Hop til indhold

Valg af race nummer to ?


Shii
 Share

Recommended Posts

Når hunden også skal kunne udstilles så kan jeg faktisk ikke komme på andet end tervueren eller groendael ;) måske en af de stående hønsehunde, breton, kl Mønsterlænder eller sætter? Spaniels og retrievere er for tunge i udstillings typer ;)
Jeg troede ikke spaniels var så store, men jeg ved så heller ikke så meget om dem :-) Du ser nok flere end jeg gør ;)
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Og så er jeg enig med alle andre om, at det ville blive utroligt svært at finde en Golden eller lab der ville egne sig til både agility og udstilling. Desværre er de efterhånden så opdelt at det ikke lader sig gøre.

 

Jeg ville ønske jeg kendte de europæiske linier i doberen bedre, for det kunne være et godt bud. Den ville elske at komme med på arbejde, og bare generelt have rigtig meget tid sammen med sin ejer.

 

Men ellers tror jeg også en spaniel af en slags ville passe ind.

 

 

Oh du siger noget med doberen! Vi går til træning nu med 3 stk. og to af dem er VIRKELIG dejlige! (Den sidste har haft nogle dårlige oplevelser, så den er lovligt undskyld for at være lidt udfarende)

Måske vi skulle tage et kig i den retning! Hvordan er dine omkring små hunde? (Jeg ved godt det ikke helt er samme linier og sådan)

 

I skal da have en langhåret collie. :-) Det er en super smuk hund, der kun findes i udstillingsmodel - men den vil stadig elske at træne med din mand! Den har formegentlig ikke nok drive og tænding til at kunne være med de andre racer på topplan, men så længe din mand bare vil have en samarbejdsvillig og pleasende hund, han kan træne på hyggeplan, så tror jeg, at den vil passe perfekt - også til de andre krav I har. :-D

 

Den findes også i korthåret, og de skulle vist være lidt mere "brugsegnede" - men det har jeg ikke så meget forstand på. :blink:

 

Langåret collie kunne også være en mulighed, men har de ikke et meget sart temperament? Jeg har altid set dem som meget skrøbelige.

 

Sheltie...

 

En dag må du lige forklare, hvofor du synes, at labber er utiltalende

 

Sheltie er jeg helt vild med, men manden vil gerne have en lidt større hund.

 

Jeg ved godt det er lidt voldsomt at sige at en lab er utiltalende, men jeg synes bare der intet skal til før de lugter, de savler, fælder og tænker altid på mad, og alle dem jeg har mødt, nærmest uanset hvor veltrænet har bare altid været pågående på en irriterende måde :lol:

 

Kooijker..?

 

Den er nok lidt for lille, vi har en kooiker i familien, og det er en dejlig race, men lidt større ville passe bedre (Han er samme størrelse som de store løver)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker islandsk fårehund - de kan i hvert fald være meget samarbejdsvillige. Din mand behøver heller ikke være bange for, at den skal løbe væk fra ham, hvis han har den med på arbejde - den vil formentlig ligge under hans stol :lun: Så får han også lidt spidshund igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flatten som er nævnt, er også et godt bud. Til den tålmodige hundeejer:lol:

Hvis du mener tålmodig, som i at man ikke skal forsøge at lære hvalpen/ unghunden hele alfabetet på ti minutter, så er jeg enig. Men er hunden først voksen kræver den ikke mere tålmodighed end så mange andre racer.

 

Når hunden også skal kunne udstilles så kan jeg faktisk ikke komme på andet end tervueren eller groendael ;) måske en af de stående hønsehunde, breton, kl Mønsterlænder eller sætter? Spaniels og retrievere er for tunge i udstillings typer ;)

Stående hunde synes jeg har bedre af andre aktiviteter end lydighed og AG, men det er bare min personlige holdning.

