Hop til indhold

Kan en hund lære at lave samme sted i haven hver gang?


JensJ
 Share

Recommended Posts

Vi bor på landet, og har en stor indhegnet have, som vores hund er rigtig glad for at løbe rundt i. Desværre ligger der nu hundelort rigtig mange forskellige steder i haven.

 

 

Mit spørgsmål er derfor om man kan lære en hund til at lave et sted i haven? Tænker fx jeg kunne lave et område med højt græs, jord, sand eller hvad der nu ville være bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle kan, andre kan ikke. Min den ene skider stort set kun på et område på ca. 5x5 meter, forudsat at der bliver samlet lorte ind tit (hun gider selvfølgelig ikke skide hvor der er ulækkert). Den anden skider lige præcis dér hvor hun er når hun skal skide:lol:

 

Om de foretrækker trimmet eller højt græs, sand, grus eller andet, afhænger af hunden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man godt!

 

Det er lidt på samme måde man renlighedstræner en hund. Du flytter simpelthen hunden hen, hvor du ønsker den skal skide hver gang. I starten ville jeg tage den i snor og gå derhen, så snart du kan se den skal skide, så det er naturligt for den at holde sig til det område. Eventuelt f.eks. lav et område med sand, så er det også nemmere at rengøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle kan, andre kan ikke. Min den ene skider stort set kun på et område på ca. 5x5 meter, forudsat at der bliver samlet lorte ind tit (hun gider selvfølgelig ikke skide hvor der er ulækkert). Den anden skider lige præcis dér hvor hun er når hun skal skide:lol:

 

Om de foretrækker trimmet eller højt græs, sand, grus eller andet, afhænger af hunden:-)

 

Men du kan jo sagtens træne det. Specielt hvis man gør det fra hvalp af. Det er jo kun fordi hunden er vant til at "her må du frit skide" at den gør det. F.eks. er der jo folk som træner at deres hund slet ikke må skide i haven. Jeg har en veninde som har trænet dette og hendes hunde skider kun når de er på gåtur, aldrig i haven!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan har et sted i haven, hvor han går hen. Jeg tror det er tillært pga kennelliv med løbegård af sig selv på begrænset plads. De havde dog også store græsarealer så jeg ved ikke hvorfor han gør det? Måske gjorde hans mor det?

 

Jeg har ikke trænet det. Jeg ser det fordi jeg har en græsslåmaskine uden opsamler... og derfor samler op før vi slår græs :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du kan jo sagtens træne det. Specielt hvis man gør det fra hvalp af. Det er jo kun fordi hunden er vant til at "her må du frit skide" at den gør det. F.eks. er der jo folk som træner at deres hund slet ikke må skide i haven. Jeg har en veninde som har trænet dette og hendes hunde skider kun når de er på gåtur, aldrig i haven!

 

Selvfølgelig kan man det - man kan også træne en hund til at gå på forben, det er bare et spørgsmål om hvor meget træning man vil lægge i at få det til at lykkes:-)

 

Hvis man skal træne en hund til kun at skide bestemte steder, skal man starte helt forfra, og være der hver eneste gang den skal skide de næste mindst 3 uger. Nogle ting er bare nemmereed hvalpe end med voksne, og umiddelbart tror jeg at TS har en voksen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man det - man kan også træne en hund til at gå på forben, det er bare et spørgsmål om hvor meget træning man vil lægge i at få det til at lykkes:-)

 

Hvis man skal træne en hund til kun at skide bestemte steder, skal man starte helt forfra, og være der hver eneste gang den skal skide de næste mindst 3 uger. Nogle ting er bare nemmereed hvalpe end med voksne, og umiddelbart tror jeg at TS har en voksen hund.

 

Jeg er helt enig! Men det kan lade sig gøre, men det er rigtig meget arbejde, det er jo netop, som du skriver at renlighedstræne fra starten. Det svarer til at få en voksen hund som skal renlighedstrænes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er også derfor jeg i første indlæg jeg skriver anbefaler f.eks. at lave det sand.

 

Problemet med det er, at man risikerer at hunden ikke vil sk*de på andet end sand... Eller hvad man nu vælger af "anderledes underlag". Det gør måske ikke så meget hvis hunden aldrig er andre steder end hjemme - men vil man gerne ha' den med alle mulige steder (konkurrencer, ferie, familiebesøg etc.) kan det bli' til et problem. Og jo, der findes faktisk en del af de hunde, som har vænnet sig til at sk*de på et bestemt underlag, og derefter nægter at gøre det på andre!

