Hop til indhold

Hvad kan en opdrætter tillade sig at fortie?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

For ikke at ødelægge en anden tråd, flytter jeg lige diskussionen her over. Det drejer sig kort og godt om, hvorvidt man som sælger kan tillade sig at fortie ting, der ikke er fejl som dyrlægen skriver på helbredsundersøgelsen, som man som hvalpekøberen ikke selv har fundet ud af, inden købet.

 

Og hvor går jeres grænse for hvilke mentale og fysiske "opdagelser" en sælger kan tillade sig at holde skjult, for at få solgt alle sine hvalpe?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer som hvalpekøber at få alt på bordet, så det hundrede pct. bliver mit ansvar at bedømme hvad jeg kan leve med og hvad jeg ikke vil acceptere.

 

Nu har min hund ulvekløer, og det er jeg meget taknemlig for at opdrætter nævnte. Jeg havde mulighed for at vælge en hvalp uden ulvekløer, men det påvirkede ikke min beslutning, til gengæld fik jeg muligheden for at undersøge hvad jeg skulle være opmærksom på inden jeg sagde ja til hunden. Som førstegangs hvalpekøber havde jeg ikke selv lagt mærke til ulvekløerne hvis opdrætter ikke havde sagt det.

 

Der var så andre ting opdrætter fortiede, hvilket betyder at jeg i dag absolut intet vil have at gøre med opdrætter. Jeg har intet til overs for en opdrætter der er nødt til at fortie sandheden eller lyve for at sælge mig en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet da, hvalpen beskrives naturligvis så godt som muligt, både hvad angår mangler og fortrin ;) det er jo vigtigt for at finde det helt rigtige hjem til hvalpen;)

fx ville det da være så synd for de nye ejere hvis de bestemmer sig til at udstille og de så bliver klar over at ulvekløer altså trækker ned hos mange racer;( det skal de da vide før de køber hvalpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her. Jeg forventer helt klart, at opdrætteren oplyser mig om ting, der potentielt kan give problemer senere hen. Jeg vil gerne selv være med til at afgøre, om det er et problem, som jeg kan leve med eller ej. Og det burde også være i opdrætterens interesse, at hvalpene kommer ud i hjem, som kan håndtere eventuelle problemer.

 

I øvrigt ville jeg ikke føle, at jeg kunne have tillid til en opdrætter, som bevidst fortiede ting, for selvom det måske var et mindre problem første gang, hvad kunne det så blive næste gang? Og så er det jo bare slut med at købe der og anbefale den opdrætter til andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdrætter skal oplyse ALT, hvad hun/han kender til vedr. hvalpen - både fysisk og psykisk.

Jeg solgte fx en lidt forsigtig hvalp for et par år siden (snart). Her fik køber at vide, hvad jeg så i hvalpen - og at han havde brug for at blive støttet men også "skubbet til". Familien ønskede en udstillingshund, og jeg så mest udstillingspotentiale i denne hvalp, men oplyste selvfølgelig også om det lidt forsigtige sind.

 

PS. "Min" Findus vandt sin klasse, da han blev udstillet - og han er en lækker frimodig hund i dag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige som et lille sidespring, så vil jeg også pointere at ærligheden går begge veje. Køber har lige så stort ansvar for at ligge alt på bordet i forhold til deres egne begrænsninger og kriterier til sælger. Valget af en hvalp skal jo være et samarbejde der bliver indgået mellem køber og sælger så hvalpen ender hos den helt rigtige familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige som et lille sidespring, så vil jeg også pointere at ærligheden går begge veje. Køber har lige så stort ansvar for at ligge alt på bordet i forhold til deres egne begrænsninger og kriterier til sælger. Valget af en hvalp skal jo være et samarbejde der bliver indgået mellem køber og sælger så hvalpen ender hos den helt rigtige familie.

 

Det har du MEGET ret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Synes også alt skal ligges på bordet, når man køber hvalp, men fra begge sider.

Her tænker jeg på evt skavanker, men også hvad hvalpen/hunden skal bruges til hos sin kommende ejer.