 

At en flat skulle være for tung til at dyrke AG kan jeg ikke helt sætte mig ind i. Det er en race der har ry for, som unge, at kunne fange harer,.. så kan den nok også vende hurtigt nok på en agilitybane til at almindelige mennesker kan bruge den til formålet. Med en flatcoat undgår man så også lidt af denne buldrende adfærd, som jeg ofte ser hos lab og golden af udstillingslinjer (nu hvor den skal kunne gå sammen med små hunde). Jeg synes flatten er langt mere oplagt end de hyrdehunderacer der bliver nævnt, især hvis man ser på sociale egenskaber og den mentale stabilitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh du siger noget med doberen! Vi går til træning nu med 3 stk. og to af dem er VIRKELIG dejlige! (Den sidste har haft nogle dårlige oplevelser, så den er lovligt undskyld for at være lidt udfarende)

Måske vi skulle tage et kig i den retning! Hvordan er dine omkring små hunde? (Jeg ved godt det ikke helt er samme linier og sådan)

 

 

 

Langåret collie kunne også være en mulighed, men har de ikke et meget sart temperament? Jeg har altid set dem som meget skrøbelige.

 

 

 

Sheltie er jeg helt vild med, men manden vil gerne have en lidt større hund.

 

Jeg ved godt det er lidt voldsomt at sige at en lab er utiltalende, men jeg synes bare der intet skal til før de lugter, de savler, fælder og tænker altid på mad, og alle dem jeg har mødt, nærmest uanset hvor veltrænet har bare altid været pågående på en irriterende måde :lol:

 

 

 

Den er nok lidt for lille, vi har en kooiker i familien, og det er en dejlig race, men lidt større ville passe bedre (Han er samme størrelse som de store løver)

Altså hvis du kan lide shelti så bør du også kunne lide collie. De er utrolig lig hinanden dog er der ofte mere knald på en shelti.

 

Nervøse collier er vist ret meget fortid. I hvert fald hvis i køber et godt sted.

Jeg kiggede meget på collie en overgang og han kun klappet på nogen der satte sig på skødet med det samme, når jeg prøvehar været på udstillingen og sådan.

Men det er da ikke hunde man råber af hele dagen, men hvilke hunde kan også lide det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle sammen for jeres mange gode forslag, kom endelig med flere!

 

Vi er virkelig åbne for alt, og er jo kun på det helt basale plan, og bare i undersøgelses fasen, og håber at kunne åbne vores øjne, og finde ud af hvad der passer til ham.

 

Det bliver min mands første "seriøse hund", Dexter var jo egentlig et kompromis, og blev ikke udvalgt for at kunne noget specielt, da min mand ikke troede han ville elske hundetræning, og egentlig helst bare ville have en løbe makker, nu har træningen bare fanget ham (Mere end jeg nogensinde havde forventet!), og derfor vil han gerne at næste hund også har egenskaber i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også tolleren. Ikke så tung som golden og lab. De tollere jeg har trænet med, er virkelig energiske og hurtige.

 

Har en virkelig fin toller på hold pt. Men om han er typisk aner jeg ikke. Han er den første toller jeg har haft på hold.

 

Kooijker..?

 

Der skal man dog virkelig se sig godt for vedr temperament!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bor du jo i holland, så en markiesje? Godt nok meget mindre end det du leder efter, men fantastisk lille træningshund.

 

Årh, den er jeg faktisk HELT forelsket i! Manden synes dog de er lidt for små, men jeg synes vi bør undersøge det... Det er jo ikke størrelsen det kommer an på, men hvad han skal bruge den til :lol:

 

Han har denne gang virkelig lagt en masse ting fra sig, og leder efter den helt perfekte hund... Med Dexter var udseenet jo alt, og vi gik efter en han. Denne gang er han bare ude efter sin soulmate, og jeg håber inderligt at vi kan finde den hund til ham :lun: Det eneste han har nævnt som begrænsning er prisen, han ønsker ikke at betale mere end 14.000 kr for en hund, hvilket jeg egentlig også synes er helt fair. (Hernede koster de fleste stamtavle hunde næsten aldrig over 7-9000 kr).

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh, den er jeg faktisk HELT forelsket i! Manden synes dog de er lidt for små, men jeg synes vi bør undersøge det... Det er jo ikke størrelsen det kommer an på, men hvad han skal bruge den til :lol:

 

Han har denne gang virkelig lagt en masse ting fra sig, og leder efter den helt perfekte hund... Med Dexter var udseenet jo alt, og vi gik efter en han. Denne gang er han bare ude efter sin soulmate, og jeg håber inderligt at vi kan finde den hund til ham :lun: Det eneste han har nævnt som begrænsning er prisen, han ønsker ikke at betale mere end 14.000 kr for en hund, hvilket jeg egentlig også synes er helt fair. (Hernede koster de fleste stamtavle hunde næsten aldrig over 7-9000 kr).

