Hop til indhold

Hvad shampoo bruger I?


Trei
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv haft langt hår, meget langt, så jeg behøver ikke spørge. Og så var det ikke nogen belæring, bare en erfaring. Synd du ikke kan se forskel, Anna. Jeg var ikke klar over at tråden kun omhandlede Puddel hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har selv haft langt hår, meget langt, så jeg behøver ikke spørge. Og så var det ikke nogen belæring, bare en erfaring. Synd du ikke kan se forskel, Anna. Jeg var ikke klar over at tråden kun omhandlede Puddel hunde?

 

Alt omhandler pudelhunde. De er nemlig verdens navle - spørg selv min. Han er ikke i tvivl :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv haft langt hår, meget langt, så jeg behøver ikke spørge. Og så var det ikke nogen belæring, bare en erfaring. Synd du ikke kan se forskel, Anna. Jeg var ikke klar over at tråden kun omhandlede Puddel hunde?

 

Det gør den heller ikke, altså kun omhandler pudler. Slet ikke, faktisk. Men du er jo ikke sen til at påpege når nogen bevæger sig væk fra emnet, som er "hvad shampoo bruger i". Et svar om at du ikke vasker dine hunde, og i øvrigt synes at Missing bør vente med at børste pudlen til den er tør, er vel nogenlunde lige så irrelevant som dette indlæg? (Sorry for OT)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør den heller ikke, altså kun omhandler pudler. Slet ikke, faktisk. Men du er jo ikke sen til at påpege når nogen bevæger sig væk fra emnet, som er "hvad shampoo bruger i". Et svar om at du ikke vasker dine hunde, og i øvrigt synes at Missing bør vente med at børste pudlen til den er tør, er vel nogenlunde lige så irrelevant som dette indlæg? (Sorry for OT)

 

Du har vist bare en dårlig dag Anne. Håber den bliver bedre som tiden går. Du må ud med hundene, tror jeg. Bare et råd - ikke noget jeg bestemmer :-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Loui kommer i bad en gang om året når hun enten har rullet sig i noget ekstra klamt eller bare lugter i det hele taget.....

 

jeg har noget fra furminator: http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundepleje_klippemaskine/furminator/228959#more som skulle være godt når de fælder - det vil jeg dog ikke udtale mig om når det kun bliver brugt en gang årligt...

 

lugten er kokosagtig - ikke lige min smag men væk efter en dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg kan godt høre at jeg måske (igen) lyder lidt "overklog" eller sådan noget, men jeg synes faktisk at det er langt lettere at vente til hunden er helt tør før den redes igennem. Først med en grovtandet kam, så med en finere. Og det er noget jeg har mega stor erfaring i - altså beskidte, mudrede, burebefængte og præstelus osv befængte hunde :-)

 

 

Du har vist bare en dårlig dag Anne. Håber den bliver bedre som tiden går. Du må ud med hundene, tror jeg. Bare et råd - ikke noget jeg bestemmer :-)

 

Nej, men garanteret noget du har STOR erfaring i (ligesom alt andet):blink:

 

 

***************************************************

 

Trei, skulle hilse fra veninden og sige at hun bruger sådan en 3-trins shampoo til hvide hunde til samojeden. Er dog ikke overbevist om at den er super til Ozzie:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Groomers Crown Jelly-shampoo og Groomers Advocado and Cucumber-conditioner som hovedvalg. Dertil kommer der så også Groomers hyppige vask/nem udredningsvarianten af shampoo.

 

Derudover findes B&B-shampoo/conditioner og Furminators shampoo/conditioner samt tørshampoo i skabet. Disse bliver egentlig kun brugt i perioder uden udstillinger og for at blive tømt, da Groomers-produkterne er så meget bedre til mine tøsers pels (spaniel-pels i en ikke så pelsrige ende, så de produkter får dem til at syne lidt mere pelsrige og det pels der er der er nemmere at arbejde med).

 

Jeg oplever hverken hudproblemer/allergi og jeg er ikke helt med på hvad der menes med selvrensende pels.

 

Tøserne komme i bad dagen inden hver udstilling (det kan være så tit som to gange om måneden) og hvis vi ikke udstiller, så vil jeg gætte på de kommer i bad en gang om året (måske to). De har dog ikke tendens til at rulle sig i ulækre ting og de kommer stort set aldrig i nærheden af vand udover vandpytter. Men præstelus, mudder og andre "besværlige" ting kommer de i nærheden af på daglig basis.

 

Min allergihund blev dog kun vasket i shampoo til allergihunde fra dyrlægen, men hendes allergi stammede ikke fra parfume og hun blev vasket for at styrke hendes hud, der var ødelagt af infektioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud, hvornår har du fået pudel? Anede ikke at man brugte dem til jagt:mrgreen: Eller vent......... Prøv at kigge ud over dine egne hundes snudetip - ikke ALLE hunde er spaniels:-)

 

PBS, det er skam ikke bare i dag. Men kan vi lægge dine personlige kommentarer væk, og komme tilbage på sporet? Du er velkommen til at skrive en pb hvis du vil diskutere mere.

