Hop til indhold

udstilling


Cindoe
 Share

Recommended Posts

Jeg har forklaret det. F.eks. skal hunden kunne rende i et korrekt tempo (Ikke bare i trav, men i det rigtige tempo), du skal træne hunden til at strække sine ben, hvis den ikke gør det naturligt, du skal træne hunden til at kunne løbe, uden at kigge på dig, den skal helst løbe lidt foran dig, og stole 100% på at du ikke træder på den (Og du skal stole 100%på at hunden ikke render ind foran dig, for du skal heller ikke kigge på hunden), hunden skal kunnde stiller sig med korrekt placeret poter, og hvis du er dygtig skal hunden på signal kunne flytte en pote en halv cm frem eller tilbage (Og det skal trænes på alle fire poter). Den skal kunne acceptere at en dommer/fremmede gramser på den. Den skal kunne stoppe på signal, starte på signal, den skal kunne stå på signal. Dernæst skal du individuelt træne hunden efter dens fejl f.eks. træne hunden til at sænke bagkroppen, løfte hovedet i en bestemt stilling, eller lignende. Det er selvfølgelig meget af det ting som man som ny slet ikke behøves for at starte. Men hvis du vil blive BIS 1 verdens vinder, så kommer du næppe ind med en utrænet hund, der aldrig har brugt noget tid på træning.

 

Meget af den træning man bruger kan sagtens sammenkobles med andet træning, det er jo netop det som er fantastisk. F.eks. træner vi udelukkende "fri ved fod" som man ville alt andet fri ved fod. Vi starter med at det bare er at gå, så sætter vi mere og mere fart på. Men for mig som er vant til lydighed er det ekstremt svært at træne at de ikke må kigge på mig (Det ødelægger hele hundens holdning, fordi den automatisk vil lave et drej i hele kroppen, som gør gangen ser ujævn ud).

 

Og jo jeg ER fornærmet når du taler så nedladende om noget andre mennesker bruger årevis til at blive god til. Det kan godt ske du synes det er latterligt, men så stå ved at det er DIN holdning. Jeg kan sagtens se at det er et spørgsmål du stiller og dertil siger jeg blot: Det er ikke sandt. Der er masser af hunde som ELSKER udstillinger, og som er super meget drive. Jeg er helt enig i at der er nogle, ofte indenfor bestemt linier hvor der mangler drive (F.eks. oplever jeg ofte at tyske Lowchens mangler drive i mine øjne). Men det betyder bare ikke at hunde ikke kan elske det og finde det fantastisk.

 

Jeg blev faktisk først "fornærmet" (på andres vegne) da du sagde at det var sværere at træne en udstillingshund end en rally- eller AG hund:vedikke:

 

Og jeg synes IKKE det er latterligt - som jeg skriver et andet sted, lægger du en masse i noget der ikke står nogle steder. Jeg kan tilgengæld ikle tage din enormt defensive holdning for andet end at der må være noget om snakken. Hvorfor skulle du ellers brygge så mange ting og blive så sur. Læs evt. tråden en gang til (og tag de neutrale briller på).

 

Og igen-igen-igen, tråden handler om en labrador (ikke en selskabshund)! Tror du, helt oprigtigt, at Penny eller Dexter (hvis det var dem det handlede om), ville foretrække udstilling frem for slædeløb eller hyrdning?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg blev faktisk først "fornærmet" (på andres vegne) da du sagde at det var sværere at træne en udstillingshund end en rally- eller AG hund:vedikke:

 

Og jeg synes IKKE det er latterligt - som jeg skriver et andet sted, lægger du en masse i noget der ikke står nogle steder. Jeg kan tilgengæld ikle tage din enormt defensive holdning for andet end at der må være noget om snakken. Hvorfor skulle du ellers brygge så mange ting og blive så sur. Læs evt. tråden en gang til (og tag de neutrale briller på).

