Hop til indhold

Hvad skal vi dog gøre - frustreret hundeejer!


Pernille og Lucca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke helt enig med dig angående det med ikke at lokke :genert:. Og jeg har ikke erfaring med at det har den modsatte virkning, hvis jeg f.eks lokker Totte. Tværtimod synes jeg det virker som om hans alarmklokker ringer, hvis jeg bærer ham. Som om han tænker at "det ER farligt, hun bærer mig". Som om han betragter det som ynk.

 

Når jeg har gået til hvalpe og unghundetræning med Totte er der også altid blevet opfordret til at give godbidder, når man får dem til at udføre det, man vil have dem til. Og det er da, efter min mening, det samme som at lokke dem. De lærer at de får en godbid, hvis de gør det, man beder dem om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt enig med dig angående det med ikke at lokke :genert:. Og jeg har ikke erfaring med at det har den modsatte virkning, hvis jeg f.eks lokker Totte. Tværtimod synes jeg det virker som om hans alarmklokker ringer, hvis jeg bærer ham. Som om han tænker at "det ER farligt, hun bærer mig". Som om han betragter det som ynk.

 

Når jeg har gået til hvalpe og unghundetræning med Totte er der også altid blevet opfordret til at give godbidder, når man får dem til at udføre det, man vil have dem til. Og det er da, efter min mening, det samme som at lokke dem. De lærer at de får en godbid, hvis de gør det, man beder dem om.

 

Du kan ikke sammemligne træning og indlæring med godbidder, hvor du fint kan lokke, med en angst hund der gemmer sig.

 

Problemet med at lokke i det sidste tilfælde er at hunden kan blive lokket frem af godbidden og så bliver det pludselig for meget alligevel og nu varsler godbidden at der er fare på færde.

 

Derfor bedst at belønne hvert skridt hunden tager mod at våge sig frem ved at give den en godbid, men bare ikke ved at bruge godbidden direkte foran den for at lokke den.

 

Kan du se forskellen?

 

At løfte synes de sjældent er sjovt. Det er jo kun som nødplan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selvfølgelig med på at hvis der er tale om en hund, der dessideret gemmer sig for ikke at komme ud, kan det blive nødvendigt at bære den ud fremfor at lokke.

 

Men Alfen skrev: sæt den ned og tal opmuntrende glad og frisk til den, lok ikke, hunde der lokkes finder ofte at det er endnu mere farligt.

 

Det var i den sammenhæng jeg ikke forstod, hvorfor man ikke skulle anvende lokken. Jeg mener....... når den først er taget ud og eksponeret for det, den er bange for, har man ligesom taget en beslutning på dens vegne om at den skal ud. Den kan så ligesom ikke gemme sig mere og så kan man vel ligeså godt lokke den, mens man taler opmuntrende og frisk til den? At tale opmuntrende og frisk kan jo også opfattes som en form for lokkeri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk ret stor forskel på at belønne, at opmuntre og at lokke;)

at belønne vil sige at du giver hunden en belønning efter at den har udført det ønskede fx godbidder eller ros, at opmuntre er at give noget medens opgaven udføres, fx godbidder elker ros;) at lokke er at holde belønningen synlig for hunden og trække hunden igennem opgaven ved at holde belønningen lige uden for hundens rækkevidde ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er nok det, der gør det så forvirrende ind imellem. For jeg kan da have svært ved at skelne.

 

Jeg er med på belønningen (Godbid, ros, legetøj etc), der gives efter at have udført det ønskede. Men kan have svært ved at skelne mellem opmuntring og lokken. Jeg kan f.eks finde på at give Totte en godbid eller ros, mens han udfører opgaven. Det betegner du som opmuntring. Jeg kan godt se, hvad du mener, men mener også at det kan kaldes en lokken hunden til at gøre opgaven færdig. Eller belønne den for sit initiativ til at ville gøre noget. Er der virkelig så regelrette definitioner på begreberne? Og er man, i så fald, langt ude i skoven, hvis man ikke kan skelne? For langt hen af vejen er jeg kommet langt med Totte. Men han kan også blive lidt forvirret ind imellem. (eller måske forvirrer jeg ham).

 

Jeg ved at noget klikkertræning foregår efter belønningsbaserede principper, hvor hunden lærer at tage initiativ istedet for at lade sig lokke af en godbid. Men handler det oftest ikke om at vi, uanset hvilket begreb, vi anvender, manipulerer hunden til at gøre det, vi ønsker? Altså uanset vi kalder det belønning, opmuntring og lokning? Og kan hunden kende forskel?

