Hop til indhold

Den ultimative gård/vagthund?


Lea
 Share

Recommended Posts

Vil I hjælpe mig med inputs til race?

 

Vi bor på landet og har pt en dansk/svensk gårdhund og en grand danois. GD’en er gammel og gigtplaget, så det er hendes snarlige afløser, jeg er på udkig efter. Men jeg har virkelig svært ved at finde den “optimale” race til os. Vi skal ikke have GD igen. Hende vi har stikker af for et godt ord, og så er savleriet simpelthen for træls.

Her er kravene:

Ingen savl! 

Ingen tendens til strejfen. Skal kunne gå frit på grunden uden at løbe over til naboen (som er 4-500 meter væk).

Vagtsom. Skal give lyd, når der kommer fremmede, og være stor og larmende nok til at skræmme indbrudstyve væk.

 

Jeg går hjemme, så vores hunde er meget sjældent alene en hel dag. Oftest er det max 2-3 timer dgl, og mange dage kun en halv time.

Jeg går gerne ture på 1-1,5 time 4-6 gange om ugen. 

Jeg gider ikke hundetræning. Alm lydighedstræning klarer vi selv (jeg har haft hund næsten hele mit liv). Sporarbejde og andre “brugshundetræning” siger mig ikke noget. Så vi skal altså have en race, der er tilfreds med de lange gåture og ellers bare hænge ud med familien.

Det er et plus, hvis den har lidt vogterinstinkt og kan holde ræven væk fra vores fritgående høns (og ulven væk fra børn og heste, hvis den vælger at blive i Nordjylland!)

 

Kan I hjælpe? Det nærmeste, jeg er kommet et match, er en bouvier des flandres, men den virker til at være umulig at opdrive i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til!

Ingen hunde der er børnevenlige holder ulven væk, desværre.

Dem jeg kender heroppe der har haft besøg af ulven har store hunde og nogle der kan larme godt, men ulven går alligevel igennem haven eller sidder og ser på hundene leger.

Noget der skal holde ræven væk, så skal hunden jo være udenfor om natten  og ved hønsene fremfor hos jer.

Jeg ved ikke lige hvad race der kan anbefales, for de fleste hunde savler og en alarm hund har I i jeres dsg. Hvad med en almindelig schæfer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, pivpiv skrev:

Velkommen til!

Ingen hunde der er børnevenlige holder ulven væk, desværre.

Dem jeg kender heroppe der har haft besøg af ulven har store hunde og nogle der kan larme godt, men ulven går alligevel igennem haven eller sidder og ser på hundene leger.

Noget der skal holde ræven væk, så skal hunden jo være udenfor om natten  og ved hønsene fremfor hos jer.

Jeg ved ikke lige hvad race der kan anbefales, for de fleste hunde savler og en alarm hund har I i jeres dsg. Hvad med en almindelig schæfer ?

Det med ræven og ulven var bare bonus, det er ikke krav. Hønsene er inde om natten.

 

Jeg har også tænkt schæfer, men tænker den er for meget brugshund til at trives som gårdhund kun med gåture og ikke anden træning?

 

Dsg’en alarmerer, men hun afholder ikke en dreven tyv fra at bryde ind, der skal en større hund til.

 

Tak for svar og velkomst! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

1 time siden, Missing skrev:

Omvendt savler stort set alle de, jeg har mødt

Præcis. Det var samme historie, da vi valgte GD i sin tid. Mange sagde, at de sjældent savlede. Men det gør vores i stor grad, og det vil jeg ikke risikere igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

6 minutter siden, Lea skrev:

Præcis. Det var samme historie, da vi valgte GD i sin tid. Mange sagde, at de sjældent savlede. Men det gør vores i stor grad, og det vil jeg ikke risikere igen.

Jeg ville holde mig fra de racer, der har hængemule/øjne, da det ofte hænger sammen. Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg ved ikke, hvor meget en rottweiler savler (men det gør @Niels M nok) - ej heller om den vil passe i jeres livsstil ellers. 

