Hop til indhold

Hvilken race vil passe til os??


Carina
 Share

Recommended Posts

@Carina (undskyld PBC, DKW og Ascha for at jeg bryder jeres retriever-jagt-Danmark-Norge-hankat-diskussion) men hvad mener du egentlig med at nå langt i AG? Altså, taler vi mesterskaber eller en konkurrence i ny og næ? Og er det jagt eller AG der vægtes mest - hvis det kan gøres op på den måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Somme tider får vi det også til at lyde som om alle hunde indenfor en race er sådan og sådan. I virkeligheden er der jo forskellige individer og ikke mindst forskellige linjer og typer.

 

Jeg kan sagtens forestille mig, at ikke alle Golden er senere modne end alle Labradorer. At der er Flatcoatede, som er lettere at træne end nogen Jagt Goldens og at der også er stor forskel på, hvor meget og hvor lidt de enkelte hunde fælder, kræver aktivitet, har tænd og sluk gen osv.

 

Jeg kommer altid tilbage til at man skal vælge race med hjertet og så finde den opdrætter, som leverer en god linje til det jeg vil have.

 

I mit tilfælde ville det blive en hund som er avlet på stabile forældre, hvor der i mindst 3 generationer, er gode arbejdshunde (i den forstand jeg tidligere har defineret det ifht. sportshunde) og så vil jeg alt andet lige foretrække en lidt mindre tæve. Jeg ville nyde en sådan Flatter, Jagt Golden eller labrador i fulde drag - og skulle der være lidt udfordringer med et eller andet må jeg jo vise mig som dygtig hundemand og få det håndteret.

 

Så mit råd til TS er: Køb en af de tre racer, køb med hjertet, køb deciderede arbejdslinjer (det gør ikke noget hvis de også kan klare sig på udstilling), bestil i god tid og træn den til det I skal bruge den til. Vis os en masse billeder - også gerne af hunden på jagt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, i Norge. (hvor formel1 om labberne iøvrigt ikke finder anvendelse)

Jeg troede vi snakkede Danmark.

Jeg var på arbejde og skyndte mig bare at finde et eller andet bevis, for det lød som om du mente at det var noget jeg havde opdigtet. Man kalder også flatten for hundenes Peter Pan og det har jeg egentlig heller aldrig spekuleret over, om man kun kalder dem i Danmark eller kun kalder dem i udlandet eller.... sådan noget synes jeg egentlig er lidt ligegyldigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Anne Egedes bog JAGTHUNDE -Faminlimedlemmer og jagtkammerater siger hun, citat: "Flatteren, som denne race også kaldes, er retrieverfamiliens elegantier".

 

Om man kan finde litteratur, hvor Flatteren kaldes "Retrievernes Formel 1" ved jeg ikke, men jeg har aldrig forbundet begrebet Formel 1 med andet end Labradoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Anne Egedes bog JAGTHUNDE -Faminlimedlemmer og jagtkammerater siger hun, citat: "Flatteren, som denne race også kaldes, er retrieverfamiliens elegantier".

 

Om man kan finde litteratur, hvor Flatteren kaldes "Retrievernes Formel 1" ved jeg ikke, men jeg har aldrig forbundet begrebet Formel 1 med andet end Labradoren.

Jeg ved det heller ikke og synes egentlig heller ikke det er så vigtigt. Jeg skulle aldrig have skrevet noget om det, undskyld til TS, men sådan er det sommetider,... at man uforvarende kommer lidt for vidt omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da den slags debatter er ganske hyggelige - og man kunne jo da stadig få nye vinkler på forskellige racer. Man bliver lisom tvungen til at tænke det lidt mere igennem, når man gerne vil begrunde den opfattelse man nu har af de forskellige racer.

 

En ting jeg godt vil vende tilbage til er om jeg er den eneste som opfatter Flatter, Golden og Labrador som hunde i nogenlunde samme størrelse. Eller hvad er størst og hvad er mindst? Det tror jeg måske også har interesse for TS, når man tænker Agility ind i planerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis jeg skal komme med en indskydelse til race valget - som oplægget startede med.

Vil jeg sige at en lille tæve Lab - nok ville være bedst til AG, de er små og hurtige nok i vendningerne.

