Hop til indhold

Opdræt uden tavle:)


Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg kun haft bla. hunde, og det har da været nogle dejlige hunde, men selvom jeg har vidst præcist hvad der var i, den ene var der stamtræ på da opdrætteren avlede væddeløbs slædehunde som de kørte løb med. Så har det alligevel været svært at forudsige hvordan de ville være af sind, min border collie/lab bla (75% border og 25% lab) var især meget svær at blive klog på, det ene øjeblik var han som en lalleglad labrador der elskede alle og tog en hel flok larmende unger, der alle ville klappe ham, som en selvfølge og det næste øjeblik var han så signal følsom at jeg måtte holde vejret for at han ikke skulle tro at vi skulle noget.

Jeg tror at racer der er tætte på hinanden er nemmere at blande med et godt resultat, men synes der er gået lidt sport i at krydse de mest forskellige racer, og det mener jeg er at satse hvalpens fremtid.

 

Jeg ved at min næste hund bliver en dkk hund, jeg har lært af nogle hårde erfaringer og næste gang vil jeg sikre mig så godt som overhoved muligt, både for min men også for hundens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
  • Svar 202
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Bellabumstærk

Jeg vil helst have blandingshunde. Det er ikke p.g.a. prisen men fordi jeg har gode erfaringer. Jeg kan også godt lide, at min hund er en ener. Min første hund blev 18 år og var stort set aldrig syg min nuværende hund er selvfølgelig verdens bedste hund på alle områder.

 

I min omgangskreds er der 50% Racehunde og 50% blandinger og de har alle rigtig gode sind. (det hænger nok også sammen med at de dagligt møder andre hunde og mennesker)

Med hensyn til arvelige sygdomme/dårlige led o.s.v så er der flest af dem ved stamtavlehundene.

 

Jeg kunne også godt finde på at avle på min blanding. Jeg har flere der er interesseret i en hvalp fra min hund, hvis vi finder den perfekte hanhund?

 

Det jeg bare vil sige er, at vi er alle forskellige. Nogen er til rene racer og andre er, som jeg, til blandinger.

 

Efter min mening er der ikke noget der er rigtigt eller forkert.

 

Vi er mange der gerne vil købe blandinger så derfor skal der også være nogen der avler dem.

Vi kommer nok bare ikke så meget på dette forum, da der er en anelse racediskrimination herinde!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kommer nok bare ikke så meget på dette forum, da der er en anelse racediskrimination herinde!!

 

Det er det nu ikke i mine øjne. Jeg har haft en uden tavle og en med mens jeg har været herinde, og ingen har lavet forskelsbehandling. Desuden ville der nok ikke være så mange skønne blandinger her hvis det var sådan..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi kommer nok bare ikke så meget på dette forum, da der er en anelse racediskrimination herinde!!

 

Det var godt nok det sidste jeg havde ventet at høre om dette forum :shock:

 

Jeg vil tillade mig at tolke det sådan, at hvis man oplever at folk er imod avl med hovedet under armen, så er det "racediskrimination"... For hvis det virkelig var et forum hvor blandinger og tavleløse ikke var velkomne, så skulle jeg da være den første til at melde mig ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst have blandingshunde. Det er ikke p.g.a. prisen men fordi jeg har gode erfaringer. Jeg kan også godt lide, at min hund er en ener. Min første hund blev 18 år og var stort set aldrig syg min nuværende hund er selvfølgelig verdens bedste hund på alle områder.

 

I min omgangskreds er der 50% Racehunde og 50% blandinger og de har alle rigtig gode sind. (det hænger nok også sammen med at de dagligt møder andre hunde og mennesker)

Med hensyn til arvelige sygdomme/dårlige led o.s.v så er der flest af dem ved stamtavlehundene.

 

Jeg kunne også godt finde på at avle på min blanding. Jeg har flere der er interesseret i en hvalp fra min hund, hvis vi finder den perfekte hanhund?

 

Det jeg bare vil sige er, at vi er alle forskellige. Nogen er til rene racer og andre er, som jeg, til blandinger.

 

Efter min mening er der ikke noget der er rigtigt eller forkert.

 

Vi er mange der gerne vil købe blandinger så derfor skal der også være nogen der avler dem.

Vi kommer nok bare ikke så meget på dette forum, da der er en anelse racediskrimination herinde!!

 

Kan det være fordi, at det oftest er racehundene der bliver tjekket? Mange hunde kan jo gå rundt med dårlige hofter, uden at man kan mærke det på dem.

 

Jeg er selv tilhænger af racehunde, da jeg godt kan lide at vide nogenlunde hvilket sind jeg får.

