Hop til indhold

Lidt ekstra lækkert, til hund der ikke spiser i varmen?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo været på mange udstillinger og også selv udstillet flere hunde. Både nationale og internationale. Verdenudstillinger i Stockholm og Paris. Jeg har kigget på hunde i 40 år. Hver gang jeg er på jagt kigger jeg næsten mere på hundene, hvordan de går, hvordan de agerer og hvad de præsterer end på andre ting. Og magre hunde virker på mig mere veltilpasse og præsterer mere. Især sidst på dagen er der stor forskel.

 

Jeg taler med mange jægere. Også om hunde og om udstilling. Det er et problem for mange racer at hundene deles i working og show typer. En del af problemet er at for at vinde udstillinger, må hundene ikke ligne effektive jagthunde. De effektive jagthunde er lettere/magrere, har mindre behåring (er ofte simpelthen slidt) og også somme tider lidt mindre end udstillingsvinderhundene. Mange jægere og markprøvefolk har det problem at for at klare sig på markprøver skal hunden være i topform vægt og konditionsmæssigt, men de skal så tage 10-15% på for at kunne klare sig på udstilling. Svært hvis det foregår på samme tid af året og uhensigtsmæssigt under alle omstændigheder.

 

Billedet på nethinden af hvordan en hund skal se ud stammer jo fra billeder på nettet og fra hunde man ser i gadebilledet og på udstillinger. Disse hunde er, hvis de ikke er overvægtige, jo fine og kønne og sunde. Men de ville stadig være sunde (måske sundere) hvis de vejede 10-15% mindre. Problemer er at så opfattes de som radmagre/underernærede og usunde - fordi man er vant til at se andre "typer".

 

Problemet opstår dog først når bekymrede hundeejere med vold og magt nærmest vil tvangsfodre deres smukke, magre hunde for at få dem til at se sunde ud efter gængs opfattelse. Herved ødelægges hundens ædelyst og når den lokke til at æde mere end den selv egentlig ville bliver den utilpas, dvask og organismen sættes på overarbejde for at skille sig af med al det overflødige nærring. På sigt skaber man et spiseproblem for hunden som naturligt protesterer ved at blive mere og mere kræsen og selektiv i sit madvalg.

 

At proppe kalorierige usunde fødemidler i sin hund for at få den til at tage på er i en kategori for sig selv og nærmest at betragte som gamle damer der giver hundene småkager. Ikke til nogen nytte for hunden, kun for ejerens misforståede kærlighed til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

PBC, du ville få hjertekvababbelse hvis du så den cocker vi passer lige nu. Jeg sagde direkte til ejeren at han er blevet fed, og det kunne hun ikke forstå, for han er lige blevet vaccineret, og dyrlægen sagde han var fin :roll: man skal altså trykke for at kunne mærke om han i det hele taget har ribben! Jeg sagde at hun ikke skulle lytte til dyrlægen, de ser så mange voldfede hunde, at buttethed for dem er det samme som sund/slank. Virkelig trist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo været på mange udstillinger og også selv udstillet flere hunde. Både nationale og internationale. Verdenudstillinger i Stockholm og Paris. Jeg har kigget på hunde i 40 år. Hver gang jeg er på jagt kigger jeg næsten mere på hundene, hvordan de går, hvordan de agerer og hvad de præsterer end på andre ting. Og magre hunde virker på mig mere veltilpasse og præsterer mere. Især sidst på dagen er der stor forskel.

Selvfølgelig vil en tynd hund præstere bedre, fordi den jo ikke har overflødig vægt at bære på. Men jeg kan slet ikke få det til at give mening, at en hund der nægter at spise kan klare at være på og skulle yde noget en hel dag.

 

Jeg taler med mange jægere. Også om hunde og om udstilling. Det er et problem for mange racer at hundene deles i working og show typer. En del af problemet er at for at vinde udstillinger, må hundene ikke ligne effektive jagthunde. De effektive jagthunde er lettere/magrere, har mindre behåring (er ofte simpelthen slidt) og også somme tider lidt mindre end udstillingsvinderhundene. Mange jægere og markprøvefolk har det problem at for at klare sig på markprøver skal hunden være i topform vægt og konditionsmæssigt, men de skal så tage 10-15% på for at kunne klare sig på udstilling. Svært hvis det foregår på samme tid af året og uhensigtsmæssigt under alle omstændigheder.

Jeg er enig. Jeg har hørt om opdrættere eller udstillere, der får deres hunde til at tage på inden en udstilling og tabe sig igen, inden de skal i gang med markprøver eller jagter. Det giver ikke mening og lyder i øvrigt ikke sundt med sådan noget yoyo-vægt.

