Hop til indhold

Kontrollere jagtinstinktet?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Kom med jeres tanker, input og erfaringer - alt er velkomment :-D

 

Om vi har hunde der bare ikke dur til at gå fri, eller som blot skal have hjælp til at kunne kontrollere deres jagtinstinkt, det er jeg faktisk i tvivl om. Men jeg er ikke i tvivl om at som tingene er NU, så er det i hvert fald bedst at holde dem i snor, når vi ikke er på indhegnede områder :genert::engel:

 

Der er ingen tvivl om at deres flokfølelse, som en flok på fire, også spiller en rolle. Camy, som er den sidst ankomne i flokken, kunne Missing (herindefra) sagtens gå fri med, hun havde vidst næsten kun snor på hende på fortorve - og idag, efter Camys selvtillid af at blive en del af en flok, KLART er blevet styrket, så er jeg slet ikke i tvivl om at render resten af flokken efter vildt, ja så gør Camy også.

 

Ayo gik egentlig nærmest altid fri som hvalp/unghund - indtil hun var ca. 1 år - her stak hun af første gang, efter et par rådyr! :evil: Hun kom tilbage efter ganske kort tid - men vi var i en lille skov, og med en stor skov på den anden side af vejen - som hun krydsede i jagten på rådyrene..

 

Siden da har vi kun haft hende løs på indhegnede område eller områder med meget åbne vidder.

 

Indtil overfaldet af Zazu var vi meget glade for hundeskovene, netop af overstående grunde - her kunne vi på sikker vis have dem fri :5up:

 

Det er nu 1,5 år siden vi sidst har brugt hundeskove - og har derfor næsten altid tøserne i line. I skovene flexliner - og ellers er det kun på indhegnede områder de er løse eller hvis vi er på playdates med nogle hunde og vi er på meget åbne steder - for så er der så stor fokus på at lege med hundevennerne, at de ikke går og spejder efter dyr eller får færten af noget.

 

Zazu er MEGET fokuseret på vildt. Hun er aldrig stukket af, eftersom hun aldrig har haft spottet vildt før mig, de gange hun har været løs på uindhegnede områder. Men hun er meget fokuseret på dem, når hun spotter dem, i line. Piber og trækker gevaldigt i linen - og går klart efter færd!

 

Jeg tror sådan set ikke nogen af hundene kunne finde på at fortsætte jagten på fx et rådyr sådan for alvor - de er små kortbenet hunde, og ville hurtigt blive sat bagud pga rådyrets størrelse og hurtighed - så jeg tror absolut de forholdsvis hurtigt vil komme tilbage igen.

 

Men 1: det er IKKE ok at de jagter rådyr, harer el.lign.

 

2: selvom deres plan er at komme tilbage, kan de jo altså farer vild inde mellem alle træerne, eller - som Ayos "første jagt" - krydse veje, hvor det kun er held hvis der ikke lige kommer biler lige dér..

 

Derfor er de i liner!

 

Det jeg mangler er egentlig jeres erfaringer og evt input til træningsmetoder, i forsøget på at kontrollere deres jagtinstinkt - og se om det kan lykkes, eller om de bare ikke skal gå løse! ;-):rolleyes:

 

Bring it on! :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det letteste når der er flere er nok at indlære et stopsignal, fx dæk på fløjte eller bare stop.

det skal indlæres som en refleks så det bare kommer helt automatisk.

belønningen skal være hurtig og super god, fx en bold der kastes bagud, altså væk fra det hunden ser efter;)

startes først helt inde hos dig og der bygges langsomt afstand på og senere forstyrrelser, en god måde at få forstyrrelser i starten er en fodbold der sparkes;) træn enten i lang Line eller med hjælper der kan fjerne bolden hvis hunden fejler, så ikke den belønner sig selv.

senere kan træning med kanin, høns m.m bruges, fortsæt træningen til det bliver en refleks at hunden kaster sig ned på signalet;) træn med hver hund for sig og øg også her sværhedsgraden ved at træne med først to hunde og siden flere;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Alfen. Men for at sige det som det er, så er det altså hårdt arbejde, særligt med en flok. For er der bare en af dem der går på vildtet, følger de andre straks trop.

 

Her er det næsten opgivet at Bella kan gå løs hvor der er vildt. Men Dorit har lært helt fra starten at smække røven i sædet, og eftersom Bella ikke kan skride, gør Dorit det heller ikke.

 

Alternativet kan være at lære "førerhunden" et sikkert stop, og håbe at resten følger hendes eksempel. Eller konstant have hende i snor og de andre fri. Men hvis de allerede har lært at jage, er det altså lidt en chance at tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er absolut heller ikke hverken et problem for os som situationen er, og heller ikke et must at de skal kunne gå løse. Det var blot en tanke der strejfede mig, hvordan folk egentlig fik kontrolleret deres hundes jagtinstinkt.

 

Altså sådan en som Ayo skrider, flok eller ej. Dengang hun gik efter rådyr, der gik Liva i snor pga. nylig operation, og det var ikke særlig længe siden Zazu var flyttet ind, så hun var også i snor. Ayo kunne sagtens jage på egen pote! :cool: Sådan én som Ayo fx må jeg nok indrømme jeg har opgivet på forhånd - hun er SÅ egenrådig, i alle situationer, at hun gør hvad hun har lyst til.

