Hop til indhold

Hunde på smertestillende


Amocca
 Share

Recommended Posts

Man har et standpunkt, til man tager et nyt? Eller noget...

 

jeg har vist egentlig altid haft det princip, at en ung hund ikke skulle leve på smertestillende. Hvis det var nødvendigt, så var det msåke bedre ikke at være...

 

Nu står jeg så pludselig i den situation, at Johna - på knap 4 år - har brug for smertestillende næsten dagligt :cry: På grund af en dum, dum skulder, som er så løs, at den hopper ud / sætter sig fast...

 

Hvis dette var noget der skete når jeg arbejdede med hende, så var valget simpelt: pensioner køteren og så er det problem løst!

Men det er desværre ikke helt så nemt. Skulderen ryger når hun løber om kap med Karla over markerne, eller når hun leger vildt med hundehvalpen. Ingen af tingene er ting jeg vil (eller kan) afholde hende fra at gøre.

 

Når skulderen sætter sig fast, hopper den selv på plads igen, men hun halter og har ondt. En mild smertestillende pille og en lur klarer det, og hun er sig selv igen - uden at aflaste benet - i løbet af få timer...

 

jeg var på kursus med Rikke Wriedt i weekenden og har fået en masse inspiration til træning og øvelser, som forhåbentlig vil kunne hjælpe med at bygge muskulaturen op i forparten og dermed stabilisere skulderen, men 100% i orden bliver hun ikke.

 

Jeg har snakket med dyrlægen, som siger, at man i grelle tilfælde kan operere, men det er ikke 100% sikkert at det bliver helt i orden og man skal være indstillet på en meget lang ro og genoptræningsperiode. For at være helt ærlig, så vil jeg ikke byde hende det, må jeg sige...

 

jeg ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg... Måske høre andres tanker, om at lade en ung hund gå på smertestillende, velvidende, at vi taler resten af dens dage...?

 

Det er ikke dagligt hun får en pille, men ihvertfald 1-2 gange om ugen det er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke have noget problem med det. Det vigtige for din hund er livskvalitet og det er leg og så få smerter som muligt. Med et forbrug af nsaids (?) der er så lavt som du beskriver ville jeg heller ikke være så bekymret for lever eller nyrer :)

 

Ja, det er nsaids (Loxicom eller Rimadyl) hun får. Tyggetabletter på den mindste dosis. Og ja, jeg er enig i, at det vigtigste er livskvaliteten, også derfor jeg hverken kan eller vil stoppe hende fra at spurte om kap eller lege med de andre... Tak for dit svar!

 

lige lidt billeder af "problembarnet"

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var hver dag.... og hvis det var meget hun var plaget, ville jeg betænke mig....

 

men som du beskriver det, så det vel ikke være end at et menneske har tendens til hovedpine? 1-2 gange om ugen lyder ikke så galt (men trist)

håber du kan bygge hende op så hun bedre kan klare leg uden smerte medicin (lidt ofter)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Jeg tror jeg bare må sluge min indre kamel og sige, at det er ok at leve på smertestillende! Nogle uger er hun jonhelt fri, mens andre kræver 4-5 piller. Men i snit er det ihvertfald ugentligt og for det meste også flere gange ugentligt. Men så længe hun er glad og og fro og ikke selv begynder at vægre sig ved aktiviteter som leg og løb - fordi hun forbinder dem med smerte - så vil jeg gå ud fra, at hun har et godt liv, der er værd at leve - på smertestillende når det er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Amocca, hvor er hun smuk. :hjerte:

 

Enig med de andre, når det er så "lidt" smertestillende som det er - så ville jeg give det og lade hende løbe og lege. Det ser jeg heller ingen problemer i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre har sagt. Hellere kvalitet end kvantitet.

 

Mysla har fået smertestillende dagligt i en rimelig høj dosis i 2.5 år nu og har ingen problemer med det

Bare for at sige at de ikke nødvendigvis tager skade, som det nogle gange kan lyde

 

Det eneste jeg kan være i tvivl om i dit tilfælde og i Sheila tilfælde, som også kun får ved behov. Er om det erdumt at få piller fx hver anden dag eller om kroppen kommer til at mangle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad der "er galt". Det lyder drastisk at skulderen er så løs at den hopper ud - og eller sætter sig fast. Det lyder dog godt at den af sig selv kommer iorden igen.

