Hop til indhold

Hvor længe skal man have fri til en ny hvalp?


MarieF
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften siger, hvor længe anbefaler man at have fri, når man får en ny hvalp hjem?

 

Jeg ved godt, at det er individuelt, men er der ikke nogle anbefalinger? .

 

Tror ikke der findes nogle "officielle anbefalinger" som sådan. Og som du selv skriver så er det jo meget individuelt. Jeg tror jeg havde en forlænget weekend til min nr. to, til de to seneste har jeg begge gange haft ca. en uge. Men det er absolut i den korte ende, jeg ville nok anbefale at man mindst har to uger, og gerne det dobbelte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg vil også sige et par uger, også derefter korte dage for at træne alene-hjemme.

 

Jeg havde en uge da vi fik Zeus og derefter havde min mand en uges fri.

 

Ugen efter (3. uge) var jeg på halv tid, så den lille hvalp ikke lige starter med at at være alene hjemme i 8 timer... vi øgede det meget langsomt, havde så min mor ovre 4. uge mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har holdt en uge med den første hund. Efterfølgende har jeg bare haft en forlænget weekend (4-5 dage) til hund nummer to/tre. Optimalt skal man jo have god tid, og der passer det jo rigtig fint med fx en sommerferie. Men det har nu aldrig været muligt her. Ingen af mine af har problemer med at være alene hjemme...

 

Edit: Nu har jeg jo et job hvor jeg har fri mellem 13-14 hver dag, og det betyder selvfølgelig også noget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg arbejder deltid (14 timer i ugen) og en del af det er hjemmefra. Derfor vil en ny hund ikke være særlig meget alene. Disse forhold vil ikke ændre sig før tidligst i sensommeren/efteråret og vil aldrig blive mere end 14-15 timer i ugen.

 

Jeg tror dog, at det bliver svært at undgå et par timer her og der rimelig hurtigt og ved ikke om det er urimeligt overfor en hvalp.

Vi overvejer p.t. om det skal være en voksen eller en hvalp. Lavede en tråd om en voksen omplaceringshund forleden, men efter vi besluttede, at det ikke skulle være ham, så har vi taget hele situationen op til overvejelse igen, for at finde den rigtige hund :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg arbejder deltid (14 timer i ugen) og en del af det er hjemmefra. Derfor vil en ny hund ikke være særlig meget alene. Disse forhold vil ikke ændre sig før tidligst i sensommeren/efteråret og vil aldrig blive mere end 14-15 timer i ugen.

 

Jeg tror dog, at det bliver svært at undgå et par timer her og der rimelig hurtigt og ved ikke om det er urimeligt overfor en hvalp.

Vi overvejer p.t. om det skal være en voksen eller en hvalp. Lavede en tråd om en voksen omplaceringshund forleden, men efter vi besluttede, at det ikke skulle være ham, så har vi taget hele situationen op til overvejelse igen, for at finde den rigtige hund :hjerte:

 

Hvis nødvendigt kan du så havde en hundesitter på de første par gange?

ud over det så det da fantastiske arbejdsforhold når du får hund.

selv en voksen omplacering hund skal vende sig til at være alene hjemme hos dig, men kan den i forvejen går det selvfølgelig hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg arbejder deltid (14 timer i ugen) og en del af det er hjemmefra. Derfor vil en ny hund ikke være særlig meget alene. Disse forhold vil ikke ændre sig før tidligst i sensommeren/efteråret og vil aldrig blive mere end 14-15 timer i ugen.

 

Jeg tror dog, at det bliver svært at undgå et par timer her og der rimelig hurtigt og ved ikke om det er urimeligt overfor en hvalp.

Vi overvejer p.t. om det skal være en voksen eller en hvalp. Lavede en tråd om en voksen omplaceringshund forleden, men efter vi besluttede, at det ikke skulle være ham, så har vi taget hele situationen op til overvejelse igen, for at finde den rigtige hund :hjerte:

 

Et par timer kan en ret ung hvalp sagtens klare - forudsat at alene-hjemme-træningen går nogenlunde som den skal. Jeg er væk hjemmefra ca. 5-6 timer på en arbejdsdag, og det har alle mine klaret efter ca. en uge. Ja, det har gjort at renlighedstræningen er blevet noget forsinket, men de er alle blevet renlige i nogenlunde normal tid alligevel (undtaget Terkel, som havde en maveparasit).

