Hop til indhold

Er en velsoigneret hund gladere?


PBC
 Share

Recommended Posts

Som du beskriver Wilma tror jeg også mine hunde er. der har været forskel på hvor gode de er til at holde sig selv rene omkring kønsorganer og bagdel, men ellers virker de fløjtende ligeglade med om de stinker eller er nyfriserede.

 

Nu har jeg så aldrig brugt shampoo eller anden kemi, så hvordan de ville reagere på det ved jeg ikke, men jeg tænker nogen gange på om vi berøver dem en god oplevelse ved at holde dem rene - og måske mest - hvad betyder det når de møder andre hunde, hvis de dufter meget lidt eller af noget "forkert". Hvis man antager at dufte generelt betyder meget for hunde, må man vel også tro på at det er noget af det vigtigste i mødet mellem 2 hunde?

 

Aslan ruller sig en del i urin pt - jeg er sikker på, at det skyldes han ængstelse over flytning. Og det får han lov til. Vi synes ikke vi kan lugte det, og hvis det hjælper ham lige nu, så er det sådan det er - min erfaring med voksne omplaceringer er, at den slags stopper når de falder til. De kan endda finde på at markere indenfor i starten selv om de er renlige så du kan sagtens have en god pointe her.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

og jeg har jagtkammerater, der aldrig friserer Deres Spaniels. En gjorde mig opmærksom på, at en godt sammenfiltret underuld beskytter godt og isolerer godt.

De skulle sgu selv have deres kønshår filtret sammen,... så kunne de mærke på deres egen krop hvor "rart" det er når man skal bevæge sig og der ikke er ens træk i alle hårrødder. Jeg har altid håret sat op i hestehale når jeg er på job og somme tider får man strammet et par enkelt hår lidt mere end resten. Man kan rette og gøre ved, men uanset niver det indtil man tager hestehalen ud igen. Og det er altså håret på hovedet hvor huden trods alt ikke bevæger sig synderligt.

Poterne har jeg også tidligere klippet helt korte - også mellem tæerne, men det resulterede i flere småskader, end når jeg kun klipper lange tjavser væk, så jeg lader poterne være fra september til februar - altså i jagttiden.

Klipper jeg ikke de lange hår imellem Shandies tæer, filtrer det sammen og hun bliver rød og generet fordi hun får svamp. Gnotter (det kalder jeg sammenfiltninger) isolerer sikkert, men da der ikke findes dampspærrer i hundepels, suger det altså fugt til sig og holder på det, hvilket skaber de ideelle forhold for svamp.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget hundens duft betyder ifht andre hunde, men det er vel ikke udelukket at en højt rangerende hund simpelthen lugter mere og anderledes end en lavere rangerende? Det skulle da være mærkeligt, hvis ikke den enkeltes duft/lugt er ret betydningsfuld del af hundes personlighed, for hunde. Mange handyr bruger jo i høj grad at pynte lidt på lugten (sølebader mv) og måske også hundyr?

 

Det er naturligvis ikke rart at have en stinkende hund i hjemmet, men det er vel ikke unaturligt at en hund lugter og måske en del af dens "personlighed", som vi jo så altså fjerner, når vi bader og soignerer vore hunde. Gad vide om det betyder noget når 3-4 hunde mødes på stranden eller i hundeskoven, om en eller 2 lugter mere af shampoo end af hund.

En hund har så overlegen en lugtesans at den kan skille lugten af næringsstoffer fra lugten af forrådnelse i f.eks. en menneske lort, så jeg tror ikke den lader sin lugtesans overdøve af noget så simpelt som vi kan lugte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lærer hos Hund & træning sagde altid, at hvis en hund havde problemer med at blive håndteret - herunder soigneret på en eller andne vis - så havde hunden tit ofte et andet problem i relationen til ejere eller omgivelserne. Jeg har siden erfaret, at det er ganske korrekt. En hund med smerter, stress, mangelfuld træning... de kan være meget svære at komme til. Det samme med sky, aggressive hunde. Så man kan faktisk godt bruge det som et pejlemærke også. Ikke altid naturligvis, men tit så passer det

