Hop til indhold

Om dyre dyrlæger mm.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Der er stor forskel på udgifter. Der er sket en stor udvikling i udstyr og disse skal købes og vedligeholdes. I den ene ende store hospitaler (heraf flere nu eget af kapitalfonde) og i den anden ende en lille klinik uden udstyr. Sidstnævnte kan være en ældre dyrlæge som kører i det små, eller rimeligt nye dyrlæger. Det betyder ikke at kvaliteten i arbejdet er dårligere det ene sted end det andet. Der er stor forskel på hvad du har af udgifter om du driver et hospital eller om du kører ud og kun har et mikroskop hjemme. Det vil naturligvis give udsving i prisen. Nogle dyrlæger er rigtig gode til at tjene penge og andre er dårlige. Jeg er sikker på at der er nogle der tager overpriser, men det er et frit erhverv som så mange andre. Nogle klinikker bygger på at deres klientel har sygeforsikringer, andre er ikke så heldige. Jeg synes også der skal være dyrlæger til dem som ikke har det største råderum, men som elsker deres dyr. Her bliver der foretaget store dyre operationer, men kun behandling af de almindelige ting. Så længe ejere og dyrlæge holder fokus på dyrets livskvalitet er det også i orden. Der hvor jeg bliver ked af det er hvis det økonomiske encitament går udover fagligheden.

Det virker dog som om nogle mennesker tror at man skal gøre mange ting gratis og ellers elsker man ikke dyr. Jeg tror ikke tandlægen eller mekanikeren ville gøre det hvis du gik til dem. En del af de små klinikker hvor de kender folk er dog til at tale med, mht. at dele regning op.

 

Betyder det så, at jeg som instruktør og adfærdsbehandler som er på efteruddannelse flere gange årligt og køber mig fattig i relevant litteratur kan tillade mig at tage mere i betaling end en adf. beh. som ikke tager kurser og aldrig åbner en bog? Nix. Der skal nok blive råbt op om ågerpriser, hvis prisen er det højere.

 

Netop som du skriver er vise dele omkring dyrs velbefindende omfattet af en holdning om, at det bør være gratis eller meget billigt.

 

På det dyrehospital jeg har kommet, er der meget ofte så travlt, at der ikke er nogen i receptionen og dyrlægerne har næsten skubbet en ud af døren før man kom ind, føler jeg.

Andre gange er der tid nok, men tager jeg til min tidligere dyrlæge som er alene på skansen er serviceniveauet meget højere og man mærker ikke travlhed. Der er ikke kun afsat 15 minutter pr. dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der hvor jeg synes dyrlæge er dyr, er som sagt primært ved de små ting. Heste dyrlægen, kører ud og vaccineres min hest. Han er der Max 5 min. Konstaterer blot at hesten ses frisk ud.og stikker. Vaccinen koster 125 og resten op til de omkring 1000 kroner jeg kom af med er salær og moms. Og kørsel.

 

Men får han ordnet tænder samtidig, som tager dyrlægen en halv time, så skal jeg betale 1800 for det hele. .

 

Så det bliver ikke nødvendigvis dyrere af at de laver en mere på en gang. Heldigt nok

 

Og en sterilisation af en stor hund gav jeg omkring 5000 for inklusiv blodprøve og fjernelse af to små knuder.. Det holder alligevel to mennesker beskæftiget i en times tid. Og involverer en masse udstyr, hvis man gerne vil have en tryg behandling.

 

Det er okay.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis! Er heller ikke helt sikker på hvorfor Umulia og Wizwiz gør alt op i penge:vedikke: Men man skal selvfølgelig have tiden til at gå med et eller andet:-)

 

Men det er vel egentlig det tråden handler om. Nogen FORMODER at nogen andre tjener styrtende med penge, og forarges over det. Realiteten er at vi nok tjener nogenlunde det samme, men at vi har forskellige prioriteter i livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Fantastisk mange" = 1 %. Se denne rapport, som i øvrigt konkluderer at forkortelsen af dagpengeperioden samlet set ikke har betydet øget beskæftigelse.