 

Og igen-igen-igen, tråden handler om en labrador (ikke en selskabshund)! Tror du, helt oprigtigt, at Penny eller Dexter (hvis det var dem det handlede om), ville foretrække udstilling frem for slædeløb eller hyrdning?

 

Nu har jeg trænet både Rally-O og udstilling... Og jeg vil faktisk vove den påstand, at Rally Begynder Klassen er langt nemmere end at træne en hund til at udføre super flot end at træne en super udstillingshund. Måske endda også Rally Øvet Klassen. Dertil skal jeg lige have lidt mere erfaring med begge verdener, inden jeg vil udtale mig, men jo, det tror jeg faktisk - for kan hunden begynder klassen super flot, så sker der nok ikke noget ved at fjerne linen og tilføje et par øvelser :-)

 

Men hvis man bare vil kaste sig ud i det og er ligeglad med, om hunden gør det ordentligt... Så er udstilling nemmest, for der bliver man ikke rigtig trukket for, at hunden "ikke er med".... Hvor det nok ville blive en IB i Rally.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev faktisk først "fornærmet" (på andres vegne) da du sagde at det var sværere at træne en udstillingshund end en rally- eller AG hund:vedikke:

 

Og jeg synes IKKE det er latterligt - som jeg skriver et andet sted, lægger du en masse i noget der ikke står nogle steder. Jeg kan tilgengæld ikle tage din enormt defensive holdning for andet end at der må være noget om snakken. Hvorfor skulle du ellers brygge så mange ting og blive så sur. Læs evt. tråden en gang til (og tag de neutrale briller på).

 

Og igen-igen-igen, tråden handler om en labrador (ikke en selskabshund)! Tror du, helt oprigtigt, at Penny eller Dexter (hvis det var dem det handlede om), ville foretrække udstilling frem for slædeløb eller hyrdning?

 

Igen igen:

 

Jeg har givet alle ret i at nogle racer helt afgjort vil foretrække f.eks. jagt træning. Men det betyder skam ikke at alle hunde ville, heller ikke alle labradors. (Problemet er jo netop at mange f.eks. jagt hunde ville have svært ved at bestå en markprøve).

 

Og så skriver jeg ikke at det kræver mere at træne en udstillings hund end en rally eller AG! Jeg skrev at det var på samme linie, altså at det kræver det samme, dog kræver det selvfølgelig mere alt afhængig af hvilket niveau man spiller på

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen igen:

 

Jeg har givet alle ret i at nogle racer helt afgjort vil foretrække f.eks. jagt træning. Men det betyder skam ikke at alle hunde ville, heller ikke alle labradors. (Problemet er jo netop at mange f.eks. jagt hunde ville have svært ved at bestå en markprøve).

 

Og så skriver jeg ikke at det kræver mere at træne en udstillings hund end en rally eller AG! Jeg skrev at det var på samme linie, altså at det kræver det samme, dog kræver det selvfølgelig mere alt afhængig af hvilket niveau man spiller på

 

Du skrev at det var ligesom rally og AG - hunden skal bare følge føreren, men ved udstillinger skal hunden kunne abstrahere fra andre hunde (det læser jeg som at det er andet og mere end rally og AG).

 

Jeg siger i øvrigt ikke at en hund skal træne racetypisk træning. Fx er jeg ret sikker på at Dorit ville være virkelig dårlig til at hyrde. Jeg er også ret sikker på at hun i den grad vil mistrives på udstillinger. Tilgengæld elsker hun at træne tricks og grave efter mus, men det er jo ikke rigtig hundearbejde:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en tankevækkende diskussion. Jeg har aldrig udstillet da mine hunde er genbrug. Jeg kan ikke udelukke at de ville have mindre sjov ved udstilling end ved lydighed eller agility som er de to discipliner vi dyrker. Agility er min personlige favorit, men en hund som Scoop kunne meget muligt elske at blive udstillet. Vi har så valgt terapihund i stedet, der får han al den opmærksomhed han elsker plus at han giver så meget til dem han besøger.