 

Men de andre tre. Ja egentlig tror jeg det største problem er Zazu. Liva tror jeg faktisk ikke rigtig på smutter, hun holder sig generelt meget til os, hvorimod de andre har en ret stor løberadius. Og umiddelbart tror jeg nok kun Camy smutter, hvis Zazu gør. Mindes i hvert fald at Missing har fortalt at hun kunne stoppe Camy i løben efter en fugl.

 

Men altså det kunne da være fedt om man kunne lære, i hvert fald Zazu, at vildt er no-go.

Med en hel flok på fire kommer vi aldrig til at have dem til at rende løse på en tur i skoven - det er simpelthen for stor en flok at have øje på hele tiden, rundt om sving, små stier osv. og vil ikke byde nogen mennesker at der pludselig kommer en hel flok hunde farende hen til dem, hvis ikke jeg får dem kaldt til mig, inden de opdager dem fx. Men der hvor det kunne være rart, var på store åbne arealer, sportsplads mm. egentlig lidt som vi gør nu, men med lidt mere afslappethed fordi man ved at man KAN stoppe Zazu fx. Og så vil det nok også ske lidt oftere end nu, hvis man følte man kunne stole rimeligt på et indkald trods vildt. For ellers har de et rigtig fint indkald!

 

Men den der stop! kommando var en god idé at indlære dem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og den idé med at have dem løse i par er nok også en god idé. Fx Camy & Liva sammen - for som sagt, tror jeg ikke umiddelbart Camy smutter, hvis ikke de andre gør. Og Liva stoler jeg rimelig på.

 

Og så Zazu løs alene i starten fx - så er det ikke sikkert hun er HEL så selvsikker, hvis hun ikke har backup fra sin flok. Generelt er hun meget tryghedssøgende enten hos de andre eller os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også indlært stopkommando for at hindre hundene i at jage med vildt. Mange tror at Spaniels skal jage med vildt. Det skal de ikke. De skal finde fugle og småvildt og "jage det op" og så skal hunden selv stoppe. Det er det der hedder vise respekt for vildt. Løber hunden efter haren, fasanen eller hvad det nu er, kaldes det at prelle - og man dumper til en prøve hvis det sker.

 

Så for Spaniels er "Stop" bare et must og det skal virke på "det vanskeligst tænkelige tidspunkt", nemlig når fasanen findes og rejses. Det er derfor at spaniel folk træner stop - altid. Jeg er nået så langt med Maggie (16 uger) nu at hun bliver siddende når jeg går 3-6 m væk og jeg kan lade en dummy falde bag mig. Hun kan også stoppes og blive siddende, når hun er 2-3 m fra mig. For at få stoppet til at sidde 100% fast kalder jeg aldrig en hvalp af stop. Først når jeg er henne ved hende kan hun få lov at gå "af stoppet" om man så må sige.

 

Belønning for stop er ros og godbid fra starten, men ret hurtigt skifter det til, at efter perfekt stop, får hun en Apportering. Det er selvfølgelig så afh. af at hun elsker at apportere, men det gør de fleste Spaniels, hvis man har trænet rigtigt. Det betyder at hvis jeg har 2-3 hunde nussende rundt omkring mig og jeg giver stop kommando samtidig med at jeg smider en dummy, får den hund lov at hente, som var hurtigst i stop/sit. Når først det går op for dem ryger "røven i sædet" meget hurtigt på stop signal.

 

Mht. til at gå løs med flere hunde, har jeg aldrig haft mere end 3 hunde samtidig. Hundene har lært at de normalt ikke må være længere en ca 15 m væk, men når jeg træner hvalp er det betydelig tættere på. Jeg gør det på forskellige måder, men en ting som er let og virker godt er at tage en ting med som den gamle hund elsker - i mit tilfælde et par dummyer. Så længe jeg bærer dem i hånden er Bonnie aldrig mere en få m væk - og det betyder at Maggie (hvalpen), heller ikke render mere end 4-5 m væk - og så skifter jeg selvfølgelig retning hver gang hun er på grænsen til at være for langt væk, så hun lærer at følge mig - ikke omvendt.

 

Lang historie men Stop er et super godt værktøj til at kunne kontrollere hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er støvere og dermed jagt præget gennem næsen. Det er vanskeligt at have en beagle løs - for de kan komme rigtig lang i løbet af nul komma fem og når der først er gået fært i snudeskaftet på dem - så kan man tænke sig til resten :mrgreen:

 

I flok vil de blive styret af hinanden - forstået sådan at hvis en af dem har fært på noget, så vil de andre slutte op om den fært og så går "jagten" af sted skulder ved skulder. Det er svært at indøve stop med 2 eller flere beagler da de netop er så meget på hinanden. Så derfor har mine lært "stop" ved at jeg/vi kun har gået med 1 af gangen. Mine hvalpe har lært "stop" kommandoen fra dag 1 - Charlie var jo 2½ da jeg fik ham og han havde ikke lært sådan noget fra tidligere ejer. Men ved at øve med ham i lang snor, gik det relativ nemt at han lærte han skulle have fokus på mig og komme til mig når jeg kaldte. Det lærte han hurtigt syntes jeg selv og i dag er indkald intet problem med nogen af dem. Det har været nemmest med de to andre da vi har haft dem fra hvalpe - men Charlies tilfælde viser at intet er umuligt.