 

hende jeg kender er ihvertfald både en fremragende agility og rallyhund. Billeder lånt fra ejer, Annemette Hemdrups, facebookside

 

947383_10152783814040456_18349255_n.jpg

Fotograf: Ida Borg Juelsbak

 

 

11947729_10207862209736135_32398737957612161_o.jpg

Fotograf: Berit Bilde

 

10995107_10206511954746586_6827015634971556781_n.jpg

Fotograf: Sanne Ammitzbøll

12003299_10207862209616132_4817660724854590082_n.jpg

12010480_10207862209896139_383620208391245574_o.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemt og der kan man skele til linierne for at få en ide om forventet størrelse

 

Og alligevel kan man ikke regne med noget som helst, man kan tro og man kan håbe, men som jeg ser sheltien, så kan du ikke regne med noget som helst, før hunden er færdig udvokset.. ;-)

 

Min første Sheltie, var fx. noget for stor, omkring 43-44 cm så vidt jeg husker, begge forældre var, mener jeg, udstillings Champions, ergo må de have været ganske korrekt størrelse, han havde en kuldbror der var perfekt størrelse og DKCH og så havde han samtidig en helsøster fra et tidligere kuld, der var alt for lille i forhold til standarten...

 

Men selv hvis man skulle rende ind i en stor sheltie -hvilket jo så vil hamonere dårligt med ønsket om at udstille :blink: Så er +15 kg altså ikke vildt realistisk i mine øjne, ham jeg havde på de der 43-44cm, lå så vidt jeg husker på omkring 12 kg og han var godt i stand, uden dog decideret at være fed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og alligevel kan man ikke regne med noget som helst, man kan tro og man kan håbe, men som jeg ser sheltien, så kan du ikke regne med noget som helst, før hunden er færdig udvokset.. ;-)

 

Min første Sheltie, var fx. noget for stor, omkring 43-44 cm så vidt jeg husker, begge forældre var, mener jeg, udstillings Champions, ergo må de have været ganske korrekt størrelse, han havde en kuldbror der var perfekt størrelse og DKCH og så havde han samtidig en helsøster fra et tidligere kuld, der var alt for lille i forhold til standarten...

 

Men selv hvis man skulle rende ind i en stor sheltie -hvilket jo så vil hamonere dårligt med ønsket om at udstille :blink: Så er +15 kg altså ikke vildt realistisk i mine øjne, ham jeg havde på de der 43-44cm, lå så vidt jeg husker på omkring 12 kg og han var godt i stand, uden dog decideret at være fed.

 

Jeg ved, at der er stor variation hos racen ligesom der er hos f.eks. cavalier'en, men det et jo aldrig anderledes end at man man købe en hvilket som helst race og ende op med en hund som på en eller anden måde skiller sig ud fra det typiske eller ønskelige hos racen ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at der er stor variation hos racen ligesom der er hos f.eks. cavalier'en, men det et jo aldrig anderledes end at man man købe en hvilket som helst race og ende op med en hund som på en eller anden måde skiller sig ud fra det typiske eller ønskelige hos racen ☺

 

Men pointen her er at Shii og hendes mand jo netop ville skulle gå efter noget der ikke er ønskeligt for racen, hvis de skulle vælge en sheltie, men de samtidig helst vil have en hund på 15 kg og derover, og så er det bare jeg mener at så var det nok smartere fra start at gå efter en race, der som udgangspunkt gerne skulle falde ind under hvad de egentlig ønsker, det var sådan set bare det jeg ville sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh, den er jeg faktisk HELT forelsket i! Manden synes dog de er lidt for små, men jeg synes vi bør undersøge det... Det er jo ikke størrelsen det kommer an på, men hvad han skal bruge den til :lol:

 

Han har denne gang virkelig lagt en masse ting fra sig, og leder efter den helt perfekte hund... Med Dexter var udseenet jo alt, og vi gik efter en han. Denne gang er han bare ude efter sin soulmate, og jeg håber inderligt at vi kan finde den hund til ham :lun: Det eneste han har nævnt som begrænsning er prisen, han ønsker ikke at betale mere end 14.000 kr for en hund, hvilket jeg egentlig også synes er helt fair. (Hernede koster de fleste stamtavle hunde næsten aldrig over 7-9000 kr).