 

Ved du om der findes noget litteratur om emnet, for jeg synes, det er interessant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok noget forskelligt dosis vi har fået at vide når man sige.

 

En hel pille til mysla på 15 kg sidste år og hun dinglede rundt.

 

Men ligesom ved mennesker er der jo også forskel på, hvordan hundene responderer på en type medicin?

 

Buster skal have 1 x 5 mg hexalid (diazepam) kl. 12, 16, 20 og 24 i morgen (nytårsaften)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligesom ved mennesker er der jo også forskel på, hvordan hundene responderer på en type medicin?

 

Buster skal have 1 x 5 mg hexalid (diazepam) kl. 12, 16, 20 og 24 i morgen (nytårsaften)

 

Ja, men det er jo generelle retningslinjer folk skriver her. Og jeg fandt dyrlæge siger der skriver alt fra 5 mg pr 5 kg hund til 5 mg pr 25 kg hund dagligt. DET er da en voldsom stor forskel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er nok det, der gør det så forvirrende ind imellem. For jeg kan da have svært ved at skelne.

 

Jeg er med på belønningen (Godbid, ros, legetøj etc), der gives efter at have udført det ønskede. Men kan have svært ved at skelne mellem opmuntring og lokken. Jeg kan f.eks finde på at give Totte en godbid eller ros, mens han udfører opgaven. Det betegner du som opmuntring. Jeg kan godt se, hvad du mener, men mener også at det kan kaldes en lokken hunden til at gøre opgaven færdig. Eller belønne den for sit initiativ til at ville gøre noget. Er der virkelig så regelrette definitioner på begreberne? Og er man, i så fald, langt ude i skoven, hvis man ikke kan skelne? For langt hen af vejen er jeg kommet langt med Totte. Men han kan også blive lidt forvirret ind imellem. (eller måske forvirrer jeg ham).

 

Jeg ved at noget klikkertræning foregår efter belønningsbaserede principper, hvor hunden lærer at tage initiativ istedet for at lade sig lokke af en godbid. Men handler det oftest ikke om at vi, uanset hvilket begreb, vi anvender, manipulerer hunden til at gøre det, vi ønsker? Altså uanset vi kalder det belønning, opmuntring og lokning? Og kan hunden kende forskel?

 

Ved du om der findes noget litteratur om emnet, for jeg synes, det er interessant.

 

Nu snakker du generelt indlæring igen og der er det noget andet der er vigtigt. Og lokke hunden for at få den til at lave en øvelse eller bevægelse er rigtig fint, intet adfærdsmæsigt problem med dette.

 

det er KUN omkring angst at man skal passe på med at lokke- du vil finde du af hvorfor hvis du prøver at lokke en angst hund til noget den er bange for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er jo generelle retningslinjer folk skriver her. Og jeg fandt dyrlæge siger der skriver alt fra 5 mg pr 5 kg hund til 5 mg pr 25 kg hund dagligt. DET er da en voldsom stor forskel!

 

Det har du helt ret i, men mon ikke der er en maksdosis pr. kg legemesvægt og så en standarddosis, altså den dosis de fleste hunde har gavn af? Tror så også at mange dyrlæger hellere giver lidt for meget end for lidt nytårsaften, men forhåbentlig også med rådgivning om at mindske dosis hvis hunden bliver meget påvirket?

 

Men måske skulle man spørge sin dyrlæge om de vidt forskellige doser folk skal give deres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu snakker du generelt indlæring igen og der er det noget andet der er vigtigt. Og lokke hunden for at få den til at lave en øvelse eller bevægelse er rigtig fint, intet adfærdsmæsigt problem med dette.

 

det er KUN omkring angst at man skal passe på med at lokke- du vil finde du af hvorfor hvis du prøver at lokke en angst hund til noget den er bange for.

 

Ok så er jeg med hvad det indlæringsmæssige angår:blink:

 

Jeg har, i en anden tråd beskrevet, hvordan det er lykkedes mig at aflede Tottes angst for fyrværkeri ved at sætte mig på græsplænen foran huset og iagttage fyrværkeriet, komme med begejstrede udbrud og fylde godbidder i ham. Han gik modstridigt, men mere eller mindre frivilligt udenfor (Jeg skulle ikke bære ham). Men han var tydeligvis ikke begejstret. Han kæmpede dog på intet tidspunkt for at komme ind igen og det virkede på intet tidspunkt som om han forbandt godbidderne med "det farlige".