 

Derved får man også den hvalp der passer bedst til en selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige som et lille sidespring, så vil jeg også pointere at ærligheden går begge veje. Køber har lige så stort ansvar for at ligge alt på bordet i forhold til deres egne begrænsninger og kriterier til sælger. Valget af en hvalp skal jo være et samarbejde der bliver indgået mellem køber og sælger så hvalpen ender hos den helt rigtige familie.

 

Absolut enig

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her må jeg citere en fra DKK (det sker meeget sjældent): "folk køber oftere hvalp efter hvordan de gerne vil se sig selv, end efter hvordan de i er i virkeligheden". Opdrætter kan ikke klandres for købers glansbilleder.

 

:hmm: Men kan vel godt klandres for, at tilbageholde oplysninger der vedrører hundens fysiske og mentale sundhed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra at det, der diskuteres, er de gråzoner der kan være, fx ulvekløer, som jo er fejl i nogle racer, normalt i andre og krav i nogle helt tredje.

 

Hvad så hvis det er en race der helst skal have dobbelte vildtkløer, skal det så nævnes for den hvalpekøber, som gerne vil bruge hunden til træning, og altså ikke udstille?

 

Hvis hvalpen vælges ud fra billeder, er det klart at sælger skal oplyse alt, inkl. tilstedeværelse eller mangel på ulvekløer.

 

Man skal jo huske at sælger har en loyal oplysningspligt, og køber har en undersøgelsespligt. Så ALT der kan konstateres med det blotte øje, skal køber principielt undersøge (kløer, pelslængde mm).

 

Hvis jeg kiggede på hvalp, ville jeg dog foretrække hvis sælger inden jeg valgte, oplyste mig at nr. 1, 3 og 7 bliver langhårede, nr. 3, 5 og 7 har ulvekløer og nr. 4 har underbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer at opdrætter ligger så meget som muligt på bordet - ligesom jeg også som kommende ejer fortæller om mig selv og mit mål med lige den type hund jeg har valgt forventer at skal være. Min opdrætter gik eksemplevis meget op i hvor længe hunden skulle være alene i dagtimerne - da hun har nogle mål opsat omkring det.

Beaglen er jo generelt kendt for at være en sund race - men ak jeg er da blevet klogere og i dag er der mange ting jeg VIL være meget mere obs på - ting jeg selv "kæmper" for at udbrede viden om via min hjemmeside netop fordi jeg på disse punkter ikke mener opdrætterne gør nok i at fortælle om - det kunne i så fald spare mange nye beagle ejere for mange ting fordi man er gjort obs på at visse ting kan forekomme - så man kan tage højde for det i omgangen med hunden.

 

Så ja - set i bakspejlet er der mange ting jeg ville ønske min opdrætter havde fortalt mere om specielt set i lyset af at der i mit tilfælde er næsten 40 års erfaring med beaglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.

 

Men kun hvis det er kendeligt og relevant for sælger, at det er noget køber lægger vægt på. Der er heldigvis en bedre grænse for hvor dum en køber må være, og hvis køber ikke vil have en hund med ulvekløer, er det jo ret nemt at tjekke.

 

Andre fysiske ting vil typisk fremgå af dyrlægeundersøgelsen. Egentlige skjule fejl og mangler har sælger ansvaret for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kun hvis det er kendeligt og relevant for sælger, at det er noget køber lægger vægt på. Der er heldigvis en bedre grænse for hvor dum en køber må være, og hvis køber ikke vil have en hund med ulvekløer, er det jo ret nemt at tjekke.

 

Andre fysiske ting vil typisk fremgå af dyrlægeundersøgelsen. Egentlige skjule fejl og mangler har sælger ansvaret for.

 

Jeg er med på det rent juridiske i det. Jeg vil dog foretrække, hvis sælger informerer om noget som f.eks ulvekløer på forhånd. Det er ikke alle købere, der ved, hvad der kan/ikke kan være komplikationer ved. Så en god opdrætter er efter min mening en, der oplyser om alt kendt omkring hvalpen - både sind og helbred - og helt af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med på det rent juridiske i det. Jeg vil dog foretrække, hvis sælger informerer om noget som f.eks ulvekløer på forhånd. Det er ikke alle købere, der ved, hvad der kan/ikke kan være komplikationer ved. Så en god opdrætter er efter min mening en, der oplyser om alt kendt omkring hvalpen - både sind og helbred - og helt af sig selv.