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis mine ikke får klippet potehår sætter der sig skidt i det og det gnaver, så det skal fixes. Tror mine nyder at være korthårede, når de bliver klippet første gang efter vinteren bliver de mere livlige og aktive (selvom klipning af papillon nærmere er skamfering end soignering). Og kommer der selv en lille filter kan det ret hurtigt ses på huden, tror filtrer er værre end vi lige ser

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nok ikke rigtig på at det gør nogen forskel for hundene. At de kan filtre så hårene rykker i huden tror jeg heller ikke rigtig på.

 

Jeg kan godt følge dem der siger at en godt filtret underuld kan danne et beskyttende filtlad, som isolerer både ifht. vand, beskytter mod mekaniske skader (torne, grene osv.) og til en vis grad måske endda kan beskytte mod flåter mv.

 

Jeg lånte (bare men vi kørte i jagtvognen fra en såt til den næste) en FT Spaniel på 4-5 år som ifølge ejeren aldrig var blevet friseret. han havde pillet burrer osv. ud af pelsen og i den forbindelse også klippet lidt af længden af ørene og fanerne. Når man borede fingrene ind i pelsen på denne hund kunne man faktisk mærke underuldslaget - det kan jeg ikke på mine hunde som jeg friserer flere gange ugentligt.

 

Kommondor, Puli og sikkert andre racer siger man jo også man ødelægger pelsen på hvis man vil frisere dem. For Kommondors vedkommende er den en beskyttelse imod ulvebid, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At de kan filtre så hårene rykker i huden tror jeg heller ikke rigtig på.

 

Der er utallige videoer på FB og youtube om pelsede hunde der har været negligeret og som knapt kan bevæge sig pga. filter. Det er selvfølgelig ekstreme eksempler, men det kan sagtens ske. Jeg har mærket det på mig selv efter en nat hvor jeg har vendt og drejet mig i søvne, så mit lange hår blev filtret. Det første jeg bemærkede da jeg vågnede var at huden strammede pga filtret hår. Og det bare efter en enkelt nat.

 

Hvis en hunds underuld føles som en fast måtte kan jeg ikke forestille mig at det føles behageligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

WinWiz, det er jo ikke hvad JEG synes. Det er hvad HUNDEN synes.

Hunde finder sig i at blive slået og mishandlet uden at sætte sig til modværge, hvis det er overgreb der er sket hele livet.

Det er vigtigere for dem at have ejeren end at have en blid ejer.. Hvis f.eks fysisk afstraffelse og belønninger er vilkårene, så tager hunden straffen med. Og stræber efter en adfærd, der kan udløse belønning.

 

Og de kan jo sagtens leve af vegetarkost hvis det er det, de får.. Måske ikke sundt, men det er jo heller ikke DET, debatten går på.

 

De kan leve i isolation og endda møde forandring til det bedre med rædsel.

 

Og hvor tit er en lille hund mon helt tilfreds med at vokse op, leve og dø i en lejlighed på 2. Sal, med toilet på altan eller badeværelse?

Den vil jo ikke ønske det anderledes. Verden udenfor er bare skræmmende.

 

--- en hund, der hele livet har holdt varmen med en skal af lort og døde hår i pelsen, vil sandsynligvis føle smerte i den blottede hud, når den får barberet skidtet af.

Hunden kan ikke vurdere om det, der sker er godt eller skidt, i det øjeblik det sker.

 

Ligesom med det meste andet, vi udsætter vores hunde for, så er det op til OS at præge hunden til at gøre oplevelser positive eller negative.

 

Når jeg vælger at soignere Silke hver dag, så er det fordi jeg ved at det er bedst for hende med hensyn til kontakt til andre mennesker. Som jeg ved betyder meget for HENDE. Hun skal være lækker, blød og smuk. Så folk stopper op og hilser på hende. Og det gør de.