Da det viste sig at Mingus var kryptorchid, fik vi uden problemer 3000 kr. tilbage fra opdrætter. Havde det været Fru Jensen der bare havde et hyggekuld på sin elskede hund, havde det måske ikke været så nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bestemt heller ikke sige nej tak til en blanding igen. Var det en lille hvalp, ville jeg foretrække at vide hvad racer der var i den. Var det en voksen hund ville jeg lære den ordentligt at kende, da det jo så er hunden (personligheden) man vælger, mere end racen som sådan.

 

Vi har haft to Gravhund/Pudel bl. og vil absolut ikke udelukke sådan en blanding igen.

Skal jeg have en Pudel bliver det dog med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til arvelige sygdomme/dårlige led o.s.v så er der flest af dem ved stamtavlehundene.

 

Har du fået lavet røntgen billeder af dine hunde? Øjenlysning, diverse tjek for de sygdomme de forskellige racer kan lide af, som der er i dine hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en fullblown DKK stamtavle-snob! Jeg kunne aldrig aldrig drømme om at købe en blanding eller en hund med "stamtavle" fra en af de andre foreninger.

 

For mig handler stamtavler og racerene hunde ikke om snobberi eller korrekthed, men om at det er min eneste mulighed for at tjekke og dobbelttjekke det avlsmateriale der er blevet puttet i min hund, både når det gælder sundhed, udseende og temperament.

 

Jeg ved at fordommen om at blandingshunde er sundere end de racerene lever i bedste velgående, men den hopper jeg helt ærligt ikke på. Det er dog min klare overbevisning at der bliver fundet flere ting i de racerene hunde, fordi de bliver testet for langt mere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Med hensyn til arvelige sygdomme/dårlige led o.s.v så er der flest af dem ved stamtavlehundene.

Hvor ved du det fra?

 

Hvor mange blandninger/tavleløse hunde tror du der rutinemæssigt bliver øjenlyst, HD fotograferet, scannet for hjertesygdomme mv.

Ikke mange kan jeg fortælle dig.

 

Blandingshunde har mindst lige så mange arvelige sygdomme, ledproblemer mv. - man høre bare ikke om det fordi

 

1) hunden aflives pga. skavanger/sygdomme som ingen andre end dyrlægen, ejeren og måske de nærmeste høre om

3) racehunde tjekkes oftest inden de indgår i avlen - dette er meget sjældent hos blandningshunde.

"Mor og far er tjekket af dyrlæge som siger god for dem" - jaaaaa ... racehunde bliver også tjekket at de er sunde og raske en gang om året, men dette gør dem ikke egnet til at sætte i avl: de skal tjekkes for arvelig sygdomme som hjertefejl, HD, øjenlidelser mv. - hvilket en normal dyrlæge ikke kan tjekke ved at ligge hånden på hunden, de kræver speciel udstyr og special dyrlæger!

2) hos racehunde føres der officielle lister med øjen og hofte lidelser. Hos blandningshunde findes sådanne lister ikke, så hvordan skal man med bare lidt pålidelighed sige at der ikke er problemer, når man ikke har andet end en overbevisning at støtte sig op ad.

3) hos racehunde er der et endnu stærkere "organ" end de officielle lister, nemlig jungletrommer "har du hørt at Bombasas lille sorte prik har givet katarakt og HD!".

Jeg har endnu aldrig hørt om dette hos blandningshunde. Jeg har aldrig hørt om ejere af GSD/labbe blandinger snakke om den broholmer/rotweiler der bor på HC Andersensvej i Århus, som har produceret 3 hvalpe med HD.

 

Jeg siger ikke at der ikke forekommer sygdomme hos racehunde, for det gør der. Nogle avlere er desværre ligeglade med hvad deres hunde producere, bare de kan få nogle penge for hvalpene - MEN der er en skrøne at blandningshunde er sundere end racehunde, de er kun sundere i den forstand at der ikke føres statistik over det!

Link til indlæg
Del på andre sites

MEN der er en skrøne at blandningshunde er sundere end racehunde, de er kun sundere i den forstand at der ikke føres statistik over det!

 

Jeg har siddet og gloet lidt på trådens seneste indlæg og tænkt om det virkelig var umagen værd at tage den diskussion én gang til... Men det er det så længe folk fortæller halve sandheder.

 

Hvis det er en skrøne at blandingshunde gennemsnitligt er sundere end racerene hunde, så er det en usædvanlig velunderbygget skrøne. Der er lavet talrige undersøgelser, både statistiske og kliniske, der bekræfter "skrønen".

