Hop til indhold

Smerter ved ægløsning?


PBC
 Share

Recommended Posts

Har jeg aldrig hørt om før men,

 

Mille kom jo i løbetid dagen før vi fik Maggie og efter ikke at have været løbsk i små 2 år.

 

Udover besværet har det aldrig betydet noget særligt. Men i går, lørdag var Mille meget stille sidst på dagen og gik bare bag ved mig på gåturen - også der hvor hundene normalt løber lidt rundt.

 

Hun har måske løbet lidt mindre rundt tidligere på dagen også, men jeg har tilskrevet det at Maggie rendte efter for at lege og det gad Mille ikke rigtigt.

 

Nå, men henad aftenen blev det klart at hun havde det skidt og jeg troede måske at det kunne være lidt forstoppelse, så vi gik lige en lille extra tur i Milles tempo... 2 km i timen og det gav bonus. Hun blev puttet til nat inde og for sig selv. Til morgen, stadig ringe, men gik dog med på morgentur og kom af med både dit og dat.

 

Men, hun ville ikke æde sin morgenmad - og kender man Mille ved man at så er det kritisk. Vi måtte til dyrlæge. Ærgerligt her på en søndag, for det var ikke vores egen dyrlæge som havde vagt.

 

Der blev følt og mærket og taget blodprøver - som ikke viste noget unormalt. Der var ikke noget specielt at mærke og dyrlægen mener det kan være smerter ifbm ægløsning.

 

En smerte sprøjte og lidt piller med hjem. Nu håber vi så bare det hjælper.

 

Men har nogen før hørt om smerter ved ægløsning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyh..........

 

nu har Mille det bedre og har også spist en halv dagsration foder. Bevæger sig rundt så let og elegant som før. En fornøjelse at se på.

 

Tilbage står at dyrlægen mener vi skal overveje at lade hende sterilisere for når først der kommer den slags problemer, stopper det som regel ikke.

 

Vi har dårlige erfaringer med sterilisering af FT Spaniels og dyrlægen kunne oplyse at man ser væsentlige pelsforandringer (forringelser) ved ca 60% af tæver der er steriliseret.

 

Jeg er nu heller ikke meget for at begynde at operere på Mille. Sidst tog det lang tid at komme sig og det var en mindre operation, hvor vi fik fjernet et par småknuder i en patte forebyggende.

 

Nå vi må se. Det skal jo ikke afgøres lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er lidt forberedt kan man jo også have til smertedæmpende i huset, men det har jeg nu ikke til hundene. Måske skulle jeg høre min dyrlæge, ved først kommende lejlighed om det er muligt. Men hun var godt nok meget, meget medtaget. Jeg har aldrig før set en af mine hunde have det sådan undtagen når det var rigtig alvorligt, så det var et grimt chock hun gav os. Jeg tænker at hun måske er lidt sensibel i forvejen pga. alder og gigt. Så der skal måske ikke så meget til før hun har det rigtig skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille havde også ondt og vi fandt ikke 100% ud af om det var noget med ægløsning eller livmoder eller andet, men valgte i samarbejde med dyrlægen at sterilisere hende. Det blev hun i februar måned. Hun har ikke haft mavesmerter siden (7-9-13) og hendes pels har endnu ikke ændret sig. Hun er sat 10 gram op i foder, da jeg synes hun tabte sig lidt. Hun har ikke ændret adfærd ellers.

Jeg håber I finder den rigtige løsning for jer alle sammen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg aldrig hørt om. Godt hun har det god igen.:)

 

Jeg troede heller ikke det var normalt for tæver pludselig at ændre løbetidscyklus, hvad har dyrlægen sagt om det? Så gammel er Mille jo heller ikke..

 

Altså vores gamle afdøde hund sprang hende sidste år nogle gange en løbetid over, men hun endte så også med af få en svulst i livmoderen. Ved ikke om der er sammenhæng, men det er da værd at spørge dyrlægen om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht løbetid hænger det sammen med at hun ikke producerer et stofskifte hormon i skjoldsbrugskirtlen. Noget som betyder at hun ældes hurtigere og at hun taber pelsen. Det blev hun så sat i behandling for i september 2013 men det tog en del tid og mange blodprøver før dosis var justeret ind. Hun får en pille 2 gange dagligt nu.

 

Jeg opfattede det derfor også som et godt tegn at hun nu kom i løbetid igen - omend det kom ubelejliget og løbetid altid er lidt bøvlet, var jeg ret tilfreds med det.

 

Mille skal have smertestillende medicin 4 dage mere, så må vi se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det håber jeg også. Det er en smule svært at vurdere, nu da Maggie er kommet til og Mille så lige kom i løbetid også, om hun er tilbage i sit gamle jeg, men vi må jo holde øje med det sidst på ugen når vi skal stoppe med det smertestillende.

 

Jeg talte med dyrlægen om kronisk smertebehandling, da Mille jo nok også har lidt gigt og en øm lænd fra tid til anden, men dyrlægen ville gerne se hende efter løbetiden og uden smertebehandling. Det er jo klogt nok, jeg nænner bare ikke at hun skal have det skidt igen. Det var virkelig ynkeligt og synd for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

P1010135.jpgDet er ikke unormalt at visse tæver viser ubehag og ømhed i løbetid.

Jeg ville være mere bekymret for, at denne løbetid sætter gang i noget sygdom, der allerede er i gang i hendes underliv. Altså evt. en hormonbetinget infektion, som ofte starter i løbetid og i tiden efter .Hvis jeg var i tvivl om sygdom, ville jeg få tæven ultralydsscannet ca. 2 mdr. efter løbetiden.