 

I dag når vi møder vildt tager de ikke ret meget notits på det - jeg oplever meget at jo mere de ser en hjort eller hare jo mindre interessere det dem - men som skrevet er mine jo mere typerne med "næsen i jorden" frem for at se et stykke vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spaniels er nu også til jordfært. Altså snuden i jorden. Det er man overhovedet ikke i tvivl om når man går tur med en Spaniel. Stående fuglehunde bruger også kun næsen men tager færten højere over jorden. Visse mynder bruger synet mere, men alle jagthunde der bruges i DK søger på fært uanset om de er støvende, stødende, stående eller apporterende.

 

At Beagle og visse spidshunde har så meget eller stærkt jagtinstinkt at de er vanskelige at lære at gå løs og lære stop og indkald tror jeg er en skrøne. Jeg tror ikke at jagtinstinket er større end hos en Spaniel eller Ruhåret hønsehund, men jeg tror udfordringen er at visse racer, heunder Beagle og visse spidshunde er mindre pleasende og mere selvstændige og stædige end Spaniels og Hønsehunde.

 

Ligesom jeg hævder at Spaniels er mere udfordrende at lære at gå pænt i line er der afgjort racer som er vanskeligere at lære at være løse uden at løbe væk, komme på indkald og stoppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sikkert rigtigt at beaglen er mere stædig i visse retninger og jeg ville aldrig slippe Darwin løs f.eks. - der er en hel enorm drift i ham og han ville være "gone with the wind" hvis han fik chancen.

Den eneste af mine beagler som har den karaktertiske hound lyd er Oscar - når han får fært af noget så starter sirenen - hvor de andre to mere er tavse.

Vi havde cockere i mit barndoms hjem - så jeg ved godt at spaniels er snude til jord hunde - jeg møder ofte sådan nogen på tur og har faktisk indtrykket at de støver mere rundt end mine beagler - men har så også tænkt at de måske er lidt svære at lære at gå i snor?

Netop det at være i snor syntes jeg er nemt med mine beagler - de går ret pænt i snor alle 3 også selvom de er iført lang snor - og som skrevet er de nemme at kalde ind når de er i lang snor.

 

Hmm nu er tråden vist ved at løbe lidt af sporet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at "STOP for alt vildt" er vanskeligt, hvis det ikke indlæres fra de er helt små. Når først hunden har oplevet det sus af ophidselse, der kommer i kroppen ved jagt på egen pote, så ligger det jo klart , som den sjoveste ting i hele verden.

Det var først for år siden at Steen Stenild kunne forklare mig, at hvalpe af de jagtglade typer heller ikke skulle kunne jage f.eks skovduer og andet i egen have. Der skulle være 100 % opsyn med denne glæde. Jeg stod jo selv i vinduet og synes , lille Nana var så fin, når hun stod stand for disse duer. Helt frossen, til hun så prøvede at løbe dem op. Det gav virkelig bagslag, fordi jeg tænkte, det skal hun nok lære at holde sig fra med træning. Men det har været utrolig svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er tilsyneladende mange som tror at jagthunde skal jage rundt med vildet. Det skal jo kun støvere, gravhunde og kort drivende hunde (Som fx Wagtelhund).

 

Alle andre typer af jagthunde, skal faktisk "vise respekt" for vildt. Det er jo ikke mindst den gængse opfattelse som gør at folk får dårlige familiehunde ud af jagt hunde fordi de lader dem jage med vildet.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg er ikke flink når det kommer til at kontrollere jagtinstinktet - og jeg er heller ikke pædagogisk. Jeg har hvalpene løse fra de er 8 uger og første gang de så meget som kigger på ting i bevægelse så skælder jeg ud. Så snart de fravælger, så belønner jeg.

Jeg sørger så for at gå steder hvor jeg støder på vildt, så jeg aktivt kan træne det. Jeg putter hurtigt en stopkommando på, og når de kan den, så er jeg faktisk ligeglad med om de fastholder blikket på vildtet. Dog opsøger alle mine mig, så snart de ser vildt. Jeg belønner oftest med løbelege i modsat retning.

Når man har voksne hunde, hvor det skal trænes, så ville jeg helt strategisk vælge dem eller den, der skal trænes og have de andre i snor. Jeg ville forinden have indlært en stop-kommando, som jeg kan bruge.

 

På videoen her, i slutning, kan man se jeg bruger en stopkommando på Bonus. Det er fordi jeg endnu ikke kan kalde ham af fårene, så bruger jeg "nødbremsen" i stedet (til allersidst). Jeg bruger sit lige pt til ham, indtil han begynder at lægge sig naturligt. Carlas er stå, fordi den er mest naturlig for hende.

 

[video=youtube_share;Mnj5bLEsxNQ]

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...