Hop til indhold

Valg af race nummer to ?


Shii
 Share

Recommended Posts

At en flat skulle være for tung til at dyrke AG kan jeg ikke helt sætte mig ind i. Det er en race der har ry for, som unge, at kunne fange harer,.. så kan den nok også vende hurtigt nok på en agilitybane til at almindelige mennesker kan bruge den til formålet. Med en flatcoat undgår man så også lidt af denne buldrende adfærd, som jeg ofte ser hos lab og golden af udstillingslinjer (nu hvor den skal kunne gå sammen med små hunde). Jeg synes flatten er langt mere oplagt end de hyrdehunderacer der bliver nævnt, især hvis man ser på sociale egenskaber og den mentale stabilitet.

 

Flatten kan nu sagtens løbe AG - også på et lidt højere plan.

 

Vi har en i klubben, som har været med til DM og lige har kvalificeret sig igen - som en af de første i stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Der er også schappen :-) jeg har to på mit trænings hold , absolut samarbejdsville og hurtige hunde :-) også selv om det er af udstillings linjer

 

Vægt: Han: 12–25 kg, Hun: 12–20 kg

 

Højde: Han: 43–50 cm, Hun: 40–47 cm

 

 

http://www.schapendoes.dk/

 

Dejlige hunde, men mht. agility ligger de i en problematisk størrelse. De ender tit liiiige over grænsen til stor klasse, hvor de tit får problemer med springhøjden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare ærgerligt hvis man lige pludselig opdager at man alligevel gerne vil konkurrere...

 

Og jeg tænker nemlig at han nok skal få lyst til i hvert fald at lave konkurrence for sjov. Den eneste grund til han lige nu tror han ikke vil er jo at udstilling kommer i første række (med løverne), og vi udstiller stort set altid en gang om måneden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit quote duede ikke, men Shii, mine er gode med små hunde. Scoop er fx virkelig respektfuld overfor min venindes chihuahua og også meget forsigtig med en anden venindes to mindre blandingshunde.

 

Jeg er faktisk mere bekymret for om Leah skal komme til skade ved at lege med ham, end jeg er for chihuahuaen, for han leger bare mere voldsomt med Leah.

 

Leah og Greta er høflige overfor alle hunde men leger kun med hinanden og Scoop.

 

Hvis der var andre spørgsmål har jeg glemt dem, så spørg bare igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ligesom Anne, at en border er da oplagt. Især fordi de kvaliteter som I var vilde med ved Penny, er dem borderen i særdeleshed besidder. Bare lidt mere. Det er jo en helt anden type end en aussie - de er mere blide, signalfølsomme og sociale. Men energien og arbejdsiveren er hen imod det en god aussie har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke størrelsen, men det faktum at Penny var ekstremt voldsomt og stressede over løbelege, som løverne jo er mest til.

 

Størrelsen er jeg ikke bekymret for, men jeg vil helst holde mig til en hund på 10-20 kilo, men manden vil gerne have en ca. samme størrelse som Dexter/Penny (de vejede 23/24 kilo), Dexter og løverne legede perfekt sammen, på trods af størelses forskel!

Nu må du undskylde mig, men der er lige et par ting som jeg synes gør det lidt svært at vide hvor vi skal hen ad. Bare det at finde ud af hvilken størrelse vi taler om synes jeg er lidt svært at finde ud af (startindlægget sagde 15-35 kg) og det er ikke helt klart for mig hvis behov vi bliver bedt om at forholde os til. Hvis det skal være hans hund, er udstilling så ikke lidt ligegyldigt?. Jeg fornemmer at det primært er dig der har den interesse. Er retrievere din eller hans idé og hvad synes din kæreste/ mand (jeg ved ikke om i er gift) om dem?. Jeg synes også jeg mangler lidt respons på en del racer der har været nævnt og som diskuteres, hvilket jo kan være ligegyldigt hvis de alligevel ingen interesse har for din kæreste/ mand (jeg synes kun vi hører hvad du synes). Og nu lyder det hele måske mere kritisk end jeg mener det, for jeg ved godt at I kun er ved de indledende overvejelser, men personligt mangler jeg lidt præcisering.