 

Jeg er ikke vildt interesseret i udstilling, men jeg ser tit de store internationale. Keith og jeg har lidt sjov med at gætte vinderen, og jeg går næsten altid efter den hund der ser gladest ud. Jeg er ikke i tvivl om, at der er nogle hunde der elsker at være på og i søgelyset. Men samtidigt kan det undre mig at hunde der er med en proffesionel handler kan gøre sig så godt. Jeg ville selv have det virkelig dårligt hvis min "fine" hund klarede sig bedre i ringen med en fremmed handler end med mig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.. Det er længe siden at jeg har været på udstilling med Silke.. Hun er jo 13 år nu...

Fikst, at alle kan læse alle kritikker nu...

Så kan man have endnu mere glæde af at købe et katalog. Man kan lige markere de hunde, man gerne vil se bedømmelsen af, i kataloget og evt tage et billede.. Og så gå hjem og læse bedømmelserne i ro og fred. :mrgreen:

 

Herligt! Hvis jeg får en længere periode " mellem hunde" så vil jeg prøve det.

Klogt af DKK. Der bliver flere og flere gode grunde til at være medlem..

Jeg synes jo, at bladet i sig selv er alle pengene værd, men det er alle jo ikke enige i..

Et specialblad i så fin kvalitet og indhold koster jo meget tit det samme, uden at der følger andet fryns med. :-D

 

Du behøver ikke være medlem for at læse kritikkerne.

 

Du skal bare gå ind på hundeweb og vælge resultater for en specifik udstilling og derefter den gruppe og race du er interesseret i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skrev at det var ligesom rally og AG - hunden skal bare følge føreren, men ved udstillinger skal hunden kunne abstrahere fra andre hunde (det læser jeg som at det er andet og mere end rally og AG).

 

Jeg siger i øvrigt ikke at en hund skal træne racetypisk træning. Fx er jeg ret sikker på at Dorit ville være virkelig dårlig til at hyrde. Jeg er også ret sikker på at hun i den grad vil mistrives på udstillinger. Tilgengæld elsker hun at træne tricks og grave efter mus, men det er jo ikke rigtig hundearbejde:lol:

 

Jamen det er sådan du læser det. Jeg skriver det som at det er en af de ting de OGSÅ skal i rally, og ved en udstilling. Altså som I at det jo netop er stort set de samme egenskaber og ting en hund skal kunne, det handler bare om hvad man har fokus på at træne. Om du træner det ene eller det andet har jo ingen betydning, det handler om hvor meget tid og energi der smides i den træning man laver.

 

Så det handler for mig ikke om at noget er mere svært end andet, men om at det er så svært som man selv beslutter, og hvor meget man smider i det; Og man kan sagtens bruge så meget energi og tid på at træne til en udstilling at det er oppe på samme plan som f.eks. agility eller rally.

Ligesom at man aldrig ville tage til en agility stævne uden at have trænet hunden, ville man ikke tage på udstilling uden at have trænet hunden. Jeg er helt enig i at man til dels slipper lettere afsted med en utrænet hund på en udstilling end på en agility bane, fordi hunden f.eks. er i snor på en udstilling og ikke bare kan drøne afsted, dog har jeg to gange direkte fået at vide at min hund havde tabt fordi hun manglede træning. Så det er altså noget der har betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et sidespørgsmål - er der nogen hunde der synes det er fedt at komme på udstilling? Altså, jeg oplever hunde der kaperer det, og som virker glade og trygge, men der er jo ingen iver fra hundene, som man ser det ved egentligt hundearbejde:hmm:

 

Jeg har haft 4 hunde, som alle har været prøvet i udstillingsringen.

