Hop til indhold

Optimal fodring og fodringsmønster


PBC
 Share

Recommended Posts

Jeg fodrer mine FT spaniel 2 gange dagligt lige efter lufteture, så kan de ligge og slå mave bagefter. Jeg fodrer 2 gange fordi jeg oplever at hundene har en lille fest når der fodres og så kan man jo godt give dem en fest 2 gange dagligt i stedet for 1.

 

Men hvad ville være naturligt?

 

Egentlig ville det mest naturlige være at give eet stort måltid råfoder som gonatmad efter en god lang luftning sidst på dagen - fx 20-21 tiden. Så kan hunden holde sig helt i ro de næste 6-8 timer hvor foderet passerer gennem systemet - og den er klar til aktivitet dagen efter.

 

Er det ikke sådan det foregår i naturen? Er det naturlige optimalt - eller bare det mindst ressourcekrævende eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lidt underligt at man går ganske meget op i mavevendinger i en anden tråd, men tilsyneladende ikke i at debattere hvordan vi indretter os optimalt mht. fodring.

 

Man får lidt den tanke at mange ikke har lyst til debatten fordi de selv fodrer hundene som om de var mennesker:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt underligt at man går ganske meget op i mavevendinger i en anden tråd, men tilsyneladende ikke i at debattere hvordan vi indretter os optimalt mht. fodring.

 

Man får lidt den tanke at mange ikke har lyst til debatten fordi de selv fodrer hundene som om de var mennesker:mrgreen:

 

Jeg kan da godt komme m et input :). Buster bliver råfodret og får mad en gang om dagen - efter vores lange tur, der som regel ligger om eftermiddagen. Synes det giver bedst mening ift hans fordøjelse og han trives også med det - selvom han gerne spiste mere og oftere ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke noget at diskutere med, da jeg giver min hund en ordentlig portion tørfoder/ hjemmelavet (vel ca. 6-700 g) midt på aftenen. Jeg gør sådan fordi ingen af mine hunde har gidet/ gider spise om morgenen. Selvfølgelig bliver det til en del godbidder i løbet af dagen alligevel, men ellers kan jeg jo ikke træne med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

kræet får morgenmad ca kl 7 (spredt på græsplænen i weekenden og i en entre hvis vi skal ud af døren på job).

 

aftensmaden bliver brugt på træning sidst på eftermiddagen og resten på græsset v ca 18 tiden.

 

det er absolut dagens højdepunkter for hende (det lille madøre) og som TS gør jeg hende så glad 2 gange/ dag i stedet for kun 1 :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Optimal fodring afhænger vel af hvordan man bruger hunden?

 

Hvis man tager udgangspunkt i ulve og vilde hunde, er de jo opportunister først og fremmest, altså de æder når de kan. Og har de held til at nedlægge et stort bytte, æder de store mængder, og faster så i flere dage, men bevæger sig så heller ikke i faste/fordøjesesdagene. En hund på Bella størrelse (37 kg), kan æde ca. 12-15 kg råt på én gang (ikke at jeg har testet det, men i teorien var det den mængde hun ville æde hvis hun var vild og fangede et rådyr).

 

Men i og med de fleste af os bruger vores hunde på daglig basis, er det ret upraktisk med æde- og hviledage. Personligt fodrer jeg den store 2 gange om dagen, for at nøde hende til at spise, og for at nedsætte risikoen for mavevending. Den lille får foder 3 gange om dagen, og går over til 2 gange når hun bliver ældre. Den eneste grund til det er, at hun må indrette sig efter den store.

 

Havde jeg en konstant sulten hund, ville jeg nok afprøve den med æde-fastedage, for at se om det kunne ændre i sultmønsteret.

 

Der er i øvrigt ingen håndfaste beviser for at mavevending har noget med mængder af foder eller motion at gøre. Det eneste man med sikkerhed ved er, at foderet gærer i mavesækken kort efter fodring. Og fodrer man 2 gange om dagen, er der i teorien dobbelt så stor risiko for mavevending. Man har en formodning om at motion kan øge risikoen, men der er ingen beviser for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært at sammenligne med vilde dyr, da de jo spiser når de ar muligheden og det er jo ikke nødvendigvis optimalt. Stenalder mennesker fik nok også kun mad 2 gange dagligt? Og ikke de 4 til 6 gange man vist idag mener er optimalt?

