Hop til indhold

Korthåret Bichon Havenese pga genfejl??


MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har set et salgsopslag på en hvalp. De skriver at hvalpen er Bichon Havenese efter forældre med stambøger. Begge forældre har så givet et korthårsgen videre og derfor er hunden korthåret.

 

Det er ikke fordi vi er interesserede i at købe den. Jeg synes bare, at det lyder mystisk. Har I hørt om det før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig hørt om det.... det betyder så ikke det umuligt.... :vedikke: genfejl/sygdomme kan gøre mærkligt ting.... f.eks. en hest som får pels næsten som en plys bamse (dansk varmblodet så pelsen burde være glat... og ikke så tyk)

Håber nogen ved noget...

umidlbare ville jeg jo tænke ah er det ikke en blandings hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok passe.

 

Der findes også nogle cotoner med normal (altså lang) ben længde fordi hunden ikke har arvet dværg vækst genet fra begge forældre. Eller noget i den stil.

 

Om det i det aktuelle tilfælde er fusk eller sandt, kan man nok kun vurdere ved at undersøge opdrætter lidt nøjere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke er stambogsført, er der ret sandsynligt blandet noget andet i.

 

Det sagt så findes der jo korthåret Løwchens som der nævnes i tråden. Dette er dog som sådan ikke en gen fejl, mere er det nok bare uønsket, da racen jo skal have lang pels. Hvalpene kan ikke blive korthåret hvis ikke genet for det er der et eller andet sted i baggrunden; Det er altså ikke en mutation eller en forkert udviklet løwchen, blot en som har arvet det korte hår (Lige som at blå øjne også kan forekomme i racen, hvilket også er uønsket dog super smukt!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender et omvendt eksempel, det er en langhåret shiba. 100% raceren og med stamtavle, kuldsøskende er helt normale shibaer med kort pels som racebeskrivelsen dikterer. Men pga. genfejlen, er denne shiba langhåret.

Det er den eneste langhårede shiba i hele Danmark, og muligvis også hele Norden - så sjælden en spontan genfejl er det. Og hunden bruges ikke i avl, for netop ikke at give det videre.

 

Fordi den slags genfejl/-mutationer er så sjældne, så vil det altid være langt mere sandsynligt at det skyldes en blandet arvemasse eller at man har avlet på forældre med korthårs-gen, med mindre der er flere andre faktorer, der taler imod (stamtavle, krediteret opdrætter, de andre hvalpe i kuldet har ikke samme udseende etc.).

 

I fald at forældrene ikke lever op til racestandarden, har de næppe været udstillet og godkendt til avl. Dem ville jeg ikke ønske en hvalp af, med mindre total sundhed kunne påvises.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har der ikke også været født hvide schæfere i almindelig mørke kuld. De blev bare aflivet førhen. Kender det også fra boxer.

Hvor kom den zobelfarvede Cocker fra???

Tror ikke at lyse gule øjne eller blå øjne er noget der findes i ulve i almindelighed, men ses da ofte hos hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender et omvendt eksempel, det er en langhåret shiba. 100% raceren og med stamtavle, kuldsøskende er helt normale shibaer med kort pels som racebeskrivelsen dikterer. Men pga. genfejlen, er denne shiba langhåret.

Det er den eneste langhårede shiba i hele Danmark, og muligvis også hele Norden - så sjælden en spontan genfejl er det. Og hunden bruges ikke i avl, for netop ikke at give det videre.

 

Fordi den slags genfejl/-mutationer er så sjældne, så vil det altid være langt mere sandsynligt at det skyldes en blandet arvemasse eller at man har avlet på forældre med korthårs-gen, med mindre der er flere andre faktorer, der taler imod (stamtavle, krediteret opdrætter, de andre hvalpe i kuldet har ikke samme udseende etc.).

 

I fald at forældrene ikke lever op til racestandarden, har de næppe været udstillet og godkendt til avl. Dem ville jeg ikke ønske en hvalp af, med mindre total sundhed kunne påvises.

 

Ja, jeg har også mødt en langhåret labrador engang. Begge forældre med stamtavle, og hun var den eneste hvalp der afveg. Så med mindre mor har haft gang i to fædre, så var det arvet på en anden måde. Hun lignede fuldstændig enig brun lab, bare med lang hår. Som en bearded collie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har også mødt en langhåret labrador engang. Begge forældre med stamtavle, og hun var den eneste hvalp der afveg. Så med mindre mor har haft gang i to fædre, så var det arvet på en anden måde. Hun lignede fuldstændig enig brun lab, bare med lang hår. Som en bearded collie.

 

jeg tænker mor må have været på sviptur. Har aldrig nogensinde hørt om en genmutation i lab der skulle kunne give langhårede hvalpe. men jeg kan da ikke sige det med sikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 7 years later...
På 11.5.2016 den 09:27 , MarieF skrev:

Hej,

 

Jeg har set et salgsopslag på en hvalp. De skriver at hvalpen er Bichon Havenese efter forældre med stambøger. Begge forældre har så givet et korthårsgen videre og derfor er hunden korthåret.

 

Det er ikke fordi vi er interesserede i at købe den. Jeg synes bare, at det lyder mystisk. Har I hørt om det før?

Hej det kan godt lade sig køre vi har lige købt en bichon havanais  med stambog  Han er født med en genfejl der gør at han bliver korthårdet vi må ikke bruge ham til alv da han jo er født med denne fejl. Vi har stambog på ham men vi må ikke bruge ham til alv 

20230612_230135.jpg

20230622_145932.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

6 timer siden, sjursen skrev:

Hej det kan godt lade sig køre vi har lige købt en bichon havanais  med stambog  Han er født med en genfejl der gør at han bliver korthårdet vi må ikke bruge ham til alv da han jo er født med denne fejl. Vi har stambog på ham men vi må ikke bruge ham til alv 

20230612_230135.jpg

20230622_145932.jpg

Er stambogen DKK eller noget andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...