Jeg taler ikke om effekten af reformen men om at antallet af folk der fik arbejde steg markant lige inden dagpengeperiodens udløb. Det siger da et eller andet om at ikke alle er supermotiverede før de kan se en konsekvens af ikke at være det.

 

Pressen kan der selvfølgelig siges meget om. På den ene side skal den være samfundets vagthund - på den anden side går der nemt selvsving i det, når hunden først har bidt sig fast i en god historie ;-)

Eller når de selv fremprovokerer dem, det er ofte set når de har skulle finde "brodne kar" indenfor omsorgsområdet. Glemmer aldrig den hjemmehjælper som var blevet stemplet for ikke at passe sit arbejde, men som det viste sig havde forsøgt gemme sig i et supermarked og til sidst var kørt hjem, fordi hun var blevet bange for at nogle fulgte efter hende (det viste sig at være journalisterne). Det blev godt nok hurtigt tysset ned igen.

 

Men mht. kontrol og administrative stillinger i det offentlige, så har vi kun den borgerlige regering i nullerne at takke for det. Det var under Fogh, man først begyndte at indføre øget kontrol, ud fra det sunde borgerlige princip at enhver vil snyde systemet hvis de kan. Det førte bl.a. til det lidt pudsige faktum at forfatteren til "Minimalstat" fik øget de offentlige udgifter meget mere end den foregående socialdemokratiske regering.

Hvorfor den nuværende regering ikke har ændret det system, kan kun de selv svare på.

Njah, nu var det plejebo-sagen der startede al den øgede kontrol (som jeg husker det) og det skete 3 år inden Fogh blev statsminister. Synes også jeg kan huske at han lovede at afskaffe noget af alt det papirarbejde, og det lovede den nuværende regering også, men udviklingen fortsætter jo i den forkerte retning, så det er åbenbart ikke nemt at gøre noget ved. Det er tilsyneladende bare nemt at lægge skylden hos nogle bestemte, det plejer dog at være hos DF.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg arbejder for 220 kr i timen inkl. pension:roll:

 

Jeg siger ikke at du lyver, men min nyuddannede nevø tjener så næsten det samme som dig som VVS`r. :shock: Mon ikke der er nogle ting du glemmer at tælle med, for hvad går de resterende mellem 980,- og 1780,- ellers til?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder selv til 117kr i timen - et job der er hårdt belastende for ryg og nakke, mange ender med skader. Jeg bruger hele min dag på at suge folks spyt og madrester op - og når jeg ikke gør det så gør jeg rent efter patienterne, og henter alt hvad tandlægen skal bruge og høre på en masse brok fra patienterne - over priserne :blink: Når jeg møder ind om morgenen gør jeg hele klinikken ren - for ja vi kan sagtens klare vores arbejde uden rengøringspersonale. Og jeg betaler stadig hvad dyrlægen skal have og har overhovedet ikke ondt i røven over at andre tjener flere penge end jeg! Jeg har selv valgt min uddannelse og mit arbejde - syntes jeg det var så synd for mig, så måtte jeg sørme godt nok tage ansvar for mit eget liv og finde mig et andet job/tage en ny uddannelse :-D men jeg kan rent faktisk godt lide mit job! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke at du lyver, men min nyuddannede nevø tjener så næsten det samme som dig som VVS`r. :shock: Mon ikke der er nogle ting du glemmer at tælle med, for hvad går de resterende mellem 980,- og 1780,- ellers til?.

 

Jeg arbejder som jurist i en kommune:vedikke: Havde jeg arbejdet som advokat, havde jeg nok tjent 50-60.000 om måneden. Og arbejdet 70 timer om ugen. You do the math!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke at du lyver, men min nyuddannede nevø tjener så næsten det samme som dig som VVS`r. :shock: Mon ikke der er nogle ting du glemmer at tælle med, for hvad går de resterende mellem 980,- og 1780,- ellers til?.

Nu er det jo heller ikke sådan at hele timelønnen går til medarbejderen jo. Selvom vi laver behandlinger hvor timelønnen kan hedde 1500-2000kr. så er det jo ikke sådan at tandlægen og jeg lige deler 50/50 :lol: der er jo mange andre omkostninger som de penge er med til at dække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder som jurist i en kommune:vedikke: Havde jeg arbejdet som advokat, havde jeg nok tjent 50-60.000 om måneden. Og arbejdet 70 timer om ugen. You do the math!

