Hop til indhold

Hvad shampoo bruger I?


Trei
 Share

Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har været godt tilfreds med #1 All Systems - crisp coat, når det drejede sig om de mere pelsrige racer.

 

Nu bruger jeg B&B fordi jeg vandt en pokkers masse, og den med lavendel funger ret godt - i hvert fald i en golden pels. Til gengæld duer den parfumefri ikke herhjemme, for så står den glatte pels lige op i luften :lol:

[TABLE=width: 100%]

 

 

[TR]

 

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste jeg købte (og vist den eneste "almindelige" jeg nogensinde har købt) var en 1 liters dunk af et eller andet uøkologisk med minkolie i:oops: Den virker som den skal - fjerner lugt og giver lækker pels. Men det er så vist ved at være nogle år siden jeg har brugt den. Min veninde med samojede har "lånt" den på ubestemt tid (til den er tom), og er ret tilfreds. Den kostede vist omkring 100 kr:-)

 

Edit: den hedder Karlie Perfect Care.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist aldrig vasket nogen af mine hunde med Shampoo blot skyllet dem grundigt hvis de har været særlig ildelugtende efter jagt eller træning.

 

Hvorfor vasker I hunde i shampoo? udstilling - eller duft eller?

 

Jeg ville egentlig tro at pelsen blev ringere og ringere - altså mindre smusafvisende når man vasker med shampoo. Er det ikke tilfældet? Er der ikke risiko for allergi ved parfume osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har vist aldrig vasket nogen af mine hunde med Shampoo blot skyllet dem grundigt hvis de har været særlig ildelugtende efter jagt eller træning.

 

Hvorfor vasker I hunde i shampoo? udstilling - eller duft eller?

 

Jeg ville egentlig tro at pelsen blev ringere og ringere - altså mindre smusafvisende når man vasker med shampoo. Er det ikke tilfældet? Er der ikke risiko for allergi ved parfume osv.?

 

Min hund har krøller og skal redes. Det gøres nemmest med våd og ren pels - gerne med balsameffekt. Min vaskes så oftest, når han har leget i smatvand eller andet klamt.

 

mine tidligere hunde blev kun vasket, hvis de var klamme - også de langhårede :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg kan godt høre at jeg måske (igen) lyder lidt "overklog" eller sådan noget, men jeg synes faktisk at det er langt lettere at vente til hunden er helt tør før den redes igennem. Først med en grovtandet kam, så med en finere. Og det er noget jeg har mega stor erfaring i - altså beskidte, mudrede, burebefængte og præstelus osv befængte hunde :-)

 

Efter de er tørre og gennemfriserede skyller jeg dem hvis de stadig lugter, men det gør de faktisk utroligt sjældent.

 

Hvis de er meget beskidte, når jeg kører hjem fra jagt, kan jeg godt finde på at stoppe ved et regnvands opsamlings anlæg og lade dem få en svømmetur i relativt rent vand. Tørre hver hund med 2 håndklæder og så lade dem tørre selv.

 

Jeg tør ikke begynde at vaske dem da jeg tror det vil være en negativ spiral, men måske er jeg galt afmarcheret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg kan godt høre at jeg måske (igen) lyder lidt "overklog" eller sådan noget, men jeg synes faktisk at det er langt lettere at vente til hunden er helt tør før den redes igennem. Først med en grovtandet kam, så med en finere. Og det er noget jeg har mega stor erfaring i - altså beskidte, mudrede, burebefængte og præstelus osv befængte hunde :-)

 

Efter de er tørre og gennemfriserede skyller jeg dem hvis de stadig lugter, men det gør de faktisk utroligt sjældent.

 

Hvis de er meget beskidte, når jeg kører hjem fra jagt, kan jeg godt finde på at stoppe ved et regnvands opsamlings anlæg og lade dem få en svømmetur i relativt rent vand. Tørre hver hund med 2 håndklæder og så lade dem tørre selv.