 

Billedet på nethinden af hvordan en hund skal se ud stammer jo fra billeder på nettet og fra hunde man ser i gadebilledet og på udstillinger. Disse hunde er, hvis de ikke er overvægtige, jo fine og kønne og sunde. Men de ville stadig være sunde (måske sundere) hvis de vejede 10-15% mindre. Problemer er at så opfattes de som radmagre/underernærede og usunde - fordi man er vant til at se andre "typer".

Kan du ikke vise et billede af en hund, som du mener den skal se ud? For jeg har lidt svært ved at se for mig hvornår du mener en hund er radmager.

 

Problemet opstår dog først når bekymrede hundeejere med vold og magt nærmest vil tvangsfodre deres smukke, magre hunde for at få dem til at se sunde ud efter gængs opfattelse. Herved ødelægges hundens ædelyst og når den lokke til at æde mere end den selv egentlig ville bliver den utilpas, dvask og organismen sættes på overarbejde for at skille sig af med al det overflødige nærring. På sigt skaber man et spiseproblem for hunden som naturligt protesterer ved at blive mere og mere kræsen og selektiv i sit madvalg.

Tja. Nu var der vel heller ikke så meget snak om at tvangsfodre en hund som at give den kalorierig mad, så den i hvert fald ikke tabte sig yderligere.

 

Bortset fra det har du selvfølgelig ret i, at man ikke skal give hunden mere mad end den har behov for at æde. Men en hund der taber sig, har vel netop behov for mere mad - eller i hvert fald for at indtage flere kalorier. Derfor kan et høj-energi foder være en ganske fin ide. Især hvis man samtidig forventer at hunden skal præstere noget. Og så slipper man jo også for at lokke hunden til at æde mere mad end den egentligt har lyst til.

 

At proppe kalorierige usunde fødemidler i sin hund for at få den til at tage på er i en kategori for sig selv og nærmest at betragte som gamle damer der giver hundene småkager. Ikke til nogen nytte for hunden, kun for ejerens misforståede kærlighed til hunden.

Ærgerlig kommentar. Ærgerligt at debatter med dig oftest skal indeholde små stikpiller til de folk, som ikke gør tingene som dig. Debatten er interessant, men sådan nogle kommentarer der får mig godt nok til at overveje, om jeg overhovedet orker det. Man er åbenbart stemplet som en virkelig ringe hundeejer :vedikke:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo været på mange udstillinger og også selv udstillet flere hunde. Både nationale og internationale. Verdenudstillinger i Stockholm og Paris. Jeg har kigget på hunde i 40 år. Hver gang jeg er på jagt kigger jeg næsten mere på hundene, hvordan de går, hvordan de agerer og hvad de præsterer end på andre ting. Og magre hunde virker på mig mere veltilpasse og præsterer mere. Især sidst på dagen er der stor forskel.

 

Jeg taler med mange jægere. Også om hunde og om udstilling. Det er et problem for mange racer at hundene deles i working og show typer. En del af problemet er at for at vinde udstillinger, må hundene ikke ligne effektive jagthunde. De effektive jagthunde er lettere/magrere, har mindre behåring (er ofte simpelthen slidt) og også somme tider lidt mindre end udstillingsvinderhundene. Mange jægere og markprøvefolk har det problem at for at klare sig på markprøver skal hunden være i topform vægt og konditionsmæssigt, men de skal så tage 10-15% på for at kunne klare sig på udstilling. Svært hvis det foregår på samme tid af året og uhensigtsmæssigt under alle omstændigheder.

 

Billedet på nethinden af hvordan en hund skal se ud stammer jo fra billeder på nettet og fra hunde man ser i gadebilledet og på udstillinger. Disse hunde er, hvis de ikke er overvægtige, jo fine og kønne og sunde. Men de ville stadig være sunde (måske sundere) hvis de vejede 10-15% mindre. Problemer er at så opfattes de som radmagre/underernærede og usunde - fordi man er vant til at se andre "typer".

 

Problemet opstår dog først når bekymrede hundeejere med vold og magt nærmest vil tvangsfodre deres smukke, magre hunde for at få dem til at se sunde ud efter gængs opfattelse. Herved ødelægges hundens ædelyst og når den lokke til at æde mere end den selv egentlig ville bliver den utilpas, dvask og organismen sættes på overarbejde for at skille sig af med al det overflødige nærring. På sigt skaber man et spiseproblem for hunden som naturligt protesterer ved at blive mere og mere kræsen og selektiv i sit madvalg.