 

 

Nu var det vist dig der startede med de personlige kommentarer, så måske skulle du undlade det, hvis ikke du mener de hører hjemme i tråden. Og det viste sig jo så at tråden ikke kun omhandler Pudler, som du må have troet, hvis du mener din kommentar.:roll:

 

Men helt 100% enig personlige kommentarer kan med fordel undlades.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående spørgsmålet om shampoo ødelægger pelsen, så nej det er jeg helt sikker på den ikke gør. Men det er rigtugt nok at den midlertidigt kan fjerrne det rigtige fedtlag i pelsen som beskytter mod vand. Det er dog min erfaring at dette hurtigtvervrettet op igen og så er der jo de hunde som ikke har en naturlig pels men mere hår som os mennesker. Og disse hunde må vaskes og tørres og børstes meget for ikke at filtre.

Det værste man kan gøre med en våd coton er at vente med at børste den til den er tør... så er den en stor filterkage har jeg ladet mig fortælle af folk med racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist aldrig vasket nogen af mine hunde med Shampoo blot skyllet dem grundigt hvis de har været særlig ildelugtende efter jagt eller træning.

 

Hvorfor vasker I hunde i shampoo? udstilling - eller duft eller?

 

Jeg ville egentlig tro at pelsen blev ringere og ringere - altså mindre smusafvisende når man vasker med shampoo. Er det ikke tilfældet? Er der ikke risiko for allergi ved parfume osv.?

 

 

Fordi:

 

 

28052_345874928843379_677151339_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha, Sådan ser mine hunde også ofte ud når jeg kommer hjem fra tur over marker, jagt mv. - og de er jo ellers også fortrinsvis hvide, med ganske store bukser og rigelig pels på ben og bryst.

 

Men 2-3 timer efter, når de er tørre og grundigt friseret er de pæne igen. Jeg skal prøve at illustrere det ved lejlighed. Jeg forbavses ofte over at de i den grad er selvrensene, men det er de altså.

 

Luckyluna, jeg mener at shampoo kan reducere det naturlige fedtlag, og dermed gøre pelsen mere modtagelig for vand, men også smuds, både midlertidig og på sigt også gøre pelsen mindre smudsafvisende - mindre selvrensende.

 

Det er naturligvis meget vanskeligt at sige med sikkerhed endsige dokumentere, så det må basere sig på erfaringer, vurderinger, betragtninger osv. Mange andre ting som kost, alder, kondition osv spiller jo også en rolle.

 

Også allergi / parfume mener jeg man må have med i sine overvejelser, når man shampoo vasker hunde. Alternativet til vask med shampoo er jo ikke at gøre ingenting, men måske en grundig afskyldning. Daglig vedligehold med kam og børste osv. Badning/svømning i forholdsvist rent vand med efterfølgende afskyldning i helt rent vand, hvis man synes.

 

Folk må naturligvis gøre præcis hvad de vil, men derfor kan vi vel godt udveksle meninger og erfaringer, går jeg udfra?

Link til indlæg
Del på andre sites

En labrador må IKKE vaskes med sæbe inden en udstilling, f.eks.. De har et naturligt fedtlag i pelsen, der gør at den er vandafvisende. Når Katla er ude i regnvejr (Det er ikke noget hun gør ret meget i :lol:) pibler vandet af hende, og hun er kun lige våd på den yderste del af pelsen. Jeg mener helt klart som PBC, t man kan ødelægge de naturlige olier i pelsen og derfor skal man passe på med at vaske med sæbe for ofte. Det er i hvert fald min erfaring, men har heller ikke haft alle pelstyper indenfor døren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men uanset hvilken trosretning man har vedr. vask af hunde, så er det i hvert fald ikke min erfaring at hyppig vask, i perioder, ødelægger pelsen for bestandigt.. Da vi fik Flica i sin tid, var hun det første halve års tid i bad mindst een gang om mdr. for at være til at holde ud at røre ved, fordi hun simpelthen blev så fedtet og klam i pelsen, det fik vi så rettet op, måske gennem kosten, måske gennem de hyppige bade, måske ved en kombination af begge? I hvert fald blev det sådan, at efter det første halve års tid med de mange bade, der var hun siden kun i bad en håndfuld gange i løbet af de 12 år vi havde hende, da hendes pels nu godt kunne holde sig selv i en stand der var til at holde ud at røre ved.