 

Flatten kan nu sagtens løbe AG - også på et lidt højere plan.

 

Vi har en i klubben, som har været med til DM og lige har kvalificeret sig igen - som en af de første i stor.

 

Det kan de absolut. De er lige det lettere i det, ift. lab/golden.

Det var bare fordi jeg ved hvordan holdningen til flatten er herinde og lægger mærke til (fordi jeg elsker racen), at den altid bliver dømt ude, til fordel for golden og lab af brugslinje, hvis nogen beder om forslag til racer der skal bruges til et eller andet. Og hvad ved jeg,.. jeg dyrker ikke hundesport overhovedet. Jeg ved bare det er sådan, uden at forstå det helt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ligesom Anne, at en border er da oplagt. Især fordi de kvaliteter som I var vilde med ved Penny, er dem borderen i særdeleshed besidder. Bare lidt mere. Det er jo en helt anden type end en aussie - de er mere blide, signalfølsomme og sociale. Men energien og arbejdsiveren er hen imod det en god aussie har.

 

Men er en border for optimistisk for ham? Altså vi har haft hund i 5 år, men det har jo aldrig været mere end sjov og ballade.

 

Måske er det fordi jeg er skræmt over at borderen jo lidt er kendt for at være en "verdens mester" når det kommer til træning, og hvad hvis han bare bliver en hygge træner 2-3 gange om ugen? På den anden side er jeg ikke i tvivl om at vores livsstil sagtens har masser at byde på for en sådan hund. Vi har jo masser af tid i skoven, træner masser af gange om dagen, nogengange bare hygge ting som at stå på en vippe, balancere eller når vi finder på et sjovt trick at lærer dem (manden har som det seneste lært Amy at nyse, hvilket er super ubrugeligt, men ganske kært :lol: ) Noget som jeg beundre ham virkelig meget for er at han er virkelig god til at shape hunden, og derfor kan lærer dem langt sjovere tricks end jeg kan, jeg duer ikke helt til at være så præcis som han er, derfor lærer de det bare super hurtigt med ham :lol:

 

Jeg tror jeg vil åbne lidt op for borderen, jeg havde egentlig sagt til ham at jeg synes den nok var for ambitiøs for ham, men måske jeg bare skal indse at hvis han har potentialet og viljen, skal han også have den rigtige hund for virkelig at kunne udvikle sig og finde det endnu mere fantastisk....

 

Og alt andet passer jo perfekt på en border, og jeg har jo selv ønsket mig en altid fordi jeg synes de er fantastiske, men har været skræmt over arbejdet med dem... Hvilket egentlig er tåbeligt når man tænker på at vi har kunne håndtere energi nievau fra både en husky og en aussie, at vi så var uheldige med de opdrættere vi valgte er jo noget andet... Hvilket også er grunden til at vi virkelig starter tidligt, så vi kan sikre os at få fra den helt rigtige opdrætter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er en border for optimistisk for ham? Altså vi har haft hund i 5 år, men det har jo aldrig været mere end sjov og ballade.

 

Måske er det fordi jeg er skræmt over at borderen jo lidt er kendt for at være en "verdens mester" når det kommer til træning, og hvad hvis han bare bliver en hygge træner 2-3 gange om ugen? På den anden side er jeg ikke i tvivl om at vores livsstil sagtens har masser at byde på for en sådan hund. Vi har jo masser af tid i skoven, træner masser af gange om dagen, nogengange bare hygge ting som at stå på en vippe, balancere eller når vi finder på et sjovt trick at lærer dem (manden har som det seneste lært Amy at nyse, hvilket er super ubrugeligt, men ganske kært :lol: ) Noget som jeg beundre ham virkelig meget for er at han er virkelig god til at shape hunden, og derfor kan lærer dem langt sjovere tricks end jeg kan, jeg duer ikke helt til at være så præcis som han er, derfor lærer de det bare super hurtigt med ham :lol:

 

Jeg tror jeg vil åbne lidt op for borderen, jeg havde egentlig sagt til ham at jeg synes den nok var for ambitiøs for ham, men måske jeg bare skal indse at hvis han har potentialet og viljen, skal han også have den rigtige hund for virkelig at kunne udvikle sig og finde det endnu mere fantastisk....