 

At proppe kalorierige usunde fødemidler i sin hund for at få den til at tage på er i en kategori for sig selv og nærmest at betragte som gamle damer der giver hundene småkager. Ikke til nogen nytte for hunden, kun for ejerens misforståede kærlighed til hunden.

Wooouw - hvis jeg havde været TS, var jeg godt nok blevet temmelig knotten over den..!! :shock:

 

Jeg hæfter mig ved det du skriver her: "Billedet på nethinden af hvordan en hund skal se ud stammer jo fra billeder på nettet og fra hunde man ser i gadebilledet og på udstillinger." Nej, det gør den virkelig ikke, for rigtig mange af os! Og i hvert fald ikke for TS - det tør jeg sværge på! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke knotten overhovedet :lol: og anser ikke mig selv for en gammel dame heller... Johna får ikke fløde for at tage på - hun ville ellers gerne tænker jeg :lol: på trods af, at jeg absolut ikke linker mit normalbillede af en hund til dem jeg ser på udstillinger (hvor jeg aldrig kommer) eller i gadebilledet - hvor jeg synesde fletse er for tykke - så skal jeg ikke sige mig for god til at jeg evt er lidt pyller ;-)

 

måske var det bare fordi hun pludselig havde smidt et halvt kilo af vægten og Karlas stadig stod i stampe :vedikke: hun er ok. Hun er ikke radmager og hun spiser af og til... Og som LL siger, så kan hun jo sagtens gå et stykke tid uden føde.... Dagen igår var hun bo på harejagt :evil: og det satte jo lige gang i appetitten....

Så må nok erklære mig lidtenig med PBC her... Hun regulerer åbenbart selv. Hun har intet lavet ergo var der ingengrund til at æde... Hun lagde en kæmpe kraftpræstationen for dagen, ergo behøvede hun fylde depoter op...

 

det er vel ivirkeligheden en røvsund hund der kan styre det sådan? I modsætning til den anden, som to gange har brudt ind i foderspanden og ædt sig lige så bred som den er høj :stupid: og blevet hønesyg af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, du ville få hjertekvababbelse hvis du så den cocker vi passer lige nu. Jeg sagde direkte til ejeren at han er blevet fed, og det kunne hun ikke forstå, for han er lige blevet vaccineret, og dyrlægen sagde han var fin :roll: man skal altså trykke for at kunne mærke om han i det hele taget har ribben! Jeg sagde at hun ikke skulle lytte til dyrlægen, de ser så mange voldfede hunde, at buttethed for dem er det samme som sund/slank. Virkelig trist.

Nogengange siger dyrlægen måske heller ikke sandheden fordi de er bange for at folk skifter dyrlæge fordi de bliver sure. Eller også hører ejeren det de vil høre. En dame kommer ind i min butik med en lab blanding der vejer nok 15 kilo for meget. Jeg påtaler det og hun siger at det havde dyrlægen ikke snakket om og hun havde lige været der. Jeg er så så fræk at jeg spørger dyrlæge n næste gang jeg ser hende og hun siger at de påtaler det hverveneste gang.:;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke knotten overhovedet :lol: og anser ikke mig selv for en gammel dame heller... Johna får ikke fløde for at tage på - hun ville ellers gerne tænker jeg :lol: på trods af, at jeg absolut ikke linker mit normalbillede af en hund til dem jeg ser på udstillinger (hvor jeg aldrig kommer) eller i gadebilledet - hvor jeg synesde fletse er for tykke - så skal jeg ikke sige mig for god til at jeg evt er lidt pyller ;-)

 

måske var det bare fordi hun pludselig havde smidt et halvt kilo af vægten og Karlas stadig stod i stampe :vedikke: hun er ok. Hun er ikke radmager og hun spiser af og til... Og som LL siger, så kan hun jo sagtens gå et stykke tid uden føde.... Dagen igår var hun bo på harejagt :evil: og det satte jo lige gang i appetitten....

Så må nok erklære mig lidtenig med PBC her... Hun regulerer åbenbart selv. Hun har intet lavet ergo var der ingengrund til at æde... Hun lagde en kæmpe kraftpræstationen for dagen, ergo behøvede hun fylde depoter op...

 

det er vel ivirkeligheden en røvsund hund der kan styre det sådan? I modsætning til den anden, som to gange har brudt ind i foderspanden og ædt sig lige så bred som den er høj :stupid: og blevet hønesyg af det...

 

Tror, som du selv er inde på, at aktivitetsniveauet har rigtig meget at sige, for hvor meget de spiser.

Og i den her varme er det jo en del lavere end normalt + appetitten bare generelt er lavere end normalt når det er varmt. Det kender vi jo fra os selv, jeg spiser i hvertfald ikke ret meget når det er varmt.

