Hop til indhold

Kender I Denver?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Hvad tænker I om adfærden?

Man skulle tro hunden havde en fortid, for ejeren lyder ikke sur, eller også smiler hun bare? Jeg synes den er svær at gennemskue. Har set flere videoer med Denver nu - og ja det er skisme lidt morsomt også :lol:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den video kendte jeg godt, den har vist været jorden rundt mange gange, jeg synes også den er virkelig morsom.

Selvfølgelig kan det være indlært, men for een gangs skyld hælder jeg mere til Annes forklaring. Når mine forældres aussie har haft dårlig mave og derfor er kommet til at skide i stuen, mens resten af familien er på arbejde, så er det også ret tydeligt at hun ikke er stolt af det. Det kan vel godt sammenlignes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men at smile, have smalle øjne og krybe, er jo hundenes måde at sige "undskyld", og hvis vi nu antager at hun godt ved den er gal, så er det jo altså ikke andet end at hun viser at hun er ked af det hun har gjort:vedikke: Mine hunde smiler ikke, men de kan både lave smalle øjne, krybe og tage halen mellem benene, og de har altså aldrig fået tæsk:blink: Der behøver ikke ligge så meget bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

At krybe, knibe øjnene sammen og smaske (som jeg også mener hun gør?) kan jo også betyde, at hun ikke bryder sig om situationen. Det er i hvert fald sådan jeg tolker hele hendes udtryk.

 

Ja, hun dæmper:vedikke: Men det betyder jo ikke nødvendigvis andet end at hun godt ved at hun har kvajet sig, og at hun siger undskyld.

 

Bella dæmper også helt vildt når jeg kommer hjem og en af dem har haft et uheld. Ingen af dem har nogensinde fået skæld ud for at lave på gulvet, men Bella er meget ked af det.

 

Nogle gange skal man bare lade en spade være en spade uden at tolke alt muligt ind i det. Jeg så engang et interview med ejeren, og han fortalte at hun altid har gjort sådan og at hun aldrig har fået skæld ud. Måske skal man bare tro ham:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun dæmper:vedikke: Men det betyder jo ikke nødvendigvis andet end at hun godt ved at hun har kvajet sig, og at hun siger undskyld.

 

Bella dæmper også helt vildt når jeg kommer hjem og en af dem har haft et uheld. Ingen af dem har nogensinde fået skæld ud for at lave på gulvet, men Bella er meget ked af det.

 

Nogle gange skal man bare lade en spade være en spade uden at tolke alt muligt ind i det. Jeg så engang et interview med ejeren, og han fortalte at hun altid har gjort sådan og at hun aldrig har fået skæld ud. Måske skal man bare tro ham:-)

Jeg siger nu heller ikke, at hun har fået skæld ud. Jeg synes bare det er tydeligt at hun overhovedet ikke bryder sig om situationen og jeg kan faktisk ikke helt se det sjove i det :genert:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger nu heller ikke, at hun har fået skæld ud. Jeg synes bare det er tydeligt at hun overhovedet ikke bryder sig om situationen og jeg kan faktisk ikke helt se det sjove i det :genert:

 

Altså, hvis min hund havde dæmpet på den måde, tror jeg også at jeg havde udnyttet det:oops: Der er grænser for hvor mange gange man kan forsøge at opmuntre hunden ud af sådan en situation. Og det er jo ikke fordi ejeren er hård eller lign. Denver er nok bare en blød hund som viser rigtig meget at hun er ked af det. Igen, hun ved jo nok godt at hun har kvajet sig, men alligevel afholder det hende ikke fra at gøre det igen (og igen og igen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger nu heller ikke, at hun har fået skæld ud. Jeg synes bare det er tydeligt at hun overhovedet ikke bryder sig om situationen og jeg kan faktisk ikke helt se det sjove i det :genert:

 

Har det på helt samme måde. Det er slet ikke sjovt. Hun pacificere det bedste hun kan og så kraftigt at hun ikke engang tør have ojnene bare del vist åbne.

Og det handler på ingen måde om at hun ved det hun har gjort er "forkert". Hun ved det resultere I ejerens adfærd når denne kommer hjem og for nogle hunde er det rigeligt som han gør der.

Jeg synes de videoer er forfærdelige. At trække en "skideballe" I langdrag for at more sig...suk

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis min hund havde dæmpet på den måde, tror jeg også at jeg havde udnyttet det:oops: Der er grænser for hvor mange gange man kan forsøge at opmuntre hunden ud af sådan en situation. Og det er jo ikke fordi ejeren er hård eller lign. Denver er nok bare en blød hund som viser rigtig meget at hun er ked af det. Igen, hun ved jo nok godt at hun har kvajet sig, men alligevel afholder det hende ikke fra at gøre det igen (og igen og igen).

