Hop til indhold

Undersøgelse om effekten af fyrværkeriloven


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Der er ikke meget man kan lære af den undersøgelse når de ikke spørger om mere. Det kunne f.eks. være interessant at vide om der var forskel på land og by, landsdele, postnumre el. lign.

 

Men mht. til spørgsmålene, der var også mindre fyrværkeri her. Det overraskede mig. Vi har nogen i nabolaget, der plejer at fyre kæmpe kanonslag af hele december og januar. Jeg troede ikke en lovændring ville skræmme den slags typer, men der var kun et enkelt brag et par dage efter Nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke meget man kan lære af den undersøgelse når de ikke spørger om mere. Det kunne f.eks. være interessant at vide om der var forskel på land og by, landsdele, postnumre el. lign.

 

Men mht. til spørgsmålene, der var også mindre fyrværkeri her. Det overraskede mig. Vi har nogen i nabolaget, der plejer at fyre kæmpe kanonslag af hele december og januar. Jeg troede ikke en lovændring ville skræmme den slags typer, men der var kun et enkelt brag et par dage efter Nytår.

 

Nu dækker loven jo pr. definition hele landet, hvorfor effekten skal måles på landsplan. Uden at vide det, tror jeg at de undersøger det, for at arbejde hen imod en yderligere stramning:-) Det kunne jo være fantastisk hvis vi kunne få norske tilstande herhjemme!

 

I Lisbjerg var der også ret stor forskel, særligt tidligt i december. Selve nytårsaften og de efterfølgende dage, var der vist ingen forskel. Desværre er der nogle tumper der stadig skyder et batteri af et par gange om ugen. Overvejer at lave en bagholdsangreb på dem en dag:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af nysgerrighed, hvorfor?

 

Fordi jeg synes det ville være interessant at vide om folk synes det hjalp på deres hunds oplevelse at der var mindre fyrværkeri eller om der måske var mange der synes hunden reagerede mere.

 

Jeg har nemlig mødt lidt af det sidste. Hos hunde som normalt er ret ligeglade, men så har der været så lidt skyderi som optakt at de har reageret mere end de plejede nytårs aften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg synes det ville være interessant at vide om folk synes det hjalp på deres hunds oplevelse at der var mindre fyrværkeri eller om der måske var mange der synes hunden reagerede mere.

 

Jeg har nemlig mødt lidt af det sidste. Hos hunde som normalt er ret ligeglade, men så har der været så lidt skyderi som optakt at de har reageret mere end de plejede nytårs aften.

 

det kunne have været et godt spørgsmål!

jeg jo en af dem der ikke lige frem jubler over indskærpelsen af nytårsskyts. Det er så massivt d. 31, jeg synes det er godt at bruge december på langsomt at vende dyrene til larmen, ikke kun vores hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg synes det ville være interessant at vide om folk synes det hjalp på deres hunds oplevelse at der var mindre fyrværkeri eller om der måske var mange der synes hunden reagerede mere.

 

Jeg har nemlig mødt lidt af det sidste. Hos hunde som normalt er ret ligeglade, men så har der været så lidt skyderi som optakt at de har reageret mere end de plejede nytårs aften.

 

Uden at det egentlig relaterer sig til tråden, så er det altså alt andet lige nemmere at løse det problem du skitserer, enten ved lydtræning i hjemmet i løbet af december eller med mildt beroligende nytårsaften. Jeg synes problemet for dem (os) med hunde der er angste HELE december er noget mere problematisk, og at der skal tages større hensyn til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen lille teori er at det ikke hjælper et hak, og ja, jeg er indædt modstander af at alt bare partout skal reguleres og ovgives og strammes op om, men:

 

Som jeg startede med, hjælper det ikke et hak, fordi jeg tror det meste af problemet skyldes at avlen "i dag" går mod langt mindre nervestærke hunde.

Hvor er vi henne når labber og schæfere og lignende hunde, "pludselig" ikke kan tåle den slags rabalder og larm i gaden mere? Istedet for at stramme loven, så man ikke længere har en lille måneds optakt at træne i, bør man måske i virkeligheden stramme avlen.