 

Mollie:

Hun hadede det som pesten. Jeg tror jeg prøvede det med hende to-tre gange til skuer og da hun på det sidste skue satte sig ned på den forkerte side af plastikbåndet på jorden og nægtede at bevæge sig, så var sagen jo skrevet i neon :-)

Vi var begge urutinerede i udstillingskunsten, men jeg tror ikke nogensinde Mollie ville have syntes udstilling var sjovt uanset erfaringsgrundlaget hos handleren. Hendes psyke var bare ikke til det.

 

Rosie:

Hun viste sig pænt og gad godt til en vis grænse, men det gjorde sig gældende i alt for hende. Hun var en hund, der bare ikke gad ret meget - hvis man var dum nok til at kaste en apport eller bold mere end to gange, så kunne man selv hente den. Hun havde sin helt egen mening om tingene og gad dronningen ikke, så gad dronningen ikke. Med til hendes historie er så også et sygdomsforløb med allergi.

Jeg tror hun blev udstillet en ti gange i løbet af sit liv, da hun heller ikke typemæssigt var "in" på det tidspunkt og derfor ikke kom så langt i bedømmelserne (her spillede også hendes generelle manglende iver ind).

 

Jessie:

Jessie er min ultimative udstillingshund; hun elsker det og viser ligeså stor begejstring og iver i udstillingsringen som på schweisssporet eller anden træning.

Hun vil det og elsker at vise sig frem. Hun kan ligne en, der er ved at falde om af træthed og kedsomhed lige indtil hun træder over plastikstrimlen på jorden.

Hendes lyst til udstilling har givet hende mange klassesejre og placeringer i bedste tæve på trods af, at hun er relativt spinkelt bygget og ca 4-5 cm. for høj i forhold til standarden.

Jessie blev udstillet 12-14 gange om året i 4 år, indtil Emma blev gammel nok til at stå i samme klasse som Jessie.

 

Emma:

Emma er på papiret en af de bedste herhjemme, hvis man tæller forældrenes succes i udstillingsringen og de øvrige aner... Emma ved det bare ikke eller også er hun ligeglad :-)

Jeg har kæmpet en lang sej kamp med hende for at få hende til at kunne lide udstillingsræset, men hun er en forsigtig hund af natur og ikke en, der viser sig fra naturens hånd.

Jeg fik lavet nogle kæmpe fodfejl med hende f.eks. at tage hende på udstilling førend hun var klar til det og det har sat os gevaldigt tilbage.

Lige nu har jeg brugt det sidste år på at give hende mere selvtillid gennem andre sportsgrene f.eks. schweissspor og hun har fået tid til at modnes mentalt, selvom hun bliver 5 næste år. Det har hjulpet, men nogen fantastisk showhund bliver hun nok aldrig, selvom hun eksteriørmæssigt er klasser bedre end Jessie. Hun bliver derfor ikke udstillet ret meget (i 2015 kommer vi nok op på 4 gange i alt).

Hun hader det ikke i stil med Mollie, men hun elsker det heller ikke i stil med Jessie - Emma vil helt sikkert vælge schweissspor over udstilling til enhver tid.

 

Ingen af mine hunde nægtes adgang til præstelus, mudderhuller, skoven eller vand, selvom de bliver brugt på udstilling og de lever et helt normalt hundeliv med passende aktiviteter i hverdagen ellers ville de blive pestilenser at leve sammen med, hvis udstilling og grooming var deres eneste livsindhold. De kommer ikke på jagt, da jeg ikke har interessen for det, men de går spor og bliver trænet i lidt lydighed og rally (ikke på konkurrenceniveau).

Jeg tror da desværre, at der er nogle hunde, der bruges til udstilling, som kun bruges til det og som aldrig kommer ud steder, der kunne have en negativ indvirkning på pelsen, men jeg håber det er et fåtal (det kan godt være jeg er naiv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er sådan du læser det. Jeg skriver det som at det er en af de ting de OGSÅ skal i rally, og ved en udstilling. Altså som I at det jo netop er stort set de samme egenskaber og ting en hund skal kunne, det handler bare om hvad man har fokus på at træne. Om du træner det ene eller det andet har jo ingen betydning, det handler om hvor meget tid og energi der smides i den træning man laver.