 

Hvis det vigtigste for hunden er et hårdt, tilfredsstillende liv som brugshund af en eller anden slags, så kan filtret pels jo være en del af DET liv..

Det er ikke mere mystisk end at hunde er forskellige. Ligesom mennesker er forskellige. Noget er arv. Andet er opvækst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nok ikke rigtig på at det gør nogen forskel for hundene. At de kan filtre så hårene rykker i huden tror jeg heller ikke rigtig på.

 

Jeg kan godt følge dem der siger at en godt filtret underuld kan danne et beskyttende filtlad, som isolerer både ifht. vand, beskytter mod mekaniske skader (torne, grene osv.) og til en vis grad måske endda kan beskytte mod flåter mv.

 

Kommondor, Puli og sikkert andre racer siger man jo også man ødelægger pelsen på hvis man vil frisere dem. For Kommondors vedkommende er den en beskyttelse imod ulvebid, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Jeg er ret sikker på at hundene i sin tid fik en tur med saksen når fårene også blev klippet og at det er et forholdsvist nyt fænomen at holde pelse på den måde. Jeg ved at man, når hunden er ung, skal bruge ret meget tid på at sørge for at hele pelsen ikke bare filtrer sammen, men gror ud i filtrede snore. Totterne er ret små og huden bevæger sig ikke forskelligt inde under, som hvis det er et større område hvor pelsen er filtret sammen og ikke kan flytte sig sammen med huden. Det synes jeg virker ret logisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er utallige videoer på FB og youtube om pelsede hunde der har været negligeret og som knapt kan bevæge sig pga. filter. Det er selvfølgelig ekstreme eksempler, men det kan sagtens ske. Jeg har mærket det på mig selv efter en nat hvor jeg har vendt og drejet mig i søvne, så mit lange hår blev filtret. Det første jeg bemærkede da jeg vågnede var at huden strammede pga filtret hår. Og det bare efter en enkelt nat.

 

Hvis en hunds underuld føles som en fast måtte kan jeg ikke forestille mig at det føles behageligt for hunden.

 

Ok, det vidste jeg ikke. Godt at vide.

 

De hunde jeg har mødt, som har været meget uplejede i pelsen, har alle været endog meget aktive jagthunde - altså hunde hos skytter og opdrættere, som bruger FT Spaniels til jagt og markprøver. De ser ud til at have det godt ellers.

 

For sjov skyld spørger jeg somme tide: Hvor ofte børster eller friserer du dine hunde - og ofte er svaret - aldrig.

 

Det er selvfølgelig hunde, som lever et meget aktivt liv, så hårene kan måske ikke "nå at filtre" så det kan forhindre bevægelser - og også hunde som maser genne alt muligt krat (river gamle hår af?) og jævnligt er i vandet.

 

De har altid filter på og bag ørene (man får virkelig lyst til at gøre noget), lidt nusset og filter i faner og "armhulerne. Ofte er de ikke særlig hvide - der hvor de skulle være hvide - i hvert fald sammenlignet med mine Spaniels. Jeg tror ejeren klipper lidt af ørelængden før jagttiden, men har aldrig hørt om nogen der klipper poterne, men derfor kan de jo godt gøre det.

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det de med at de kan filtre i hårene så det rykker i huden, åh jo. Jeg har jo hunde, der skal redes igennem ofte, ellers laver deres pels filtre, og det er ubehageligt for dem, når det er dem inde ved huden.

Men jeg har jo så også min gamle Mollie som har fået en dum pels efter at hun blev steriliseret, og det danner filtre hele tiden, en dag kunne hun ikke rejse sig og jeg tænkte, åh nej er det nu? Så jeg kravlede ned på gulvet til hende, og hun blev undersøgt med hænderne om der kunne være noget, jo det var der sørme, hun havde fået en filter (ikke voldsom stor), så hun ikke kunne strække benet uden at det gjorde ondt, så det blev klaret med en saks, og hun hoppede frisk rundt som hun plejede, så jo det kan sagtens gøre ondt.