 

Jeg synes, at du skal tale lidt med ham om, at en meget stor hund kan blive problematisk med løverne. Det går fint for nogle, men andre gange er de store for voldsomme og skal lægge bånd på sig selv for ikke at få væltet de små som kegler. Lige børn leger klart bedst, så jeg ville ikke gå op i helt store hunde. Som jeg husker det, var det også et problem med Penny, at hun fik tromlet dem - ikke i en ond mening, men ene og alene pga forskelle i størrelse og legemønster. Men måske netop sådan en, som Amocca viser er en god størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at du skal tale lidt med ham om, at en meget stor hund kan blive problematisk med løverne. Det går fint for nogle, men andre gange er de store for voldsomme og skal lægge bånd på sig selv for ikke at få væltet de små som kegler. Lige børn leger klart bedst, så jeg ville ikke gå op i helt store hunde. Som jeg husker det, var det også et problem med Penny, at hun fik tromlet dem - ikke i en ond mening, men ene og alene pga forskelle i størrelse og legemønster. Men måske netop sådan en, som Amocca viser er en god størrelse.

 

 

Det var ikke størrelsen, men det faktum at Penny var ekstremt voldsomt og stressede over løbelege, som løverne jo er mest til.

 

Størrelsen er jeg ikke bekymret for, men jeg vil helst holde mig til en hund på 10-20 kilo, men manden vil gerne have en ca. samme størrelse som Dexter/Penny (de vejede 23/24 kilo), Dexter og løverne legede perfekt sammen, på trods af størelses forskel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke størrelsen, men det faktum at Penny var ekstremt voldsomt og stressede over løbelege, som løverne jo er mest til.

 

Størrelsen er jeg ikke bekymret for, men jeg vil helst holde mig til en hund på 10-20 kilo, men manden vil gerne have en ca. samme størrelse som Dexter/Penny (de vejede 23/24 kilo), Dexter og løverne legede perfekt sammen, på trods af størelses forskel!

 

Nu var det ikke Penny specifikt jeg mente, men at det kan være et problem. Der er store hunde, der kan "skrue ned" og holde igen overfor de små hunde. B er f.eks rigtig god til det, men det er da langt sjovere for HAM at lege med en, der er mere ligeværdig. Så hvis din mand er til at tale med omkring størrelse, så ville jeg personligt prøve det, så forskellen ikke er lige så stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har slet ikke vist nok billeder af din staby! Fortæl om hende!

Jamen hun er jo perfekt :mrgreen:

 

Ej, str. mæssigt passer Stabyen bare fint og også ifht. hans træningsønsker.

 

Jeg oplever at Asta og Modjo leger ret ens, og at de to racer går godt i spænd temperamentsmæssigt, såvel som fysisk. De er lige sociale og har samme interesser - nok også præget af at de har været sammen siden Djo var 9 uger, men stadig.

 

Racen er en stående jagthund, men avlet mere i retningen af at være en allrounder (vagt, selskab, musejagt og jagt) hvilket i min optik gør det super alsidig.

Det største aber dabei er klart hvis man ønsker at kunne have hunden løs. For de går på fært for et godt ord. Min er løs på stranden og den slags steder, men jeg kan ikke slippe hende løs i skoven fx. Hjernen slår simpelthen fra.

 

Og så er det jo en Hollandsk race.

 

Træningsmæssigt at hun perfekt. Hun vil rigtigt gerne arbejde, og giver sig 100% uanset hvad jeg udsætter hende for. Hun er meget "på" når vi er ude og kan arbejde i timer uden at virke træt. Samtidigt er hun helt ok med at der nogle dage ikke sker så meget andet end have, leg med Djo og putning i sofaen.

 

Som makker er hun meget lig løverne. Hun følger en med rundt i huset, er aktiv når man er aktiv og lægger sig i nærheden når man er stillestående eller i ro. Hun er glad for fysisk kontakt på niveau med min løve.

 

Man skal være lidt obs på temperament, på den måde at nogle af dem er en smule for tilbageholdende til min kop the. Det lider min dog ikke under må man sige ( :mrgreen: ) så man kan sagtens komme udenom det hvis man ønsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...