I mine ører lyder hund som en hund der fint selv regulere indtaget, efter behovet.

 

At hun taber sig lidt i varmen synes jeg bare giver god mening, så længe hun ikke pludselig begynder at rasle fordi knoglerne kun hænger sammen med hud :mrgreen:.

 

Er i øvrigt helt enig med dig ifht hvad man ser i gadebilledet.... Tror faktisk ikke jeg har set en eneste hund der har været for tynd :hmm:

Har en enkelt gang set en for mager hund på træningspladsen, men den havde lige været igennem et længere sygdomsforløb og var ved at komme ovenpå igen.

 

Oplever også ofte, at folk kommentere på, hvor mager Yoda er..... Og han er slet ikke mager, men i god form og præcis der hvor han skal være.

De to andre mener folk jo er tilpas og de er faktisk begge lidt til den gode side pt.

Så tror rigtig mange har et forkvaklet billede af, hvordan en hund skal se ud :vedikke:

 

 

Gad viiiirkelig godt, at Kaia og Yoda var bare lidt som Johnna og selv kunne regulere det bare en smule - Og ikke synes det er mishandling, når de skal tabe sig og bliver sat ned i foder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg trænede med hende her til aften og der spiste hun ostestykker ganske entusiatsisk, og åd som sagt også det meste af sit tørfoder, så der er appetit, nok bare ikke så meget som der plejer...

 

Jeg skal bare lade være med at pylre og acceptere at min hund ikke orker mad hver dag når det er 25-30 grader...

 

 

Tror jeg du har ret i. Det er også det jeg er kommet frem til mht. min egen hund.

De fleste mennesker jeg kender har pt. ikke særlig meget appetit. Var sammen med 3 gode bekendte idag, og alle tre havde kun spist lidt koldskål de seneste dage.

Vi mennesker orker heller ikke springe rundt, løbe osv. når det er meget varmt, så det er nok det samme for hunde, så måske man også skulle skrue en del ned for træningen generelt i sommerperioden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo været på mange udstillinger og også selv udstillet flere hunde. Både nationale og internationale. Verdenudstillinger i Stockholm og Paris. Jeg har kigget på hunde i 40 år. Hver gang jeg er på jagt kigger jeg næsten mere på hundene, hvordan de går, hvordan de agerer og hvad de præsterer end på andre ting. Og magre hunde virker på mig mere veltilpasse og præsterer mere. Især sidst på dagen er der stor forskel.

 

Jeg taler med mange jægere. Også om hunde og om udstilling. Det er et problem for mange racer at hundene deles i working og show typer. En del af problemet er at for at vinde udstillinger, må hundene ikke ligne effektive jagthunde. De effektive jagthunde er lettere/magrere, har mindre behåring (er ofte simpelthen slidt) og også somme tider lidt mindre end udstillingsvinderhundene. Mange jægere og markprøvefolk har det problem at for at klare sig på markprøver skal hunden være i topform vægt og konditionsmæssigt, men de skal så tage 10-15% på for at kunne klare sig på udstilling. Svært hvis det foregår på samme tid af året og uhensigtsmæssigt under alle omstændigheder.

 

Billedet på nethinden af hvordan en hund skal se ud stammer jo fra billeder på nettet og fra hunde man ser i gadebilledet og på udstillinger. Disse hunde er, hvis de ikke er overvægtige, jo fine og kønne og sunde. Men de ville stadig være sunde (måske sundere) hvis de vejede 10-15% mindre. Problemer er at så opfattes de som radmagre/underernærede og usunde - fordi man er vant til at se andre "typer".

 

Problemet opstår dog først når bekymrede hundeejere med vold og magt nærmest vil tvangsfodre deres smukke, magre hunde for at få dem til at se sunde ud efter gængs opfattelse. Herved ødelægges hundens ædelyst og når den lokke til at æde mere end den selv egentlig ville bliver den utilpas, dvask og organismen sættes på overarbejde for at skille sig af med al det overflødige nærring. På sigt skaber man et spiseproblem for hunden som naturligt protesterer ved at blive mere og mere kræsen og selektiv i sit madvalg.

 

At proppe kalorierige usunde fødemidler i sin hund for at få den til at tage på er i en kategori for sig selv og nærmest at betragte som gamle damer der giver hundene småkager. Ikke til nogen nytte for hunden, kun for ejerens misforståede kærlighed til hunden.

