Hop til indhold

Hvid Schweizisk Hyrdehund om måneden?


Vibe
 Share

Recommended Posts

Jeg ville egentlig bare gerne vide hvad sådan en basse her, koster om måneden?

Sådan med forsikringer, ting til derhjemme, dyrlæge og kvalitets foder osv?

Vil nogle kunne svare mig på det? :)

I må meget gerne nævne noget som I måske synes jeg mangler og/eller gode råd! :)

Mange tak Peeps! <3

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer jo an på så meget. Jeg har 3 små hunde. De koster mig i runde tal noget lignede det nedstående regnestykke om måneden:

 

Foder 400

Forsikringer 375

Træning 1200

Diverse tyggeting/ godbidder 300

Klubmedlemskaber 100

Diverse legetøj / udstyr 100

 

Månedligt ca 2500. Der tæller jeg så ikke stævnegebyrer, kørsel, vagtdyrlæge osv med. den slags kan jo hænde.

Det er jo så 3. Så pr hund er det vel omkring de 800 pr måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min schæfer koster ca. 500 kr. om måneden, bare i foder! Dertil kommer tilskud (olie og til led), godbidder, rå ben mm. Jeg får gratis træning, men ellers ville det være ca. 100 kr. om måneden. Og så er der forsikring og almindelige udgifter til dyrlæge. Træningsgodbidder, udstyr og grej koster også lidt. Over et år vil jeg tro at mine udgifter til hende er ca. 1.500 kr. om måneden, men der bliver heller ikke sparet på noget:oops: Hvis jeg skruede lidt, kunne jeg nok gøre det for et par hundrede mindre.

 

Men, jeg er lidt nysgerrig. For nogle dage siden spurgte du til samojede:vedikke: Der er altså ikke særlig meget der er fælles for de to racer - ud over farven.

 

Det er ikke tilfældigvis dig der også spørger om mutte og berner på et andet forum?

 

Det vigtige er ikke hvad en bestemt race koster, men nok nærmere hvad DU kan tilbyde en hund. Alle store hunde koster mere end små hunde, men der er jo forskel på hvad de forskellige typer og racer kræver af ejeren. Udseendet må man gerne prioritere i en vis grad, men jeg ser slet ingen sammenhæng mellem samojede og hvid schweizisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal vel heller ikke se nogen sammenhæng?

Jeg finder ud af ting om forskellige racer og bliver klogere?

Ser intet galt i det... men okay... what ever you say.

 

Jeg læser ingen kritik i Annes indlæg, snarere en undren over de forskellige racer du har spurgt ind til. Jeg vil foreslå dig at oprette en tråd, hvor du skriver hvad du ønsker dig af en hund og hvad du kan tilbyde den. Folk her på forum plejer at komme med gode indspark til dette.

 

Derudover kan jeg fortælle, at jeg sætter 1000,- af om måneden til min hund - dsg - hvilket dækker foder, snacks, udstyr, dyrlæge og forsikring. Men mindre kan jo gøre det. Vil dog mene, at du skal regne med 1000-1500 om måneden med en hund af den størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal vel heller ikke se nogen sammenhæng?

Jeg finder ud af ting om forskellige racer og bliver klogere?

Ser intet galt i det... men okay... what ever you say.

 

Jeg tror mere det var ment som en undren, end som kritik.

 

Men hvad det koster at have en hund om måneden fortæller dig jo ikke meget om racen. Foder er vel næsten den eneste post der ændres baseret på hundens størrelse - det koster nødvendigvis mere at føde på en rottweiler end på en chihuahua, men alt det andet koster jo det samme: forsikringer, træning, vaccinationer osv er jo ikke størrelsesbestemt....

 

hvis du vil vide noget om racerne, så læs om hvad de oprindeligt var skabt til. De egenskaber hænger stadig fast selvom vi ikke længere nødvendigvis har brug for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror mere det var ment som en undren, end som kritik.