 

Det må så være efterfølgende at det gør ondt og at du giver smertestillende, som jeg forstår det - og efter nogen tid er det gået over. Men venter du til det gør ondt før du giver smertestillende eller kan du se det med det samme - eller? Jeg prøver at forstå hvor meget og hvor ofte hunden har ondt, når du ikke giver smertestillende hele tiden, men når du kan se eller mener der er behov.

 

Jeg ville naturligvis ikke bruge sådan en hund til tungt fysisk arbejde. Agility, jagt, osv. men jo gerne til koncentrations-arbejde, spor, find narko osv. (selvom det også indebærer en vis aktivitet) og jeg ville nok også begrænse vild leg og springen rundt...... den får jo ondt af det, tænker jeg - altså indtil evt smertestillende virker.

 

Hvad er dyrlægens prognose, bliver det bedre eller værre eller?

 

Den betænkelighed jeg altid har haft med hunde på smertestillende, er at så snart smerterne, som måske fra naturens hånd, er et signal om at "falde lid ned og tage den med ro", dæmpes med smertestillende, kører hunden på igen, som om intet er galt. Mennesker kan jo bedre forstå, at smerten kun er væk pga medicin og undlade at gå ud og klippe hæk, hvis man lige har taget smertestillende fordi albuen gjorde ondt - efter hækkeklipning igår"

 

Jeg ville være meget i vildrede, men jeg har jo så også hundene som "arbejdshunde" - og jeg aner ikke hvad jeg ville gøre, hvis en 4 årig hund ikke kunne holde til at gå på jagt - eller, som i dette tilfælde, blot ikke kan holde til lidt almindelig leg og kapløb. Jo jeg ville nok give smertestillende, når det gør ondt, men også prøve at holde den mere i ro - i hvert fald i en periode.

 

Sommetider er sådan noget lige en periode og så forsvinder det af sig selv. Det håber jeg sker her. måske har den lidt vilde leg med hvalpen sat det igang. Ofte er der jo øget aktivitet når der er hvalpe. Jeg ville prøve at holde lidt lavere profil med hende og håbe det forsvinder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad der "er galt". Det lyder drastisk at skulderen er så løs at den hopper ud - og eller sætter sig fast. Det lyder dog godt at den af sig selv kommer iorden igen.

 

Det må så være efterfølgende at det gør ondt og at du giver smertestillende, som jeg forstår det - og efter nogen tid er det gået over. Men venter du til det gør ondt før du giver smertestillende eller kan du se det med det samme - eller? Jeg prøver at forstå hvor meget og hvor ofte hunden har ondt, når du ikke giver smertestillende hele tiden, men når du kan se eller mener der er behov.

 

Jeg ville naturligvis ikke bruge sådan en hund til tungt fysisk arbejde. Agility, jagt, osv. men jo gerne til koncentrations-arbejde, spor, find narko osv. (selvom det også indebærer en vis aktivitet) og jeg ville nok også begrænse vild leg og springen rundt...... den får jo ondt af det, tænker jeg - altså indtil evt smertestillende virker.

 

Hvad er dyrlægens prognose, bliver det bedre eller værre eller?

 

Den betænkelighed jeg altid har haft med hunde på smertestillende, er at så snart smerterne, som måske fra naturens hånd, er et signal om at "falde lid ned og tage den med ro", dæmpes med smertestillende, kører hunden på igen, som om intet er galt. Mennesker kan jo bedre forstå, at smerten kun er væk pga medicin og undlade at gå ud og klippe hæk, hvis man lige har taget smertestillende fordi albuen gjorde ondt - efter hækkeklipning igår"

 

Jeg ville være meget i vildrede, men jeg har jo så også hundene som "arbejdshunde" - og jeg aner ikke hvad jeg ville gøre, hvis en 4 årig hund ikke kunne holde til at gå på jagt - eller, som i dette tilfælde, blot ikke kan holde til lidt almindelig leg og kapløb. Jo jeg ville nok give smertestillende, når det gør ondt, men også prøve at holde den mere i ro - i hvert fald i en periode.

 

Sommetider er sådan noget lige en periode og så forsvinder det af sig selv. Det håber jeg sker her. måske har den lidt vilde leg med hvalpen sat det igang. Ofte er der jo øget aktivitet når der er hvalpe. Jeg ville prøve at holde lidt lavere profil med hende og håbe det forsvinder.