Jeg er selv til krøllede bamser, der hverken fælder eller savler (storpudler), men om de er skræmmende nok for indbrudstyve, ved jeg ikke rigtig :lol: 

Link til indlæg
Del på andre sites

22 minutter siden, Missing skrev:

Jeg ville holde mig fra de racer, der har hængemule/øjne, da det ofte hænger sammen. Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg ved ikke, hvor meget en rottweiler savler (men det gør @Niels M nok) - ej heller om den vil passe i jeres livsstil ellers. 

Jeg er selv til krøllede bamser, der hverken fælder eller savler (storpudler), men om de er skræmmende nok for indbrudstyve, ved jeg ikke rigtig :lol: 

Jeg elsker pudler! Men nej, de er ikke voldsomt skræmmende :)

 

Og ja, hængemule og øjne holder vi os fra fremover. Og det er dér, det bliver svært, for vores krav og ønsker er jo ellers oplagt til mastiffer/molosser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Min første tanke var også en berner sennenhund og af alle de jeg har mødt har kun en savlet lidt(min egen savlede aldrig). Du kunne også kigge på en landseer, de savler heller ikke, er børnevenlige og burde da kunne sige et stort vov til en evt. ulv ;-) .

V.H. Sille

 

Redigeret af Sille12
Link til indlæg
Del på andre sites

50 minutter siden, Sille12 skrev:

Hej,

Min første tanke var også en berner sennenhund og af alle de jeg har mødt har kun en savlet lidt(min egen savlede aldrig). Du kunne også kigge på en landseer, de savler heller ikke, er børnevenlige og burde da kunne sige et stort vov til en evt. ulv ;-) .

V.H. Sille

 

Jeg vil ikke have en race, hvor der er risiko for savlen.

 

Landseer var jeg også noget hooked på, men racerepræsentanten skriver, at den ikke trives godt uden arbejde (altså udover gåturene), så den dur ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Beaglepack skrev:

Hvis hunden ikke må savle er det hunde med stramme læber du skal søge op på og her er vi nede i mange af de mindre racer - så hvorfor ikke få en D/S gårdhund mere?

Fordi det ikke er det, vi leder efter. Som jeg skriver, skal hunden være stor nok til afskrække indbrudstyve.

Link til indlæg
Del på andre sites

21 timer siden, Missing skrev:

Jeg ville holde mig fra de racer, der har hængemule/øjne, da det ofte hænger sammen. Der er selvfølgelig undtagelser. Jeg ved ikke, hvor meget en rottweiler savler (men det gør @Niels M nok) - ej heller om den vil passe i jeres livsstil ellers. 

Jeg er selv til krøllede bamser, der hverken fælder eller savler (storpudler), men om de er skræmmende nok for indbrudstyve, ved jeg ikke rigtig  

Det svinger meget hvor meget de savler. Et par af dem vi har haft, har nærmest haft SB tendenser, hvor ham vi har nu virkelig skal være lækkersulten før der kommer et par dråber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært når det du ønsker faktisk er en brugshund, men ikke har lyst til det brugshunden har brug for. De eneste hunde jeg kommer i tanker om er mastiffer, de er stor, vagtsomme og kræver ikke den vilde aktivitet. Til gengæld savler de som et vandfald...

Jeg har stor respekt for, at du tænker hundens behov ind i dine overvejelser :thumbup: Men måske du blir nødt til at ændre på dine krav? 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På ‎08‎-‎05‎-‎2018 den 17:36 , Lea skrev:

Vil I hjælpe mig med inputs til race?

 

Vi bor på landet og har pt en dansk/svensk gårdhund og en grand danois. GD’en er gammel og gigtplaget, så det er hendes snarlige afløser, jeg er på udkig efter. Men jeg har virkelig svært ved at finde den “optimale” race til os. Vi skal ikke have GD igen. Hende vi har stikker af for et godt ord, og så er savleriet simpelthen for træls.

Her er kravene:

Ingen savl! 

Ingen tendens til strejfen. Skal kunne gå frit på grunden uden at løbe over til naboen (som er 4-500 meter væk).

Vagtsom. Skal give lyd, når der kommer fremmede, og være stor og larmende nok til at skræmme indbrudstyve væk.

 

Jeg går hjemme, så vores hunde er meget sjældent alene en hel dag. Oftest er det max 2-3 timer dgl, og mange dage kun en halv time.

Jeg går gerne ture på 1-1,5 time 4-6 gange om ugen. 

