Hop til indhold

Optimal fodring og fodringsmønster


PBC
 Share

Recommended Posts

Hopsa. Ikke fordi det er særlig vigtigt men har du ikke selv deltaget aktivt i nævnte tråd?:hmm:

 

Jo men det er en gammel tråd, jeg har kun læst hvad der er kommet til for nyligt ;-)

Det vi havde til debat da tråden var frisk kan jeg ikke huske noget om og har heller ikke genlæst.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lidt underligt at man går ganske meget op i mavevendinger i en anden tråd, men tilsyneladende ikke i at debattere hvordan vi indretter os optimalt mht. fodring.

 

Man får lidt den tanke at mange ikke har lyst til debatten fordi de selv fodrer hundene som om de var mennesker:mrgreen:

 

Hopsa. Ikke fordi det er særlig vigtigt men har du ikke selv deltaget aktivt i nævnte tråd?:hmm:

 

Nu blev jeg alligevel så tilpas nysgerring at jeg genlæste de første 100 indlæg i omtalte tråd, hvilket jo fanmer fik mig småarrig :mrgreen:

 

Men... de indlæg er 1½ år gamle og det er nok der du finder svaret på hvorfor "alle dem der diskuterer mavedrejning" ikke kom springende over i denne tråd. Vi er enten ikke aktive/brugere på forum lægere, eller vi har glemt alt om den del af debatten. Det jeg kan tilføje er at jeg føler en vis overbevisning omkring, at der er et eller andet der i nogle tilfælde kan ligge genetisk i hundene og derved give mavedrejning på et tidspunkt i livet. Det lader ikke til at det gør nogen som helst forskel hvordan der fodres, mavedrejning rammer uagtet om der fodres 5 små måltid eller et stort, om der fodres tidligt eller sent, højt eller lavt osv osv osv. Helt personligt vil jeg mene det er vigtigere at se på hyppigheden af mavedrejning i en given linje, og fravælge den hvis der tegner sig et mønster, end at flintre febrilsk rundt og få stress over hvornår man tør fodre sin hund i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig hørt om en FT Spaniel som har haft en mavedrejning, men skrækken for det ligger nok dybt i mig fordi faderen - en nyimporteret og temmelig dyr - smuk Riesenschnauzer han, til vores første hund døde kort efter at vi fik vores hvalp. Og den døde af en mavedrejning. opdrætteren sagde det skyldes for kraftig aktivitet kort efter et stor måltid. Vi taler 1978..... jeg har altid passet på med aktivitet efter fodring af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen forklaring på hvorfor størrelsen har en betydning for mavedrejning?

 

Ifølge Århus Dyrehospital aner de ikke hvad der sker. De ved at hunde skal have en vis størrelse, og en dyb brystkasse. Men ingen ved hvorfor maden gærer eller maven drejer. De har en formodning om at mængden af mad har noget at sige, men det er temmelig usikkert. De har også en formodning om at aktivitet kan have noget at gøre. Det eneste de ved med sikkerhed, er at det kommer forholdsvis kort tid efter fodring, at maden gærer voldsomt i mavesækken og at maven begynder at dreje.

Link til indlæg
Del på andre sites

En FT er for lille til mavedrejning. Den mindste hund der er behandlet i DK, er en Chow.

 

Er i øvrigt lige så forvirret som Hopsa over denne tråd:vedikke: Kan også huske noget fra den gamle tråd, men den er jo ...... gammel....:???:

 

nu handler denne tråd jo ikke specielt om mavedrejning, men, som overskriften siger, "Optimal fodring og fodringsmønster". jeg undrede mig bare over den ringe interesse fra starten på baggrund af den store lyst til at diskutere bla. mavedrejning i den tidligere tråd. men hvis det er et helt andet publikum i dag, kan det jo være forklaringer.

 

Men jeg synes tråden har udviklet sig fint med input til hvor meget man fodrer og hvornår. Jeg kan godt lide Hopsas vinkel at hvis man fodrer det hele lige før sengetid, behøver man ikke spekulere mere på det, hvis man skal i byen, til træning, på jagt, på arbejde, osv. det lyder ret fornuftigt og samtidig mener jeg det må være ret naturligt at rovdyr lægger sig til at sove og slå mave x antal timer efter et måltid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge Århus Dyrehospital aner de ikke hvad der sker. De ved at hunde skal have en vis størrelse, og en dyb brystkasse. Men ingen ved hvorfor maden gærer eller maven drejer. De har en formodning om at mængden af mad har noget at sige, men det er temmelig usikkert. De har også en formodning om at aktivitet kan have noget at gøre. Det eneste de ved med sikkerhed, er at det kommer forholdsvis kort tid efter fodring, at maden gærer voldsomt i mavesækken og at maven begynder at dreje.

 

Der er så bare den detalje at hunde KAN få mavedrejning på stort set tom mave og at stress i alle de tilfælde jeg kan komme i tanke om at være blevet informeret omkring, har været med i ligningen. Så den der sikkerhed... tjah?