Jeg meget svært ved at forstå hvis din løn ikke er højere, offentligt ansat eller ej.

 

Nu er det jo heller ikke sådan at hele timelønnen går til medarbejderen jo. Selvom vi laver behandlinger hvor timelønnen kan hedde 1500-2000kr. så er det jo ikke sådan at tandlægen og jeg lige deler 50/50 :lol: der er jo mange andre omkostninger som de penge er med til at dække.

Jo det er jeg da klar over og kan også forstå at der er flere omkostninger for en tandlæge end for en jurist, men mht. timelønnen, så sad jeg i stolen ca. 4 timer og fik en regning på 18000,- og dertil skal du lægge hvad sygesikringen æder,.. det er vist lidt mere end 2000,- i timen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg meget svært ved at forstå hvis din løn ikke er højere, offentligt ansat eller ej.

 

 

Jo det er jeg da klar over og kan også forstå at der er flere omkostninger for en tandlæge end for en jurist, men mht. timelønnen, så sad jeg i stolen ca. 4 timer og fik en regning på 18000,- og dertil skal du lægge hvad sygesikringen æder,.. det er vist lidt mere end 2000,- i timen.

Nu ved jeg ikke hvad du har fået lavet - men mange større behandlinger indebærer ting lavet hos en tekniker. Der er lige en del udgifter der også skal dækkes der - i teknikerens materialer, deres husleje, løn m.m. :-)

 

En bro, implantat el.lign render op i meget mere end hvad der svare til omkring 2000kr i timen. Men der er rigtig dyre materialer forbundet med det, kurser, samarbejde med en tekniker m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg meget svært ved at forstå hvis din løn ikke er højere, offentligt ansat eller ej.

 

 

Jo det er jeg da klar over og kan også forstå at der er flere omkostninger for en tandlæge end for en jurist, men mht. timelønnen, så sad jeg i stolen ca. 4 timer og fik en regning på 18000,- og dertil skal du lægge hvad sygesikringen æder,.. det er vist lidt mere end 2000,- i timen.

 

 

Jamen, tjek Djøfs takster for konsulenter i kommunen:vedikke: Hvorfor i alverden skulle jeg påstå at jeg får mindre i løn end jeg gør? Send mig din mail, og jeg sender en kopi af min lønseddel:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad du har fået lavet - men mange større behandlinger indebærer ting lavet hos en tekniker. Der er lige en del udgifter der også skal dækkes der - i teknikerens materialer, deres husleje, løn m.m. :-)

 

En bro, implantat el.lign render op i meget mere end hvad der svare til omkring 2000kr i timen. Men der er rigtig dyre materialer forbundet med det, kurser, samarbejde med en tekniker m.m.

Jamen inde i mit hoved kan jeg da godt forstå at det er dyrt. Det jeg kan blive lidt knotten over er at man ikke engang kan forsikre sig mod regninger der sommetider kan koste op mod halvdelen af en lille ny bil. Det er den accept af at tandlægeregninger,... det må man selv om. Men hold da op hvor det skaber panik hvis man taler om brugerbetaling på biblioteker, hos læger eller på sygehuse (hvor man faktisk sparer penge på at være indlagt). Hvorfor skal tandlægebehandling have denne særstatus?. Jeg forstår det bare ikke. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, tjek Djøfs takster for konsulenter i kommunen:vedikke: Hvorfor i alverden skulle jeg påstå at jeg får mindre i løn end jeg gør? Send mig din mail, og jeg sender en kopi af min lønseddel:roll:

Glem det Anne,... Jeg orker ikke med det når du kommer i det humør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen inde i mit hoved kan jeg da godt forstå at det er dyrt. Det jeg kan blive lidt knotten over er at man ikke engang kan forsikre sig mod regninger der sommetider kan koste op mod halvdelen af en lille ny bil. Det er den accept af at tandlægeregninger,... det må man selv om. Men hold da op hvor det skaber panik hvis man taler om brugerbetaling på biblioteker, hos læger eller på sygehuse (hvor man faktisk sparer penge på at være indlagt). Hvorfor skal tandlægebehandling have denne særstatus?. Jeg forstår det bare ikke. :vedikke:

Ja hvorfor kan man egentlig ikke det?