 

jeg mener at have læst engang at to gange dagligt menes at være det est optimale når man fodre en voksen hund med tørfoder. Da den så udnytter foderet bedst.

 

Vores gamle hund fik kun mad om aftenene eller rettere kl. 17, det kan jeg satdig huske selvom det er mang år siden hun er død. Hun var nemlig ekstremt god tl at huske os på det.

 

Ved sheila har det altid været et must at der ikke går for mange timer mellem måltiderne -ellers får hun problemer med for meget mavesyre. Der er ingen forklaring på hvorfor nogen hunde har det sådan.

Så pigerne får det vel egentlig fordelt over3 gange, men to hovedmåltider. Morgen, sidst på eftermiddagen og sent aften eller natmad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad der er optimal, men skulle jeg fodre x antal måltider, så ville det blive 2x dgl - morgen og aften. Men som det er nu har de mad til rådighed som det passer dem, og det styre de rigtig fint selv. Så de spise når de er sulten, ofte "mange" små mundfulde i løbet af dagen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt med lidt respons. Tak for det.

 

Jeg overvejer at gå over til et måltid dagligt om aftenen og rå-fodre. Men det passeh ikke ind i den rytme vi har nu.

 

Hvordan passer det ikke ind i rytmen? Det kan da kun blive nemmere at fodre en gang fremfor to gange om dagen tænker jeg :hmm:og hvad man fodrer med er vel i det sammenhæng ligegyldigt?

 

Jeg fodrer råt fordelt over 2 måltider - ca.1/3 om morgenen og 2/3 om aftenen, og det fungerer fint. Jeg har tidligere haft en hund der døde pga. en mavevendig, det er så hæsligt og jeg er skræmt ved tanken om at det skal ske igen. Kan sagtens være Anne har ret i sine betragtninger, men jeg er meget obs på ikke at "overfodre" og motionere lige før og efter et måltid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg fodrer mine 2 gange dagligt, om morgenen hvor de får ca. 1/3 af deres foder og om aftenen får de så de 2/3 del af foderet.

Det fungerer rigtig fint her.

Om morgen går vi morgen tur også spiser de bagefter, om aftenen spiser de ca. en god times tid inden vi tager aftensturen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her bliver der pt fodret 4 x dgl For lille Aiyo er det der der skal til for at hun ikke går og kaster galde op, Har hun foder stående hele dagen bliver hun alt for hurtigt for tyk.

For Sally er nødvendigt for at holde vægten, Har hun foder til rådighed hele dagen spiser hun ikke nok.

 

For mig ville det mest optimale være 3 gange, i forhold til træning, men det er valgt ud fra at det er det der fungere for hundene

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan passer det ikke ind i jeres rytme? Er det pga. træning, jagt eller andet?

 

Jeg har dagens sidste store luftetur (30-40 minutter) sidst på aftenen - så jeg er hjemme tidligst 23.00. Herefter får hundene en godbid i form af et pænt stykke tørret kallun (25-50g) og de puttes til nat. Så kan de klare sig indtil morgen uden at skulle luftes. det er jeg ikke sikker på de ville kunne hvis jeg gav hovedmåltidet - fx 300 g rå foder på samme tidspunkt, men jeg ved det ikke. har aldrig prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer mine 2 gange dagligt, om morgenen hvor de får ca. 1/3 af deres foder og om aftenen får de så de 2/3 del af foderet.

Det fungerer rigtig fint her.

Om morgen går vi morgen tur også spiser de bagefter, om aftenen spiser de ca. en god times tid inden vi tager aftensturen ;-)

 

Hmm... det ville jeg ikke turde - altså at gå tur en time efter et hovedmåltid. Risikoen for mavevending, men også almen velbefindende ved at præstere fysisk meget på fuld mave.