Hold nu kæft :lol:,.. og det var dig der truede med at forlade HF fordi jeg skrev at det virkede på mig som om du måske gik mere op i fordelene end ansvaret ved at være topdog. Men okay, det er lykkedes dig at stikke til mig uden at citere mig direkte.... og så er det åbenbart helt okay at kritisere løs og producere mere eller mindre hjemmestrikkede teorier vi andre så bare har at sluge. Jeg bruger den sjældent, men lige her bliver jeg altså nødt til at trykke på den. :roll:

 

Det er vist en velkendt ting at mange jægere "sulter" deres hunde op til jagtsæsonen for at få dem til at præstere bedre (sult skærper f.eks. lugtesansen). Hunde er bygget til at kunne håndtere sult, men hvem siger at det er sundt for dem. Aktive jagthunde lever langt kortere tid end andre hunde, måske kunne det have noget at gøre med at hundens system i perioder er stresset af at der bliver tilført for få næringsemner. Gider man sammenligne med topatleter, så sulter de sig i hvert fald ikke, men spiser enorme mængder af korrekte næringsemner. Ikke dem de lige føler for, men dem de ved er gode for dem. Dem de ikke kan få via fast føde tilfører de via ting der kan drikkes, ligesom en diætist vil anbefale drikkevarer med et stort kalorieindhold, uden skelen til næringsværdien, til en undervægtig person.

 

Det er også velkendt at jægere luller sig ind i en tro om at deres hunde bliver dømt ned på vægt og pelslængde, hvor dommeren sikkert blot ikke synes om hundenes skæve benstammer, spidse næseparti og alt for højt ansatte og for små ører (som standarden, der blev udformet før opdelingen af racerne, ikke tillader). Man kan ikke både blæse og have mel i munden, så hvorfor skulle jægerne være de eneste der kunne.

 

For lige at runde af, så er TS kommet frem til at hendes hund selv regulerer indtaget af mad,.. det fremgik bare ikke af startindlægget, hvor det i mine ører lød til at den eneste forandring i hundens liv var at den var holdt op med at spise og derfor var blevet mager. Sjovt at det så har udviklet sig til om hundeejere generelt ødelægger deres hunde ved at "forkæle" dem men det passer fint til mit indtryk af den røde tråd jeg stort set ser i alle dine indlæg: vi er nogle frygtelige bløddyr der ikke kender forskel på en hund og et menneske og derved selv får skabt en masse problemer der skader hundene.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at det så har udviklet sig til om hundeejere generelt ødelægger deres hunde ved at "forkæle" dem men det passer fint til mit indtryk af den røde tråd jeg stort set ser i alle dine indlæg: vi er nogle frygtelige bløddyr der ikke kender forskel på en hund og et menneske og derved selv får skabt en masse problemer der skader hundene.

 

Dette billede passer desværre på rigtig mange hundeejere. De fleste af den slags hundeejere har for tykke hunde, men der er også en gruppe som i misforstået dyrekærlighed misrøgter deres bedste ven ved at påføre dem spiseforstyrrelser, overlade roller i flokken til dem som de ikke magter, dårlig social omgang med andre hunde hvorefter de ikke kan omgås andre hunde og mange andre problemer. Det er derfor der bliver flere og flere hunde- adfærds-experter, dyrlæger har kronede dage og har formentlig også en del af ansvaret for 12000 aflivninger af fysisk raske hunde hvert år.

 

Jeg siger ikke at billedet passer på mange eller nogen herinde. Dertil kender jeg ikke folk godt nok.

 

En del af disse søger råd herinde. Jeg prøver at give mit bud på hvordan hunde håndteres rigtigt. Hvis det betyder at nogen herinde føler sig ramt, kan jeg sige at det nok er ret gensidigt. Jeg føler mig også af og til ramt.

 

Jeg har på intet tidspunkt truet med at forlade HF, men jeg har bestemt overvejet at gøre det. Problemet er bare at det er rigeligt ensidigt herinde. Da jeg havde besluttet at tage en pause kom der en tråd hvor man ville bilde en nybagt hvalpeejer ind at hendes hvalp ikke burde vise underkastelse........ Det rene vås efter min opfattelse og jeg følte mig kaldet til at protestere. Det gør jeg også når folk vil råde en hundeejer til at forsøge at få lidt mere sul på kroppen på en sund, rask og rørig hund, som blot tog en sikkert tiltrængt spisepause. Jeg ville nok spørge: hvorfor tager en sund, rask og rørig hund en spisepause? Er det helt naturligt pga varmen eller tyder det på overfodring i en periode eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på intet tidspunkt truet med at forlade HF, men jeg har bestemt overvejet at gøre det. Problemet er bare at det er rigeligt ensidigt herinde. Da jeg havde besluttet at tage en pause kom der en tråd hvor man ville bilde en nybagt hvalpeejer ind at hendes hvalp ikke burde vise underkastelse........ Det rene vås efter min opfattelse og jeg følte mig kaldet til at protestere. Det gør jeg også når folk vil råde en hundeejer til at forsøge at få lidt mere sul på kroppen på en sund, rask og rørig hund, som blot tog en sikkert tiltrængt spisepause. Jeg ville nok spørge: hvorfor tager en sund, rask og rørig hund en spisepause? Er det helt naturligt pga varmen eller tyder det på overfodring i en periode eller?