 

Og alt andet passer jo perfekt på en border, og jeg har jo selv ønsket mig en altid fordi jeg synes de er fantastiske, men har været skræmt over arbejdet med dem... Hvilket egentlig er tåbeligt når man tænker på at vi har kunne håndtere energi nievau fra både en husky og en aussie, at vi så var uheldige med de opdrættere vi valgte er jo noget andet... Hvilket også er grunden til at vi virkelig starter tidligt, så vi kan sikre os at få fra den helt rigtige opdrætter!

 

I har flere opdrættere i Holland/Belgien der laver fornuftige BC'ere af linjer som sagtens kan udstilles, men som også har et godt hoved skruet på. Kan jo f.eks. anbefale Iso's opdrætter i Belgien. Og træning 2-3 gange om dagen, plus skovture, hyggetræning der hjemme og shaping lyder fint i mine øjne. Faktisk tænkte jeg BC da du beskrev hvordan din mand træner (kan ikke finde det nu), noget med blød men konsekvent, eller noget i den dur..?

Link til indlæg
Del på andre sites

I har flere opdrættere i Holland/Belgien der laver fornuftige BC'ere af linjer som sagtens kan udstilles, men som også har et godt hoved skruet på. Kan jo f.eks. anbefale Iso's opdrætter i Belgien. Og træning 2-3 gange om dagen, plus skovture, hyggetræning der hjemme og shaping lyder fint i mine øjne. Faktisk tænkte jeg BC da du beskrev hvordan din mand træner (kan ikke finde det nu), noget med blød men konsekvent, eller noget i den dur..?

 

Træning 2-3 gange om dagen?:skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: 2-3 gange om dagen er nok også lige lidt mere end hvad han er klar på :lol:

 

Vi har nu kontaktet lidt forskellige opdrættere af forskellige racer, og på søndag skal vi til udstilling, og mødes der med nogle også... Og så må vi se hvordan vi kan nærme os nogle racer...

 

Manden var ret vild med borderen, som jeg jo har holdt lidt væk fra ham, fordi jeg synes den var for optimistisk at vælge :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det er din Asta?? Det havde jeg slet ikke fanget - jeg troede, at det bare var en, du havde fundet på Youtube, der mindede om hende. :mrgreen:

 

Men nøøøøj, hvor er hun da dejlig! :lun: Du må endelig spamme med nogle flere klip! :klap:

Tak :kys: Jep, det er min Asta-Pasta (og mig) der forsøger at træne en helt almindelig klasse 2 apportering :rolleyes::lol:

 

Jeg har ikke så mange træningsvideoer af hende, mest fra prøver og sådan men den her er også der er meget skæg... Første møde med robot-plæneklipper. Skal lige siges at hun er helt vant til husets robotstøvsuger, men det her er åbenbart bare noget HELT andet :rolleyes:

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :kys: Jep, det er min Asta-Pasta (og mig) der forsøger at træne en helt almindelig klasse 2 apportering :rolleyes::lol:

 

Jeg har ikke så mange træningsvideoer af hende, mest fra prøver og sådan men den her er også der er meget skæg... Første møde med robot-plæneklipper. Skal lige siges at hun er helt vant til husets robotstøvsuger, men det her er åbenbart bare noget HELT andet :rolleyes:

 

Hahaha, nøøøj hvor er hun da fjollet og skøn! :klap: :lun: Hun er lige sådan en hund, der kunne få mig til at overveje, om der mon ikke skulle flytte en staby ind her en dag... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...