Hop til indhold

Hvad søren kan det være?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

De sidste 3 dage er jeg stået op til en hund der efter 10 min. i haven ligner en dårlig botoxbehandling. Shandie er fyldt med noget der ligner store myggestik på skallen og hele næsepartiet og det klør åbenbart fordi hun ryster på hovedet, smasker og kører hovedet mod alt der lige er i nærheden. Desuden får hun gulgrønt flåd fra øjnene, så alt tyder på en allergisk reaktion.

 

Den første morgen troede jeg at hun bare var blevet ædt af myg da hun aftenen forinden havde ligget længe ude i min mors have og gnavet på ben, så jeg ringede til dyrlægen og fik den rette dosis antihistamin til hende, og bulerne forsvandt ret hurtigt. Nu har jeg så lagt mærke til at bulerne ikke er der når vi står op, og at jeg altså skal finde et eller andet i min have som hun åbenbart reagerer på. Og det er så her jeg er løbet tør for idéer og godt kunne bruge nogle input.

 

Jeg har en lille terrasse med fliser over det hele lige på nær noget bart jord (nu dog med en lille busk ukrudt) og en kristjørn i det andet hjørne. Intet har ændret sig fra de forrige år og det eneste der er anderledes end for en uge siden er, at jeg har luget lidt og ikke fået alt væk. Heller ikke hos naboen er der sket noget, som jeg har bemærket. Shandie har aldrig reageret allergisk før og der er intet når hun er i min mors have der ligger 20 meter væk. Jeg har ikke set nogle insekter og har ikke givet noget mad Shandie ikke plejer at få, så er der nogle af jer der kunne have en idé til hvad jeg skal lede efter?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det stadig være myggestik? Da de ikke er der når I vågner, kunne det måske være fordi de ikke er blevet gnedet i i løbet af natten. Når jeg har myggestik hæver de som regel ikke op før jeg klør i dem... Man kan jo godt være allergisk overfor myggestik. Jeg havde ét engang der hævede voldsomt op, så jeg var nødt til at få en penicilinkur...

Rigtig god bedring til hende og lad os lige høre hvis du finder ud af noget mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke prøve at holde øje med hende konstant i de 10 minutter? Mht. pludselig opstået allergi, så sker det jo. Jeg blev selv ramt hårdt i en alder af 33 år, så det kan sagtens være noget hun aldrig har reageret på før.

Det gjorde jeg i morges. Hun gik ud og stod midt på terrassen et par minutter hvorpå hun lagde sig ned. Efter ca. 5 minutter kaldte jeg hende ind og da havde hun allerede bulerne i hele hovedet. Der var intet da jeg lukkede hende ud.

 

Det lyder rigtig mærkeligt :hmm: Har slet ikke noget bud på hvad det kan være, når det kommer så pludseligt, så vil egentligt bare udtrykke min sympati - lyder rigtig generende for hende :ae: Håber du snart finder ud af hvad det skyldes :x:

Tak, det er et rigtigt detektivarbejde jeg helst ville være foruden.

 

Kan det stadig være myggestik? Da de ikke er der når I vågner, kunne det måske være fordi de ikke er blevet gnedet i i løbet af natten. Når jeg har myggestik hæver de som regel ikke op før jeg klør i dem... Man kan jo godt være allergisk overfor myggestik. Jeg havde ét engang der hævede voldsomt op, så jeg var nødt til at få en penicilinkur...

Rigtig god bedring til hende og lad os lige høre hvis du finder ud af noget mere...

Jeg tror det ikke, for hun bliver jo ofte bidt ude i skoven uden at reagere på det senere og jeg så ingen myg i morges hvor jeg overvågede hende igennem vinduet.

 

Fuglelopper? Hvis der er en rede et sted, så kan hun være så interesseret i den forladte rede, så de sultne lopper liige snupper et måltid..

 

Det er ikke så rart. Jeg har prøvet det selv. Men lopperne tager bare en slurk. De slår sig ikke ned på pattedyr.

Men kan de give så store buler?. Hun har haft almindelige lopper, men hævede ikke op, og det er også primært kun i hovedet,... hvorfor skulle fuglelopper kun bide hende dér?.

 

det er ikke unormalt at allergi opstår pludseligt, overfor ting der før blev tålt.

 

Ja det ved jeg, men hos hunde plejer allergi bare at give kløe og udslæt, ikke store buler der næsten lukker øjenlågene til. Det lyder i hvert fald ikke som en inhalationsallergi, men mere om en kontaktallergi og jeg kan sgu ikke helt se hvad det skulle være.