Jeg gider ikke hundetræning. Alm lydighedstræning klarer vi selv (jeg har haft hund næsten hele mit liv). Sporarbejde og andre “brugshundetræning” siger mig ikke noget. Så vi skal altså have en race, der er tilfreds med de lange gåture og ellers bare hænge ud med familien.

Det er et plus, hvis den har lidt vogterinstinkt og kan holde ræven væk fra vores fritgående høns (og ulven væk fra børn og heste, hvis den vælger at blive i Nordjylland!)

 

Kan I hjælpe? Det nærmeste, jeg er kommet et match, er en bouvier des flandres, men den virker til at være umulig at opdrive i DK.

Rotten er velegnet til opgaven, men kræver lidt træning og gerne lidt "hjernearbejde". Det er ikke en hund der løber frustreret rundt, hvis man ikke gider brugshunde træning og er en perfekt familiehund. Den er avlet som vogter og hyrdehund og kom i sin tid som kaldet stockhåret drivhund med de romerske legioner, netop for at beskytte kvæget mod ulve, til byen Rottweil, hvor den blev blandet til den vi kender idag.

Tilføjelse: Alle hunde kan finde på at strejfe... 😉 

Redigeret af Niels M
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at en Rottweiler af udstillingslinjer måske er værd at kigge på? Jeg kender godt nok kun en, men hun trives helt fint med at være "hyggehund." 

Men ligesom Niels vil jeg også sige, at strejfen ikke nødvendigvis afhænger af racen. Selvfølgelig har nogle racer mere tendens til det end andre og nogle racer løber sikkert længere væk, men det kan forekomme med alle racer. Hvis man vil være 100 % sikker på, at det ikke sker, så er man nødt til at hegne haven ind. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, Hofferne skrev:

Det er svært når det du ønsker faktisk er en brugshund, men ikke har lyst til det brugshunden har brug for. De eneste hunde jeg kommer i tanker om er mastiffer, de er stor, vagtsomme og kræver ikke den vilde aktivitet. Til gengæld savler de som et vandfald...

Jeg har stor respekt for, at du tænker hundens behov ind i dine overvejelser :thumbup: Men måske du blir nødt til at ændre på dine krav? 

Det tror jeg også - og det var jeg egentlig også kommet frem til, inden jeg oprettede tråden. Men ville lige sikre mig, at der ikke var noget, jeg overså.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

7 timer siden, Niels M skrev:

Rotten er velegnet til opgaven, men kræver lidt træning og gerne lidt "hjernearbejde". Det er ikke en hund der løber frustreret rundt, hvis man ikke gider brugshunde træning og er en perfekt familiehund. Den er avlet som vogter og hyrdehund og kom i sin tid som kaldet stockhåret drivhund med de romerske legioner, netop for at beskytte kvæget mod ulve, til byen Rottweil, hvor den blev blandet til den vi kender idag.

Tilføjelse: Alle hunde kan finde på at strejfe... 😉 

Jeg ved godt, at alle hunde kan strejfe. Men der er trods alt forskel på i hvilken grad de er tilbøjelige til det.

 

Savler rottweilere ikke?

Hvor meget er lidt træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Beaglepack skrev:

Tror det bliver svært at finde en hund der ikke savler - da det synes at være et overordnet krav - ligesom at  strejfe heller ikke må forekomme - her handler det jo nok om træning.

 

En broholmer kunne være et bud - men de sælges ikke til hvem som helst 

Broholmer passer nemlig rigtig godt på kravene - bortset fra, at nogle af dem savler. Og så skal man vist avle? Vi har altid steriliseret inden første løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

23 minutter siden, Lea skrev:

Jeg ved godt, at alle hunde kan strejfe. Men der er trods alt forskel på i hvilken grad de er tilbøjelige til det.

 

Savler rottweilere ikke?

Hvor meget er lidt træning?

Som skrevet tidligere er savleriet forskellig fra hund til hund. Har haft 5, hvor de 2 har savlet, de andre ikke. Lidt træning er hvalpetræning og lydighed samt lidt hjernegymnastik i form af fx fodersøg. Selvom du ikke umiddelbart har lyst, tror jeg også du vil finde sporarbejde sjovt. Det er ikke krævende.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...