Hop til indhold

Alene hjemme i bur


PBC
 Share

Recommended Posts

Hvis en hund skal være alene hjemme 3 gange om ugen i 5 timer af gangen og den skal være i bur, hvor stort skal buret så være ifht hunden? Længdexbreddexhøjde ?

 

Buret skal stå i et hjørne i et trækfrit, men ventileret og opvarmet (18 grader) stort rum (40 kvm) hvor der ikke kommer nogen mens hunden er der. Stort køkken alrum - stue.

 

Spørger er ikke interesseret i andre løsninger, blot i at vide hvor stort buret (mindst) bør være.

 

Jeg har sagt 1½ gange hundens længde og højde og med fastmonteret vandskål, som ikke kan væltes. Hvad siger du? Kunne mindre gøre det?

 

Hunden er en korthåret hønsehund - en tæve på 62 cm høj og vel 70 cm lang, så jeg har sagt 100 x 120 x 100 cm som minimum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu at et bur på 1,5x hundens længde er fint. Det er immervæk sjældent de faktisk strækker sig helt ud i længere tid (Bella kan fx opholde sig læææææænge i bilen, og SÅ stor er den ikke). Skulle uheldet være ude, og den kaster op eller skider, så er buret jo tilstrækkelig langt til at den kan ligge i den anden halvdel af buret.

 

Til Dorit har jeg et bur på 80 cm i længden i bilen. Hun måler ca. 50 cm fra nakke til halerod. Hun bruger konsekvent kun den ene halvdel af buret, så i virkeligheden kunne hun nøjes med 40x40 cm. Jeg overvejer faktisk at skifte det ud med 60x40, men omvendt synes jeg alligevel at hun skal have muligheden for meget plads.

 

Til Bella har jeg 120x80, som i tidernes morgen blev brugt til konkurrencer. Det er KÆMPE:shock: Bella måler ca. 80 cm fra nakke til halerod.

 

Nu ville det aldrig være aktuelt at mine skulle være alene hjemme i bur, med mindre de fejlede noget der kræver total ro, men jeg ville slet ikke have kvaler ved at lade dem være i deres bure hvis det var nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske også det med at få diare eller opkast er lidt søgt/tænkt og i et bur på 100x120 ville en korthår også nok kun fylde et hjørne - 60x60 cm eller mindre, når den ligger, så hvis det lige skulle ske hver 3. år tror jeg det går.

 

Risikoen for at en hund som er alene hjemme kommer galt afsted med et eller andet er vel altid til stede, hvis den har flere rum. Den kan komme til at rykke en lampe ned med strøm i eller få sofaen galt i halsen hvis den æder den, men det er ikke rigtig noget man kan gøre så meget ved, synes jeg. Vores havde engang fået hovedet skruet grundigt ind i et jakkeærme, men var da frisk da vi fik den befriet. og blev ikke bange for jakker eller havde andre mén så vidt vi kunne vurdere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige at hunden skal kunne strækkes ud på alle leder og kanter og så skal der være plads til en vandskål som ikke er i vejen. Jeg brugte bare en porcelænsskål, som jo ikke kunne vælte.

 

 

Mht afføring har jeg to gange oplevet at komme hjem til en hund som havde haft dårlig mave. Hun sad pænt i det ene hjørne og ventede på at komme ud. Men den ene gang var hun altså smurt ind i det. Det samme var katten, som på en eller anden måde også var kommet derind??

 

Hun var i øvrigt dybt ulykkelig, men hvis hun havde været fri og skidt midt på stuegulvet havde hun nok stadig udvist en ret begrænset gensynsglæde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske også det med at få diare eller opkast er lidt søgt/tænkt og i et bur på 100x120 ville en korthår også nok kun fylde et hjørne - 60x60 cm eller mindre, når den ligger, så hvis det lige skulle ske hver 3. år tror jeg det går.

 

Risikoen for at en hund som er alene hjemme kommer galt afsted med et eller andet er vel altid til stede, hvis den har flere rum. Den kan komme til at rykke en lampe ned med strøm i eller få sofaen galt i halsen hvis den æder den, men det er ikke rigtig noget man kan gøre så meget ved, synes jeg. Vores havde engang fået hovedet skruet grundigt ind i et jakkeærme, men var da frisk da vi fik den befriet. og blev ikke bange for jakker eller havde andre mén så vidt vi kunne vurdere.

Har vi her tale om en hund der kan få en sofa galt i halsen, tror jeg du skal overveje MEGET større burstørrelser end der er hidtil nævnt! :shock:

 

 

 

 

 

 

:mrgreen:

 

 

Men ellers synes jeg de størrelser som er nævnt lyder meget fornuftige - så længe hunden kan strække sig ud, ligge krøllet sammen og rykke rundt i buret, sidde op og stå - så vil jeg mene det er fint. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

I forvejen egner mit hus sig egentlig ikke til at hunde skal være alene her. Det er bygget så "energivenligt", at her på dage som nu, hvor solen står lavt allerede tidligt på eftermiddagen er 27 - 28 grader varmt.

Vinduer fra gulv til loft vendt mod syd i hele husets længde er på papiret måske godt, men i praksis en skidt ide.

 

Jeg havde store kvaler ved at lade Pelle være alene flere timer i den hede - om sommeren er det meget varmere, i bur havde det været ulideligt for ham.

Så temperaturen skal man også have med i beregningerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund skal være alene hjemme 3 gange om ugen i 5 timer af gangen og den skal være i bur, hvor stort skal buret så være ifht hunden? Længdexbreddexhøjde ?

 

Buret skal stå i et hjørne i et trækfrit, men ventileret og opvarmet (18 grader) stort rum (40 kvm) hvor der ikke kommer nogen mens hunden er der. Stort køkken alrum - stue.

 

Spørger er ikke interesseret i andre løsninger, blot i at vide hvor stort buret (mindst) bør være.

 

Jeg har sagt 1½ gange hundens længde og højde og med fastmonteret vandskål, som ikke kan væltes. Hvad siger du? Kunne mindre gøre det?

 

Hunden er en korthåret hønsehund - en tæve på 62 cm høj og vel 70 cm lang, så jeg har sagt 100 x 120 x 100 cm som minimum.

 

Her er så en repetering af udgangspunktet, som var til grund for valget af løsning, bare for at undgå misforståelser

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund skal være alene hjemme 3 gange om ugen i 5 timer af gangen og den skal være i bur, hvor stort skal buret så være ifht hunden? Længdexbreddexhøjde ?

 

Buret skal stå i et hjørne i et trækfrit, men ventileret og opvarmet (18 grader) stort rum (40 kvm) hvor der ikke kommer nogen mens hunden er der. Stort køkken alrum - stue.

 

Spørger er ikke interesseret i andre løsninger, blot i at vide hvor stort buret (mindst) bør være.

 

Jeg har sagt 1½ gange hundens længde og højde og med fastmonteret vandskål, som ikke kan væltes. Hvad siger du? Kunne mindre gøre det?

 

Hunden er en korthåret hønsehund - en tæve på 62 cm høj og vel 70 cm lang, så jeg har sagt 100 x 120 x 100 cm som minimum.

 

Enig i dine mål...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...