 

Der er måske en grund til at jægere har ry for at være nogle "hårde bananer" i forhold til deres måde at holde hund(e) på?

 

Dette er et debat-forum, hvilket betyder at man deler meninger og holdninger, hvilket gerne skulle udmynte sig i at man på visse punkter får udvidet sin viden. Det betyder til gengæld ikke nødvendigvis at man altid har eneret på "sandheden" - man må meget gerne være åben for andres holdninger. Egentlig er jeg et langt stykke hen ad vejen enig med dig, men det er ikke altid en fordel at have været hundeejer i mange år.....der er sket meget indenfor måden at holde hund på, og hvis man fortsætter som man startede for 40 år siden, så er man altså ikke nødvendigvis den klogeste på alle felter.

Jeg tror vi allesammen er meget dedikerede til vores hunde, og vil dem det bedste - der er mange måder at gøre det på.

 

Og der er også mange måder at udtrykke sin mening på, måske derfor de mange "sammenstød"? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg godt Hofferne. Jeg har blot den opfattelse at hunde ofte har det bedst hos jægere og andre som måske ikke er helt så pylrede. Jægrere, kan som alle andre grupper deles op i gode hundeejere og knap så gode hundeejere.

 

Jeg vil dog bare fastholde at velmenende hundeejere ikke altid også er gode hundeejere

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er jeres holdning så når det kommer til en hvalp? Huan (7 mdr.) har kun taget marginalt på, hvis overhovedet, i lidt over en måned, pga. varmen. Selv tænker jeg at det er ok, så længe han ikke taber sig. Ribbenene kan mærkes, men er ikke tydeligt udstående.

Jeg ville ikke være bekymret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hans mave fungerer, hvis han spiser nogenlunde det anbefalede, hvis han drikker normalt, hvis han er frisk og fræk, ville jeg ikke være bekymret.

 

Det er ikke unormalt at der efter en periode med god tilvækst kommer en periode med stilstand. Men er han ikke tæt på 75% af den forventede slutvægt - altså vejer ca 15 kg nu og forventes at veje 20 kg når han er 2 år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hans mave fungerer, hvis han spiser nogenlunde det anbefalede, hvis han drikker normalt, hvis han er frisk og fræk, ville jeg ikke være bekymret.

 

Det er ikke unormalt at der efter en periode med god tilvækst kommer en periode med stilstand. Men er han ikke tæt på 75% af den forventede slutvægt - altså vejer ca 15 kg nu og forventes at veje 20 kg når han er 2 år?

 

Han ligger på 20-21 kg nu, og slutvægten for hanner er ifølge racestandarden 25-28. Men kender til flere samojeder, der er noget tungere, og jeg tror klart hans slutvægt bliver i den højere ende - med tanke på at han hurtigt har taget på, og vedblevet at være slank. Så det kan godt være at han, foruden nedsat appetit er inde i en stilstandsperiode, som du snakker om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvføgelig en Samojedehund - ikke spids. Men enig i at han vil øge, men måske med lidt mere end jeg først antog da den større hund ikke har nået samme procent af den færdige vægt i 7 måneders alderen som en lidt mindre. Den er nok på ligevover 70% af slutvægten nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvføgelig en Samojedehund - ikke spids. Men enig i at han vil øge, men måske med lidt mere end jeg først antog da den større hund ikke har nået samme procent af den færdige vægt i 7 måneders alderen som en lidt mindre. Den er nok på ligevover 70% af slutvægten nu.

 

Det lyder meget rigtigt. Det passer med en slutvægt omkring 28-29 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændig OT, men hvad er forskellen på en samojedehund og en samojedespids? Har altid troet det var det samme :vedikke:

 

Samojedespids er egentlig en dansk spids, men bliver i flæng oftere brugt til at beskrive samojedhunde. Jeg mener endda der står i Huans sundhedsbog, at han er samojedespids. Og han er altså hund :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette billede passer desværre på rigtig mange hundeejere. De fleste af den slags hundeejere har for tykke hunde, men der er også en gruppe som i misforstået dyrekærlighed misrøgter deres bedste ven ved at påføre dem spiseforstyrrelser, overlade roller i flokken til dem som de ikke magter, dårlig social omgang med andre hunde hvorefter de ikke kan omgås andre hunde og mange andre problemer. Det er derfor der bliver flere og flere hunde- adfærds-experter, dyrlæger har kronede dage og har formentlig også en del af ansvaret for 12000 aflivninger af fysisk raske hunde hvert år.