 

Jeg havde den opfattelse at jeg lokkede Totte og derfor undrede jeg mig over at man så kategorisk skal passe på med at lokke en angst hund til at gøre noget, den er bange for. Jeg er selvfølgelig opmærksom på at godbidder ikke altid kan være med til at forebygge eller rette op på skræmmende situationer. Men Tottes nysgerrighed og selvsikkerhed synes at medvirke til at han ofte kommer sig over stressende situationer eller situationer, hvor han bliver bange. Og da han først var kommet ud, var han måske i situationen mere tryg end jeg umiddelbart fornemmede.

 

Til syvende og sidst handler det vel i virkeligheden om at være opmærksom på at man ikke overtræder sin hunds grænser så meget at det forstærker dens angst for noget, den i forvejen er meget angst for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i, men mon ikke der er en maksdosis pr. kg legemesvægt og så en standarddosis, altså den dosis de fleste hunde har gavn af? Tror så også at mange dyrlæger hellere giver lidt for meget end for lidt nytårsaften, men forhåbentlig også med rådgivning om at mindske dosis hvis hunden bliver meget påvirket?

 

Men måske skulle man spørge sin dyrlæge om de vidt forskellige doser folk skal give deres hunde?

 

Nej de sider jeg fandt stod der en anbefalet dosis

 

Og altså meget forskellig fra hinanden

 

Mennesker skal Max tage 15 mg dagligt i følge indlæg sedlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg tænker på hvor dårlig jeg engang blev af beroligende/angstdæmpende medicin... og faktisk mere angst inden i MEN uden evne til at udtrykke det, så ville jeg være meget nervøs ved at give det il min hund.

Der med ikke sagt at det ikke kan være nødvendigt, eller hjælpe, det hjælper jo også mennesker - men hvorfor skulle der ikke også være dyr der blot føler at medicinen lammer dem! derfor ville jeg nok prøve alt andet først, hvilket jer der giver medicin givet vis har gjort. stadig Et dyr kan jo ikke sige at det bliver være inden i, vi kan kun vurdere dets handlinger.

 

bare nogle tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg tænker på hvor dårlig jeg engang blev af beroligende/angstdæmpende medicin... og faktisk mere angst inden i MEN uden evne til at udtrykke det, så ville jeg være meget nervøs ved at give det il min hund.

Der med ikke sagt at det ikke kan være nødvendigt, eller hjælpe, det hjælper jo også mennesker - men hvorfor skulle der ikke også være dyr der blot føler at medicinen lammer dem! derfor ville jeg nok prøve alt andet først, hvilket jer der giver medicin givet vis har gjort. stadig Et dyr kan jo ikke sige at det bliver være inden i, vi kan kun vurdere dets handlinger.

 

bare nogle tanker.

 

Helt klart. Også derfor man holdt op med at give hunde plegisil alene. Stesolid bliver de ikke lammet af.

Jeg undre mig bare over at dosis kan være så forskellig.

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg tænker på hvor dårlig jeg engang blev af beroligende/angstdæmpende medicin... og faktisk mere angst inden i MEN uden evne til at udtrykke det, så ville jeg være meget nervøs ved at give det il min hund.

Der med ikke sagt at det ikke kan være nødvendigt, eller hjælpe, det hjælper jo også mennesker - men hvorfor skulle der ikke også være dyr der blot føler at medicinen lammer dem! derfor ville jeg nok prøve alt andet først, hvilket jer der giver medicin givet vis har gjort. stadig Et dyr kan jo ikke sige at det bliver være inden i, vi kan kun vurdere dets handlinger.

 

bare nogle tanker.

 

For år tilbage (da min mor døde) fik jeg en overgang stesolid - aldrig har jeg sejlet så meget rundt som da jeg fik det. Udover det giver det en vis form for afhængighed. Man bliver angst og utilpas og det er meget svært at vende tilbage til virkeligheden igen. Så ikke på vilkår om jeg vil give mine hunde sådan noget - som i sidste ende kan gøre alting meget værre - det er i hver fald min erfaring.

 

Godt Nytår til jer og jeres hunde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

det jeg fik var meget almindelig, og lægerne på det tidspunkt mente jeg løj når jeg sagde jeg fik det være... ifølge dem hjalp det altid uden bivirkninger :roll:

har bedre læge nu heldigvis ;-)

 

glad for der er noget forsigtighed.

