Hop til indhold

Strøtanker og erfaringer om råfodring


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Vi har i en lille uge været ved at køre Huan over på råfoder, da han ikke rigtig gider tørfoder, og samtidig for at se, hvordan han virker på det. I den forbindelse har jeg selvfølgelig lavet en del research, og gjort mig nogle tanker, som der måske er andre der kan bruge. Praktisk erfaring med råfodring/barf har jeg ikke endnu, så hvis der er nogle der har nogle tips/tanker/erfaringer/whatever så del dem endelig i denne tråd, så vi kan lære lidt af hinanden :)

 

- Nogle grøntsager kan i rå form være hårde ved maven, fx. rødbede. Her kan man med fordel tilberede det let. Den bedste måde er nok at skære i tern eller rive, og derefter dampe - på den måde burde tabet af vitaminer og mineraler være minimalt, pga. den korte eksponering for varme, og den lave mængde væske som kan "optage" nogle af de vigtige stoffer.

 

- Frost grønt er billigere, og bibeholder tit vitaminer og mineraler bedre. Specielt hvis det er grønt, der ikke er i sæson herhjemme.

 

- Giver man tomat kan man med fordel bruge flåede tomater, da biotilgængeligheden af lycopen (godt mod fx. prostatacancer) stiger kraftigt ved tilberedning. Er det noget man giver ofte bør man nok bruge tomater på glas, da tomat er god til at suge hormonforstyrrende BPA ud af dåsen.

 

- I det omfang det er muligt, er rigtig grøntsager at foretrække frem for vitamintilskud. I forsøg (på mennesker) opnår man ikke samme sundhedseffekt ved tilskud af vitaminer, som hvis man får det vha. grønt. Om det er pga. kombinationen med andre stoffer i grøntsagerne, eller at det er helt andre phytokemikalier end vitaminerne der virker er svært at sige, men grønt er altså bedst :)

 

- Man bør give grøntsager i samme portion som kød, eller i hvert fald med noget lakseolie, æggeblomme, eller lignende, da det forbedrer optaget af fedtopløselige vitaminer.

 

- Giver man revet æble, bør man rive skrællen med, da denne indeholder en stor del af phytokemikalierne.

 

- Har man ikke råd til fritgående eller økologisk oksekød, kan det stadig betale sig at købe dansk, da danske kvæg går på græs længere og fodres bedre end i udlandet.

 

- Man bør være opmærksom på at svinebesætninger, også herhjemme, ofte får store mængder antibiotika.

 

 

Det var lige hvad jeg havde for nu :) Vil rigtig gerne høre fra jer. Giver i ben den ene dag, og "rent" kød den anden, eller giver i et færdigmix hver dag? Og er der nogle typer knogler man bør holde sig fra - jeg har hørt at kylling- og rådyrben let splintrer?

Link til indlæg
Del på andre sites

At råfodre er ret let;) hunden skal have hvad der svarer til hele byttedyr, det vil sige en hel eller halv kylling, med ben, en side ribben med kød på, indmad kan med fordel gives sammen med ben, så giver det ikke så ofte diarré ;)

hakket mix, grøntsager m.m hører ikke til det jeg betragter som råfodring, hunde skal bruge læber og tænder, ikke søbe hakket kødsaft og affald;) grønsager er ganske overflødige, men hvis hunden kan lide dem så skader de ikke;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan egentlig også bedre lide at stå med et helt stykke kød, det ved man ligesom hvad er.

Mht. grøntsager tænker jeg de er en god failsafe, hvis ens hund gider æde dem. Jeg ved der er mange hunde, der fungerer fint på rent kød, men man hører jo også om hunde, der får mangler på råfodring, som man nok kan forebygge med grønt. Men det var nu heller ikke det tråden skulle handle om :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Strøtanker - herligt, så kan man vist sige lige hvad man vil.......

 

Rå foder tilhængere mener vist, at man skal fodre udelukkende med dette foder og argumentet er at sådan spiser rovdyr, som hunde, i naturen.

 

Jeg har fodret råt i de tidlige år, hvor vi havde hunde. fra sidst i 70'erne op til slut 80'erne hvor helfoderet (tørfoder) var udviklet til et kvalitetsniveau, hvor førende dyrlæger med ernæring som speciale begyndte at anbefale dette fuldfoder. Det gik jeg så over på.

