Hop til indhold

Tæve i løbetid..


GoldenFreja
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har jo en tæve i løbetid....hun blødte meget d 23 jan men er nok kommet i løbetid et par dage før.. hun bløder kun lidt nu..jeg havde hende ved hanhund i søndags hvor de parrde sig..hvornår mon der er størst chance for hvalpe..det er første gang for,hende og hun klagede sig godt nok ved parringen ..jeg støttede hendes hoved ellers var hun rendt afsted ..nu er jeg bange for hun ikke vil parre igen..jeg skal til hanhund igen imorgen ..nogen der måske kan hjælpe ..på forhånd tak..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men altså... Der er jo et bestemt tidspunkt i løbetiden, hvor tæven har ægløsning og vil lade sig parre - mener det er 8-10 dage inde i løbetiden. Og som jeg lige kan læse mig frem til efter en hurtig google-søgning, vil blodet blive mere gulligt i den periode.

Hvis tæven ikke frivilligt er gået med til parringen, men skal fastholdes for at finde sig i det, så er det måske ikke det rigtige tidspunkt.

Du kan få lavet en progesteron test hos dyrlægen for at være helt sikker.

 

Men for at være helt ærlig, så synes jeg, du skal vente og få styr på de her helt basale ting først. Især for din tæves skyld. Det kan helt sikkert være en dejlig oplevelse at have hvalpe, men man er simpelthen også nødt til at sætte sig lidt ind i tingene, så man kan være opmærksom på, hvis der sker noget "unormalt." I værste fald kan tæven eller hvalpene jo dø, hvis man ikke handler på noget unormalt. I bedste fald bliver det bare en rigtig dårlig oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de andre, det er sørme på tide at få sat sig ordentlig ind i tingene. Når det så er sagt, så er en parring ikke nødvendigvis nogen særlig god oplevelse for en tæve, og at en tæve er urolig og småklager første gang er ikke usædvanligt og behøver ikke betyde, at tidspunktet er forkert.

 

Hvis hun ikke vil parres igen i dag er det højst sandsynligt, fordi højløb er overstået og hun ikke længere er parringsklar. Er det en erfaren han ? Mange hanner og specielt de erfarne parrer kun når tidspunktet er rigtigt.

 

Tidspunktet hvor tæven er klar, varierer så meget fra tæve til tæve og endda fra løbetid til løbetid, så de retningslinjer, man kan læse med hhv 10 - 12 - 14 dage inde i løbetiden, er ret ubrugelige. Men man skal se på, at blødningen aftager og blodet bliver lysere, tæven lægger halen til side og bliver blød hele vejen rundt i åbningen. En blodprøve kan også hjælpe med at finde det rette tidspunkt for ægløsning og parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste tæver, specielt første gang skal holdes lidt fast da de ikke synes det er behageligt at blive parret, de sidder jo fast med en anden hund, og det kan skræmme dem rigtig meget; Så super at du holdte hende og beroligede hende!

 

Det sagt så er der netop kun et meget kort tidspunkt hvor tæven kan parres, og hvis den blev parret i søndags, og hun lod den parrer sig, vil jeg tænke at det er for sent at lade hende parrer igen nu; Du kan forsøge, men jeg tror ikke det vil lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft det indtryk, at hvis var totalt uvillig, så var hun ikke helt klar - eller også var det for sent. Men så lærte jeg også noget i dag :mrgreen:

Hvis tæven er total uvildig så skal den ikke parres, tæven skal stille sig op og smække halen til side, gør hun ikke det så er det efter min mening meget uetisk at fastholde hende, jo tæver skal ofte støttes når først hannen er på plads, men under "springet" skal hun selv stå, hvis ikke hun vil det så skal parringen altså ikke gennemføres!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft det indtryk, at hvis var totalt uvillig, så var hun ikke helt klar - eller også var det for sent. Men så lærte jeg også noget i dag :mrgreen:
Vi læser nok det forskelligt. Det er helt normalt at tæven lader hannen hoppe på, men når han sidder fast bliver tæven urolig og forsøger at komme væk, fordi hun bliver bange. Der er det virkelig vigtigt at man beroliger tæven og sørger for at hun ikke render afsted, da man risikere at hun skader sig selv og hannen.

 

Hvis tæven ikke vil lade hannen hoppe på, er det fordi hun ikke er klar, og så skal hun selvfølgelig ikke tvangs parres (Hvilket også er dumt, eftersom hun ikke kan blive drægtig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart en tæve, der er totalt uvildig, skal ikke tvangsparres. Det tror jeg nu heller ikke er særlig nemt, der skal helt sikkert mere til end bare at holde den lidt ved hovedet og berolige. Jeg læser det heller ikke som om, det er det, der er sket.

Det er vist det mest almindelige, at man holder ved hundene under parringen, eller i det mindste står der og er klar til at holde, fordi mange hunde har en tilbøjelighed til at trække af sted med hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt mig at låne nogle bøger og jeg har nogle erfarne venner der har haft mange hvalpe så jeg har skam hjælp. Det jeg ville vide var hvornår det optimale tidspunkt var. Og hun blev ikke fastholdt unde parring , hun blev bare bange tror jeg..

.

Dyrlægen kan teste det, man kan ikke se det med det blotte øje og det er ikke fast for alle hunde.

Skynd dig at læse bøgerne allerede nu, for der kommer mange ting der ville være godt at vide, så du er rustet bedst muligt.

 

Jeg håber du vil fortælle om hende herinde og med tiden også om hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

OT

Hvorfor skal de have det? Rent nysgerrighed, jeg aner INTET om avl.

.

Mange voksne hunde har herpes, og det kan også overføres ved parring. Det er relativt ufarligt for voksne hunde, men livsfarligt for hvalpe. Man mener at det har været primær faktor for "fading puppy syndrom" hvor hvalpene næsten alle bliver svage og dør få dage-uger efter fødsel. Hvis man vaccinerer mindsker man risikoen markant. Det er ikke så lang tid siden at en opdrætter mistede et helt kuld få uger gamle cockere til herpes. Skrækkeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

.

Mange voksne hunde har herpes, og det kan også overføres ved parring. Det er relativt ufarligt for voksne hunde, men livsfarligt for hvalpe. Man mener at det har været primær faktor for "fading puppy syndrom" hvor hvalpene næsten alle bliver svage og dør få dage-uger efter fødsel. Hvis man vaccinerer mindsker man risikoen markant. Det er ikke så lang tid siden at en opdrætter mistede et helt kuld få uger gamle cockere til herpes. Skrækkeligt!

 

Tak for forklaringen. Det lyder da skrækkelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal vaccineres kort efter parringen, du kan ikke vente og se, om hun er drægtig før du går i gang med vaccinen. Ved at vente risikerer du, at hvalpene, hvis der er nogen, går til.

 

Snak med din dyrlæge om det, ikke alle dyrlæger har herpes vaccinen liggende, så det skal muligvis først bestilles hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...