 

Du beskriver mit dilemma meget godt her. For ja, jeg har også "arbejdshunde" - omend deres arbejde er andet end det dine har. Johna har skulder-luxation - dvs. ledbåndene i hendes venstre skulder er så løse, at skulderen kan skubbes helt ud af led, uden det store pres. Så vidt man ved / kan se på hunden / ved om skavanken, så gør det ikke ondt på hunden til daglig. Men det gør ondt når den hopper ud og når den sætter sig på plads igen, er skulderen øm. Det bliver ikke bedre, forsvinder ikke nogensinde igen - men heller ikke nødvendigvis værre, så vidt jeg kan forstå på dyrlægen og hvad jeg kan læse mig frem til.

 

Hun er pensioneret fra alt "aktivt" arbejde. Men går stadig lidt hyggerally og spor og tricks-træning af forskellig art. Men jeg vil ikke afholde hende fra at være hund sammen med sin "flok". Når det indtræder, og det sker kun når hun er i yderposition. Dvs. fx i en fuld extensionsgalop, og heldigvis overhovedet ikke hver gang hun er i fuld extension, så stopper hun naturligt og kommer hen til mig. Så får hun en pille ligeså snart vi kommer hjem og går i seng et par timer. Når hun vågner igen er hun nøjagtig som hun plejer. Hun får ikke smertestillende forebyggende, men kun efter behov - dvs. når det går galt.

 

Desværre var det allerede et problem inden hvalpen ankom, men der er ingen tvivl om, at vi har haft flere episoder efter hvalpen er ankommet, da hun naturligt leger vildere med den end hun gør med storesøster Karla. Jeg prøver at afholde legen fra at køre for højt op, men nogle gange starter det jo i 5. gear, uden noget varsel... Men afholde dem helt fra at lege vil jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet waterwalk Amocca? Jeg har i hvert fald hørt om mange tilfælde hvor hunde har haft PL (som jo umiddelbart lyder til at være det samme, bare i knæet), men ikke i en grad hvor man ville operere - men hvor det forbedres kraftigt med genoptræning vha. waterwalk :-) Vi brugte også genoptræning med waterwalk efter Livas operation og hun kom sig hurtigt og operationen er her efter godt 2 år stadig vellykket og det hele er meget stabilt! :5up:

 

Ved du hvorfor prognosen er dårligere i skulderen end i knæet? For knæet tvivler de sjælden med at operere - det er jo nok også nærmest en operation de kan i søvne ;-)

 

Hvis Johna var min hund ville jeg køre på med waterwalk, Magtor og kosttilskud :-)

Jeg ville dog ikke betænke mig ved at bruge den smertestillende ved behov som du gør - det gør vi selv med Liva og har gjort siden 1 års alderen, pga hendes slidgigt som hun har fået i modsatte hofte end den side hun er opereret for PL i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet waterwalk Amocca? Jeg har i hvert fald hørt om mange tilfælde hvor hunde har haft PL (som jo umiddelbart lyder til at være det samme, bare i knæet), men ikke i en grad hvor man ville operere - men hvor det forbedres kraftigt med genoptræning vha. waterwalk :-) Vi brugte også genoptræning med waterwalk efter Livas operation og hun kom sig hurtigt og operationen er her efter godt 2 år stadig vellykket og det hele er meget stabilt! :5up:

 

Ved du hvorfor prognosen er dårligere i skulderen end i knæet? For knæet tvivler de sjælden med at operere - det er jo nok også nærmest en operation de kan i søvne ;-)

 

Hvis Johna var min hund ville jeg køre på med waterwalk, Magtor og kosttilskud :-)

Jeg ville dog ikke betænke mig ved at bruge den smertestillende ved behov som du gør - det gør vi selv med Liva og har gjort siden 1 års alderen, pga hendes slidgigt som hun har fået i modsatte hofte end den side hun er opereret for PL i.

 

Waterwalk er en dålig plan, da belastningen på forbenene er for stor. Vi må dog godt gå i vand ved havet og meget gerne gå i sand. Hun må ikke svømme, det skyder skulderen ud i en ekstrem vinkel. Hun får allerede kosttilskud og besøger kiropraktor 2 gange årligt. Derudover har hun fået akupunktur et par gange, som jeg ikke rigtigt kan bedømme om virker.