 

Vil man ikke ha' hundelorte i haven er det nemmeste vel bare at enten lufte den udenfor haven, eller at samle op efter den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med det er, at man risikerer at hunden ikke vil sk*de på andet end sand... Eller hvad man nu vælger af "anderledes underlag". Det gør måske ikke så meget hvis hunden aldrig er andre steder end hjemme - men vil man gerne ha' den med alle mulige steder (konkurrencer, ferie, familiebesøg etc.) kan det bli' til et problem. Og jo, der findes faktisk en del af de hunde, som har vænnet sig til at sk*de på et bestemt underlag, og derefter nægter at gøre det på andre!

 

Ja, det er jo i bund og grund det man lærer hunden, hvis man har et underlag af en bestemt type. Men det behøves man jo heller ikke have. Det nemmeste er selvfølgelig hvis man starter fra hvalp.

 

Vil man ikke ha' hundelorte i haven er det nemmeste vel bare at enten lufte den udenfor haven, eller at samle op efter den.

 

Det er helt klart det nemmeste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine må ikke skide og tisse på asfalt / fliser. Så ja, underlagsforskelle kan sagtens læres. Karla skider altid i det samme hjørne af haven - de andre to gør det der hvor de er, når de skal. De kunne sikkert lære det samme som Karla - men ved hende er det selvlært. Hun er katteagtig i sin renlighed og totalt sippe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde laver i haven. Mysla kun hvis hun er nødt til det ved for eksempel dårlig mave. Sheila vil hellere prøve at kravle over hegnet end lave i haven eller indendørs.

 

Og mysla blev primært luftet i haven indtil hun var 4 år, så hun har lært det som voksen. Og jeg har intet gjort for at lære hende det. Bare gået tur om morgenen og om eftermiddagen og så kommer renlighed helt af sig selv for de fleste voksne hunde

 

Alle vores hunde venner er på samme måde som mysla

Vil helst på tur, men kommer man ikke på tur en dag på grund af sygdom eller sådan, så finder man en fjern busk i haven.

 

Sheila skal på tur to gange dagligt uanset hendes egen eller min sygdom. Hun har kun lavet i haven 3 gange i sit liv ved diarré, hvor jeg nægtede at gå tur om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af mine har et foretrukket toiletsted, den anden gør det over det hele. En gang om ugen går jeg græsplænen rundt med en skovl og samler op, det synes jeg er nemmest. Og jeg har stauder, der gerne vil have gødning.

 

Selvfølgelig kan man træne hunde til hvad som helst, hvis man ikke har noget imod at tvinge dem til at gå imod deres naturlige adfærd. Det har jeg, derfor samler jeg op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine gør det i det fjerneste hjørne i haven. Det er noget de selv har valgt, og det passer mig fint, så er det nemmere at samle op.

Det er bevidst indlært ved at resten af haven bruges til fodersøg og de vil ikke spise af et toilet ;-)

 

Mine de to yngste er ligeglade med at spise af et toilet :vedikke: de er åbenbart nogle klamme svin. Jeg samler dog op dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

vores den gamle skider kun bagerst i haven, den lille skider næsten lige meget hvor hun er.

Vi fjerner dog flere gange om dagen, hader at gå i en have med lort.

Den yngste er helt ligeglad med at spise hvor der er lort og er hun helt klam så ryger der også lige en pølle ned :shock:

 

Den gamle lærte det ved at vi altid gav tisse komandoen nede i den ende af haven. Vi brugte samme taktik på den lille, meeeeen hun er da ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther vil under ingen omstændigheder skide i haven, så ham skal man gå med 3 gange dagligt ;-) kloge kræ :-)

 

Zeus kan til nøds skide i haven, hvis han skal så skal han men det foregår samme sted hver gang, og den bliver fjernet så snart den har ramt græsset.

Zeus er fra en stor nedlagt landejendom med grus i hele gårdspladsen, han skider kun på grus hvis det stod til ham, men nu der hvor vi går er der kun græs så må man jo gøre det der ;-)

 

Og fodersøg - tja de er ligeglade om der har været lavet bæ på græsset - foderet det bliver fundet og ædt - hvis ikke af Walther så af støvsugeren Zeus :mrgreen:

 

Jeg er nok doven men jeg gad ikke lære mine hunde at skide et bestemt sted i haven ;-) jeg samler bare op så snart han har lavet en :-) men det kan helt sikkert læres med en god potion tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...