 

En voksen omplaceringshund er ikke nødvendigvis nemmere, selv om den har kunnet være alene hjemme i det gamle hjem. Jeg har ingen personlig erfaring med voksne omplaceringer, men har da lært bl.a. herindefra at der gerne går et godt stykke tid før hunden falder rigtig til, og at der sagtens kan være problemer med både alene-hjemme og sågar renlighed, indtil tingene er faldet helt på plads.

 

Dine arbejdstider lyder i hvert fald nærmest luksuriøse for en hund, så det skal nok gå fint! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er voksen (ca. 2 år) og omplacering. Kunne være alene i første hjem.

 

Det tog os 2 uger at lære hende at være alene her, og vi gik frem som var hun en hvalp. Det var vi nødt til, fordi hun ellers pev eller nærmest små-tudede, og det var jo synd.

 

Min pointe er, at en voksen hund også kan have brug for alene-hjemme træning henover længere tid. Den skal jo også forholde sig til samme skift som en hvalp, men modsat hvalpen er det jo ikke naturligt på samme måde, og voksne hunde har en anden "bevidsthed" dvs. tilknytning til tidligere hjem, ejere osv. Så der er jo lige så meget for dem at bearbejde i den proces. Nogle falder nemt til, andre har brug for mere tid.

 

Jeg er studerende og havde mulighed for at gå hjemme med Trillo den første måned, hvor vi havde fokus på tilknytning og tryghed, og først efter halvanden uge begyndte alene-hjemme træningen stille og roligt, som med en hvalp. Det havde hun brug for, andre hunde har måske ikke. Hun er ellers ret omstillings-kompetent, har været vant til lidt af hvert, så det var en overraskelse for både os og tidl. plejemor, at det tog så lang tid. Det er altså ikke altid til at vide på forhånd.

 

Men tiden var godt givet ud, på trods af at hun er en rigtig "mors hund" og elsker at hænge i mine skørter, så har hun intet problem med at være alene nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt gå lidt imod strømmen. Jeg tror det er meget vigtigt at træne den helt unge hvalp i at være alene. Ikke lige den første uge måske, men så snart hvalpen er tryg ved omgivelserne, skal man starte.

 

Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg tror at hvalpe som aldrig har været alene når de er fx 4-5 måneder kan have meget svært ved at lære det, men hvalpe, som tidligt har erfaret at det ikke er farligt, bliver rigtig gode til det.

 

Så tag så meget ferie som muligt, men træn at være alene hjemme tidligt og ikke for lidt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil godt gå lidt imod strømmen. Jeg tror det er meget vigtigt at træne den helt unge hvalp i at være alene. Ikke lige den første uge måske, men så snart hvalpen er tryg ved omgivelserne, skal man starte.

 

Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg tror at hvalpe som aldrig har været alene når de er fx 4-5 måneder kan have meget svært ved at lære det, men hvalpe, som tidligt har erfaret at det ikke er farligt, bliver rigtig gode til det.

 

Så tag så meget ferie som muligt, men træn at være alene hjemme tidligt og ikke for lidt

Hvorfor mener du at du går mod strømmen? Der er da vidst ingen der anbefaler at hunden skal være 4-5 måneder før den skal være alene. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du at du går mod strømmen? Der er da vidst ingen der anbefaler at hunden skal være 4-5 måneder før den skal være alene. :hmm:

 

Kan heler ikke se det mod strømmen

 

Jeg vil da træne at være alene hjemme i de uge man er på "barsel" med hunden.

men det kræver jo man har tid til det, og for de fleste er det = ikke at være på arbejde et par uger.... eller arbejde hjemme fra.

 

 

Når jeg får min hvalp vil han da lærer at være alene hjemme, men ikke blive ladt alene i flere time til at starte med.

 

På den anden side har du flere hunde pbc, og det ændre jo også på forholdene, hvalpen er ikke lige så alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor mener du at du går mod strømmen? Der er da vidst ingen der anbefaler at hunden skal være 4-5 måneder før den skal være alene. :hmm:

 

nej det var nok forkert formuleret. Jeg mener bare at uanset om man er meget hjemme er det vigtigt at træne hvalpen tidligt i at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan heler ikke se det mod strømmen

 

Jeg vil da træne at være alene hjemme i de uge man er på "barsel" med hunden.

men det kræver jo man har tid til det, og for de fleste er det = ikke at være på arbejde et par uger.... eller arbejde hjemme fra.