 

Som med råfoderet trivedes mine hunde fint på dette. Jeg har skiftet mellem flere forskellige produkter. Billige til 6 kr / kg og dyrere 30-40 kr / kg og jeg må indrømme, at jeg aldrig har kunne se eller på anden vis konstatere forskel - og jeg bruger altså mine hunde hårdt i jagttiden.

 

Nu fodrer jeg primært med fuldfoder - blandet af 2 fabrikater og så erstatter jeg ca 20% med råfoder mix.

 

Varieret kost tror jeg er vigtigt. Det er derfor jeg ikke fodrer med kun et produkt og derfor jeg tilsætter gode madrester fra husholdningen og råfoder.

 

100 % råfoder - som hele dyr alt incl. er jeg ikke overbevidst om er det absolut optimale foder for en hund. Hvem siger at rovdyr i natruren er i optimal foderstand? Faktisk tror jeg ofte de er fejlernærede og ville have det bedre på et godt fuldfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Alfen, det skal afskygge et helt byttedyr. Og det er vigtigt at man sørger for så afvekslende dyr som muligt (lam, kalv, okse, hest, vildt, fjerkræ, fisk osv.) og alle delene på dyret også gerne hele æg inkl. skaller.

 

Ang. knogler/ben så splintrer de først når de har været varmebehandlede dvs. du kan sagtens fodre med en kylling med ben og det hele. Jeg undgår helst de store okseben f.eks. marvben fordi de er meget hårde og kan gi' skader på tænderne, men ellers bruger jeg alle typer. Til gengæld giver jeg aldrig svinekød og -ben da det nemt giver forstoppelse. Indmad giver jeg i små mængder fordelt over flere dage, da det kan være hårdt at fordøje - og giver ofte dårlig mave i for store portioner.

 

Grøntsager til gengæld går jeg ikke så meget op i :oops:. Mener at have hørt at det er bedst at bruge "over jorden grønt" men ved ikke om det har betydning. Giver man grønt kan man med fordel rive/hakke/blende det så det blir fint, da det gør optagelsen nemmere.

 

Jeg køber ind så der over en måned blir fodret med både rent kød, kød med brusk og ben, kallun, bladmave og indmad, og så går jeg ikke så meget op i hvornår han får hvad. Jeg holder ikke fastedage, og fodrer aldrig kun med ben. Ben får han som hygge/beskæftigelse. Og jeg tilsætter altid tilskud af "BARF Complex" (vitaminer og mineraler) plus "Lakseolie" (skal indeholde både omega 3 og omega 6).

 

Som godbidder bruger jeg kun tørret kød, hønsefødder o.lign. - når jeg er rigtig god laver jeg dem selv :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Strøtanker - herligt, så kan man vist sige lige hvad man vil.......

 

Rå foder tilhængere mener vist, at man skal fodre udelukkende med dette foder og argumentet er at sådan spiser rovdyr, som hunde, i naturen.

 

Jeg har fodret råt i de tidlige år, hvor vi havde hunde. fra sidst i 70'erne op til slut 80'erne hvor helfoderet (tørfoder) var udviklet til et kvalitetsniveau, hvor førende dyrlæger med ernæring som speciale begyndte at anbefale dette fuldfoder. Det gik jeg så over på.

 

Som med råfoderet trivedes mine hunde fint på dette. Jeg har skiftet mellem flere forskellige produkter. Billige til 6 kr / kg og dyrere 30-40 kr / kg og jeg må indrømme, at jeg aldrig har kunne se eller på anden vis konstatere forskel - og jeg bruger altså mine hunde hårdt i jagttiden.

 

Nu fodrer jeg primært med fuldfoder - blandet af 2 fabrikater og så erstatter jeg ca 20% med råfoder mix.

 

Varieret kost tror jeg er vigtigt. Det er derfor jeg ikke fodrer med kun et produkt og derfor jeg tilsætter gode madrester fra husholdningen og råfoder.

 

100 % råfoder - som hele dyr alt incl. er jeg ikke overbevidst om er det absolut optimale foder for en hund. Hvem siger at rovdyr i natruren er i optimal foderstand? Faktisk tror jeg ofte de er fejlernærede og ville have det bedre på et godt fuldfoder.