Mængden af mad kan jeg fra eget hundehold sige ikke gør en forskel og jeg har for et års tid siden læst om mavedrejning hos racer der ikke har den vanligt omtalte konstruktion, så jeg tror faktisk at det eneste der er fuldkommen sikkert er de/vi/folk ikke aner hvad fanden det er der sker :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

En dyb brystkasse, hvordan ser sådan en ud? Er det når den går "stikker ud" mellem forbenene eller når den går længere ned end maven? Hvis det giver mening :genert:

 

Hvis nu hundens krop var en spand og du hældte vand i, så ville der være dybest i den ende hvor forbenene sidder ;-)

 

En dyb brystkasse er tættere på det som hunden står på, end maven er.

Link til indlæg
Del på andre sites

En dyb brystkasse, hvordan ser sådan en ud? Er det når den går "stikker ud" mellem forbenene eller når den går længere ned end maven? Hvis det giver mening :genert:

 

Når den går længere ned end maven. Tænk på en boxer, den har en meget dyb brystkasse og en lille talje, set fra siden.

 

Men ligesom Hopsa og Anne er jeg også lidt skeptisk over de gængse myter omkring store måltider og fysisk aktivitet.

 

Dini havde begyndende mavedrejning to gange. Første gang var kort efter et normalt måltid, men hun havde ikke været aktiv mindst to timer før. Anden gang var længe efter et måltid, og heller ingen særlig aktivitet der. Jeg tror simpelthen at nogle hunde bare er disponerede for det. Jeg har aldrig oplevet det med andre af mine efterhånden 10 dobere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste hund jeg kender som har fået mavevending, havde lige sat et stort måltid kallun med kogte brune ris, kød og benmel samt revne gulerødder til livs. Efter måltidet skulle han lige tage en runde på gårdspladsen foran alle de andres løbegårde og det udløste efter hvad opdrætteren sagde mavedrejningen som han døde af hos dyrlægen senere. Det var Riesenszhnauzeren Rasko som var far til vores tæve Anka.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ved om risikoen for mavevending er den samme på tørt, vådt og råt?

 

Spørger du en inkarneret råfodrer vil svaret ret sikkert være at en hund på råt ikke får mavedrejning. Jeg har ikke selv hørt/læst om råfodrede hunde der har fået mavedrejninger, men når nu ingen rigtig ved hvad der ligger til grund for mavedrejning, vil jeg mene man skal afholde sig fra at udnævne en fodermetode som løsningen. Man kunne jo osse forestille sig, at grunden til man ikke hører om mavedrejning hos råfodrede hunde er fordi det trods alt stadig er langt de fleste hunde der fodres tørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage blev hunde jo ikke fodret med tørfoder og dengang fantes mavedrejning jo også..bare lige en tanke.

 

Nu ved jeg ikke hvad gamle dage er og ved heller ikke hvor hyppig mavedrejning var dengang, men tidligere fodrede folk jo ofte med en anden form for tilberedt foder, med tilsatte kornprodukter, så jeg tror ikke det umiddelbart kan overføres til måden der råfodres i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad gamle dage er og ved heller ikke hvor hyppig mavedrejning var dengang, men tidligere fodrede folk jo ofte med en anden form for tilberedt foder, med tilsatte kornprodukter, så jeg tror ikke det umiddelbart kan overføres til måden der råfodres i dag.

Det har jeg da heller ikke sagt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ved om risikoen for mavevending er den samme på tørt, vådt og råt?

 

Uden at jeg ved det 100% så skulle muligheden være mindre/ikke til stede når man fodrer råt.

Hvordan ser det ud med vilde hunde - ved man det? Måske kunne det gi' et billede om det er tørfoder, aktivitet osv. der er "synderen" ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min teori er at tørfoder udvider sig i hundens mave ved mødet med hundens savl og mavesaft (prøv bare at hælde vand på tørfoder, det udvider sig til dobbelt størrelse) og det kan forårsage forstoppelse.

 

Men hvorfor maven drejer er en gåde.

 

Men det forklarer jo ikke udviklingen af gas, som er det der får maverne til at svulme op som en badebold:hmm: Det første en dyrlæge gør, er at tømme maven for luft. I øvrigt kan en hundemave indeholde vådt mad svarede til ca. 1/3 af dens kropsvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad der er optimalt tænker jeg er individuelt fra hund til hund, men jeg fodrer 3 gange dagligt, første gang inden jeg får tørret søvnen ud af mine øjne, næste måltid efter vores formiddagstur og endnu et måltid kl. 15.

Det er bare blevet sådan gennem årene og det passer tilsyneladende Pelle fint ellers blev det ændret.

 

Bliver han sulten mellem måltiderne giver han besked og så får han små portioner til han er mæt.

 

Der ryger godbidder og tyggepinde ned ved siden af.

 

Min erfaring er, at det er bedre at fodre flere gange dagligt især med de sultne racer.

Jeg husker i gamle dage, da jeg gjorde som dyrlægen sagde og fodrede en gang dagligt, hvordan hundenes maver kunne synge og larme ind imellem. Det hører jeg aldrig mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

...og samtidig mener jeg det må være ret naturligt at rovdyr lægger sig til at sove og slå mave x antal timer efter et måltid.

 

Og derfor kan det være rigtig godt at fodre stort om morgenen på hunde som skal være alene flere timer fra morgenstunden. Det giver ro og "dvaskhed" hvilket modvirker uro. Den måde kan man også vende den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...