Alle mine 3 spanieltæver har jo også været opereret.

Molly flød fra skeden , lige inden hun blev 11 år og akutopereret.

Laura fik meget tætte løbetider, til sidst 4 gange/år og opereret. 9 år.

Debbie blev primært opereret, da hun havde fået sine 3 kuld og jeg havde beholdt en søn efter hende. Ville jo gerne have haft en tæve, men kun hanner i de 2 sidste kuld. Alle 3 kuld usædvanlig små Hun var 6-7 år.

Pga alder maskinklippes ryggen nu , ca. hver 6 uge, der fungerer fint og lettere at holde øje med evt gammelhundeknuder i huden.

Her Freddy, Molly på nu 14 år, Laura, 11 år og Debbie, 8 år, der har fået skæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Blodprøverne viste ikke indikationer for betændelse eller andre problemer, men Mille har jo skrantet en del og kan ikke rigtig være med til de ting hun sætter højest i livet. Vandarbejde, træning og jagt.

 

Så længe hun har det nogenlunde og kan nyde en tur til åen og svømme er det fint, men hun skal ikke opereres hverken for det ene eller andet. Når og hvis det kommer dertil bliver hun aflivet. Smertelindring og hormonbehandling er ok og bidrager til hendes livskvalitet og det er godt. Men jeg ser ikke frem til oktober når jagttøjet kommer på og Bonnie og jeg skal ud af døren. Det kan jo være det hjælper at Maggie også bliver hjemme, men jeg har min tvivl. Nå, den tid den sorg, nu skal hun have sine piller :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sille er 5,5 år.

 

Så er det jo helt indlysende at operere hvis hunden fejler noget som den kan opereres for og ellers ikke fejler noget. Det er det i og for sig også for en 12 år gammel hund, men oftest fejler disse jo også en række andre ting og så må man jo vurdere og beslutte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så havde Mille det skidt igen her til morgen. Gik med på morgen turen, men uden lyst og energi.

 

Ville ikke spise noget heller. Jeg ville så fremskynne den næste smertestillende pille, som hun normalt skal have, men selvom jeg rørte tyggepillen samt en smule foder op med en æggeblomme, ville hun ikke tage det.

 

Hvad gør man så? Hun skal jo også have sin hormon medicin kl 11 - træls. Nå, men hun gik hen og lagde sig og jeg lod hende få en pause, mens jeg tænkte over tingene. En time senere ringede min lillebror på døren.

 

Mille kom på benene og det var helt tydeligt at nu havde hun det bedre. Meget mere afslappet gang og bevægelser. Tydeligvis færre smerter. Efter en kort luftning i haven tog hun gladeligt medicinen sammen med lidt snaks, som hun plejer. Dejligt, men hvad pokker sker der? Var det en ægløsning der blev overstået eller?

 

Hun har nu spist en halv portion mad, med yougurt på, men uden den store appetit. Jeg er bekymret, meget bekymret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så havde Mille det skidt igen her til morgen. Gik med på morgen turen, men uden lyst og energi.

 

Ville ikke spise noget heller. Jeg ville så fremskynne den næste smertestillende pille, som hun normalt skal have, men selvom jeg rørte tyggepillen samt en smule foder op med en æggeblomme, ville hun ikke tage det.

 

Hvad gør man så? Hun skal jo også have sin hormon medicin kl 11 - træls. Nå, men hun gik hen og lagde sig og jeg lod hende få en pause, mens jeg tænkte over tingene. En time senere ringede min lillebror på døren.

 

Mille kom på benene og det var helt tydeligt at nu havde hun det bedre. Meget mere afslappet gang og bevægelser. Tydeligvis færre smerter. Efter en kort luftning i haven tog hun gladeligt medicinen sammen med lidt snaks, som hun plejer. Dejligt, men hvad pokker sker der? Var det en ægløsning der blev overstået eller?

 

Hun har nu spist en halv portion mad, med yougurt på, men uden den store appetit. Jeg er bekymret, meget bekymret.

 

:ae: Det er meget forståeligt!

Jeg håber det ikke er noget slemt, og at det snart går over :x::x: :x::x: :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

I går var en møj dag. Mille havde det som sagt rigtig skidt fra morgenstunden og ville hverken æde eller tage sin medicin. Rørt op i æggeblomme eller ej.

 

Rigtig, rigtig træls. Dog livede hun kort op ved 11 tiden og tog sin medicin alligevel og fik det bedre efter en times tid, men efter endnu et par timer gik de nedad igen og jeg bestilte tid hos vores egen dyrlæge. Mille burde jo være smertedækket nu, men havde det stadig ikke godt. meget kortåndet, ingen appetit eller drikkelyst og bevægede sig med stive bævægelser, meget ulig hendes vante gang og også, som hun så ud efter smerte sprøjten i søndags.

 

Dyrlægen, som jo har kendt Mille og hendes historien med et herligt hundeliv og mange jagter, men også de snigende smerter efter jagterne, problemerne med skjoldsbugskirtlen og som vi har konsulteret omkring smerter og operation sidste år, var enig med min kone og jeg om at det nu var et godt tidspunkt at lade Mille få fred på. Ingen tegn til at hun kunne få det bedre og ingen tegn på at hun kunne blive smertefri, når det hun fik ikke rigtig virkede.

 

Så Mille er nu på de evigejagtmarker nu hvor man kan jage fasaner når man vil og svømme efter ænderne, hvis man skulle have mere lyst til det. Og her er lidt tomt, selvom der stadig er Bonnie og Maggie. Men ingen Mille til morgenluftning. Det er - ja. Det er sørgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...