 

Når jeg har hundene med på jagt står jeg lidt tidligere op så hundene kan fodres mindst 2 og helst 3 timer før de skal på jagt. Skulle jeg en enkelt gang komme for sent op, får hundene kun 20% af dagsrationen til morgen hvor de normale dage får 50% efter en halv times luftetur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan passer det ikke ind i rytmen? Det kan da kun blive nemmere at fodre en gang fremfor to gange om dagen tænker jeg :hmm:og hvad man fodrer med er vel i det sammenhæng ligegyldigt?

 

Jeg fodrer råt fordelt over 2 måltider - ca.1/3 om morgenen og 2/3 om aftenen, og det fungerer fint. Jeg har tidligere haft en hund der døde pga. en mavevendig, det er så hæsligt og jeg er skræmt ved tanken om at det skal ske igen. Kan sagtens være Anne har ret i sine betragtninger, men jeg er meget obs på ikke at "overfodre" og motionere lige før og efter et måltid.

 

Hvornår fodrer du sidste gang og luftes de så først næste morgen eller?

 

Rå fodring giver nok lidt mere væske og derfor måske større behov for at komme på potten. det er jo positivt at de får mere væske, men jeg tænker at det ikke er optimalt lige før de skal holde sig 8-9 timer. Men det er nok mig der undervurderer hundenes kapacitet på dette område. Jeg har altid luftet hundene med få timers mellemrum og grundigt før nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår fodrer du sidste gang og luftes de så først næste morgen eller?

 

Rå fodring giver nok lidt mere væske og derfor måske større behov for at komme på potten. det er jo positivt at de får mere væske, men jeg tænker at det ikke er optimalt lige før de skal holde sig 8-9 timer. Men det er nok mig der undervurderer hundenes kapacitet på dette område. Jeg har altid luftet hundene med få timers mellemrum og grundigt før nat.

 

Rutinen er at vi går en lang tur (min. 1 time men tit mere) når jeg kommer hjem fra arbejde. Mens jeg laver vores egen mad laver jeg også til Sinus, som så får mad lige inden vi spiser. Mens vi spiser får han så en "tyggeting" f.eks. ben eller lign. Igen ved 20-21-tiden går jeg en lang tur også omkring en time, og ved sengetid kommer han så en tur i haven.

De dage hvor vi er til træning om aftenen får han først mad når vi kommer hjem (ca. 19.30), og så går jeg aftenturen lidt senere, samtidig blir den sjældent lige så lang, for så er han træt. Lørdag hvor vi starter dagen med at gå til træning springer jeg hans morgenmad over....den erstattes så med mange godbidder :blink:

 

Han har aldrig haft problemer med at kunne holde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig ville det mest naturlige være at give eet stort måltid råfoder som gonatmad efter en god lang luftning sidst på dagen - fx 20-21 tiden. Så kan hunden holde sig helt i ro de næste 6-8 timer hvor foderet passerer gennem systemet - og den er klar til aktivitet dagen efter.

 

Er det ikke sådan det foregår i naturen? Er det naturlige optimalt - eller bare det mindst ressourcekrævende eller?

 

Jeg har dagens sidste store luftetur (30-40 minutter) sidst på aftenen - så jeg er hjemme tidligst 23.00. Herefter får hundene en godbid i form af et pænt stykke tørret kallun (25-50g) og de puttes til nat. Så kan de klare sig indtil morgen uden at skulle luftes. det er jeg ikke sikker på de ville kunne hvis jeg gav hovedmåltidet - fx 300 g rå foder på samme tidspunkt, men jeg ved det ikke. har aldrig prøvet.

 

Jeg fodrer præcis på den måde.... Et måltid i døgnet lige inden jeg går i seng, så det er normalt omkring midnat.

Så er der ro til kl 7-8-9 tiden næste dag og alle døgnets lyse timer er frigivet til hvad jeg måtte komme i tanke om af aktiviteter, der skal ikke tages hensyn til fyldte maver eller andet der kan besværliggøre cykelture eller træning.