 

Så det handler for mig ikke om at noget er mere svært end andet, men om at det er så svært som man selv beslutter, og hvor meget man smider i det; Og man kan sagtens bruge så meget energi og tid på at træne til en udstilling at det er oppe på samme plan som f.eks. agility eller rally.

Ligesom at man aldrig ville tage til en agility stævne uden at have trænet hunden, ville man ikke tage på udstilling uden at have trænet hunden. Jeg er helt enig i at man til dels slipper lettere afsted med en utrænet hund på en udstilling end på en agility bane, fordi hunden f.eks. er i snor på en udstilling og ikke bare kan drøne afsted, dog har jeg to gange direkte fået at vide at min hund havde tabt fordi hun manglede træning. Så det er altså noget der har betydning.

 

Som forklaret overfor er jeg helt uenig. Jeg er enig i at i forhold til jagttræning, eller hyrdning er det ikke hundearbejde. Men det er i mine øjne på samme linie som agility eller rally. Der skal hunden jo også "bare" hoppe og løbe, sitte og stå og følge deres ejer.

 

Den største forskel er nok bare at hunden på en udstiling også skal være trænet til at der står andre hunde 2 meter derfra, og at der kommer en vildt fremmed og piller ved den.

 

:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

:confused:

 

Men det er jo også det du siger? Der render jo ikke to hunde på en agility bane af gangen, så ja den største forskel er jo at en udstillingshund skal arbejde med en hund lige ved siden af, og at der skal være fremmede der gramser på den, som du netop selv udpeger også, er det de ting som er forskellige, altså at ved agility arbejder hunden længere væk fra ejer og andre hunde (Dog med hunde og andre forstyrrelser udenfor banen).

 

Men du mener at man ved agility også altid løber med andre hunde pås amme bane? Jeg tror aldrig jeg har oplevet to hunde på samme bane til en konkurrence.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo også det du siger? Der render jo ikke to hunde på en agility bane af gangen, så ja den største forskel er jo at en udstillingshund skal arbejde med en hund lige ved siden af, og at der skal være fremmede der gramser på den, som du netop selv udpeger også, er det de ting som er forskellige, altså at ved agility arbejder hunden længere væk fra ejer og andre hunde (Dog med hunde og andre forstyrrelser udenfor banen).

 

Men du mener at man ved agility også altid løber med andre hunde pås amme bane? Jeg tror aldrig jeg har oplevet to hunde på samme bane til en konkurrence.....

 

Jeg bliver ærlig talt lidt forvirret af dine skiftende forklaringer og rygsvømning:vedikke: Du burde stå ved dine udtalelser i stedet, og holde fast i det du siger. Og at du lige pludselig mener at jeg siger at der er flere hunde på banen i AG er jo bare dumt. Det her giver mig indtryk af at du desperat forsøger at overbevise nogen om noget du ikke helt selv ved hvad er.

 

Jeg synes det er fint at TS vil udstille - hvis hunden kan lide det - men jeg mener stadig ikke at det bør være det eneste hun laver med hunden. Jeg vil til enhver tid mene at en lab skal udfordres mere end til ringtræning. Og det har jeg sådan set ment hele tiden (uden at blande dine løver ind i det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver ærlig talt lidt forvirret af dine skiftende forklaringer og rygsvømning:vedikke: Du burde stå ved dine udtalelser i stedet, og holde fast i det du siger. Og at du lige pludselig mener at jeg siger at der er flere hunde på banen i AG er jo bare dumt. Det her giver mig indtryk af at du desperat forsøger at overbevise nogen om noget du ikke helt selv ved hvad er.