 

Her til aften er der dog sket nyt i sagen, for Shandie var bulet i hovedet da jeg kom hjem fra arbejde (hun havde været hos min mor nogle timer, primært i haven). Nabobebyggelsen er ved at få skiftet tag og vinden peger lige over mod os. Der var jo intet galt i søndags da vi var ovre hos min mor, så jeg fik tanken at der måske flyver noget rundt i luften ovre fra de bygninger der er ved at blive renoverede. Min mor siger at de kun er i gang med at pille teglstenene af, men det burde jo ikke kunne frigive noget min hund ikke kan tåle. Det er bare underligt at det først startede mandag morgen. På den anden side har der været håndværkere derovre i de sidste 3 uger, dog ikke nær så mange som der er kommet i denne uge. Jeg tror sgu jeg hælder til at det er kilden, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det, hvis det er det. Tror jeg vil prøve at lade være med at give antihistamin i morgen og se om bulerne falder ned af sig selv når hun kommer indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har allergi overfor tidsler og brændenæller, og det udarter sig præcist som du beskriver, nemlig ved at hun bliver bulet hvor hun har været i kontakt med dem.

 

Så jeg ville nok undersøge om der kan være nogle bestemte planter i haven der udløser det, og evt. lægge mærke til om det opstår på nogen af jeres gåture, og så er det ellers bare i gang med udelukkelsesmetoden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet een gang at min hund var fuldstændigt bulet i ansigtet, babu babu afsted til dyrlægen, men før jeg nåede derhen havde det værste af det allerede fortaget sig :roll: Vi har aldrig oplevet det siden, så det var umuligt at sige hvad det var. Baseret på billederne mente dyrlægen, at det nok var en pludselig opstået allergisk reaktion på en plante i nærmiljøet, men hvilken er jo umulig at sige...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men kan de give så store buler?. Hun har haft almindelige lopper, men hævede ikke op, og det er også primært kun i hovedet,... hvorfor skulle fuglelopper kun bide hende dér?.

 

Ja det ved jeg, men hos hunde plejer allergi bare at give kløe og udslæt, ikke store buler der næsten lukker øjenlågene til. Det lyder i hvert fald ikke som en inhalationsallergi, men mere om en kontaktallergi og jeg kan sgu ikke helt se hvad det skulle være.

 

Her til aften er der dog sket nyt i sagen, for Shandie var bulet i hovedet da jeg kom hjem fra arbejde (hun havde været hos min mor nogle timer, primært i haven). Nabobebyggelsen er ved at få skiftet tag og vinden peger lige over mod os. Der var jo intet galt i søndags da vi var ovre hos min mor, så jeg fik tanken at der måske flyver noget rundt i luften ovre fra de bygninger der er ved at blive renoverede. Min mor siger at de kun er i gang med at pille teglstenene af, men det burde jo ikke kunne frigive noget min hund ikke kan tåle. Det er bare underligt at det først startede mandag morgen. På den anden side har der været håndværkere derovre i de sidste 3 uger, dog ikke nær så mange som der er kommet i denne uge. Jeg tror sgu jeg hælder til at det er kilden, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det, hvis det er det. Tror jeg vil prøve at lade være med at give antihistamin i morgen og se om bulerne falder ned af sig selv når hun kommer indenfor.

 

Fuglelopper bider hvor de kan komme til. Der må ikke være alt for meget hår. Øjenomgivelser og snude må være ideelt.

 

Da jeg selv blev bidt, sad jeg og hyggede mig ved min drejeskive under et halvtag ude i haven. Jeg vidste godt, at en solsort havde bygget rede på hylden lige foran mig. Det var jo bare hyggeligt. Hun passede sit, og jeg passede mit.

Men en dag var fugleungerne taget hjemmefra. Og det var derefter, jeg simpelthen ikke kunne sidde i ro, på grund af kløe og knopper. Da jeg opdagede at uværket kom fra reden, så smed jeg den selvfølgelig væk og gjorde grundig rent..

Og så var der ikke flere problemer......

Jeg fik knopper, der lignede myggestik oven i hovedet, og mindre knopper på de bare arme og ben, men der mærkede jeg det jo med det samme, når jeg blev bidt, så der blev de hurtigt verfet af..

 

Når naboerne får skiftet tag så kan håndværkerne godt forstyrre en masse, -forhåbentlig tomme- fuglereder. Og når vinden blæser lige derovrefra kan krybet nemt blive blæst over til jer.