 

Jeg tør ikke begynde at vaske dem da jeg tror det vil være en negativ spiral, men måske er jeg galt afmarcheret?

 

Gud, hvornår har du fået pudel? Anede ikke at man brugte dem til jagt:mrgreen: Eller vent......... Prøv at kigge ud over dine egne hundes snudetip - ikke ALLE hunde er spaniels:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den jeg har hedder K W bad og føn til alle hunde og katte

Den fungerer super godt de få gange det har været nødvendigt. Ellers nøjes jeg med bare at skylle dem over. Er det kun lokalt kan jeg nøjes med lidt shampo på en engangs klud og så skylle efter. Mine bliver ikke ret tit sølet - deres pels er ret selvrensende - men kan godt se at en puddel eller en langhåret pels behøver noget ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg kan godt høre at jeg måske (igen) lyder lidt "overklog" eller sådan noget, men jeg synes faktisk at det er langt lettere at vente til hunden er helt tør før den redes igennem. Først med en grovtandet kam, så med en finere. Og det er noget jeg har mega stor erfaring i - altså beskidte, mudrede, burebefængte og præstelus osv befængte hunde :-)

 

Efter de er tørre og gennemfriserede skyller jeg dem hvis de stadig lugter, men det gør de faktisk utroligt sjældent.

 

Hvis de er meget beskidte, når jeg kører hjem fra jagt, kan jeg godt finde på at stoppe ved et regnvands opsamlings anlæg og lade dem få en svømmetur i relativt rent vand. Tørre hver hund med 2 håndklæder og så lade dem tørre selv.

 

Jeg tør ikke begynde at vaske dem da jeg tror det vil være en negativ spiral, men måske er jeg galt afmarcheret?

 

 

Jeg har pudel. Det kræver en lidt anderledes pelspleje med de krøller end spaniels o lign.

 

Min bader rigtig meget, hvilket gør, at jeg holder ham kortklippet. Men pelsen skal stadig redes for ikke at filtre.

 

Desuden er han halve dage om at tørre. Igen, anden type pels. Han tørrer langsommere end hans malamutveninde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min race, vi holder dem i udstillingspels, er ti gange nemmere at holde når den er ren. de lugter ikke af "hund", de samler klamhedslugte op alle vejne og de bliver i pelsen.

dees pels filtre og ugler mere jo mere beskidt den bliver. Petsilk rainforest er den shampoo der holder pelsen pæn og der gør de dufter længst tid af shampoo og ikke af klamheder de samler op i naturen :lol:

hvis vi har været ude på langtur hvor der var meget vand/regn/mudder er det meget nemmere at ordne pelsen, hvis de bliver smidt i bad det samme vi kommer hjem. Ellers, hvis de får lov at lufttørrer, filtrer de helt vildt og er vådfugtige i pelsen længe og de smider skidt de næste to dage. Ej i bad, vask og føn og børst så der ingenting.

 

selfølgelig kun min erfaring med den race jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min race, vi holder dem i udstillingspels, er ti gange nemmere at holde når den er ren. de lugter ikke af "hund", de samler klamhedslugte op alle vejne og de bliver i pelsen.

dees pels filtre og ugler mere jo mere beskidt den bliver. Petsilk rainforest er den shampoo der holder pelsen pæn og der gør de dufter længst tid af shampoo og ikke af klamheder de samler op i naturen :lol:

hvis vi har været ude på langtur hvor der var meget vand/regn/mudder er det meget nemmere at ordne pelsen, hvis de bliver smidt i bad det samme vi kommer hjem. Ellers, hvis de får lov at lufttørrer, filtrer de helt vildt og er vådfugtige i pelsen længe og de smider skidt de næste to dage. Ej i bad, vask og føn og børst så der ingenting.

 

selfølgelig kun min erfaring med den race jeg har.