 

 

Når jeg får min hvalp vil han da lærer at være alene hjemme, men ikke blive ladt alene i flere time til at starte med.

 

På den anden side har du flere hunde pbc, og det ændre jo også på forholdene, hvalpen er ikke lige så alene.

 

jeg træner altid hvalpe tidligt i at være alene i hunderum og bil osv. Altså helt alene også, menndet er rigtigt at de aldrig er helt alene fx om natten og hele dage. Det er der ikke rigtig grund til

Link til indlæg
Del på andre sites

nej det var nok forkert formuleret. Jeg mener bare at uanset om man er meget hjemme er det vigtigt at træne hvalpen tidligt i at være alene.

Det er jo netop derfor 3-4 ugers ferie anbefales: til alene hjemme træningen. Lad hunden falde til de første dage og start så langsom op. Og så enten kortere dage efter ferien eller en hundepasser nogle timer om dagen således en 12 ugers hvalp ikke skal være alene 8-9 timer. Men den er jo alene i ét eller andet omfang fra rimelig kort tid efter hjemkomsten, hvor man begynder på træningen og så øger tiden gradvist.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg træner altid hvalpe tidligt i at være alene i hunderum og bil osv. Altså helt alene også, menndet er rigtigt at de aldrig er helt alene fx om natten og hele dage. Det er der ikke rigtig grund til

 

Det nok meget sund at de lærer at være alene alene.

 

Der både fordele og ulemper ved at alerede have en hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft er par uger helt fri. Og ligeså snart hvalpen er faldet til begynder vi med alene hjemme. Det er istarten blot med en lille tyggepind der tager opmærksomheden og så ned efter posten og lign. Du ved hurtigt ud og hurtigt ind. Ofte opdagede hun slet ikke vi var rigtig væk før vi kom "hjem" igen. Men positivt. Og de har alle kunne være alene hjemme.

Og vil sige de forhold du beskriver er rigtig gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Vi startede vist også i uge to med alene hjemme træning, nu er Zeus hund nummer to. Så de skulle lære at være alene hjemme sammen i samme rum samt at Zeus løbende fik helt alene hjemme træning, det kan han fint i dag. Hvilket var godt han lærte da jeg sommetider er alene afsted med Walther og så kan Zeus også være alene hjemme den dag Walther ikke er her mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft er par uger helt fri. Og ligeså snart hvalpen er faldet til begynder vi med alene hjemme. Det er istarten blot med en lille tyggepind der tager opmærksomheden og så ned efter posten og lign. Du ved hurtigt ud og hurtigt ind. Ofte opdagede hun slet ikke vi var rigtig væk før vi kom "hjem" igen. Men positivt. Og de har alle kunne være alene hjemme.

Og vil sige de forhold du beskriver er rigtig gode.

 

Den nemlig også min plan, ned efter post, ud med skrald, hænge vasketøj op/hente det ind, gå rundt om hjørnet efter en pizza, måske køre i post kassen med et brev (selv om det nærmer bliver på en tur)

alle mulige små nyttige ture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores gamle hund fik vi som skilsmissehund, da hun var 9-måneder gammel. Hun havde vild seperationsangst og selv med intensiv træning, så blev det aldrig helt godt. Jeg har derfor bitter erfaring med, at det ikke altid er nemmere med en omplaceringshund :stupid:

 

 

Min mand og jeg havde en god lang snak i går og besluttede, at vi går efter en hvalp (med mindre den perfekte omplaceringshund dukker op). Vi vil gerne have den hjem i starten af juni, da jeg formentlig kommer til at gå hjemme i nogle måneder der.

Vi har dog mulighed for at få en omplacering hjem før, så må vi bare indrette os efter det.

 

Vi er åbne overfor mange racer. Min mand vil gerne have en blanding, men er ikke noget stålfast krav.

 

Vores krav er derimod:

 

Max 12kg

God familiehund

Ikke for meget jagtindstinkt (skal være god til indkald og ikke have det store behov for eventyr for langt fra familien)

 

Vi har kigget på Cavalier king charles og Japansk spids

Vores gamle hund var blanding mellem langhåret gravhund og pekingeser.

 

Jeg tænker at lave en tråd seperat om valg af race, men ville lige skrive en opdatering her :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...