 

Det er dit verdensbillede, mit er anderledes. Jeg tror hunde har fået en større betydning for deres ejere (fordi andelen af klappe-kælehunde er steget markant) og at der derfor er større fokus på hundenes trivsel, end for 20 år siden. Jeg vælger også at tro at viden om hunde generelt har været stigende i de seneste år og at folk derfor ser de problemer de havde overset førhen.

 

Jeg siger ikke at billedet passer på mange eller nogen herinde. Dertil kender jeg ikke folk godt nok.

Sjovt, for jeg synes ikke du bestiller andet.

 

En del af disse søger råd herinde. Jeg prøver at give mit bud på hvordan hunde håndteres rigtigt. Hvis det betyder at nogen herinde føler sig ramt, kan jeg sige at det nok er ret gensidigt. Jeg føler mig også af og til ramt.

Og det falder dig overhovedet ikke ind at andre måske bare er uenige i det du siger, uden at føle sig ramt? (henviser lige til det du skriver nedenunder).

 

Det rene vås efter min opfattelse og jeg følte mig kaldet til at protestere.

Det er skam også helt fint for mig, bare du accepterer at andre gør det samme uden at føle rettigheden over at afgøre hvorfor de gør det (henviser lige til det du skriver ovenover).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har blot den opfattelse at hunde ofte har det bedst hos jægere og andre som måske ikke er helt så pylrede. Jægrere, kan som alle andre grupper deles op i gode hundeejere og knap så gode hundeejere.

 

Jeg vil dog bare fastholde at velmenende hundeejere ikke altid også er gode hundeejere

Og hvis jeg også lige må lufte mine fordomme, så har jeg opfattelsen af at en god hund i de kredse, er en hund der kan forholde sig til at fungere som slave, pga. ejerens misforståede gamle overtro, og adlyde selv ting den ikke har en kinamands chance for at kunne forstå med dertilhørende straf hvis den reagerer forkert,... hvor det burde være jægeren der fik bank i stedet. Jeg har de sidste 20 år trænet sammen med jægere og 80% af dem ejer jo ikke fornemmelsen for hvad deres stakkels hunde forsøger at fortælle dem. Og de virker også bedøvende ligeglade, så længe hunden bare fungerer som de forventer uden at deres egne evner bliver sat ind i ligningen.

 

Men du har da ret til at synes at en hund lider mere under at bo i et hjem hvor ejeren køber dyre hundekurve mm., render til dyrlæge fordi hunden slår en skid der ikke lige lyder som den plejer og hvor hunden har lov til at bestemme familiens agenda, fremfor at leve som en undersåt der bliver påført smerte og ubehag fordi ejeren synes at et dyr i DK ikke må have det bedre end mennesker i den 3. verden. Jeg er bare uenig. En hund er da ikke i stand til at tænke at det er forkert at den bliver forkælet, bliver pylret om og bliver sat til at bestemme i familien, hvor en røvfuld da gør ondt og hvor det stresser at møde krav der overstiger ens kognitive evner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja fordomme har vi jo nok alle. Godt at vi erkender det er fordomme. Det er dog opløftende:lol:

 

Det absolut vigtigste for om en hund har et godt liv tror jeg at relaterer til dets sociale relationer. At være sammen i en flok med relationer. At vide den hører til og har en plads. At have og tilføre værdi i den sammenhæng. Aldrig at være - eller mere præcis, føle sig alene og forladt. Sagt mens jeg kan høre Maggie klynker lidt over at være efterladt med Bonnie i hunderum og løbegård og jeg sidder her 5 m fra. Men den skal jo vænnes til det.:(

 

 

Godt foder, gode fysiske rammer og mange andre ting, som vi hundeejere går rigtig meget op i er sekundære ifht dette. Bla. derfor tror jeg at mange jagthunde - især der hvor ejeren har flere, lever et fantastisk godt liv. Jeg er 100% enig med dig i at mange jægere ikke behandler Deres hunde med stor indsigt i hundens sprog og også at fokus er på at hunden skal kunne udfylde den rolle den er tildelt på jagter - og vel egentlig også i hverdagen. Men det er oftest rigtig gode roller og herligt arbejde. Her er ofte faste og meget let forståelige rammer og struktur, hvilket jeg tror er en meget vigtig trivselsfaktor for hunde. Gode sociale forhold - man kender hinanden og er aldrig alene. Jo, man får et ryk i linen og et dask i hovedet, hvis man ikke er lydig, men er ryk eller dask er trods alt bedre end slet ingenting. Der er kontakt og man er med. Det kunne blive meget bedre, hvis jægerne forstod mere omkring hundens mere nuancerede rolle i teamet og øvrige behov, men det tager jo nok lidt tid at komme dertil.