 

Det er en interessant diskussion, hvilket nok er grunden til at tråde om råfodring, på godt og ondt, oftest ender i en diskussion om det er bedre end tørfoder. Argumentet om at det er optimalt, fordi ulve spiste på denne måde, er jo ikke i sig selv vandtæt. Man kan drage en parallel til mennesker og stenalderkost, der har nogle problematiske områder, når man kigger på den videnskabelige evidens. Der er jo nok forvirring på kostområdet til mennesker, og når det så kommer til hunde er videnskaben ved sammenligning nærmest ikke-eksisterende. Så må man prøve ikke at hænge sig i et dogme, og så objektivt som muligt prøve at se hvad ens hund responderer bedst på. Fx blev Huans pels pænere, og hans mave roligere, da vi skiftede fra Applaws til Hike.

 

Men hvis vi nu siger at man har sat sig for at prøve råfodring af, eller endnu bedre har oplevet at det fungerer super til ens hund, hvordan kan man så gribe det an? Det er hvad tråden handler om :) Nu nævner du variation, og det tror jeg i særdeleshed er vigtigt når man vælger at råfodre!

Link til indlæg
Del på andre sites

mht ben har min dyrlæge sagt at man ikke skal give fasan - heller ikke råt

 

hvilken begrundelse har dyrlægen??

det giver ikke rigtig mening må jeg sige, ræve fx spiser jo masser af fasaner;)

 

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre argumentationen bag? Ikke at mine har fået fasan, jeg har ikke lige en jæger i baghånden, så det er ikke noget jeg lige falder over. Men de har fået både kylling, and, struds og due uden problemer. Karla er dog ikke super vild med fjerkræ - hun vil langt hellere have okse, svin, hjort eller hest. Johna er ikke fan af svinekød, men alt andet glider ned med stor entusiasme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man siger jo at vildt generelt har spidsere, sejere og farligere ben end tamdyr, som er fodret op lynhurtigt. Om det har noget på sig ved jeg ikke. Jeg har aldrig fodret mine hunde med fasan. Heller ikke det jeg frasorterer, når jeg ordner fasaner. Det er sikkert tosset ikke at gøre det, men jeg har faktisk aldrig hørt om nogen som tør/gør.

 

Man kan vel sige at hunde burde kunne æde alle byttedyr rå uden risiko. Det er jo såre naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre argumentationen bag? Ikke at mine har fået fasan, jeg har ikke lige en jæger i baghånden, så det er ikke noget jeg lige falder over. Men de har fået både kylling, and, struds og due uden problemer. Karla er dog ikke super vild med fjerkræ - hun vil langt hellere have okse, svin, hjort eller hest. Johna er ikke fan af svinekød, men alt andet glider ned med stor entusiasme...

 

Men fasan er jo svarende til Høne og der har jeg da også set barf folk skrive at man skal passe på. En kylling er jo et ungdyr og det samme er de ænder og kalkuner man typisk kan købe i dagligvare handlen.

 

Om der så også er noget med toksiner i det rå kød, som der kan være med rå fisk ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver bare slet ikke mening, at det der er naturlig føde for rovdyr, skulle være farligt for dem at spise;)

 

Hvorfor ikke?

 

Naturlig føde for mennesker kan da også gøre os syge.

 

Og en gennemsnit hund er stadig ikke lige så modstands dygtig som en ulv. Og vilde dyr findes jo også med knækkede tænder med mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har råfodret i flere år, og kan kun anbefale det. Tænder så fine som på unghunde, på mine 10 og 14 år gamle hunde. Ingen maveproblemer, ingen pelsproblemer, og glade hunde, hunde der ikke er syge.