 

Jeg synes det er fint at TS vil udstille - hvis hunden kan lide det - men jeg mener stadig ikke at det bør være det eneste hun laver med hunden. Jeg vil til enhver tid mene at en lab skal udfordres mere end til ringtræning. Og det har jeg sådan set ment hele tiden (uden at blande dine løver ind i det).

 

Men jeg forstår ikke hvad det er du så forsøger at få mig til at sige?

 

Du er forvirret over noget, jeg antager det der er sagt med fed. Det må jo være fordi du er uenig eller ikke forstår? Jeg siger hvad jeg synes nogen af de mest basale forskelle er, og du er jo åbenbart uenig i at ved agility er der hunde på banen 2 meter fra hunden, eller+ Jeg forstår det virkelig ikke.

 

Jeg står 100% ved hvad jeg har skrevet, men ikke ved hvad du læser eller forsøger at fortolke det som.

 

Jeg har aldrig sagt at det er 100% ens, jeg har sagt at det var på samme linie. Selvfølgelig er der forskelle, ellers var det jo det samme! Det er jo logik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil stadig mene, at en lidt energisk hunderace ikke kan få sine medfødte egenskaber opfyldt ved kun at være udstillingshund. Især for pelsracernes vedkomne. Alene at skulle møde op med en ren hund gør jo , at en hund med tendens til at møje sig til, ikke engang kan gå løs i sin egen have, efter den er gjort i stand. Og for en lidt større hund er f.eks. ringtræning nok ikke den motion , der bidrager til opbygning af muskler.

 

Jeg bed mærke i min kritik fra i søndags, en vurdering jeg ikke så i andres kritikker. A dog with muzzled kondition.

Så denne engelske dommer har måske dømt ham op , pga muskelmasse, de steder hun kan lide dette.

Netop for mig at se og mærke, er der mange meget aktive udstillere med hunde, hvor de fint går deres dressurlignende smukke trav i ringen, uden den muskelmasse, som et mere aktivt liv ville frembringe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg forstår ikke hvad det er du så forsøger at få mig til at sige?

 

Du er forvirret over noget, jeg antager det der er sagt med fed. Det må jo være fordi du er uenig eller ikke forstår? Jeg siger hvad jeg synes nogen af de mest basale forskelle er, og du er jo åbenbart uenig i at ved agility er der hunde på banen 2 meter fra hunden, eller+ Jeg forstår det virkelig ikke.

 

Jeg står 100% ved hvad jeg har skrevet, men ikke ved hvad du læser eller forsøger at fortolke det som.

 

Jeg har aldrig sagt at det er 100% ens, jeg har sagt at det var på samme linie. Selvfølgelig er der forskelle, ellers var det jo det samme! Det er jo logik?

 

Det var som svar på at du aldrig havde sagt at det krævede det samme at være udstillingshund som rally og AG, dog med den forskel at udstillingshunde skal kunne arbejde med forstyrrelser.

 

Men lad det nu ligge - du må gerne flagre lidt rundt i hvad du synes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var som svar på at du aldrig havde sagt at det krævede det samme at være udstillingshund som rally og AG, dog med den forskel at udstillingshunde skal kunne arbejde med forstyrrelser.

 

Men lad det nu ligge - du må gerne flagre lidt rundt i hvad du synes.

 