 

Hvorfor prognoserne på operation er værre på skulder end på knæ handler jo nok om, at en knæ er et reelt led - dvs. der er knogle der kan holde ting på plads. En hund har jo egentlig ikke en skulder - ligesom vi mennesker har. Hundens forben sidder fast på kroppen via muskler, sener og ledbånd. Hvilket gør skulder og forben rigtigt gode til at absorbere stød, men jo også gør dem sårbare, da der ikke er en "skål" til at holde dem på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalk er en dålig plan, da belastningen på forbenene er for stor. Vi må dog godt gå i vand ved havet og meget gerne gå i sand. Hun må ikke svømme, det skyder skulderen ud i en ekstrem vinkel. Hun får allerede kosttilskud og besøger kiropraktor 2 gange årligt. Derudover har hun fået akupunktur et par gange, som jeg ikke rigtigt kan bedømme om virker.

 

Hvorfor prognoserne på operation er værre på skulder end på knæ handler jo nok om, at en knæ er et reelt led - dvs. der er knogle der kan holde ting på plads. En hund har jo egentlig ikke en skulder - ligesom vi mennesker har. Hundens forben sidder fast på kroppen via muskler, sener og ledbånd. Hvilket gør skulder og forben rigtigt gode til at absorbere stød, men jo også gør dem sårbare, da der ikke er en "skål" til at holde dem på plads.

Det er selvfølgelig rigtig med belastning ifht forben ved waterwalk.

 

Og mht operation så giver det mening. For ja ved Livas knæ skar de noget op, rettede knæskallen ind på plads og sømmede det fast som skal holde knæskallen på plads. Det kan man selvfølgelig ikke på en skulder sådan..

 

Men umiddelbart ville jeg bare fortsætte som du gør så, uden nogle betænkeligheder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er vel sådan set nødt til at give smertestillende for alternativerne er jo ikke så fantastiske:

 

Man kan og vil ikke holde hende i ro når hun er en del af flokken

Man kan naturligvis ikke lade hende have ondt

 

Nu kender jeg jo ikke hunden og ved ikke hvordan hun ville have det i et hjem med mere ro - og fx kun 2 voksne mennesker. Nogen hunde trives fortrindeligt med at sove op til 22 timer i døgnet - og er hun sådan en hund, kunne hun måske blive prinsesse i sådan en familie. Men det er jo et meget dramatisk skridt, hvis der da ikke er nogen der ligefrem har bedt om at få hende - forældre - en onkel og tante eller hvad ved jeg.

 

Var det min jagthund, der havde samme skavank og mine forældre (eller andre jeg kender godt) med glæde overtog sådan en hund, ville jeg nok gerne give dem hunden, hvis jeg mente at den kunne få et godt liv der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er vel sådan set nødt til at give smertestillende for alternativerne er jo ikke så fantastiske:

 

Man kan og vil ikke holde hende i ro når hun er en del af flokken

Man kan naturligvis ikke lade hende have ondt

 

Nu kender jeg jo ikke hunden og ved ikke hvordan hun ville have det i et hjem med mere ro - og fx kun 2 voksne mennesker. Nogen hunde trives fortrindeligt med at sove op til 22 timer i døgnet - og er hun sådan en hund, kunne hun måske blive prinsesse i sådan en familie. Men det er jo et meget dramatisk skridt, hvis der da ikke er nogen der ligefrem har bedt om at få hende - forældre - en onkel og tante eller hvad ved jeg.

 

Var det min jagthund, der havde samme skavank og mine forældre (eller andre jeg kender godt) med glæde overtog sådan en hund, ville jeg nok gerne give dem hunden, hvis jeg mente at den kunne få et godt liv der.

 

Hun er heldigvis den absolut "ladeste" af mine hunde. Vil ikke ud i dårligt vejr og har ikke som sådan "behov" for at arbejde, selvom hun da synes det er vældigt hyggeligt. Hun ville trives glimrende hos et pensionistpar, som lukkede hende i haven, lod hende sove på sofaen og måske gik en tur med hende et par gange i ugen, hvor hun kunne få lov at løbe løs. Hun er en glad, social og relativt rolig hund. Og mit nye mål med hende var egentlig at prøve, at få hende godkendt som besøgshund til plejehjem. Da hun er meget glad for klap og kæl.