Men om hunde er mere glade når de er velsoigneret, ved jeg faktisk ikke, jeg kan mærke at de har det godt når de er blevet børstet, men om det er samværet og nusningen der gør det, aner jeg ikke. Nogle hunde er jo mere sarte end andre, Min gamle Mollie er meget sart med at blive beskidt og min münsterlænder har det bare bedst, når han stinker af et eller andet, og har dækket pelsen af indtørret mudder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det vidste jeg ikke. Godt at vide.

 

De hunde jeg har mødt, som har været meget uplejede i pelsen, har alle været endog meget aktive jagthunde - altså hunde hos skytter og opdrættere, som bruger FT Spaniels til jagt og markprøver. De ser ud til at have det godt ellers.

 

For sjov skyld spørger jeg somme tide: Hvor ofte børster eller friserer du dine hunde - og ofte er svaret - aldrig.

 

Det er selvfølgelig hunde, som lever et meget aktivt liv, så hårene kan måske ikke "nå at filtre" så det kan forhindre bevægelser - og også hunde som maser genne alt muligt krat (river gamle hår af?) og jævnligt er i vandet.

 

De har altid filter på og bag ørene (man får virkelig lyst til at gøre noget), lidt nusset og filter i faner og "armhulerne. Ofte er de ikke særlig hvide - der hvor de skulle være hvide - i hvert fald sammenlignet med mine Spaniels. Jeg tror ejeren klipper lidt af ørelængden før jagttiden, men har aldrig hørt om nogen der klipper poterne, men derfor kan de jo godt gøre det.

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård, er ikke et meget aktivt liv for en aktiv race, i min bog. Og desuden styrker det du skriver mig bare i at jægere tit holder hunde som et redskab og ikke har ret mange følelser indblandet i deres hundehold.

 

En langhårshund kræver pelspleje,.. det står vist alle steder hvor der står noget om hold af hund. Gider man ikke det, så skal man da vælge en korthårshund.

 

Endelig tror jeg aldrig jeg har oplevet at se en hund se ked ud af det mens den er opkørt af spænding, hvilket en jagthund selvfølgelig er når den ved den skal på jagt. Desuden kan du jo stort set skære ørerne af en ft'er uden at det går ud over dens vimsende opførsel og logrende hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lærer hos Hund & træning sagde altid, at hvis en hund havde problemer med at blive håndteret - herunder soigneret på en eller andne vis - så havde hunden tit ofte et andet problem i relationen til ejere eller omgivelserne. Jeg har siden erfaret, at det er ganske korrekt. En hund med smerter, stress, mangelfuld træning... de kan være meget svære at komme til. Det samme med sky, aggressive hunde. Så man kan faktisk godt bruge det som et pejlemærke også. Ikke altid naturligvis, men tit så passer det

 

 

Frygtelig mange græskadopterede langhårede hunde er ræd for pelspleje, så egentlig tror jeg, det er noget, der bør indøves, mens de er små. Altså håndteres inden pelsen egentlig har det behov. Men tilsyneladende også et problem for mange danskfødte hunde. For vel 5 år siden ringede en dyrlæge til mig og spurgte ind til dette trim og klip på cockerspaniel. Hun havde en del stykker af racen, der kom på klinik lige inden bestilt trimmetid , for at få noget beroligende. Ellers kunne trimmer ikke magte dem. Om disse primært var fra samme evt. lokale opdrætter og havde noget medfødt eller de opdrættere af disse hunde ikke kraftigt nok havde pointeret, at det at stå på et bord og blive ordnet skal indøves stille og roligt.

I øvrigt er mine ældre steriliserede tæver yderst glade for nedklipning, for de får uvægerligt filtre i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård, er ikke et meget aktivt liv for en aktiv race, i min bog. Og desuden styrker det du skriver mig bare i at jægere tit holder hunde som et redskab og ikke har ret mange følelser indblandet i deres hundehold.

