Hop til indhold

BARF hjælp. Hvad gør jeg forkert?


Bella14
 Share

Recommended Posts

Små to uger siden begyndte vi på BARF fodring her hjemme. Men syntes det har givet problemer for hende siden. Forstoppelse, tynd mave, og idag kastede hun hele måltidet op efter kvarters tid.

 

Hvad gør vi galt? Er det bare ikke godt for hende eller hvad?

 

det er rigtighundemad.dk kød, indmad, kallun og ben vi har fodret med. Delt op i portioner hvor de fire dele er blander sammen. 2 % af hendes kropsvægt. En gang om dagen. Jeg har da hun havde forstoppelse hivet kun kallun et par dage og godt med olie. Der er da kommet lidt ud i aden anden ende.. Hun har spist meget græs og hår, samt strevlerne fra et klude tæppe igår! Hun er en golden retriever på 1,5 år.

 

Skal vi droppe BARF og gå tilbage til tør?

 

Håber nogen kan give et par råd eller forklare hvad der sker med hende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, ikke normalt at være mere eller mindre dårlig i 14 dage - altså selvfølgelig skal maven vænne sig til ny mad og det er normalt at de ind imellem kaster benstumper op, som de ikke har fået tygget ordentligt og derfor er for store til at passere i tarmen.

 

Hvordan er I startet op? Og måske skal I gå efter produkter, hvor det hele ikke er blandet sammen og gradvist indføre nye typer kød? Da Buster begyndte på barf, blev han først fastet i to dage og derefter fik han kallun i de første 5 dage, så en ren bendag (lammeribben, som er ret bløde), så faste dag og så blev der gradvist indført nye typer kød uge for uge. Det tog ca. 4-5 uger at få ham fuldt indkørt på råfodring.

 

Der er mange delte meninger om hvor meget kallun og ikke alle er enige om at give så meget kallun i starten, men det er ret mildt og det virkede for os med denne indføring - i dag får han kallun 1 gang om måneden.

 

Hvis I stadig har mod på at prøve råfodring ville jeg faste hende et par dage og så enten give ren kallun de første 5 dage og så en bendag. Ellers ville jeg give kylling eller lam (uden ben, rigtig hundemad har 2 kg lam, som kun er kød) i 5 dage og så en bendag efterfulgt af en fastedag og så i de følgende uger gradvist indføre nye typer kød ligesom jeg også ville begynde at give lidt indmad. Busters madplan ser sådan ud:

 

Kød m indmad og lidt lammefedt (ca. 10 % indmad)

Fisk

Halse

Kød m indmad og lidt lammefed

Kød m indmad og lidt lammefed

Ben

Faste (han få guffer osv og nogle gange lidt havregrød)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer også med BARF...

Start med kallun, gerne i så mange dage at afføringen ser ok ud - så fortsæt med kød plus brusk. Giv ben i små portioner i starten så i er sikre på maven er ok.

 

Det er ikke ok at hunde kaster sit foder op igen, men vær sikker på det ikke er fordi den spiser det for hurtigt!

Min kan kaste op hvis det ikke er tøet helt op - men ved at andre fodrer med frosset så tror ikke det er derfor!

 

Giv det letfordøjelige i længere tid før i skifter til andet er mit forslag. Mener at alle hunde kan "tåle" at spise BARF :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja jeg prøvede da min den ene var ung under gange at køre hende på råt. En måned varede første forsøg, men måtte opgive da hun blev syg som din.

Og dertil ikke ville spise nok, så hun blev også frygtelig tynd.

 

Så jo, jeg tror ikke det er sagen for alle hunde.

 

Men prøv modellen med længere tilvænning kun med kød eller kalkun som foreslået og se om det kan stabilisere hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg har Barf fodret i mere end 1 år helt uden problemer, og det lyder mærkeligt! har du kontaktet rigtigt hundemad?? det skulle du gøre da de ved rigtigt meget om det og sikkert kan trække på en Dyrlæge som nok har Råfodret i 10 år som heddet Annett weber, hun bruger kun rigtig hundemad, ring til dem det ville jeg gøre! mvh Lisbeth

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Jeg ville straks gå tilbage til tørfoder. Det lyder som om hendes mave er voldsomt irriteret og har brug for ro.Så jeg ville hverken teste det ene eller andet lige nu. Det vigtigste er at hundens mave igen bliver stabil og hvis hun tidligere uden problemer har kunnet tåle tørfoder, så ville jeg straks gå tilbage til det.

 

Jeg har 4 gange givet min hund rå ben fra slagteren og hver gang er han blevet dårlig, har kastet op og haft diarre, så det er helt slut med det. Ikke noget råt kød her i huset.