 

 

ja held og lykke til hundene

 

selv er jeg meget mere nervøs over fyrværkeri end Jackie er.... gudskelov

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart. Også derfor man holdt op med at give hunde plegisil alene. Stesolid bliver de ikke lammet af.

Jeg undre mig bare over at dosis kan være så forskellig.

 

det er underligt at dosis er så forskellig ja.

men helt ærligt så kan du ikke vide om nogle hunde får det mere dårligt på stesolid men det bare ikke kan ses.... det var jo netop tilfældet for mig

 

jeg fik kommentaren fra en læge "men du sider jo helt roligt" og "du sover jo, så er alt godt"

men da jeg sad var jeg lammet af skræk og havde marridt med åbne øjne + var ekstra føelsom over for lyde og lys.... og når jeg sov thja så var det det samme bare med lukkede øjne.

det er dét der bekymre mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis virker medicinen jo så vil at hjælpe tråd starters hund og flere andre og det er jo hovedsagen. Undskyld jeg blandede dosis spørgsmål ind i din tråd! Håber alle hunde kommer godt igennem aftenen.

 

ja vi reagere jo ikke ens.

 

så man må gøre sit bedste for at mærke om det virker på ens hund når man er nød til at bruge medicin, hvis den gør det være for hunden kan man håbe den ikke vil havde medicinen, eller bare giver et lille signal som ejer kan se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik tilsendt life wave plaster af en bekendt i går. Luca er jo meget angst. Hun går heller ikke tur ugen op til nytår, og ryster ved det mindste brag.

Vi prøvede de plastre i går, og selvom jeg måske ikke helt troede på det, havde de en MEGET positiv indvirkning på hende. Faktisk så meget at jeg overvejer at nøjes med plastre i aften.. Nu må vi se hvordan eftermiddagen forløber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik tilsendt life wave plaster af en bekendt i går. Luca er jo meget angst. Hun går heller ikke tur ugen op til nytår, og ryster ved det mindste brag.

Vi prøvede de plastre i går, og selvom jeg måske ikke helt troede på det, havde de en MEGET positiv indvirkning på hende. Faktisk så meget at jeg overvejer at nøjes med plastre i aften.. Nu må vi se hvordan eftermiddagen forløber.

 

det er da fantastisk håber det virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dosis jeg har skrevet er beregnet til en virkelig panikangst hund, der helst skal sove fra det hele. Jeg håber da det virker i år på samme måde som sidste år på¨min Snoopy.Freddy og Debbie vil jeg give det halve. I håb om, at ingen panikker. Min skræk er panik og frustration og især at hanhundene så skulle komme op at sloges, f.eks pga resourceforsvar med mig som genstanden.

Vi skal huske på, at stesolid tåles i meget høje doser af hunde. Det har jo i mange år været brugt med en del succes på epilepsihunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

når jeg tænker på hvor dårlig jeg engang blev af beroligende/angstdæmpende medicin... og faktisk mere angst inden i MEN uden evne til at udtrykke det, så ville jeg være meget nervøs ved at give det il min hund.

Der med ikke sagt at det ikke kan være nødvendigt, eller hjælpe, det hjælper jo også mennesker - men hvorfor skulle der ikke også være dyr der blot føler at medicinen lammer dem! derfor ville jeg nok prøve alt andet først, hvilket jer der giver medicin givet vis har gjort. stadig Et dyr kan jo ikke sige at det bliver være inden i, vi kan kun vurdere dets handlinger.

 

bare nogle tanker.

 

Jeg tror ikke, at der er nogen af os som giver vores hunde medicin som giver det for sjov eller uden grundige overvejelser om evt. bivirkninger og vejledning af sin dyrlæge. Jeg er da ikke i tvivl om, at Buster ikke synes det er videre sjovt at få hexalid - jeg syntes heller ikke, at det var rart dengang da jeg fik beroligende, men det var nødvendigt - men jeg vurderer at Buster har bedre af at få medicin og så være skæv - det er sådan han reagerer - end at han ligger og ryster som et espeløv hele eftermiddag/aften/nat.

 

Jeg har lydtrænet med Buster siden marts 2014 og har oplevet god fremgang og han har også klaret denne december langt bedre end før, men i takt med at fyrværkeriet tager til, så bliver han mere og mere angst igen - jeg ønsker ikke at sætte hans fremgang alt for langt tilbage, men jeg håber da at nytår 2015 kan klares udelukkende på clomicalm.

 

Godt nytår til jer alle - og til TS håber din hund kommer godt igennem nytåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...