 

En langhårshund kræver pelspleje,.. det står vist alle steder hvor der står noget om hold af hund. Gider man ikke det, så skal man da vælge en korthårshund.

 

Endelig tror jeg aldrig jeg har oplevet at se en hund se ked ud af det mens den er opkørt af spænding, hvilket en jagthund selvfølgelig er når den ved den skal på jagt. Desuden kan du jo stort set skære ørerne af en ft'er uden at det går ud over dens vimsende opførsel og logrende hale.

 

 

 

Hvordan blev:

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Det er lidt usympatisk når nogen (Ascha i dette tilfælde) laver det der nummer med at dreje både ord og indhold i en negativ retning. Ikke godt for debatten og bestemt ikke godt for stemningen herinde. Man føler sig lidt misbrugt og i hvert fald misforstået.

 

Man kunne også have skrevet positivt:

 

Dejligt at høre at hundene går samme, så de har selskab og nogen at lege med hele tiden. Også fint at de bliver luftet så længe af gangen, at de virkelig kan få tid til at folde sig ud og lege med de andre hunde og også til at snuse lidt rundt og hygge.

 

Og så bliver de trænet derudover (op til en time dagligt alt efter hvor de er i karrieren. det står der ikke men det er fakta). Der er ikke noget hunde af den slags nyder mere end at træne - det skulle da lige være at gå på jagt, som disse hunde, så også kommer meget på. Det er ikke så ringe - og kan vist nemt matche at være alenehund hos de fleste familier, hvilket jo ofte indebærer at hundene skal være helt alene flere timer hver dag og ikke altid har særlig meget kontakt med andre hunde.

 

Om hundene kræver pelspleje er jo sådan set det tråden handler om. Og jeg prøver at finde ud af, men det er jeg ikke så sikker på de gør udfra det jeg selv har set og det jeg hører fra forskellige debatører.

 

Når jeg skriver at hundene virker glade og tilfredse er det ikke på jagt jeg mener men når jeg besøger kenneler - både der hvor jeg køber foder og der hvor jeg træner, hvor forholdene er tæt på det beskrevne. - Igen drejer du ordene Ascha og tolker og vender det negativt. Igen lidt ærgerligt for en god debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Frygtelig mange græskadopterede langhårede hunde er ræd for pelspleje, så egentlig tror jeg, det er noget, der bør indøves, mens de er små. Altså håndteres inden pelsen egentlig har det behov. Men tilsyneladende også et problem for mange danskfødte hunde. For vel 5 år siden ringede en dyrlæge til mig og spurgte ind til dette trim og klip på cockerspaniel. Hun havde en del stykker af racen, der kom på klinik lige inden bestilt trimmetid , for at få noget beroligende. Ellers kunne trimmer ikke magte dem. Om disse primært var fra samme evt. lokale opdrætter og havde noget medfødt eller de opdrættere af disse hunde ikke kraftigt nok havde pointeret, at det at stå på et bord og blive ordnet skal indøves stille og roligt.

I øvrigt er mine ældre steriliserede tæver yderst glade for nedklipning, for de får uvægerligt filtre i pelsen.

 

Jeg husker at Eberhard trumbler skrev noget i retning af: "Jeg ville hellere lade mig prygle end trimme hvis jeg var en hund". Jeg tror han mente det var er stort personligt overgreb på en hund at påtvinge den pelspjele udover det absolut sundhedsmæssigt nødvendige. Det ramte mig ret hårdt, da jeg netop havde Riesenschnauzer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det vidste jeg ikke. Godt at vide.

 

De hunde jeg har mødt, som har været meget uplejede i pelsen, har alle været endog meget aktive jagthunde - altså hunde hos skytter og opdrættere, som bruger FT Spaniels til jagt og markprøver. De ser ud til at have det godt ellers.

 

Du ser dem jo også når de er på jagt og derfor fuldt optaget af det, det siger ikke så forfærdeligt meget om hvordan hunden har det til hverdag..