Fodrer med 5-6 forskellige proteinkilder(okse ,hest , lam, vildt, fisk , kallun ,indmad, fjerkræ)Ind imellem lidt blendede grønsager, nds vit. og vitalanimin(som jeg har brugt i over 30 år, også da jeg fodrede med tørkost), ben 3-4 gange ugentligt.

mht. til frygten for perforering af tarmen pga fjerkræ og vildtben, har jeg ikke haft nogle problemer. Det er i hundens mavesæk føden bliver opløst/fordøjet, så hvis der kommer ben ud i tyndtarmen er det fordi hundens tarmflora ikke er i orden, for de burde være opløst i mavesækken. Hundens og andre rovdyrs fordøjelsesorganer er beregnet til at kunne konsumere det rå kød/ben. Til gengæld har de meget svært ved at optage kulhydrater pga de manglende enzymer til dette i deres tyndtarm.Dyrlæge Ian Billinghurst har skrevet en fortrinlig bog om råfodring(søg den på nettet), ligeledes har Mogens Eliasen skrevet en lang afhandling om råfodring. 2 meget lærerrige bøger, som giver svar på de spørgsmål man kan have om det at råfodre.

At vi i tidernes morgen begyndte at give hundene grønsager, kornprodukter, var nok mest et spørgsmål om økonomi, fordi kød jo var dyrt i gamle dage og , man havde jo ikke råd til at give hunden en hel kylling/oksesteg mm og dermed lade resten af familien sulte, så noget skulle man jo give hundene .Så begyndte man at give andre fødekilder som var billigere.(kornprodukter, grønsager mm) Det er så op igennem tiden efterhånden blevet "sandheden" om hundens ernæringsbehov . Sætningen:" Fræk som en slagterhund", henviser jo til at det var byens stærkeste hund, og hvad mon den levede af? Kød og ben.

At vi mennesker måske ikke altid kan tåle den naturlige føde, er jo sikkert fordi vores tarmsystem sjældent fungerer korrekt, med alt det junkfood, og usund mad vi putter i os lige fra barnsben af, og derfor har svært ved at fordøje den naturlige kost.

Held og lykke med din råfodring, dine hunde vil elske dig for det. For hvem vil ikke hellere have frisk føde end fast food(tørkost):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går ganske fint med Huans råfodring. Mindst ét af hans daglige måltider er råt, og ofte suppleret med et kødfuldt ben. Så på hans aktive dage får han typisk ét måltid tørfoder, ét måltid "vådt"/rester, og ét måltid råt. På sigt skal han nok køres over på rent råt, men vi har ikke travlt. Der har intet været med maven, udover i forgårs, hvor der var lidt frisk blod i afføringen, sandsynligvis fordi en benstump havde ridset endetarmen.

 

Han er dog ikke meget for de rå "blandinger" - altså hakket ben, knogler mm - og foretrækker klart tilberedt kød over dette. Han er dog vild med sine kødfulde ben, så jeg tænker primært han skal have rent kød, og ben. Det kan jeg også bedre lide end de der lidt mystiske blandinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan anbefale et sted at købe, hvor det ikke er helt vildt dyrt? Fra Tyskland, for eksempel? Jeg har surfet lidt på nettet, men det er lidt svært at finde ud af hvad der er godt eller skidt, så hvis nogen måske havde nogle erfaringer med noget? :engel:

 

Og undskyld, hvis jeg stiller irrelevante spørgsmål for trådens emne :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan anbefale et sted at købe, hvor det ikke er helt vildt dyrt? Fra Tyskland, for eksempel? Jeg har surfet lidt på nettet, men det er lidt svært at finde ud af hvad der er godt eller skidt, så hvis nogen måske havde nogle erfaringer med noget? :engel:

 

Og undskyld, hvis jeg stiller irrelevante spørgsmål for trådens emne :genert:

 

Jeg har hørt meget godt om das tierhotel (tysk :-) ), men har ikke selv forsøgt. De har efter sigende største udvalg torsdag/fredag og sender altid kun ud af landet mandag/tirsdag (kan ikke huske med onsdag), for at undgå at det bliver fanget i posten i weekenden. :-) Der er naturligvis meget okse... Men man vælger jo selv hvad man vil putte i kurven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan anbefale et sted at købe, hvor det ikke er helt vildt dyrt? Fra Tyskland, for eksempel? Jeg har surfet lidt på nettet, men det er lidt svært at finde ud af hvad der er godt eller skidt, så hvis nogen måske havde nogle erfaringer med noget? :engel:

 

Og undskyld, hvis jeg stiller irrelevante spørgsmål for trådens emne :genert:

 

hundeparadiset.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...