 

Men hvad det koster at have en hund om måneden fortæller dig jo ikke meget om racen. Foder er vel næsten den eneste post der ændres baseret på hundens størrelse - det koster nødvendigvis mere at føde på en rottweiler end på en chihuahua, men alt det andet koster jo det samme: forsikringer, træning, vaccinationer osv er jo ikke størrelsesbestemt....

 

hvis du vil vide noget om racerne, så læs om hvad de oprindeligt var skabt til. De egenskaber hænger stadig fast selvom vi ikke længere nødvendigvis har brug for dem.

 

Stort set enig. Jeg ville bare tilføje, at nogle racer generelt har tendens til at dyrlægeregningerne bliver større end andre. På den anden side, er der selvfølgelig så store individuelle udsving, at det bliver vanskeligt at tage med i en konkret vurdering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal vel heller ikke se nogen sammenhæng?

Jeg finder ud af ting om forskellige racer og bliver klogere?

Ser intet galt i det... men okay... what ever you say.

 

God strategi at blive mopset:5up:

 

Jeg tror mere det var ment som en undren, end som kritik.

 

Men hvad det koster at have en hund om måneden fortæller dig jo ikke meget om racen. Foder er vel næsten den eneste post der ændres baseret på hundens størrelse - det koster nødvendigvis mere at føde på en rottweiler end på en chihuahua, men alt det andet koster jo det samme: forsikringer, træning, vaccinationer osv er jo ikke størrelsesbestemt....

 

hvis du vil vide noget om racerne, så læs om hvad de oprindeligt var skabt til. De egenskaber hænger stadig fast selvom vi ikke længere nødvendigvis har brug for dem.

 

Præcis!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har vel som udgangspunkt lov til at spørge alt det man vil alle de steder man vil uden at skulle stå til "regnskab" eller forklare sig til NOGEN SOM HELST. Uanset om det bare er positiv og interesseret interesse.

 

Enig i at den eneste væsentlige forskel på driftsudgiften for en hund som er stor sammenlignet med en lille er "det man putter i hovedet" på den og her vil jeg tro det kan gøres for ca 300 kr om måneden, men man kan også gøre det meget dyrere.

 

Resten, forsikringer, dyrlæge, træning, øvrig udstyr er jo vidt forskellig men minimum ville jeg afsætte 500 kr månedligt - og så ville jeg ikke gå grasat i udstyr. Jeg bruger selv noget mere, men det er jo en smags sag. Det er dyrlæge som er "dark horse", men 3000 kr som årligt snit, har jeg klaret mig med pr hund over de sidste 10 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nogen spørger mig hvad jeg bruger på mine to hunde pr. måned... så svarer jeg gerne at det koster mig 1.000 kr. pr. hund pr. måned.

 

Det er så foder, gadgets, forsirkinger incl sygeforsikring og dyrlægeregninger... selvom de er jo svære at regne med dyrlægeregninger - men en lille opsparing ved siden af er nu en god ide.

 

Derudover kommer evt. kurser, træning mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har vel som udgangspunkt lov til at spørge alt det man vil alle de steder man vil uden at skulle stå til "regnskab" eller forklare sig til NOGEN SOM HELST. Uanset om det bare er positiv og interesseret interesse.

 

 

Men om det er en samojede, hvid schweizisk eller golden gør jo ingen forskel på den månedlige udgift:vedikke: Det er, som Amocca skriver, vægtklassen der er afgørende, ikke racen.

 

Og som en der generelt ikke er vildt imponeret over schweizerens sind, så bekymrer det mig hvis nogen vælger den UDELUKKENDE pga. udseende, for det ér imo ikke en særlig nem hund. Så derfor spørger jeg til om det KUN er pga. den hvide farve - fordi jeg slet, slet ikke kan se hvordan man kan gå fra samojede til schweizisk (og måske allerede har været omkring mutte og berner). Noget tyder i så fald på at det KUN er udseendet der kigges på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lidt og tænkte woaw i bruger alle mange penge på jeres hunde, men så kiggede jeg lige mine faste regninger igennem og jeg bruger i gennemsnit 600-700 kr. på min 7 kg. hund om måneden. Og det er ikke inkluderet stævner, kurser osv. Udover det kommer der jo diverse dyrlæge regninger. Jeg har generelt været heldig med min men det kan jo sagtens løbe op.