Ja, jeg tror også, hun er en blød hund og netop derfor kunne jeg aldrig få mig selv til at fastholde hende i den situation for at nå at optage en video. Det er jo tydeligt for enhver, at hun er rigtig utilpas ved det og jeg ville klart have valgt at hjælpe hende ud af den konflikt (eller hvad man skal kalde det) i stedet for at trække det ud og så sende hende i "skammekrogen" til sidst. Ej, jeg forstår det slet ikke. Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis jeg havde en hund, der følte det var nødvendigt at prøve at dæmpe mig så meget fordi den havde spist kattemad :(

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på at hunde ved, eller kan huske så langt tilbage, det vil også gå imod meget af den super gode træning der findes i dag, hvis hunde kan huske hvad de gjorde forkert for 4 timer siden.

 

Jeg tror hunde spejler sig i ejerens opførsel, den nuværende situation og reaktioner, og for mig ser jeg bare en hund der tydeligvis ikke aner hvad der foregår og bare forsøger at dæmpe sig ud af det.

 

Vi har 5 hunde, og hvis der er en lort på gulvet når jeg kommer hjem, reagere de allesammen ens; Den skyldige føler sig ikke mere skyldig end alle de andre, og der er trods alt kun en lort. De afspejler sig allesammen i min opførsel og reaktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror også, hun er en blød hund og netop derfor kunne jeg aldrig få mig selv til at fastholde hende i den situation for at nå at optage en video. Det er jo tydeligt for enhver, at hun er rigtig utilpas ved det og jeg ville klart have valgt at hjælpe hende ud af den konflikt (eller hvad man skal kalde det) i stedet for at trække det ud og så sende hende i "skammekrogen" til sidst. Ej, jeg forstår det slet ikke. Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis jeg havde en hund, der følte det var nødvendigt at prøve at dæmpe mig så meget fordi den havde spist kattemad :(

 

Helt enig. Desuden ligger der en del andre klip med samme hund i lignende situationer, så det er muligt at ejeren virker til at tage det stille og roligt. Spørgsmålet er bare om han altid er/ har været det, og det tror jeg ikke et sekund på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hælder til LuckyLunas holdning. Hvorfor trække det i langdrag? Min umiddelbare tanke var, at en erfaring spiller ind. Måske har hun haft et andet hjem før, tænkte jeg, hvor det ikke er blevet modtaget så flot...? De spejler sig i os i nuet er også korrekt... Måske er hun bare meget mild

 

Hun er en sød hund i hvert tilfælde. Og det er den gamle ven også

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke fordrage den video, har set den flere steder.

 

Hunden viser med al ønskelig tydelighed, at den synes konfrontationen er ubehagelig: Blinkende/lukkede øjne, viften med den yderste halespids og ørene tilbagestrøgne for bare at tage de tydeligste signaler, alt det vi kalder for dæmpende adfærd. Hunden sidder op mod en dør og kan derfor ikke komme væk, når ejeren nærmer sig så uanset at tonen er fredelig, "maser" ejeren på med sin krop.

 

Om der er skyld eller ej involveret er ligegyldigt, hunden lærer ikke at lade være en anden gang, men lærer derimod at ejeren kan være ubehagelig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hun dæmper:vedikke: Men det betyder jo ikke nødvendigvis andet end at hun godt ved at hun har kvajet sig, og at hun siger undskyld.

 

Bella dæmper også helt vildt når jeg kommer hjem og en af dem har haft et uheld. Ingen af dem har nogensinde fået skæld ud for at lave på gulvet, men Bella er meget ked af det.

 

Nogle gange skal man bare lade en spade være en spade uden at tolke alt muligt ind i det. Jeg så engang et interview med ejeren, og han fortalte at hun altid har gjort sådan og at hun aldrig har fået skæld ud. Måske skal man bare tro ham:-)

 

Andre gange skal man se på, hvad der sker. Hunden dæmper mere og mere jo tættere ejeren kommer og det vil jeg vove at påstå intet har med hverken hjenkomst eller skyld at gøre, det er et direkte svar på ejerens adfærd.

Det handler ikke om skæld ud/ikke skæld ud i mine øjne, men om at reagere på en hunds adfærd. Muligvis er hunden ultra blød, men så er det vel for hulen det man tager udgangspunkt i?

"Udskæld" behøver heller ikke ligge i at man råber, et direkte blik og direkte gang med mod hunden kan være så meget værre for den end et højt råb.

 

Du vil formentlig ikke forlænge Bellas ubehag i den nævnte situation ligesom denne ejer heller ikke bør skabe og forlænge denne hunds ubehag. Det tjener ingen verdens nytte til og er til at få kvalme af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...