 

Jeg vil så undlade at lufte mine fordomme (igen :slem:) omkring nysse pysse pyldre hundehold. Blot sige at også her er der super gode hundeejere og halvgode og dårlige. Præcis som i jægerkredse.

 

Grundlæggende er jeg sikker på at det handler om at forstå hvad der er vigtigt for vore hundes trivsel - og så give dem det. Det er jeg ret sikker på at alle herinde er enige om. Blot er vi nok ikke helt enige om hvad det er der gør en hund mest lykkelig og ulykkelig. Måske var det præcis det vi skulle debattere.

 

Og jeg tror altså ikke at den er hverken mere eller mindre lykkelig om vægten ligger 10% over eller under idealet (som vi måske heller ikke er enige om) og jeg erkender også at hvis hunden kan lide fløde skader det nok ikke i begrænset omfang:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja fordomme har vi jo nok alle. Godt at vi erkender det er fordomme. Det er dog opløftende:lol:

 

Det absolut vigtigste for om en hund har et godt liv tror jeg at relaterer til dets sociale relationer. At være sammen i en flok med relationer. At vide den hører til og har en plads. At have og tilføre værdi i den sammenhæng. Aldrig at være - eller mere præcis, føle sig alene og forladt. Sagt mens jeg kan høre Maggie klynker lidt over at være efterladt med Bonnie i hunderum og løbegård og jeg sidder her 5 m fra. Men den skal jo vænnes til det.:(

 

 

Godt foder, gode fysiske rammer og mange andre ting, som vi hundeejere går rigtig meget op i er sekundære ifht dette. Bla. derfor tror jeg at mange jagthunde - især der hvor ejeren har flere, lever et fantastisk godt liv. Jeg er 100% enig med dig i at mange jægere ikke behandler Deres hunde med stor indsigt i hundens sprog og også at fokus er på at hunden skal kunne udfylde den rolle den er tildelt på jagter - og vel egentlig også i hverdagen. Men det er oftest rigtig gode roller og herligt arbejde. Her er ofte faste og meget let forståelige rammer og struktur, hvilket jeg tror er en meget vigtig trivselsfaktor for hunde. Gode sociale forhold - man kender hinanden og er aldrig alene. Jo, man får et ryk i linen og et dask i hovedet, hvis man ikke er lydig, men er ryk eller dask er trods alt bedre end slet ingenting. Der er kontakt og man er med. Det kunne blive meget bedre, hvis jægerne forstod mere omkring hundens mere nuancerede rolle i teamet og øvrige behov, men det tager jo nok lidt tid at komme dertil.

 

Jeg vil så undlade at lufte mine fordomme (igen :slem:) omkring nysse pysse pyldre hundehold. Blot sige at også her er der super gode hundeejere og halvgode og dårlige. Præcis som i jægerkredse.

 

Grundlæggende er jeg sikker på at det handler om at forstå hvad der er vigtigt for vore hundes trivsel - og så give dem det. Det er jeg ret sikker på at alle herinde er enige om. Blot er vi nok ikke helt enige om hvad det er der gør en hund mest lykkelig og ulykkelig. Måske var det præcis det vi skulle debattere.

 

Og jeg tror altså ikke at den er hverken mere eller mindre lykkelig om vægten ligger 10% over eller under idealet (som vi måske heller ikke er enige om) og jeg erkender også at hvis hunden kan lide fløde skader det nok ikke i begrænset omfang:vuf:

Men din hund føler sig da netop alene og forladt når hun højlydt giver udtryk for det??

Kald mig bare pylret, men herhjemme trænes alene hjemme på hundens præmisser - ergo skal den ikke "bare lære det" - hundens grænser skal ikke overskrides, og det skal være en positiv oplevelse - altså skal hunden ikke nå til det punkt hvor den højlydt beklager sig, fordi den synes det er træls.

 

Og nej et dask eller ryk i linen er sgu ikke bedre end ingenting. Det er uacceptabelt og sørgerligt at nogen stadig tror det er den måde man opdrager hunde på :(

 

Vores ene hund er fra opdrætters side af (hvor hun var til hun var 6 mdr) opdraget med en sammenrullet avis oveni hovedet og et FØJ! Det ér hun mærket af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...