 

Jeg kan huske at min gamle tæve en gang skar poten på stranden da vi var på ferie, vi opdagede det da der pludselig var blodpletter på bådebroen, ingen af hundene haltede, så jeg måtte kigge poter på begge to, for at finde ud af hvem der havde skåret sig, det var så tæven og hun rendte rundt og var fuldstændig upåvirket af at hun rendte og satte blodspor alle vegne :stupid: :lol: Vi gik selvfølgelig tilbage til sommerhuset, for vi lige kunne komme til at kigge lidt nærmere på det og evt rense osv. og hun gik glad og fro hele vejen, nøjagtig som hun plejede, først da vi er tilbage ved sommerhuset og står og venter på at der bliver låst op, kommer poten op og hun begynder at halte lidt når hun går, for nu er det "sjove" jo forbi -og hun oplevede altså væsentligt sjovere og mere spændende ting i sit liv, end bare gå ture ved stranden, men det var alligevel spændning nok til at hun glemte alt om smerten i mens det stod på, så jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig, hvor meget smerte og/eller ubehag en jagt eller hyrdehund på arbejde, kan glemme.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ser dem jo også når de er på jagt og derfor fuldt optaget af det, det siger ikke så forfærdeligt meget om hvordan hunden har det til hverdag..

 

Jo jeg ser den også til hverdag, faktisk. Både i løbegårdene og når de luftes - og det er en fest, noget mange familiehunde må misunde kennelhunde og andre hunde som lever i flokke - 2-3 hunde eller flere.

 

Det også rart at have nogen at bade sammen med. fordel 12 og 17 :-)

 

http://www.buzzfeed.com/summeranne/25-reasons-why-one-dog-is-not-enough#.wlA988j15

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan blev:

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Det er lidt usympatisk når nogen (Ascha i dette tilfælde) laver det der nummer med at dreje både ord og indhold i en negativ retning. Ikke godt for debatten og bestemt ikke godt for stemningen herinde. Man føler sig lidt misbrugt og i hvert fald misforstået.

 

Man kunne også have skrevet positivt:

Dejligt at høre at hundene går samme, så de har selskab og nogen at lege med hele tiden. Også fint at de bliver luftet så længe af gangen, at de virkelig kan få tid til at folde sig ud og lege med de andre hunde og også til at snuse lidt rundt og hygge.

 

Og så bliver de trænet derudover (op til en time dagligt alt efter hvor de er i karrieren. det står der ikke men det er fakta). Der er ikke noget hunde af den slags nyder mere end at træne - det skulle da lige være at gå på jagt, som disse hunde, så også kommer meget på. Det er ikke så ringe - og kan vist nemt matche at være alenehund hos de fleste familier, hvilket jo ofte indebærer at hundene skal være helt alene flere timer hver dag og ikke altid har særlig meget kontakt med andre hunde.

 

Om hundene kræver pelspleje er jo sådan set det tråden handler om. Og jeg prøver at finde ud af, men det er jeg ikke så sikker på de gør udfra det jeg selv har set og det jeg hører fra forskellige debatører.

 

Når jeg skriver at hundene virker glade og tilfredse er det ikke på jagt jeg mener men når jeg besøger kenneler - både der hvor jeg køber foder og der hvor jeg træner, hvor forholdene er tæt på det beskrevne. - Igen drejer du ordene Ascha og tolker og vender det negativt. Igen lidt ærgerligt for en god debat.

 

Men hvad nu hvis man ikke synes det er positivt? I mine øjne er det ikke spor positivt at bo i en hundegård, uanset at de bor sammen med andre hunde. Og i mine øjne er 30 minutter absolut ikke længe at blive luftet, og da slet ikke når det er hundegårdshunde. Og ja jeg har set du har skrevet 3x30 minutter - men kun 30 minutters ture synes jeg er lidt. Én af dem burde så nok være på i hvert fald en time, hvis hundene for alvor skal have en chance for en ordentlig gåtur med mulighed for at fordybe sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ja jeg tror også på at velsoigneret hunde er gladere hunde. Selvfølgelig er det da en gene at have filtre i pelsen.