Nårh, det beklager jeg hvis det fremstod sådan. Jeg mente skam blot, som beskrevet før at de også skulle kunne arbejde sådan. Jeg beklager hvis det lød som om jeg troede at der var fuld stilhed til et agility stævne; Tro mig jeg har været der og der er i mine øjne mere kaos end til en udstilling :lol: Sidste gang vi sad ved siden af agilitybanen på en udstilling var første gang jeg virkelig overvejede at kvæle alle de stupide border collies og australian shepherds :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et sidespørgsmål - er der nogen hunde der synes det er fedt at komme på udstilling? Altså, jeg oplever hunde der kaperer det, og som virker glade og trygge, men der er jo ingen iver fra hundene, som man ser det ved egentligt hundearbejde:hmm:
Du sætter lighedstegn mellem "at være på" og synes det er fedt. Det synes jeg falder fra hinanden hvis man tænker lidt over det. F.eks. er min hund ikke "på" når jeg går tur med hende, men jeg er da ret sikker på at hun synes det er fedt at komme ud og strække benene. På samme måde er jeg ret sikker på at hun ikke ville sige nej til at tilbringe en hel dag sammen med mig, i noget der må opleves som et fyrværkeri af dufte. En dag hvor hun får pølsestumpen som stikker ud af den franske hotdog, hilser på en masse forskellige mennesker og hunde og får lov til at stjæle en bamse at tage med hjem. En dag hvor hun bliver rost for kun at gå pænt (hvilket er en udfordring på sådan et sted) og hvor hun får lov til selv at være med til at bestemme hvilke godbidder der skal købes hjem osv. Jo, jeg er ret sikker på at min hund synes det er fedt at være på udstilling og hun går lige i gulvet når vi kommer hjem, så træt bliver hun.

 

 

Med al respekt for udstillingsfolket, så kan man altså ikke sammenligne udstilling med hundearbejde. Hunden skal kunne løbe, præsentere sig selv flot, stå stille og blive gramset på.

 

Og igen, med al respekt for udstillere, hunden skal kunne bevæge sig i gang og trav, stå stille med korrekt halvføring og blive rørt ved.

En hund vil ikke kunne præsentere sig selv, hvis ejeren kun træner det du tror det drejer sig om. Hvordan skulle den kunne det, hvis den synes at selve det at løbe rundt i ringen er kedeligt?. Tror det var det der blev sammenlignet med. Og noget andet er, det trætter enormt at være på udstilling en hel dag og kræver altså at hunden er i god kondition og kan tåle at blive mentalt stimuleret over mange timer.

 

Jeg kender ingen der har købt hund med det ene formål at gå på udstilling (personligt tror jeg ikke mange opdrættere vil skrive at hvalpen på 8 uger sælges til udstilling). Enten er det opdrættere eller hundeejere der også laver andre ting med deres hunde. At der så findes ejere der ikke beskæftiger deres hunde med noget og som ikke vil have at deres hunde bliver beskidte, men som lige har fundet ud af at det er sjovt at udstille, det er vel lige så almindeligt som jægere der har en jagthund fordi de skal bruge den 2 gange om året og tror de kan nøjes med ellers bare at have den gående. Begge kategorier af hundeejere vil dog have hunde der fungerer langt fra optimalt og vil ikke opnå noget positivt ved at deltage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et sidespørgsmål - er der nogen hunde der synes det er fedt at komme på udstilling? Altså, jeg oplever hunde der kaperer det, og som virker glade og trygge, men der er jo ingen iver fra hundene, som man ser det ved egentligt hundearbejde:hmm:

 

 

Jeg bliver godt nok lidt træt af dine gentagelser, og jeg synes faktisk at folk herinde har forsøgt at svare dig rigtig pænt. Du spurgte helt generelt om nogen hunde synes det er fedt at komme på udstilling. Når folk så svarer, så må det ligepludselig ikke handle om deres hunde, men skal handle om trådstarters labrador???

 

Jeg har en hund som er brugt til flere ting, herunder udstilling, rally og schweissspor. Det har klart været det sværeste for os at træne til udstilling frem for de andre discipliner. Det som gør udstilling svært er jo at der netop ikke sker noget hele tiden, men stadig skal vise drive og holde kontakten. I AG og rally har du kontakt hele tiden fordi hunden skal udføre nye øvelser konstant. Det er ret nemt at holde kontakten til en hund her, dels fordi der sker noget nyt hele tiden og dels fordi der ikke rigtig er nogen forstyrrelser på banen. Jeg har i hvert fald haft det ok nemt ved at træne min hund i rally. Til udstilling skal hunden lære at holde en aktiv kontakt på trods af at den skal stå stille. Den må ikke miste tonus i kroppen når den står og den skal kunne rykkes for meget små signaler. Derudover er der faktisk også nogen af de samme vendinger som i rally der skal sidde lige i skabet, da hunden skal udføre dem i højere fart samt med løftet bryst og være ligeudrettet.