 

Prøv at sætte dig ud på terrassen med Shandie en times tid... Måske bliver du så selv invaderet af de små terrorister...

De er jo ikke mindre end at man godt kan se dem..

Det skal nok være morgen eller aften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuglelopper bider hvor de kan komme til. Der må ikke være alt for meget hår. Øjenomgivelser og snude må være ideelt.

 

Da jeg selv blev bidt, sad jeg og hyggede mig ved min drejeskive under et halvtag ude i haven. Jeg vidste godt, at en solsort havde bygget rede på hylden lige foran mig. Det var jo bare hyggeligt. Hun passede sit, og jeg passede mit.

Men en dag var fugleungerne taget hjemmefra. Og det var derefter, jeg simpelthen ikke kunne sidde i ro, på grund af kløe og knopper. Da jeg opdagede at uværket kom fra reden, så smed jeg den selvfølgelig væk og gjorde grundig rent..

Og så var der ikke flere problemer......

Jeg fik knopper, der lignede myggestik oven i hovedet, og mindre knopper på de bare arme og ben, men der mærkede jeg det jo med det samme, når jeg blev bidt, så der blev de hurtigt verfet af..

 

Når naboerne får skiftet tag så kan håndværkerne godt forstyrre en masse, -forhåbentlig tomme- fuglereder. Og når vinden blæser lige derovrefra kan krybet nemt blive blæst over til jer.

 

Prøv at sætte dig ud på terrassen med Shandie en times tid... Måske bliver du så selv invaderet af de små terrorister...

De er jo ikke mindre end at man godt kan se dem..

Det skal nok være morgen eller aften.

Jeg har stiftet bekendskab med dem og de er faktisk meget langsomme og til at fange (modsat kattelopper hvor man skal være ret hurtig). Jeg går dog ret ofte og roder i haven og har intet bemærket selv.

 

Min den gamle kan ikke tåle brændenælder... en tur i dem og han buler helt ud... især på baglårene - med buler og røde prikker.

 

Men øv god bedring ;-)

Jo tak, men det kan ikke være brændenælder, for dem har jeg ingen af i haven og hun har jo også været slået ud, bare ved at stå og ligge helt stille på fliserne.

 

Tror mest på noget luftbåren. Støv, pollen. Hvis det var en plante ville du have observeret at hun stak hovedet i den på nuværende tidspunkt..

Jeg tror også mest på noget luftbårent, men så burde symptomerne være anderledes (bumselignende udslæt i lyske og andre varme/ fugtige steder samt ekstrem hudkløe) og det har jeg ikke oplevet.

 

Der har intet været i dag, hvor Shandie har været forment adgang til min have men kun været i skoven og ovre hos min mor (begge steder er ca. 20 meter fra vores have). :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu mærkeligt, men dejligt hvis du kan undgå det. Det må altså være noget en overgang. hvad blomstrer lige nu i din have eller smider frø eller? Kan der være utøj i hæk eller plæne - lus - lusetis. mine bliver klistrede i hovedet når de snuser efter fugle i bøgehækken fordi der er lus og lusetis. Dette øges jo tydeligvis i tørre perioder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er sgu mærkeligt, men dejligt hvis du kan undgå det. Det må altså være noget en overgang. hvad blomstrer lige nu i din have eller smider frø eller? Kan der være utøj i hæk eller plæne - lus - lusetis. mine bliver klistrede i hovedet når de snuser efter fugle i bøgehækken fordi der er lus og lusetis. Dette øges jo tydeligvis i tørre perioder.

 

Kan du ikke prøve at give hende ordentligt pust myggespray i morgen, bare for at udelukke at hun bliver bide eller stukket?

 

Sikke et detektivarbejde! Og hvor er det altså synd for Shandie:ae:

 

Jeg er ved at tro at jeg ikke finder ud af hvad det er, men håber på at vi snart får ligt regn så det evt. bliver skyllet væk. Indtil da må hunden have et par tabletter hvis det blusser op. Det er jo bare antihistaminer som hun ikke bliver påvirket af og det virker heldigvis hurtigt og effektivt.