 

Sorry off topic.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lidt og tænkte woaw i bruger alle mange penge på jeres hunde, men så kiggede jeg lige mine faste regninger igennem og jeg bruger i gennemsnit 600-700 kr. på min 7 kg. hund om måneden. Og det er ikke inkluderet stævner, kurser osv. Udover det kommer der jo diverse dyrlæge regninger. Jeg har generelt været heldig med min men det kan jo sagtens løbe op.

 

Sorry off topic.

 

Jeg tør slet ikke regne på hvor meget jeg bruger... :oops:

 

--------------------------------

Hvor meget det koster at ha' hund kommer jo an på virkelig mange ting! Så hvis TS vil ha' et bud vil jeg nok foreslå et langt mere præcist spørgsmål..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør slet ikke regne på hvor meget jeg bruger... :oops:

 

--------------------------------

Hvor meget det koster at ha' hund kommer jo an på virkelig mange ting! Så hvis TS vil ha' et bud vil jeg nok foreslå et langt mere præcist spørgsmål..?

 

Hahaha er det nogle dyre bisser du har derhjemme :engel: synes også det er svært at bedømme, for jeg holder egentlig kun styr på mine faste hunde regninger som foder, forsikring og træning. Resten er sådan nogenlunde gæt. Køber sjældent nyt legetøj, men har altid et lager af godbidder og tyggeting. Og der bliver konstant fyldt op. Hun skal jo nødig sulte den lille :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fire små hunde.

 

Vores netbank har sådan en fin (:rolleyes:) beregner hvor man kan se hvad man har brugt indenfor fx det senest år på alt hvad der hedder dyrebutikker, dyrlæge osv. og den rammer 80.000kr og det gjorde den også året forinden. Derudover kommer forsikringen så, som trækkes fra budgetten, og den er på 6000kr om året. Men heldigvis har vi jo netop forsikringen, så vi har jo fået nogle af pengene for dyrlægeregninger tilbage igen - men man skal jo også have det med i sit regnestykke at sådanne regninger kan blive dyre, og man i langt de fleste tilfælde selv skal punge ud med pengene til start, og så må man afvente at få dem retur til forsikringen har behandlet sagen.

 

Men på sådan almindelig månedsbasis ser regnestykket således ud (sådan cirka):

Foder: 400kr

Tilskud/olie: 300kr

Forsikring: 500kr (i snit 1500kr om året pr hund)

Træning: 300kr (vi træner så ikke fast hver måned, da det er privat, og så kan det nok gøres billigere i DCH)

 

Og så har jeg ingen anelse om hvad jeg bruger af penge på godbidder, tyggeting m.m. Men jeg ved jeg bruger en del på godbidder, tyggeting og generelt udstyr. Også meget mere end hvad nødvendigt er :oops:

 

Jeg tror jeg ville afsætte 500kr om måneden til foder til en stor hund. Forsikringen kan gøres for mellem 1500-2000kr om året cirka, dertil kommer evt tilskud til leddene (det er jo en smagssag om man vil give det) og så kommer der evt træning oveni, og der variere priserne jo alt efter om det er DCH eller privat, og hos hvem. Og så skulle der gerne sættes penge på en opsparing hver måned også, selvom der er forsikring. Det gør vi i hvert fald, netop fordi vi stadig skal punge ud med pengene først alligevel. Og så skal der selvfølgelig også være lidt til at købe godbidder, legetøj m.m. for. Men det er jo meget individuelt hvor meget man føler behov for at shoppe til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår så gode Anne Mangetals undring over interesse/valg?? at denne race, for en nok nybegynder. De er jo utrolig smukke, men jeg har desværre til gode at møde bare én, der virker psykisk stabil. Så nok ikke en hund, man kan gå og hygge med, med andre hundeejere.