 

Jeg synes det er hul I hovedet at jeg kan forsikre mig mod dyre behandling er hos mine dyr, men ikke mine egene tænder. ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder selv til 117kr i timen - et job der er hårdt belastende for ryg og nakke, mange ender med skader. Jeg bruger hele min dag på at suge folks spyt og madrester op - og når jeg ikke gør det så gør jeg rent efter patienterne, og henter alt hvad tandlægen skal bruge og høre på en masse brok fra patienterne - over priserne :blink: Når jeg møder ind om morgenen gør jeg hele klinikken ren - for ja vi kan sagtens klare vores arbejde uden rengøringspersonale. Og jeg betaler stadig hvad dyrlægen skal have og har overhovedet ikke ondt i røven over at andre tjener flere penge end jeg! Jeg har selv valgt min uddannelse og mit arbejde - syntes jeg det var så synd for mig, så måtte jeg sørme godt nok tage ansvar for mit eget liv og finde mig et andet job/tage en ny uddannelse :-D men jeg kan rent faktisk godt lide mit job! :5up:

 

Får du ikke mere? Jeg får 110.7 i kvickly, ufaglært. Havde jeg været lukkeansvarlig ville jeg få 5-10 kr mere i timen...

 

Det kommer lidt bag på mig at vi faktisk tjener det samme.

Eller, jeg arbejder mest aften og weekend så jeg får som regel tillæg oveni...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt forsikre dine tænder, enten i Sygeforsikring Danmark eller Dansk Tandforsikring - er selv forsikret hos sidstnævnte.

Har du haft brugt din tandforsikring? Ofte er de ikke meget bevendt. Ved indmeldelse får de kopi af hele din journal - og tænder med observationer, fyldninger el.lign i dækker de som oftest ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Får du ikke mere? Jeg får 110.7 i kvickly, ufaglært. Havde jeg været lukkeansvarlig ville jeg få 5-10 kr mere i timen...

 

Det kommer lidt bag på mig at vi faktisk tjener det samme.

Eller, jeg arbejder mest aften og weekend så jeg får som regel tillæg oveni...

Nix, så meget for 3 års uddannelse og bruge sin dag på at sidde og glo folk ind i munden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt forsikre dine tænder, enten i Sygeforsikring Danmark eller Dansk Tandforsikring - er selv forsikret hos sidstnævnte.

Har du haft brugt din tandforsikring? Ofte er de ikke meget bevendt. Ved indmeldelse får de kopi af hele din journal - og tænder med observationer, fyldninger el.lign i dækker de som oftest ikke...

 

To tænder er ekskluderede pga for gamle fyldninger, men muligt at få inkluderet når fyldninger er skiftet. Og ellers har de dækket årlige kontroller. Er indtil videre meget tilfredse med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Får du ikke mere? Jeg får 110.7 i kvickly, ufaglært. Havde jeg været lukkeansvarlig ville jeg få 5-10 kr mere i timen...

 

Det kommer lidt bag på mig at vi faktisk tjener det samme.

Eller, jeg arbejder mest aften og weekend så jeg får som regel tillæg oveni...

Nix, så meget for 3 års uddannelse og bruge sin dag på at sidde og glo folk ind i munden :lol:

 

Vildt. Så når jeg er på arbejde får jeg som regel mere i timen end dig. Crazy

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg meget svært ved at forstå hvis din løn ikke er højere, offentligt ansat eller ej.

 

Nu var jeg lige et sving omkring en kommunal ansættelse i 2013, og det er faktisk, så vidt jeg forstår, en meget normal løn for en akademiker i det offentlige. - Hvilket jeg i øvrigt synes er helt ok, det er jo skatteydernes penge der betaler lønnen.

 

Jeg havde i øvrigt selv en lønkamp med kommunen, der varede i hele min ansættelsesperiode, og som jeg tabte, ikke mindst fordi Journalistforbundet ikke er 5 flade øre værd som fagforening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...