 

Man kunne have troet at den hyppige vask i starten, med shampoo, ville ødelægge pelsen, eller gøre at vi ville blive nødt til at fortsætte med at smide hende i bad en gang om måneden, men det gjorde de altså ikke.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha, Sådan ser mine hunde også ofte ud når jeg kommer hjem fra tur over marker, jagt mv. - og de er jo ellers også fortrinsvis hvide, med ganske store bukser og rigelig pels på ben og bryst.

 

Men 2-3 timer efter, når de er tørre og grundigt friseret er de pæne igen. Jeg skal prøve at illustrere det ved lejlighed. Jeg forbavses ofte over at de i den grad er selvrensene, men det er de altså.

 

Luckyluna, jeg mener at shampoo kan reducere det naturlige fedtlag, og dermed gøre pelsen mere modtagelig for vand, men også smuds, både midlertidig og på sigt også gøre pelsen mindre smudsafvisende - mindre selvrensende.

 

Det er naturligvis meget vanskeligt at sige med sikkerhed endsige dokumentere, så det må basere sig på erfaringer, vurderinger, betragtninger osv. Mange andre ting som kost, alder, kondition osv spiller jo også en rolle.

 

Også allergi / parfume mener jeg man må have med i sine overvejelser, når man shampoo vasker hunde. Alternativet til vask med shampoo er jo ikke at gøre ingenting, men måske en grundig afskyldning. Daglig vedligehold med kam og børste osv. Badning/svømning i forholdsvist rent vand med efterfølgende afskyldning i helt rent vand, hvis man synes.

 

Folk må naturligvis gøre præcis hvad de vil, men derfor kan vi vel godt udveksle meninger og erfaringer, går jeg udfra?

 

Det kan man og jeg er grundlæggende enig med dig. Jeg tror bare ikke pelsen kan siges at blive ødelagt varigt. Midlertidig ja, da fedtlaget helt sikkert bliver mindsket, men det kommer igen. Jeg ved så ikke hvor lang tid det vil tage hvis man vaskede en retriever i shampoo en gang om ugen i et år....nogen der vil gøre forsøget?:)

 

Det er sjældent mine er i bad. Men hvis jeg får en pudel næste gang kan jeg ikke bruge den praksis til noget. Så hedder det vist månedligt bad med både shampoo og balsam.

 

Men dem jeg har nu er selvrensende. Så mysla er blevet vasket med shampoo 3 gange på sit 10 årige liv og alle gange fordig hund havde rullet sig i noget så grimt at en etagwvask ikke kunne klare det og hun altså ikke svømmer i vand eller sø.

 

Sheila er blevet vasket oftere, på grund af allergien. Så ofte i kløestillende shampoo. Men max to gange årligt. Nok egentlig kun en. Dog lidt oftere her på hendes gamle dage da hun ikke holder sig så godt selv mere og pelsen er blevet så tyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger på ingen måde at drage paralleller fra Spaniel til Pudler - eller fra labrador til Spaniel osv. Faktisk er forskellen på pels indenfor samme race så betydelig, at man ikke kan regne med at det der kræves af den ene Spaniel også passer for en anden.

 

Men jeg stiller spørgsmål ved om vask med shampoo er godt - og for hvad - hunden, huden, pelsen eller om det mest er ejerens behov. Og jeg stiller også spørgsmål ved, om overdreven shampoo vask kan skade pelsen og hunden på længere sigt - allergi fx

 

Min Norske Elghund, som havde en meget kraftig pels var så vidt jeg husker aldrig i bad og brød sig ikke om vand. Alligevel var den altid ren og lækker få timer efter den havde været ude i pløre og mudder. Efter en gang børstning, når den var tør virkede den også ren. Den var nok ikke særlig ren - alt efter hvordan man definerer dette begreb også, men den var smudsafvisende og lækker.

 

Da vi havde Riesen Schnauzer, blev vi hurtigt klar over at det var ødelæggende for hårdheden af pelsen at vaske med shampoo. Det prøvede vi ifbm. loppebekæmpelse. Det gjorde vi aldrig igen. Jeg tror de ville have fået en helt anden og langt mere smudstiltrækkende pels, hvis vi havde vasket med shampoo kvartalsvis, men jeg prøvede det ikke.

 

Jeg talte med en jagtkammerat en dag og vi kom til at snakke om hvad vi gjorde med hundene, når vi kom hjem fra jagt. Han tog sin hund med i bad. Altså blev den skyllet, men ikke vasket med shampoo. Det havde han altid gjort. Jeg foreslog ham at prøve at undlade dette og så bare lade den tørre og børste den når den var tør. Han mente helt tydeligt at jeg var tosset, men han prøvede det og måtte erkende at det faktisk ikke var nødvendigt at tage hunden med i badet. Det ville han aldrig have troet. Han stolede simpelthen ikke på at hunden havde en selvrensende pels, men det havde den altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...