 

har samme indtryk efter at have mødt 3 forskellige, men til deres forsvar skal det siges at hundeejerne virkede heller ikke helt ansvarlige.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår så gode Anne Mangetals undring over interesse/valg?? at denne race, for en nok nybegynder. De er jo utrolig smukke, men jeg har desværre til gode at møde bare én, der virker psykisk stabil. Så nok ikke en hund, man kan gå og hygge med, med andre hundeejere.

 

Ja jeg forstår det også men det kommer ikke os ved. Det kan være spørger er ved at skrive en opgave. Undersøge forskelligt for forskellige familier eller bare er i de helt indledende faser.

 

Det kan også være en persom som bare vil have den smukkeste hund hun kan finde efter hendes smag og så er helt indstillet på at indrette hundeholdet efter hvilken hund det bliver. Det er og bliver en privat sag.

 

Det virker nedladende og er mistænkeliggørelse at stille disse "gravende" spørgsmål.......

 

Efter min - og tilsyneladende også efter TS's mening - skræmt væk - eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg forstår det også men det kommer ikke os ved. Det kan være spørger er ved at skrive en opgave. Undersøge forskelligt for forskellige familier eller bare er i de helt indledende faser.

 

Det kan også være en persom som bare vil have den smukkeste hund hun kan finde efter hendes smag og så er helt indstillet på at indrette hundeholdet efter hvilken hund det bliver. Det er og bliver en privat sag.

 

Det virker nedladende og er mistænkeliggørelse at stille disse "gravende" spørgsmål.......

 

Efter min - og tilsyneladende også efter TS's mening - skræmt væk - eller?

 

Jeg er sådan set helt enig i, at der er en irriterende tendens til at nogle af brugerne på HF har en lidt for overdreven tro på at deres uopfordrede meningstilkendegivelser til ikke-relaterede spørgsmål, ikke kan undværes, men dels var der jo ikke tale om en meningstilkendegivelse, selv om den kunne læses sådan, og dels opfordrer TS altså selv til at man kommer med gode råd, også til noget hun ikke selv har tænkt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sådan set helt enig i, at der er en irriterende tendens til at nogle af brugerne på HF har en lidt for overdreven tro på at deres uopfordrede meningstilkendegivelser til ikke-relaterede spørgsmål, ikke kan undværes, men dels var der jo ikke tale om en meningstilkendegivelse, selv om den kunne læses sådan, og dels opfordrer TS altså selv til at man kommer med gode råd, også til noget hun ikke selv har tænkt på.

 

Gode råd ja. Ikke mistænkeliggørende spørgsmål som kun kan læses som: der er vist meget du ikke ved - eller du er vist ved at dumme dig eller lignende. Man skal sgu da ikke være dansklærer for at forstå hvad der ligger i de spørgsmål, hvilket TS også fattede med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gode råd ja. Ikke mistænkeliggørende spørgsmål som kun kan læses som: der er vist meget du ikke ved - eller du er vist ved at dumme dig eller lignende. Man skal sgu da ikke være dansklærer for at forstå hvad der ligger i de spørgsmål, hvilket TS også fattede med det samme.

 

Ja, du kan heldigvis altid indfortolke en masse negativt, men læs igen, og fortæl gerne præcist hvad det er der siger "der er meget du ikle ved - du er ved at dumme dig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan, at kun ganske få hundebøger og hjemmesider med beskrivelse af hunderacer f.eks. skriver, ej en begynderhund, ej egnet til familiehund, ej let at opdrage. Racen kan have stor egenkønsaggresion for begge køn ,osv.

Derfor synes jeg godt , man kan komme med ytringer vedr. ala, "kan sådan en være noget for dig."

Jeg er da ikke et øjeblik i tvivl om, at der i denne race findes gode stabile hunde, har bare ikke mødt dem. Faktisk er jeg lidt bange for, at dem jeg møder , f.eks. at de sprænger noget (halsbånd, snor), og så kommer farende mod mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...