 

Jeg begyndte at fodre på den måde da jeg gik over til at fodre råt, men for tiden fodrer jeg tørt og jeg har ikke ændret på det. Dem af mine hunde der har brug for flest kalorier får et højenergifoder så mængden de skal indtage ikke er for vanvittig, men ellers har jeg ikke bekymringer eller tanker der vedrører mavedrejninger i min hverdag. Jeg er ikke klar over hvilken tråd du henviser til ifm. det emne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea får mad hver aften kl. 18. Det er råt, og er det kallun, som jeg nægter at tø op i køleskabet, kommer der varmt vand ovenpå. Hun kommer på tur fra kl 22-23, og har absolut ingen problemer med at holde sig til kl 6.30 når vi går morgentur. I weekenderne sover vi endda længe, og hun vil som regel ikke op af kurven før kl. 9 � elsker lidt have en B-hund �

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er optimalt i forhold til hvordan det ville gå til i naturen, det ved jeg ikke, sikkert ikke, men det fungere for os.. Mine får tørfoder (koldpresset) to gange om dagen, om morgenen lige efter vi er stået op, får de 35-40% af deres dagsration spredt ud på græsset, og bagefter ligger de helt stille i mindst 30-45 min. Inden vi går formiddagstur (standardturen er kun 2 km. men bliver nogle gange udvidet med 1-2 km mere alt efter vejr og vind og humør) 30 min ro er ikke meget, men det er sådan det fungere bedst her, jeg har eksperimenteret med andre løsninger, men det har ikke rigtig fungeret for os.. Resten af dagsrationen får de kl. 19.30, oftes serveret i hver sin skål og så går vi gerne aftentur et sted mellem kl. 21 og 22.

Efter aftensmaden er de gerne svære at holde i ro, hvis jeg ikke er over dem, det giver åbenbart lige et skud energi der helst skal brændes af ved leg og fjollerier.. :vedikke::lol: De får lov til lidt, men ikke det hel vilde, jeg har nok lidt en filosofi om at de godt selv nogenlunde har styr på hvad der er godt for dem og hvad der ikke er.. ;-)

 

Min gamle tæve fik de første par år kun mad een gang om dagen, det var jeg lissom vokset op med at man mente var det rigtige, så sådan gjorde vi :-) Hun fik mad ved 20.00 tiden. Da vi så fik nr. 2, en genbrugshund som var vandt til at få mad to gange om dagen, blev det indført.

Hvalpe fodre jeg altid 4 gange om dagen ind til de er 12 uger og 3 gange om dagen ind til de fylder 6 mdr og kommer over på de 2 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine bliver fodret i hvert fald 3 gange dagligt - som regel morgen, i løbet af eftermiddagen og om aftenen. Der går altid omkring en time mellem fodring og aktivitet for at undgå mavevending. Det er ofte Ozzie, der siger til når hun er sulten og så får de. Udover deres foder så får de altid en del andet i løbet af en dag, godbidder, noget at tygge i osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, det var i tråden om hvorfor folk vælger racer som er avlet usunde at snakken pludselig gik meget påp mavedrejning

 

http://www.hunde-forum.dk/hunde-m-stamtavle/34558-hvorfor-vaelger-folk-racer-der-er-avlet-sa-hundene-lider-under-det-9.html

 

men tak for dit indput. Måske skulle jeg stille og roligt flytte mere mad til senere på dagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, det var i tråden om hvorfor folk vælger racer som er avlet usunde at snakken pludselig gik meget påp mavedrejning

 

http://www.hunde-forum.dk/hunde-m-stamtavle/34558-hvorfor-vaelger-folk-racer-der-er-avlet-sa-hundene-lider-under-det-9.html

 

men tak for dit indput. Måske skulle jeg stille og roligt flytte mere mad til senere på dagen

 

Ok, det er gået min næse forbi at mavedrejning har været oppe at vende i den tråd.

Men ift. fodertiden, så synes jeg helt klart det er måden at gøre det på, jeg har aldrig en hund der er for mæt til at ville arbejde, jeg skal aldrig flytte på et måltid for at tage hensyn til et eller andet, jeg skal aldrig overveje hviletid før og efter fodring og hundene får et måltid der gør at de bliver mætte og helt naturligt falder til ro og fordøjer deres mad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...