved med at gå de samme steder, og holde øje med at reglerne bliver overholdt, --i det mindste reglerne om kort snor..

Det drejer sig ikke om at det er en listehund. Men det er en hund, der uden anledning har overfaldet en langt mindre hund, så den er kommet alvorligt til skade. Og så SKAL hunden mindst føres i snor, så det ikke sker igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. ;-) Ja, det er en rigtig trist situation - jeg havde heller ikke tøvet med at anmelde det, hvis jeg ikke vidste, at det nok ville betyde aflivning af hunden, og som en, der eeeeeeeeelsker sin egen hund, synes jeg, at det er hårdt på den måde at "dødsdømme" en hund, når det er ejeren, der er en klovn.

Jeg taler med ejeren, når/hvis jeg ser ham næste gang - han virker mest af alt som sådan en ung fyr, der har en kamphund som potensforlænger. Om jeg FATTER, at man går med sådan en potentielt farlig hund løs, når man ikke har kontrol over den!!!! Desværre synes jeg, at det er et stort generelt problem, hvor jeg bor (Amager), at næsten 50% af de hunde jeg ser - lige fra chihuahua'er til schæfere - render løse uden at ejeren har tilstrækkelig kontrol over dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville fortælle ejeren at min hund alligevel var kommet til skade og jeg havde været til dyrlægen, og at dyrlægen havde opfordret mig til at melde ham til politiet. Så jan du tjekke ejerens reaktion og overveje om han skal nøjes med at betale regningen eller om han skal meldes.

 

Håber din hund hurtigt kommer sig. :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville fortælle ejeren at min hund alligevel var kommet til skade og jeg havde været til dyrlægen, og at dyrlægen havde opfordret mig til at melde ham til politiet. Så jan du tjekke ejerens reaktion og overveje om han skal nøjes med at betale regningen eller om han skal meldes.

 

Håber din hund hurtigt kommer sig. :bighug:

Det lyder ikke som en dårlig ide - og så kan man jo indskyde, at man ikke vil anmelde, hvis ejeren lover at have hunden i snor fremover, hvis man er lidt træt af at skulle anmelde det.

 

Og ja, god bedring til vovsen. Hvordan har du det egentligt med det? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ja, god bedring til vovsen. Hvordan har du det egentligt med det? :-)

 

Jeg er selvfølgelig først og fremmest ked af, at det er sket, men også meget lettet over, at det trods alt ikke gik værre. Og jeg er glad for, at det i situationen lykkedes mig at beskytte min hund så godt, som jeg kunne...ikke at jeg føler mig specielt "helteagtig", men at det lykkedes for mig at få styr på situationen med begge hunde.

 

Jeg har idag mest været nervøs for, hvordan angrebet psykisk påvirkede min hund - han er så sød ved alle hunde og elsker at lege med alle, der gider, så jeg ville blive SÅ ked af, hvis der var blevet slået skår i hans tillidsfulde sind. Men heldigvis lader det ikke til, at han forbinder andre hunde med noget negativt - han har lige så glad hilst på alle hunde idag, som han plejer, og her til aften leget lidt med en stor sort schæferblanding, som jeg ellers var lidt spændt på, om han ville være bange for, da den var lidt "voldsom" i sin leg. Han er en sej lille fyr. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selvfølgelig først og fremmest ked af, at det er sket, men også meget lettet over, at det trods alt ikke gik værre. Og jeg er glad for, at det i situationen lykkedes mig at beskytte min hund så godt, som jeg kunne...ikke at jeg føler mig specielt "helteagtig", men at det lykkedes for mig at få styr på situationen med begge hunde.

 

Jeg har idag mest været nervøs for, hvordan angrebet psykisk påvirkede min hund - han er så sød ved alle hunde og elsker at lege med alle, der gider, så jeg ville blive SÅ ked af, hvis der var blevet slået skår i hans tillidsfulde sind. Men heldigvis lader det ikke til, at han forbinder andre hunde med noget negativt - han har lige så glad hilst på alle hunde idag, som han plejer, og her til aften leget lidt med en stor sort schæferblanding, som jeg ellers var lidt spændt på, om han ville være bange for, da den var lidt "voldsom" i sin leg. Han er en sej lille fyr. :klap:

Dejligt at høre at ingen af jer er særligt påvirkede af det! Det kan jo godt virke ret voldsomt :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville anmelde det til politiet. Jeg ville føle jeg har et ansvar for at det samme ikke sker igen med en anden hund som måske kommer endnu mere til skade. Jeg tror simpelthen ikke på at en ejer der tager situationen så roligt som du beskriver vil ændre adfærd ig hans hund er farlig for andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selvfølgelig først og fremmest ked af, at det er sket, men også meget lettet over, at det trods alt ikke gik værre. Og jeg er glad for, at det i situationen lykkedes mig at beskytte min hund så godt, som jeg kunne...ikke at jeg føler mig specielt "helteagtig", men at det lykkedes for mig at få styr på situationen med begge hunde.

 

Jeg har idag mest været nervøs for, hvordan angrebet psykisk påvirkede min hund - han er så sød ved alle hunde og elsker at lege med alle, der gider, så jeg ville blive SÅ ked af, hvis der var blevet slået skår i hans tillidsfulde sind. Men heldigvis lader det ikke til, at han forbinder andre hunde med noget negativt - han har lige så glad hilst på alle hunde idag, som han plejer, og her til aften leget lidt med en stor sort schæferblanding, som jeg ellers var lidt spændt på, om han ville være bange for, da den var lidt "voldsom" i sin leg. Han er en sej lille fyr. :klap:

 

---Det glemte jeg helt at skrive.. Jeg synes også at du handlede beundringsværdigt i situationen! Jeg vil håbe at jeg selv vil gøre det samme, hvis jeg nogensinde kommer i samme situation. Din hund respekterer dig garanteret endnu mere efter episoden. Og det er med til at han tager alt med ophøjet ro.

Han har tillid til dig. Og tillid til at du nok skal klare ALT! Er det ikke skønt? ---Og sandsynligvis bliver det ikke DIN hund, det går ud over en anden gang. For den anden hund har også respekt for dig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste, der taler imod det er, at der er tale om en listehund. Og at den sandsynligvis bliver aflivet.

Om det er en listehund eller ej har ingen betydning.

 

----------------------------------------------------

 

Til trådstarter, jeg synes dine overvejelser er ganske sympatiske og jeg er enig med dem der foreslår at du informere hundens ejer om at du laver en anmeldelse hvis du ser hunden uden line igen.

- og ja, dine udgifter bør hundens ejer selvfølgelig dække.

 

Forbandede dyrlæge, han ved ikke hvad der er sket, men vurderer ud fra en flænge på 3 cm. at en hund han aldrig har set skal aflives. En amstaff eller ja, ganske mange andre hunde, piller man altså ikke bare af og kommanderer i dæk, hvis den er ved at trække livet ud af en anden hund. Folk er blevet til små guder der mener de er i deres fulde ret til at udstede dødsdomme til højre og venstre efter forgodtbefindende, det er ganske utiltalende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beklager meget, dødsdom eller ej, jeg havde meldt den. Et fuldstændigt uprovokeret angreb hvor der bides hul er IKKE i orden opførsel!

 

Jeg er helt enig - selvfølgelig skal det meldes. Om det er en listehund eller ikke er ligegyldigt, men så har du gjort hvad du kan for at undgå en gentagelse. Det er jo ikke sikkert det går lige så godt næste gang - og jeg er sikker på der kommer en næste gang. Når den kommer ud af det blå og angriber, så tror jeg det er noget der vil ske igen. Og ejeren har jo tydeligt nok ikke styr på sin hund, og han reagerede lidt for skødesløst i situationen.

 

Men selvfølgelig skal han da også betale din dyrlægeregning, det er da det mindste du kan forvente. Jeg synes du skal tage en snak med ham og fortælle hvordan du har det med det hele, og så høre hvad han siger. Ikke alle der har amstaffer er "dårlige" mennesker, måske ER han virkelig selv ked af det der skete...

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er en listehund eller ej har ingen betydning.

 

----------------------------------------------------

 

Til trådstarter, jeg synes dine overvejelser er ganske sympatiske og jeg er enig med dem der foreslår at du informere hundens ejer om at du laver en anmeldelse hvis du ser hunden uden line igen.

- og ja, dine udgifter bør hundens ejer selvfølgelig dække.