 

Til jagten vil jeg altid sige at Golden er bedst ;P men er nok lidt farvet!

 

Jeg har nok svært ved at se bare en ting, en jagt Golden, gør bedre end en jagt Labrador på jagt. Hvad mener du gør Golden til at bedre valg til jagt? farvet eller ufarvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige start indlægget igen.

Det lyder som om AG er det vigtigste - måske man skulle vælge en AG Hund, hvorfor skulle man i grunden ikke kunne træne en BC til at hente en and?

Hvis man træner meget på det, og tænker de race mæssig forhold i betragtning!

 

- Den skal bruges til andejagt og agility (og gerne nå langt indenfor agility)

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min bedste overbevisning, er golden bedre til vand.

Altså på jagt, ikke prøver - de er bedre til at holde varmen. grundet deres pels.

 

og apporter/markere/dirigere lige så godt som labber

Det tror jeg ikke nødvendigvis er rigtigt. Jeg ved ikke, hvordan en Goldens pels er, men jeg kan se på min labbe-dreng, at vandet slet ikke kommer i kontakt med huden. Det ligger i stedet som fine perler ovenpå pelsen og falder jo så af der. Så han bliver ikke rigtig kold efter en tur i vandet og det er jo ganske praktisk, hvis han skulle bruges til jagt en hel dag og skulle apportere fra vand flere gange. Så dur det altså ikke ret godt med en hund, der bliver våd og kold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes faktisk i virkeligheden ikke der er den store forskel på str.

Men flatteren er jo bare lidt højere, hvor labben er lille og kompakt (sagt med kærlighed) og golden er sådan midt i mellem.

 

jeg kiggede lige på vægt for lab tæver og den ser ud til at være ca 25-32 kg

 

Loui vejer lige under 22 kg og er en lille, slank sag - sådan en model kunne jeg måske forestille mig var god til ag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige start indlægget igen.

Det lyder som om AG er det vigtigste - måske man skulle vælge en AG Hund, hvorfor skulle man i grunden ikke kunne træne en BC til at hente en and?

Hvis man træner meget på det, og tænker de race mæssig forhold i betragtning!

 

- Den skal bruges til andejagt og agility (og gerne nå langt indenfor agility)

 

Jeg tror de fleste jægere ville betakke sig for at have andet end en jagthunderace eller krydsninger af disse, med på jagt. Skulle man gå på kompromis skulle det være gamle jagthunde racer som stor puddel eller Airedale terier - ikke hyrdehunde.

 

Og jeg tror også, at hvis det er andejagt, der står på programmet, er det et must at hunden kan holde til at arbejde i koldt vand i flere timer - og til det ville jeg vælge en race, som jeg ved kan dette. En god vandafvisende pels, en vis kropsvolumen og stor lyst til at apportere og ikke mindst stor vilje og lyst til at finde død eller anskudte ænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror de fleste jægere ville betakke sig for at have andet end en jagthunderace eller krydsninger af disse, med på jagt. Skulle man gå på kompromis skulle det være gamle jagthunde racer som stor puddel eller Airedale terier - ikke hyrdehunde.

 

Og jeg tror også, at hvis det er andejagt, der står på programmet, er det et must at hunden kan holde til at arbejde i koldt vand i flere timer - og til det ville jeg vælge en race, som jeg ved kan dette. En god vandafvisende pels, en vis kropsvolumen og stor lyst til at apportere og ikke mindst stor vilje og lyst til at finde død eller anskudte ænder.

 

Det var også mest for lige at "shake" debatten lidt op :) og hvad andre jæger tænker/mener er da ligegyligt.. hvis man han en hund der kan klarer opgaven er det da ligegyldigt hvad der står på tavlen..

Når jeg vil ud i verden!

 

God weekend, pas på jer selv og hinanden

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også mest for lige at "shake" debatten lidt op :) og hvad andre jæger tænker/mener er da ligegyligt.. hvis man han en hund der kan klarer opgaven er det da ligegyldigt hvad der står på tavlen..

Når jeg vil ud i verden!

 

God weekend, pas på jer selv og hinanden

 

Jeg kendte nogen der brugte deres schæfer på ande jagt. Faktisk to hunde i træk.