 

kan næsten oversættes til min også. Selvom jeg ikke er lige så flittig med bad og børst :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud, hvornår har du fået pudel? Anede ikke at man brugte dem til jagt:mrgreen: Eller vent......... Prøv at kigge ud over dine egne hundes snudetip - ikke ALLE hunde er spaniels:-)

 

Puddel er en fin jagthund, som også Lagotto med en lignende pels, men jeg har kun haft Schnauzer, Norsk Elghund og Spaniels og min erfaring mht. pels stammer fra disse hunde og racer.

 

Men jeg tror egentlig at en kraftig Spaniel pels godt kan regnes i den tunge ende mht. vedligehold, hvis hundene skal holdes lækre.

 

Jeg har nok lidt svært ved at se hvad det har med snæversynethed at gøre, at stille spørgsmål ved brug af shampoo. Jeg mener egentligt at det er et ret generelt spørgsmål om vask med shampoo er godt og gavner pelsen eller om det forringer den selvrensende og smudsafvisende effekt og også om der er reelle allergiproblemer forbundet med det. Det ville være snæversynet ikke at vurdere dette :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en eller anden billig aloe vera shampoo fra zooplus, som jeg nærmest får smidt i nakken, den er jeg fint tilfreds med sådan til "hverdags" brug -de få gange jeg har udstillet har den fået hele armen med Chris Chistensen både det ene og det andet, og de har også været vildt lækre bagefter, men det er squ også lidt af et arbejde.. ;-)

 

Herhjemme er det stortset kun Chivas der kommer i bad, det er en nødvendighed for at man kan holde ud at være i nærheden af ham, dels bliver han lidt klam-agtig at røre ved, men hvad værre er, så pisser han på sig selv, og det dufter altså ikke af roser, sådan noget indtørret urin... :roll: Jeg kan afhjælpe en del ved at holde ham kort klippet under maven og bag på forbenende, men han er stadig nødt til at i bad mindste en gang hver-hveranden måned, for at være til at holde ud at være i nærheden af.. ;-) Faktisk burde han optimalt set i bad lidt oftere end jeg tager mig sammen til, for sådan at være rigtig lækker og jeg synes da også at det er skønt når han er nyvasket, men jeg synes squ også at det er lidt noget bøvl, så jeg trækker den altid lige lidt længere.. :engel: Gad virkelig godt at have så lille en hund, at den kunne bades i håndvasken :cool::mrgreen:

 

Joya tror jeg har været i bad 3 gange på sine 4,5 år, een gang fordi hun havde rullet sig i en mødding, en anden gang fordi hun fældede helt tosset, så smed jeg hende i bad for at få lidt skub i det og fordi hendes pels var blevet ret trist og så tror jeg faktisk kun at hun har været i bad en gang mere, men kan ikke lige huske hvorfor. Men i hvert fald har hun ikke det store behov for at komme i bad, hun holder sin pels fint på egen hånd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddel er en fin jagthund, som også Lagotto med en lignende pels, men jeg har kun haft Schnauzer, Norsk Elghund og Spaniels og min erfaring mht. pels stammer fra disse hunde og racer.

 

Men jeg tror egentlig at en kraftig Spaniel pels godt kan regnes i den tunge ende mht. vedligehold, hvis hundene skal holdes lækre.

 

Jeg har nok lidt svært ved at se hvad det har med snæversynethed at gøre, at stille spørgsmål ved brug af shampoo. Jeg mener egentligt at det er et ret generelt spørgsmål om vask med shampoo er godt og gavner pelsen eller om det forringer den selvrensende og smudsafvisende effekt og også om der er reelle allergiproblemer forbundet med det. Det ville være snæversynet ikke at vurdere dette :-)

 

Det er såmænd din belæring om at det er nemmere at børste tør pels, og at du ikke vasker dine hunde, som jeg studser over. Du kan udtale dig om spaniels, men der er ret langt fra dem og til fx pudel. Men spørg fx en kvinde med langt hår (hår, som fx pudel jo har, ikke pels) om det er nemmest at børste vådt eller tørt hår......

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...