 

 

Måske kan din hund ikke tåle det. Måske kan den godt, men skal tilvænnes over en lang periode. Men lige nu, ville jeg ikke turde andet end straks at skifte tilbage til tørfoder, hvis det var min hund, indtil maven er i orden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Altså for mig lyder det IKKE mærkeligt at en hund der ikke er vant til råt kød,bliver dårlig.

Ja en hund stammer fra ulven der spiser meget rå kød, men ens hund hjemme i stuen, har næppe været vant til så store mængder rå kød og kroppen kan have svært ved at omdanne det i starten og derfor kan den blive syg.

Mine forfærde spiste muligvis også store mængder kød, men jeg spiser ikke meget kød og har i perioder slet ikke spist kød. For leden spiste jeg så i forbindelse med et besøg, meget kød. Hele aften havde jeg rysteture og svedture og diarre.

 

Mon ikke det er det samme der sker for vores dyr ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i hvert fald ikke meningen at han skal være så dårlig af det - hvor længe brugte du på at starte ham op, hvor du fodrede med udelukkende kallun eller evt kylling? Jeg tror jeg ville prøve at gå tilbage igen og fodre med kallun 5 dages tid og så introducere nye typer kød én af gangen.

 

Det er vel ikke en allergihund du har?

Vores lokale barf-forhandler forhandlede nemlig Rigtighundemad førhen, men stoppede og gik over til Original Barf. En af de ansatte i butikken har selv en allergihund, og blev pludseligt vældig dårlig efter at have fået hakket lam (som den plejer at kunne tåle) - i det hakket lam fandt de kyllingkød og fik det bekræftet hos Rigtighundemad, men at kødprocenten jo var den samme - men det hjælper jo ligesom ikke når man har en allergihund! Vores allergihund kan i hvert fald blive dårlig og kaster op hvis hun har fået noget hun ikke kan tåle.

 

Men når det er sagt så er der nogle hunde der bare ikke fungere på barf - enten ville jeg gå tilbage til tørfoder nu, og ellers ville jeg give det forsøget med de 5 dages kallun og introducere én type kød af gangen og over en længere periode. Jeg har haft en hund der ikke fungerede på barf - det var opkast og diarre. Hende droppede jeg at råfodre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig hundemad eller hvad de nu kalder det alle de smarte producenter der hakker alt muligt affald sammen og sælger det til høje priser, har i mine øjne intet med barf at gøre;)

barf er rå ben og kød, det vil sige du deler din kylling, oksesteg, kotelet eller hvad du nu får med hunden før du tilbereder det;) det skal ikke hakkes til ukendelighed, det skal gives i hele stykker så hunden bruger sine kæber;)

start med en kødtype, fx lam eller kylling, giv det en uges tid og tilføj så en yderligere kødtype;)

kallun er affald, det er på ingen måde noget man bør fodre med i 5 dage i træk;) jeg ville nok slet ikke bruge det;)

hvis barf skal give mening så skal det være rene varer så du ved hvad det er du serverer;)

det var så min mening om emnet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig hundemad eller hvad de nu kalder det alle de smarte producenter der hakker alt muligt affald sammen og sælger det til høje priser, har i mine øjne intet med barf at gøre;)

barf er rå ben og kød, det vil sige du deler din kylling, oksesteg, kotelet eller hvad du nu får med hunden før du tilbereder det;) det skal ikke hakkes til ukendelighed, det skal gives i hele stykker så hunden bruger sine kæber;)

start med en kødtype, fx lam eller kylling, giv det en uges tid og tilføj så en yderligere kødtype;)

kallun er affald, det er på ingen måde noget man bør fodre med i 5 dage i træk;) jeg ville nok slet ikke bruge det;)

hvis barf skal give mening så skal det være rene varer så du ved hvad det er du serverer;)

det var så min mening om emnet;)

Kallun er en naturlig del af råfodring - det er jo dyrets mave - som ulv/hund i naturen også ville spise. Og så ELSKER vores hunde kallun!

Derudover er kallun rigtig godt at give i forbindelse med de dage hvor der gives hele kødfulde ben - ellers kan det godt sætte sig til hård mave. Vi fodre med kallun 2xugentlig, og altid efter en bendag - ellers får, særligt Camy, hård mave. Og også godt at starte op på når man vil barfe, fordi det er nemt for maven at fordøje.