 

Forbandede dyrlæge, han ved ikke hvad der er sket, men vurderer ud fra en flænge på 3 cm. at en hund han aldrig har set skal aflives. En amstaff eller ja, ganske mange andre hunde, piller man altså ikke bare af og kommanderer i dæk, hvis den er ved at trække livet ud af en anden hund. Folk er blevet til små guder der mener de er i deres fulde ret til at udstede dødsdomme til højre og venstre efter forgodtbefindende, det er ganske utiltalende.

 

Jo, det HAR en betydning. For en listehund skal aflives uden yderligere overvejelser efter et angreb. Enhver anden hund bliver vurderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det HAR en betydning. For en listehund skal aflives uden yderligere overvejelser efter et angreb. Enhver anden hund bliver vurderet.

 

Det er der ingen garanti for. Og bliver den vurderet giver det så heller ingen garanti for at der ikke laves en fejlvurdering af et ukyndigt menneske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der ingen garanti for. Og bliver den vurderet giver det så heller ingen garanti for at der ikke laves en fejlvurdering af et ukyndigt menneske.

 

Der er ingen garantier i denne verden, hverken for listehunde eller for andre hunde. Men f.eks. en schæferhund --eller en labrador--- har større chancer for at overleve et tilsyneladende uprovokeret angreb på en anden hund, end en listehund har.

 

 

De eneste 2 ting, der forbedrer listehundens chancer: 1) Nogle mennesker frygter at de bliver ansvarlige for listehundens aflivning. 2) Nogle mennesker frygter at de selv bliver udsat for chikane hvis de anmelder overfaldet.

 

 

Hvis en listehund overfalder en anden hund og derfor bliver "arresteret", så går der øjeblikkelig en unuanceret kædereaktion i gang med skriverier, demonstrationer og trusler.. Følelserne sidder udenpå, fordi der har været så mange uretfærdigheder på området i de sidste år..

 

---Som ejer til en død eller invalideret offerhund har man ikke nødvendigvis lyst til at blive en del af det cirkus... Endda på "fjendens" side..

 

 

Hvis vi ikke skal gøre forskel på racerne, så skal alle hunde anmeldes hvis de gør alvorlig skade på en anden hund eller et menneske.

 

Og så er det op til andre kompetente mennesker at bedømme om angrebet har været uprovokeret, provokeret eller måske bunder i misforståelser eller andet...

--Det er jo sådan verden er skruet sammen indenfor anden (menneske)kriminalitet. Fair? Måske ikke altid. Men det er heller ikke fair, hvis det er "gadens parlament" der vælger hvem der skal straffes og hvem der skal gå fri.

 

I sidste ende ER det ejeren, der er ansvarlig. Og det er ejeren der bliver hårdest ramt når h*n mister sin voldshund. Det ER faktisk som det skal være. Konsekvens på det opmråde kan efterhånden redde en masse listehunde, så de får et godt og uproblematisk hundeliv, fordi deres ejere tager ansvaret på sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra den beskrivelse vi har fået fra trådsterter vil jeg ikke tro at ejeren er tilstrækkelig ansvarlig til at eje den pågældende hund og derfor vil jeg mene den bør aflives. Vi kan ikke have hunde gående løse rundt som uprovokeret angriber og skader andre hunde. I næste omgang måske langt alvorligere selv om det allerede er alvorligt nok, det der skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar og jeres engagement! :-D

Min hund har det heldigvis godt - der tilstødte ikke yderligere komplikationer til bidsåret, og det er nu efterhånden ved at være lægt. Jeg må indrømme, at jeg faktisk er MEGET positivt overrasket og lettet over, at det virker som om, at min hund ikke har nogen psykiske mén overhovedet ovenpå anfaldet - han er lige så glad, som han plejer og hilser og leger gladeligt med alle hunde, der gider - store som små. Det er kommet lidt bag på mig, fordi han er en glad og velbalanceret, men også lidt følsom hund, der godt kan blive lidt forskrækket i nye situationer.

 

Ejeren har jeg ikke set mere til, så jeg har ikke haft lejlighed til at konfrontere ham - jeg har dog talt med flere hundeejere i kvarteret om angrebet, og der er desværre rigtigt mange, der har oplevet at deres hunde er blevet overfaldet af løse hunde i kvarteret. Det er desværre sådan en uskik her, at gud og hvermand går med deres hunde løse UDEN kontrol over dem...SÅ irriterende!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...