Omplacering har været nævnt mange gange, og hvis jeg ender med at føle, at det vil være bedre for hende at være ene-hund, så ender det nok med det. Det vil jo uden tvivl være langt værre for mig end for hende. Lige nu, synes jeg dog godt kan argumentere for, at hun har et godt liv her hos mig - på trods af behovet for smertestillende. Og nu vil vi sætte godt ind på det træningsprogram jeg har fået for muskelopbygning i forparten, i håbet om, at jeg kan stabilisere forbenet nok til at vi kan minimere behovet for pillerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Altså tænkt ikke på hundens alder. Hvorfor er det mere forkert at smertestillende en ung hund, end en ældre hund ? Smerten er vel den samme, uanset hundens alder. Det er en smerte og en smerte er ligeglad med om den befinder sig på en 1 årige eller en 14 årige. Smerten opleves ens og hunden har behov for smertedækning. Alder er underordnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså tænkt ikke på hundens alder. Hvorfor er det mere forkert at smertestillende en ung hund, end en ældre hund ? Smerten er vel den samme, uanset hundens alder. Det er en smerte og en smerte er ligeglad med om den befinder sig på en 1 årige eller en 14 årige. Smerten opleves ens og hunden har behov for smertedækning. Alder er underordnet.

 

Ja, men - rent principielt - synes jeg ikke det er underordnet, om man skal leve på medicin i 10 år eller 1-2 år. Derfor synes jeg hundens alder er et parameter der spiller ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Ja, men - rent principielt - synes jeg ikke det er underordnet, om man skal leve på medicin i 10 år eller 1-2 år. Derfor synes jeg hundens alder er et parameter der spiller ind.

 

Men hvad er alternativet ? I øvrigt, så ved man det jo hellere ikke. Sidste vinter havde Tjaldur brug for smertestillende dagligt i ca 4 måneder pga hans gigt, i år har han kunnet nøjes med 14 dage.

 

Så at din hund skal have smertestillende nu i en lang periode, er ikke ens betydende med at hun skal det resten af sit liv. Måske kan det blive bedre eller ændre sig ?

 

Det værste ved medicin er selvfølgelig bivirkninger og som med alt andet medicin, gælder det både om at finde et præparat, hunden kan trives på, med færreste bivirkninger, laveste dosis, men hvor det stadig dækker nok og et præparat man kan betale sig fra,der er stor forskel, feks previcox koster omkring 550 kr for 30 piller, mens rimadyl koster 80 kr for 20 piller.

 

Men husk på at fordi Johna pt har brug for piller ofte, betyder det ikke NØDVENDIGVIS at det ser sådan ud resten af hendes liv. Skulle det alligevel gøre det, så husk på at et liv uden smerter, er et langt bedre liv, end et liv med smerter. og det er jo fantastisk hvis du kan smertedække hende og give hende et godt liv. Det er godt at pillerne hjælper hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad er alternativet ? I øvrigt, så ved man det jo hellere ikke. Sidste vinter havde Tjaldur brug for smertestillende dagligt i ca 4 måneder pga hans gigt, i år har han kunnet nøjes med 14 dage.

 

Så at din hund skal have smertestillende nu i en lang periode, er ikke ens betydende med at hun skal det resten af sit liv. Måske kan det blive bedre eller ændre sig ?

 

Det værste ved medicin er selvfølgelig bivirkninger og som med alt andet medicin, gælder det både om at finde et præparat, hunden kan trives på, med færreste bivirkninger, laveste dosis, men hvor det stadig dækker nok og et præparat man kan betale sig fra,der er stor forskel, feks previcox koster omkring 550 kr for 30 piller, mens rimadyl koster 80 kr for 20 piller.

 

Men husk på at fordi Johna pt har brug for piller ofte, betyder det ikke NØDVENDIGVIS at det ser sådan ud resten af hendes liv. Skulle det alligevel gøre det, så husk på at et liv uden smerter, er et langt bedre liv, end et liv med smerter. og det er jo fantastisk hvis du kan smertedække hende og give hende et godt liv. Det er godt at pillerne hjælper hende.

 

Alternativet var ikke et liv med smerter. Det var ikke at være til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...