 

Men en kotelet eller oksesteg er altså ikke lige sagen - hunde skal ikke kun have det rene, pæne kød - der skal altså være noget fedt, sener mm. Et vildt dyr i naturen snupper jo altså heller ikke kun mørbraden og lader resten ligge ;-)

 

Vi fodre med Original Barf og en blanding af både hakket, hele stykker og ben. Og ja det hakket er en blanding af alt muligt fra dyret af, men sådan spiser de jo altså også i naturen. Det skal ikke være det pæne kød. Vi har en hund herhjemme der gerne spiser ben, men nægter at spise hele stykker kød - det skal være hakket. Og når man har allergihund, som vi har, så er det virkelig svært at opstøve de kødtyper der kan bruges i hele stykker - så vi snupper det der er hakket. Og det vi så kan finde i hele stykker, køber vi. Men ellers bruger de jo altså tænderne når de spiser ben.

 

Selvom vores får mere hakket end hele stykker kød, så er deres tænder så pæne at dyrlægen spurgte om jeg børstede dem - så det burde nok være ok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig hundemad eller hvad de nu kalder det alle de smarte producenter der hakker alt muligt affald sammen og sælger det til høje priser, har i mine øjne intet med barf at gøre;)

barf er rå ben og kød, det vil sige du deler din kylling, oksesteg, kotelet eller hvad du nu får med hunden før du tilbereder det;) det skal ikke hakkes til ukendelighed, det skal gives i hele stykker så hunden bruger sine kæber;)

start med en kødtype, fx lam eller kylling, giv det en uges tid og tilføj så en yderligere kødtype;)

kallun er affald, det er på ingen måde noget man bør fodre med i 5 dage i træk;) jeg ville nok slet ikke bruge det;)

hvis barf skal give mening så skal det være rene varer så du ved hvad det er du serverer;)

det var så min mening om emnet;)

 

En lidt hård (og usaglig) udmelding synes jeg :evil: Rigtig Hundemad sælger sør'me også gode, store stykker kød, ben osv. det er langt fra hakket affald - i øvrigt er det en kvalitet der er godkendt til human brug så skrammel er det altså ikke.

Kallun er kun affald som menneskeføde, det er faktisk rigtig godt til at starte op med når man vil overgå til råfodring. Ved godt der ikke er det vilde af vitaminer i, men en rask hund klarer sagtens nogle dage på kallun.

Når det er sagt så er der jo ingen der siger man SKAL købe fra Rigtig Hundemad eller andre leverandører, jeg køber da f.eks. tit kyllinger, store okseben og andet i supermarkedet og bruger til min hund......

Og nej, jeg er ikke på nogen måde forbundet til Rigtig Hundemad :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En lidt hård (og usaglig) udmelding synes jeg :evil: Rigtig Hundemad sælger sør'me også gode, store stykker kød, ben osv. det er langt fra hakket affald - i øvrigt er det en kvalitet der er godkendt til human brug så skrammel er det altså ikke.

Kallun er kun affald som menneskeføde, det er faktisk rigtig godt til at starte op med når man vil overgå til råfodring. Ved godt der ikke er det vilde af vitaminer i, men en rask hund klarer sagtens nogle dage på kallun.

Når det er sagt så er der jo ingen der siger man SKAL købe fra Rigtig Hundemad eller andre leverandører, jeg køber da f.eks. tit kyllinger, store okseben og andet i supermarkedet og bruger til min hund......

Og nej, jeg er ikke på nogen måde forbundet til Rigtig Hundemad :blink:

 

Enig! Nu råfodrer jeg ikke, men køber en del ben til pigerne, og jeg synes at dem fra rigtig hundemad er klart den bedste kvalitet! De er fine og kødfulde, hvorimod stort set alle andre jeg er faldet over, bare er knogle.

 

Generelt synes jeg ikke at man skal rådgive om noget man ikke ved noget om, men i stedet overlade det til dem der faktisk ved hvad de snakker om:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig! Nu råfodrer jeg ikke, men køber en del ben til pigerne, og jeg synes at dem fra rigtig hundemad er klart den bedste kvalitet! De er fine og kødfulde, hvorimod stort set alle andre jeg er faldet over, bare er knogle.

 

Generelt synes jeg ikke at man skal rådgive om noget man ikke ved noget om, men i stedet overlade det til dem der faktisk ved hvad de snakker om:blink:

Ups tak for den da;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke noget der er værd at lave tude-smiley over, men måske man skulle tænke over om man faktisk ved noget om råfoder (og kvaliteten af konkrete mærker). Tænk hvis folk sagde at din pension var noget lort, fordi hundene er i bur:vedikke:

 

Men nu har vi jo ytringsfrihed her i landet og vi har lov til, at have vores mening om tingene .. men synes ikke, at det er en helt fair sammenligning, du kommer med der.....og vi kan vel ikke sige os fri for, at vi IKKE ved hvordan deres ting bliver produceret, med mindre nogen har været inde i deres produktionslokaler....og der er rigtig mange producenter, der sælger affaldsfoder til høje priser...money talks.