 

Jeg vidste i hvert fald ingenting om ulvekløer da jeg skulle have Aya. Så jeg var da enormt taknemlig over at opdrætter fortalte det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste i hvert fald ingenting om ulvekløer da jeg skulle have Aya. Så jeg var da enormt taknemlig over at opdrætter fortalte det.

 

Præcis. Jeg tænker, at man især som 1.gangs hundeejer ikke har sat sig ind i alt, der er at vide og derfor måske ikke tænker til at tjekke antal kløer (eller ved at det er en fejl) Ligesom evt manglende tænder eller andet også er rart at være informeret om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis. Jeg tænker, at man især som 1.gangs hundeejer ikke har sat sig ind i alt, der er at vide og derfor måske ikke tænker til at tjekke antal kløer (eller ved at det er en fejl) Ligesom evt manglende tænder eller andet også er rart at være informeret om.

 

Ja netop, jeg havde sat mig ind i mange ting, men kløer var bestemt ikke en af dem. Jeg blev også informeret om at Aya havde et lille underbid som hun muligvis ville vokse fra, men opdrætter var ikke sikker og siden jeg ville bruge hende til udstilling skulle jeg derfor vide at der var en chance for at det ikke kunne lade sig gøre. Det havde jeg heller ikke selv opdaget da det var så lidt. Men det kunne have gjort en forskel senere hen. Jeg valgte hende dog alligevel og hun voksede heldigvis fra det. Men jeg kunne da lige have forestillet mig mit eget ansigtsudtryk hvis jeg var troppet op til ringtræning eller hos dyrlægen og fik af vide at tandsættet var forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja netop, jeg havde sat mig ind i mange ting, men kløer var bestemt ikke en af dem. Jeg blev også informeret om at Aya havde et lille underbid som hun muligvis ville vokse fra, men opdrætter var ikke sikker og siden jeg ville bruge hende til udstilling skulle jeg derfor vide at der var en chance for at det ikke kunne lade sig gøre. Det havde jeg heller ikke selv opdaget da det var så lidt. Men det kunne have gjort en forskel senere hen. Jeg valgte hende dog alligevel og hun voksede heldigvis fra det. Men jeg kunne da lige have forestillet mig mit eget ansigtsudtryk hvis jeg var troppet op til ringtræning eller hos dyrlægen og fik af vide at tandsættet var forkert.

 

Og det er netop det jeg tænker. Alle, særligt ikke førstegangs købere/hundeejere, ved alt hvad der er værd, at vide. Derfor bør man som avler/sælger ikke lægge skjul på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja netop, jeg havde sat mig ind i mange ting, men kløer var bestemt ikke en af dem. Jeg blev også informeret om at Aya havde et lille underbid som hun muligvis ville vokse fra, men opdrætter var ikke sikker og siden jeg ville bruge hende til udstilling skulle jeg derfor vide at der var en chance for at det ikke kunne lade sig gøre. Det havde jeg heller ikke selv opdaget da det var så lidt. Men det kunne have gjort en forskel senere hen. Jeg valgte hende dog alligevel og hun voksede heldigvis fra det. Men jeg kunne da lige have forestillet mig mit eget ansigtsudtryk hvis jeg var troppet op til ringtræning eller hos dyrlægen og fik af vide at tandsættet var forkert.

Har heler ikke tænkt klør med Zorro....

men opdrætter var dejlig ærlig med navle brok hos kuld bror, og sagde også at hvis der viste sig fejl som underbid så kunne jeg jo sige nej tak, ellers ville jeg få nedslag.

Alle 3 drenge fik et lille ekstra check af hende mens jeg var der øre, mund, mave, hale, pels m.m.

 

Jeg sætter mig selv ind i tingene, efter bedste evne, jeg informere opdrætter om hvad jeg vil med hund og kan tilbyde.

Tilgengæld forventer jeg netop at opdrætter fortæller hvad han/hun ved så vi sammen kan vælge den bedst mulige hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...