 

Tak for jeres input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Var ude og gå med hundene her til aften da vi kom hjem bulede Zeus øjne helt ud. Det så ud til han havde dobbelt øjenlåg. Der var vildt mange klæg eller som jeg kalder dem heste bremser på turen. Er sikker på at det er det Zeus er blevet stukket af jeg fik adskillige på låret. Kan det være sådan noget du har i haven ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Var ude og gå med hundene her til aften da vi kom hjem bulede Zeus øjne helt ud. Det så ud til han havde dobbelt øjenlåg. Der var vildt mange klæg eller som jeg kalder dem heste bremser på turen. Er sikker på at det er det Zeus er blevet stukket af jeg fik adskillige på låret. Kan det være sådan noget du har i haven ?

Det skulle også være et super godt år for den slags slyngler, men jeg har nu ikke set nogen i min have.

 

Tilgengæld er der kommet en forværring, for til middag kom Shandie løbende ind i stuen og rystede vildt med hovedet. Jeg kiggede i hendes ører som var helt varme, tykke og røde og fyldte af noget brunsort snask. Sådan så de ikke ud i nat da vi gik i seng, for jeg har holdt øje, da allergi ofte går i ørerne.

 

....Men til gengæld tror jeg måske at jeg er kommet i tanke om noget der kan forklare reaktionen. Tror det var fredag eller lørdag hvor vi tog til Birkerød Sø fordi jeg havde mødt en hundeejer der fortalte at der aftenen forinden ikke havde været alger i vandet. Dum som jeg er slipper jeg løs inden jeg kommer helt hen til vandkanten, for der var faktisk et svagt grønligt skær hvor solen lyste vandet op. Jeg fik hende op med det samme, så det var kun benene der var blevet våde og jeg har ikke tænkt over det siden, selvom jeg godt kan huske at jeg blev bekymret nok til at bede min mor være opmærksom på evt. ændret adfærd.

 

Det hænger ikke helt sammen oppe i mit hoved hvis der kan gå dage før der kommer en reaktion og hvis det blusser op og forsvinder igen hele tiden, men omvendt kan antihistaminerne måske have haft en indflydelse og jeg har heller ikke andre bud. Nu har jeg tænkt mig at give piller morgen og aften weekenden over, uanset symptomer eller ej, for at give hendes lille krop en hjælpende hånd. Tror I alger kan være forklaringen og er der nogen der har prøvet at jeres hunde har reageret på alger så er jeg da ret interesseret i at vide lidt om forløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det skulle også være et super godt år for den slags slyngler, men jeg har nu ikke set nogen i min have.

 

Tilgengæld er der kommet en forværring, for til middag kom Shandie løbende ind i stuen og rystede vildt med hovedet. Jeg kiggede i hendes ører som var helt varme, tykke og røde og fyldte af noget brunsort snask. Sådan så de ikke ud i nat da vi gik i seng, for jeg har holdt øje, da allergi ofte går i ørerne.

 

....Men til gengæld tror jeg måske at jeg er kommet i tanke om noget der kan forklare reaktionen. Tror det var fredag eller lørdag hvor vi tog til Birkerød Sø fordi jeg havde mødt en hundeejer der fortalte at der aftenen forinden ikke havde været alger i vandet. Dum som jeg er slipper jeg løs inden jeg kommer helt hen til vandkanten, for der var faktisk et svagt grønligt skær hvor solen lyste vandet op. Jeg fik hende op med det samme, så det var kun benene der var blevet våde og jeg har ikke tænkt over det siden, selvom jeg godt kan huske at jeg blev bekymret nok til at bede min mor være opmærksom på evt. ændret adfærd.

 

Det hænger ikke helt sammen oppe i mit hoved hvis der kan gå dage før der kommer en reaktion og hvis det blusser op og forsvinder igen hele tiden, men omvendt kan antihistaminerne måske have haft en indflydelse og jeg har heller ikke andre bud. Nu har jeg tænkt mig at give piller morgen og aften weekenden over, uanset symptomer eller ej, for at give hendes lille krop en hjælpende hånd. Tror I alger kan være forklaringen og er der nogen der har prøvet at jeres hunde har reageret på alger så er jeg da ret interesseret i at vide lidt om forløbet.

 

Øv det var da synd for Shandie! har ikke erfaring med alger, mener at det giver opkast og diarre men er slet ikke sikker.

 

Det med de røde ører får min når han har været i kontakt med brændenælder men det har du jo skrevet du ikke har i haven, men sådan reagerer min den gamle på dem ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg aldrig har set noget der ligner de du beskriver selvom hundene har været i ualmindelig meget forskelligt vand, men nok mest i vinterhalvåret på jagter. Men jeg ville tro at en reaktion ville komme meget kort efter den havde været i algevand hvis det var det.

 

hold op hvor er det træls for dig og vussen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...