 

Rettelse: Jeg kan slet ikke forstå, hvad den sammenligning skulle gøre godt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres mange svar og meninger!! :) Jeg har stadig mod på at give min hund BARF. Det skal lige siges at hun bestemt ikke har haft det skidt Hver dag de sidste 2 uger, men 3-4 dage fordelt på den tid. Hun er utrolig glad ved mad tid, iforhold til før med tørfoderet! Jeg har nok været for hurtig med at mixe. Så jeg vil prøve nogle dage med kallun og lidt ren kød. Måske en faste dag idag? Hun fik lidt fjerkræ kød et par timer efter opkast igår og har lavet fin afføring til morgen :) Der var meget indmad i den portion hun lastede op, måske det hun har reageret så voldsomt på... Hun er ikke en allergi hund nej :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ret dårlige erfaringer med råfodring. Kan dog stadig finde på at give oksekød eller salmonellafrit kyllingekød råt, men så er det købt i et supermarked. Hvis det er rigtigt at Rigtig Hundemad kun anvender rent kød og knogler,.. hvordan kan de så få det til at lugte så hæsligt. Kallun kan jeg forstå, men når man åbner en pakke oksekød m. brusk, så burde det jo ikke lugte mere ulækkert (jeg kan ikke lide lugten af råt kød) end det man køber til sig selv. Og det gør det!!!. :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har vi jo ytringsfrihed her i landet og vi har lov til, at have vores mening om tingene .. men synes ikke, at det er en helt fair sammenligning, du kommer med der.....og vi kan vel ikke sige os fri for, at vi IKKE ved hvordan deres ting bliver produceret, med mindre nogen har været inde i deres produktionslokaler....og der er rigtig mange producenter, der sælger affaldsfoder til høje priser...money talks.

 

Rettelse: Jeg kan slet ikke forstå, hvad den sammenligning skulle gøre godt for.

 

Det er jo præcist lige så usagligt og forkert som at kallun er affald:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kallun er en naturlig del af råfodring - det er jo dyrets mave - som ulv/hund i naturen også ville spise. Og så ELSKER vores hunde kallun!

Derudover er kallun rigtig godt at give i forbindelse med de dage hvor der gives hele kødfulde ben - ellers kan det godt sætte sig til hård mave. Vi fodre med kallun 2xugentlig, og altid efter en bendag - ellers får, særligt Camy, hård mave. Og også godt at starte op på når man vil barfe, fordi det er nemt for maven at fordøje.

 

Men en kotelet eller oksesteg er altså ikke lige sagen - hunde skal ikke kun have det rene, pæne kød - der skal altså være noget fedt, sener mm. Et vildt dyr i naturen snupper jo altså heller ikke kun mørbraden og lader resten ligge ;-)

 

Vi fodre med Original Barf og en blanding af både hakket, hele stykker og ben. Og ja det hakket er en blanding af alt muligt fra dyret af, men sådan spiser de jo altså også i naturen. Det skal ikke være det pæne kød. Vi har en hund herhjemme der gerne spiser ben, men nægter at spise hele stykker kød - det skal være hakket. Og når man har allergihund, som vi har, så er det virkelig svært at opstøve de kødtyper der kan bruges i hele stykker - så vi snupper det der er hakket. Og det vi så kan finde i hele stykker, køber vi. Men ellers bruger de jo altså tænderne når de spiser ben.

 

Selvom vores får mere hakket end hele stykker kød, så er deres tænder så pæne at dyrlægen spurgte om jeg børstede dem - så det burde nok være ok :blink:

 

men det ér altså forkert at råde folk til at råfodre med kød som oksesteg og koteletter...

 

Man kan da købe både koteletter og oksesteg med synlig fedtkant og desuden er der da også alt det usynlige fedt, som kødet indeholder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke "rigtig hundemad". Jeg bruger "Kragborg Råfoder" - og jeg bruger 2 produkter. Dels de store pakker med rå, kødfulde ben og del deres poser med løsfrossen mix bestående af kylling, okse, oksekallun, ben og lidt indmad. Da der ikke er meget fisk i menuen, giver jeg et sprøjt lakseolie på morgenmaden hver dag.

 

Hundenes mad lugter naturligvis ikke særlig godt i min næse, men hundene synes det lugter himmelsk og jeg stoler på de ved hvad de taler om :-)

 

Jeg giver råfoder hver 3. dag og ben hver 3. gang der råfodres.