 

Jeg tror du skulle prøve at se nogen af de gode handlere, hvor meget mere de kan få ud af en middelmådig hund til udstilling. Det kan være virkelig svært at få samarbejdet til at fungere optimalt, da hunden ALDRIG må kede sig i ringen. Som sagt har jeg måtte lægge mange flere timer i udstillingtræningen end i rallyen for at få et nogenlunde ordentligt resultat. Og alligevel synes min hund hverken at rally eller udstilling er sindsygt spændende, men hun gør det fordi hun bliver bedt om det og kan præstere når hun skal. Af den grund træner vi også schweissspor, som ligger mere instinktivt til hende. Jeg er dog stadig glad for alt det arbejde vi har lagt i de andre discipliner, da min meget egenrådige hund klart er blevet mere samarbejdende på grund af dette arbejde. Det ville jeg ikke have opnået ved kun at træne schweiss som hunden er avlet til.

 

Til trådstarter: Jeg ville heller ikke tage en hvalp med til Herning. Der sker simpelthen for meget, så der er alt for mange indtryk og for meget virak for en lille hvalp. Start med en mindre udstilling, hvor der er god plads og bedre tid til at få snakket med de andre labrador-ejere. Udstillingstræning er rigtig sjovt hvis det gøres til en fest for hunden. En labrador elsker at samarbejde, så med den rette træning vil den helt sikkert gerne samarbejde om arbejdet i ringen. Det er bare rigtig vigtigt at finde en god træner der forstår at ringtræningen skal gøres spændende.

Man bruger ofte de samme belønninger som ved andre træningsformer, så når hunden har udført et godt arbejde, skal der festes med en rigtig god belønning. Det ser man ikke til udstillinger, men ved træning hopper vi rundt og har en fest med hunden efter hver runde. Det holder gejsten oppe i hunden, når den ved at der belønnes efter den har stået korrekt og løbet godt.

 

Og til AnneMangetal: Ingen hunde har godt af kun at blive brugt til én ting. Så jeg skriver ikke at trådstarter kun skal træne ringtræning. Bare så vi har det på plads.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine hunde synes det er lige så sjovt eller det modsatte at være med til udstilling som rally konkurrence.De har godt nok aldrig været inde i ringen til en udstilling, men været med rundt og kigge. Jeg har kun trænet ring træning få gange og med en hund der gør forvejen har lært hvad plads, stå og kontakt betyder, så var det nu ret letMen for at komme der til er der sådan set lige så meget arbejde som hvis den skulle kunne det samme i en lydigheds ring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lang debat og langt omkring.

 

Når jeg kigger alle de hunde jeg kender og har kendt, tror jeg at 90% af dem langt vil foretrække markarbejde med tebmpofyldte aktiviteter, brud af sanser ig udfoldelse at fysisk aktivitet fremfor at komme på udstilling og blive udstillingstrænet.

 

På samme måde som jeg tror de fleste hunde vil foretrække udstilling og udstillingstræning fremfor bare at være hjemme eller gå en tur i line.

 

De sidste 10%, som måske elsker udstilling, tror jeg gør det fordi de elsker at være præcis der hvor en glad ejer er.

 

Hvis vi så konkret går ind i en Labrador, vil jeg gerne se den Labrador som foretrækker udstilling fremfor apportering og jagt. Så vil jeg næsten sige, at sådan en Labrador, bør udgå af avlen, for så har den ikke de typiske egenskaber, man bør forlange af en Labrador.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...