 

Jeg tror ikke det er for sjov at hunde fra dyreværnssager som netop ikke har fået holdt pelsen, bliver klippet helt ned med maskine - hunden er generet og begrænset af den sammenfiltrede pels og man kan umuligt redde pelsen - ergo må det klippes væk med en trimmer og lade det vokse på ny. Hundene må da uden tvivl få en meget større bevægelsesfrihed, når de løber og leger, når pelsen ikke filtre og begrænser dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad nu hvis man ikke synes det er positivt? I mine øjne er det ikke spor positivt at bo i en hundegård, uanset at de bor sammen med andre hunde. Og i mine øjne er 30 minutter absolut ikke længe at blive luftet, og da slet ikke når det er hundegårdshunde. Og ja jeg har set du har skrevet 3x30 minutter - men kun 30 minutters ture synes jeg er lidt. Én af dem burde så nok være på i hvert fald en time, hvis hundene for alvor skal have en chance for en ordentlig gåtur med mulighed for at fordybe sig.

 

Det er ok at man ikke synes det er "godt nok" og beskriver på en ordentlig måde hvorfor.

 

Det jeg anker over er at man lige "gentager" det jeg skrev, men på en betydelig mere negativ måde - og lidt frisk gør "træning" til "lidt træning" og glemmer at jeg også skriver at hundene bliver brugt til jagter.

 

Det er 2 meget vigtige elementer, man lige glemmer eller værre bevidst ignorerer og minimerer. Måske det aller vigtigste, hvis man er en FT Spaniel. Den daglige træning er aktivering, samarbejde og krævende og jagterne er hele dage - 6 timers af det bedste en FT Spaniel ved - måske 30 gange om året.

 

Det er simpelthen mistolkning og skævvridning af hvad jeg skrev. Vi ser det ofte herinde i HF. Nogen skriver et eller andet - og når det så lige gentages eller summeres i et senere indlæg, bliver det voldsomt voldtaget og fremstår meget anderledes. man bliver irriteret for det var jo "IKKE DET MAN SKREV" - det blev til noget helt andet. Det er politiker metoder, hvor man skulle tro man prøver at få folk til at stemme for eller imod.

 

Det er ikke det vi skal gøre herinde. Vi skal udveksle viden, holdninger (ikke skrævride dem) og forhåbentlig også blive lidt klogere på hunde og hundehold.

 

Jeg synes godt, man på en ordentlig måde, kan diskutere uden at anklage eller nedgøre andres måde at holde hund på. Også selv om man ikke er enige og ikke mener det er det samme der skal til for at hundene har et godt hundeliv.

 

Og jeg mener at 3X30 minutters luftning på åbne arealer med 5-10 andre hunde, som man kan lege med - eller lade være + 30-60 minutters træning + 30 jagtdage om året + at man aldrig er alene - altid har selskab er fuldt og helt så godt et hundeliv - og betydelig bedre end mange alene hunde, som lever i familier har.

 

Der er en tendens til at nogen mener en hund hellere vil have selskab af et menneske end af sin bror, far, mor, søster eller en helt anden hund. Det tror jeg ikke hundene vil give dem ret i. Det er nok at sætte sig selv lidt for højt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene må da uden tvivl få en meget større bevægelsesfrihed, når de løber og leger, når pelsen ikke filtre og begrænser dem.

 

Hvis det var tilfældet tror jeg nu nok man ville sørge for at hundene var uden filtrer, når de stille på markprøver. Meget kan man sige om FT folk der dyrker Markprøver, men at de ikke gør alt hvad der skal til for at stille hunden så fit som muligt for at vinde, er vist ikke en af dem. Jeg har set folk bære deres hund rundt hele dagen for at få den til at gå optimalt 2X15 minutter :-). Man ser også altid hunde med dækkener osv. så muskler holdes varme mellem slippene osv. Der er energibarer, suppe, vand, druesukker og meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...