 

Jeg startede med at supplere mit tørfoder (Arion) med denne mængde råfoder af 3 grunde.

 

 

  1. Jeg ville øge mængden af animalske produkter
  2. Jeg vil gøre hundenes maver mere robuste, så de bedre kan tåle hvis finder en gannel madpakke som de æder inden jeg når at stoppe dem
  3. Jeg ville gerne give dem foder så tænderne bliver holdt rene

 

Jeg har fodret således et halvt år nu. Når jeg evaluerer om det er lykkedes, at opnå det jeg ville, kan jeg sige ja til 1. og 3. - men om hundenes maver er mere robuste, må jeg indrømme, at jeg ikke ved. Det giver nok lidt mere uro/uregelmæssighed de dage hvor der fodres med råfoder eller ben, men ikke nogen problemer og vi har ikke oplevet rigtig dårlig mave i det halve år, men jeg ved jo heller ikke, om vi ville have oplevet det, hvis vi var kørt videre med udelukkende tørfoder.

 

Jeg regner stortset alt, som er under pelsen/huden eller under fjerdene på et dyr som top godt hundefoder. Jeg er glad for kallun og bruger også en del af det i tørret form som snaks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres mange svar og meninger!! :) Jeg har stadig mod på at give min hund BARF. Det skal lige siges at hun bestemt ikke har haft det skidt Hver dag de sidste 2 uger, men 3-4 dage fordelt på den tid. Hun er utrolig glad ved mad tid, iforhold til før med tørfoderet! Jeg har nok været for hurtig med at mixe. Så jeg vil prøve nogle dage med kallun og lidt ren kød. Måske en faste dag idag? Hun fik lidt fjerkræ kød et par timer efter opkast igår og har lavet fin afføring til morgen :) Der var meget indmad i den portion hun lastede op, måske det hun har reageret så voldsomt på... Hun er ikke en allergi hund nej :)

 

For meget indmad på en gang kan være svært at fordøje - det er en god ide at fordele indmaden over flere dage, og så tilsætte det sammen med noget andet f.eks. kallun eller kylling.

 

Ved ikke hvor du bor, men måske skulle du henvende dig i en af Rigtig Hundemads fysiske butikker - de er altid villige til at hjælpe og give gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres mange svar og meninger!! :) Jeg har stadig mod på at give min hund BARF. Det skal lige siges at hun bestemt ikke har haft det skidt Hver dag de sidste 2 uger, men 3-4 dage fordelt på den tid. Hun er utrolig glad ved mad tid, iforhold til før med tørfoderet! Jeg har nok været for hurtig med at mixe. Så jeg vil prøve nogle dage med kallun og lidt ren kød. Måske en faste dag idag? Hun fik lidt fjerkræ kød et par timer efter opkast igår og har lavet fin afføring til morgen :) Der var meget indmad i den portion hun lastede op, måske det hun har reageret så voldsomt på... Hun er ikke en allergi hund nej :)

 

For meget indmad på en gang kan være svært at fordøje - det er en god ide at fordele indmaden over flere dage, og så tilsætte det sammen med noget andet f.eks. kallun eller kylling.

 

Ved ikke hvor du bor, men måske skulle du henvende dig i en af Rigtig Hundemads fysiske butikker - de er altid villige til at hjælpe og give gode råd.

 

Enig m Hofferne omkring indmaden - jeg har som tommelfingerregel at indmad skal udgøre ca 20% af foderet, så får han 200 g foder udgør indmad ca 40-50 g. Jeg bruger også nogle af blandingerne, som indeholder kød, ben/brusk og indmad. Den udgør den rette fordeling, men kan jo være lidt svært at vurdere fordelingen i den enkelte portion, så her i starten ville jeg gå efter produkter, som ikke er blandede og så selv tilsætte indmad.

 

Mht Rigtig Hundemad, så er vi, især Buster, meget tilfredse med kvaliteten og har aldrig oplevet at kødet lugter. Og de har mange forskellige produkter, eneste som ikke siger mig så meget er de vakuumpakkede, hvor kødet er hk til ukendelighed. Men ellers generelt gode produkter og stort udvalg.

 

Og hund der råfodres skal ikke leve af kallun, men det er dyrets mave og som sådan en del af rovdyrs naturlige kost. Ligeledes skal et rovdyr jo ikke kun have rent kød, men netop også fedt, ben/brusk, sener og indmad og for at få alle nødvendige næringsstoffer.

 

Jeg ville give din hund en fastedag i dag og så starte langsomt op igen. Og du skal ikke være bange for lidt opkast, men det skal selvfølgelig ikke være dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...