 

I don't know. Men det er ihvertfald min teori.

 

(edit: og måske også at folk problematiserer en hel del mere end førhen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at det egentlig relaterer sig til tråden, så er det altså alt andet lige nemmere at løse det problem du skitserer, enten ved lydtræning i hjemmet i løbet af december eller med mildt beroligende nytårsaften. Jeg synes problemet for dem (os) med hunde der er angste HELE december er noget mere problematisk, og at der skal tages større hensyn til dem.

 

Jeg synes da ikke jeg har sagt andet? Jeg synes selv at det er super rart at der ikke har været så meget, jeg har jo selv en hund der sidste år ikke ville på aftentur hele januar fordi hun så noget fyrværkeri 6 januar.

 

Og den anden stresser også.

 

Netop derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om folk synes det hjalp eller ej på lige deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen lille teori er at det ikke hjælper et hak, og ja, jeg er indædt modstander af at alt bare partout skal reguleres og ovgives og strammes op om, men:

 

Som jeg startede med, hjælper det ikke et hak, fordi jeg tror det meste af problemet skyldes at avlen "i dag" går mod langt mindre nervestærke hunde.

Hvor er vi henne når labber og schæfere og lignende hunde, "pludselig" ikke kan tåle den slags rabalder og larm i gaden mere? Istedet for at stramme loven, så man ikke længere har en lille måneds optakt at træne i, bør man måske i virkeligheden stramme avlen.

 

I don't know. Men det er ihvertfald min teori.

 

(edit: og måske også at folk problematiserer en hel del mere end førhen)

 

Jeg synes du har fat i noget ret essentielt mht avl!

De hunde der virkelig har nytrårs problemer lider i fleste tilfælde også under jagtsæson (dem der bor nær sådan noget) og torden, så det kan kun være i hundenes interesse at kigge på avlen, selv om nytårsskyts slet ikke fantes!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt, og vi har klart mærket en forbedring - både før og efter. Nu bor vi godt nok i en lille landsby, så det vi har haft herude de andre år er jo stadig ingenting ifht dem der bor inde i byerne - men der har stadig været en markant forbedring. Forrige år var eftermiddags/aftenturen et problem gennem hele december, fordi de skød af. Sidste år var der ikke én eneste tur hvor hundene blev nervøse. Der hen sidst i december havde vi jo ferie og gik i skoven.

 

Vores hunde er 110% ligeglade med fyrværkeri indenfor, og Ayo & Zazu også fuldstændig ligeglade udenfor. Liva & Camy synes ikke det er så sjovt når der bliver skudt af mens de er udenfor, og dér har vi mærket en forbedring ifht at det problem har vi ikke haft sidste år i december.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er både skudfaste og ligeglade med fyrværkeri og tordenvejr. Og sådan skulle det gerne fortsætte!

 

Det der virkelig bekymrer mig er risikoen for at få ødelagt en god jagthund. Det kunne ske ved at jeg lufter mine hunde på grundejerforeningen dertil indrettede areal, hvor der et hegn mod vejen. Her er det sket at unge knægte (vil jeg tro) har hygget sig med at fyre af lige på den anden side af hegnet, men også at kaste større bomber indover hegnet.

 

Jeg passer naturligvis på og indtil nu har vi været på god afstand og hundene ignorerer det. Tanken om at der bliver kastet et kraftigt kanonslag over hegnet og lige ned i hovedet på mig og hundene er dog ikke behageligt.

 

Vi har også have ud mod en gangsti og har et par gange haft fat i nogen som skyder af der og bedt dem pænt om at finde et andet sted. Det er lidt ærgerligt hvis man lige får hundene lukket ud og de tager den sædvanlige runde for at checke fugle i hækken og bliver mødt med en meget overraskende eksplosion fra en halvstor eller stor kineser.

 

Jeg fornemmer også at der er en ganske stor forskel på at være skudfast og på også at være ligeglad med tordenvejr og kraftigt nytårsfyrværkeri. Jeg ved ikke hvorfor, måske ejerens reaktion også her er vigtig.

 

Vi

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...