Det gik fint

Det var vist den eneste jagt han var interesseret i at komme på og det klarede hundene fint;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting jeg godt vil vende tilbage til er om jeg er den eneste som opfatter Flatter, Golden og Labrador som hunde i nogenlunde samme størrelse. Eller hvad er størst og hvad er mindst? Det tror jeg måske også har interesse for TS, når man tænker Agility ind i planerne.

I følge standarden lyder det:

 

Lab: Idealhøjde for hanner: 56-57 cm., for tæver: 54-56 cm.

 

Golden: Hanner: 56-61 cm., for tæver: 51-56 cm.

 

Flatcoat: Hanner: 58-61 cm., for tæver: 56-59 cm. Ønskelig vægt for hanner: 27-36 kg., for tæver: 25-32 kg.

 

I virkeligheden synes jeg jagtlabben er markant mindre (især tæverne) jagtgolden passer nok godt nok (men der er også plads til forskel i deres standard) og flatten nok lidt større. Men der er selvfølgelig også opdrættere der aldrig udstiller og avler brugshunde. Deres hunde ligger i den lave ende i forbindelse med vægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det burde være muligt at finde en vimset lille labbe, de er derude. Grunden til at jeg hælder mest til labben, er at der er mere at vælge imellem efter min overbevisning. Hvor man skal lede lidt længere efter en golden eller en flatter, evt. stå på venteliste til en. Men ellers er det lang tid siden jeg er stødt på en golden der ikke var stor som et lokum, og så bliver det 3 punkts vendinger på AG banen..

 

Har støvet et par billeder op af min mors lille labbe pige, hun er på 26 kg (kunne godt tåle at tabe 1 kg):

 

Undskylder på forhånd for virkeligt ringe billeder, men i kan da se hvordan kræene er bygget..:genert:

 

Det første er hun knap 1 år

Noma1år.jpg

 

Det andet er hun ligegodt 2 år

Noma2år.jpg

 

Som bonus får i min venindes lokum til en golden hanhund, nogle af hans søskende bliver brugt til jagt. Men jeg er ikke sikker på at det ville virke på en AG bane i den størrelse.

Cuba.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige start indlægget igen.

Det lyder som om AG er det vigtigste - måske man skulle vælge en AG Hund, hvorfor skulle man i grunden ikke kunne træne en BC til at hente en and?

Hvis man træner meget på det, og tænker de race mæssig forhold i betragtning!

 

- Den skal bruges til andejagt og agility (og gerne nå langt indenfor agility)

 

der er ikke nogen hunde der er "lavet" til agility, men alle hunde kan lære det, med relativ lethed. Men der er hunde der er lavet til andejagt, så det vil da være fjollet at sætte sig selv i en situatuon hvor man skal kæmpe op af bakke hele vejen igennem træningen?

 

det er jeg ihvertfald personligt for doven til. Selvfølgelig vil man kunne lære en border collie at apportere en and, men drivet og motivationen for opgaven vil aldrig være lige så stor, som hos en lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

@Carina (undskyld PBC, DKW og Ascha for at jeg bryder jeres retriever-jagt-Danmark-Norge-hankat-diskussion) men hvad mener du egentlig med at nå langt i AG? Altså, taler vi mesterskaber eller en konkurrence i ny og næ? Og er det jagt eller AG der vægtes mest - hvis det kan gøres op på den måde?

 

Jeg mener at gå til konkurrencer og kunne vinde lidt ind imellem. Gerne nå til DM. :-)

Det kan ikke rigtigt gøres op på den måde, da hunden vil blive bruget rigtig meget fra september og frem til januar til jagt og mest til AG om sommeren. Så det går nok "lige op".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at gå til konkurrencer og kunne vinde lidt ind imellem. Gerne nå til DM. :-)

Det kan ikke rigtigt gøres op på den måde, da hunden vil blive bruget rigtig meget fra september og frem til januar til jagt og mest til AG om sommeren. Så det går nok "lige op".

 

Carina vil du ikke skrive hvad det ender med når du ved det? :-) og enig med alfen - det er nok et spørgsmål om smag og behag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...