Her er nogle eksempler. Desværre er mange links til artikler i tidskrifter, som det koster penge at læse. Men de kan lånes på biblioteket, hvis man er seriøst nysgerrig :)

 

B.N. Bonnett, A. Egenvall, P. Olson, Hedhammar, Mortality in Swedish dogs: rates and causes of death in various breeds, The Veterinary Record, 12/7/1997, S. 40 - 44)

CITAT: "Mongrels were consistently in the low risk category" (side 41)

LINK: Mortality in insured Swedish dogs: rates and causes of death in various breeds -- Bonnett et al. 141 (2): 40 -- The Veterinary Record

 

A. Egenvall, B.N. Bonnett, P. Olson, . Hedhammar,Gender, age, breed and distribution of morbidity and mortality in insured dogs in Sweden during 1995 and 1996, The Veterinary Record, 29/4/2000, p. 519-57

CITAT: "Mongrel dogs are less prone to many diseases than the average purebred dog." (side 524)

LINK: Gender, age, breed and distribution of morbidity and mortality in insured dogs in Sweden during 1995 and 1996 -- Egenvall et al. 146 (18): 519 -- The Veterinary Record

 

P.D. McGreevy & W.F. Nicholas, Some Practical Solutions to Welfare Problems in Pedigree Dog Breeding, Animal Welfare, 1999, Vol 8, 329-331

CITAT: "Hybrids have a far lower chance of exhibiting the disorders that are common with the parental breeds. Their genetic health will be substantially higher." (side 338)

LINK: IngentaConnect Some Practical Solutions to Welfare Problems in Dog Breeding

 

G.J. Patronek, D.J. Walters, L.T. Glickman, Comparative Longevity of Pet Dogs and Humans: Implications for Gerontology Research, J. Geront., BIOLOGICAL SCIENCES, 1997, Vol 52A,No.3, B171-B178

CITAT: "The median age at death was 8,5 years for all mixed breed dogs and 6,7 years for all pure breed dogs For each weight group, the age at death of pure breed dogs was significantly less than for mixed breed dogs." (side B173)

LINK: Comparative longevity of pet dogs and humans: impl... [J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 1997] - PubMed result

 

H.F. Proschofsky et al, Mortality of purebred and mixed breed dogs in Denmark, Preventive Veterinary Medicine, 2003, 58, 53-74

RESUMÉ: Higher average longevity of mixed breed dogs. Age at death mixed breeds (Q1 Q2 Q3 mixed breeds 8,11,13, purebreds 6, 10, 12)

LINK: ScienceDirect - Preventive Veterinary Medicine : Mortality of purebred and mixed-breed dogs in Denmark

LINK til forklarende artikel på dansk: Hunde - info, defektregistrering hos hunde

Konklusionen på ovennævnte artikel, "DKK-hunde er ikke mere syge end andre hunde", kan næppe være tilfredsstillende hvis man vil påstå at man laver det mest seriøse avlsarbejde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Man kan altid finde kilder for ens synspunkter - bare man leder længe nok.

 

Du kan bide spids på at Jan Fennells teorier er også bakket op af videnskabelig undersøgelser, og nogle vil finde disse undersøgelser mere pålidelige end Davids Mechs undersøgelser af ulve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne spørge hvor mange hvem herinde fra der vælger at opdrætte valpe uden stamtavle og hvorfor i har valgt uden tavle???

Jeg vil også gerne spørge til jer der vælger at købe jeres hund uden tavle, hvorfor i vælger det??

 

Min nuværende hund er uden tavle. men han er købt ef en jeg kender: stueopræt, og det var ikke meningen vi skulle have hund igen

 

vores forrige hund er fra interinatet i rødovre, og hun blev netralisseret, da man skriver under på , at man ikke må avle på disse hunde.

 

så var det på plads<. INGEN HVALPE

 

Med nuværende hund, er der der ingen plan om hvalpe, der er for mange hunde på interianaet :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst K9 Dober
Jeg behøvede faktisk ikke at lede ret længe. Til gengæld har jeg haft svært ved at finde undersøgelser med den modsatte konklusion. Jeg mangler endnu at se en.

 

 

 

Endnu en gang for Prins Knud:

 

 

Scenarie 1: 2 hunde uden stamtavle er blevet parret. Begge hunde er undersøgt af dyrelægen for HD/AD og øjenlyst.

 

Scenarie 2: 2 hunde uden stamtavle er blevet parret. Ingen af hundene er blevet tjekket.

 

Scenarie 3: 2 hunde med stamtavle er blevet parret. Begge hunde er undersøgt af dyrelægen for HD/AD og øjenlyst.

 

 

Fra hvilket af ovenstående scenarie er der størst SANDSYNLIGHED for at hvalpene ikke får HD/AD eller PHPV/PHVTL?

 

 

Jeg snakker ikke om garanti, for det er noget ingen opdrætter kan give, uanset om vi snakker med eller uden stamtavle. Man kan derimod give reklamationsret når fejlen/sygdommen er konstateret.

 

Stamtavlen er til stadighed ingen garanti for at hunden er mere eller mindre fejlfri/rask end omvendt. Bevisbyrden kan vendes og drejes lige så tosset man vil, men hvis man ikke bruger stamtavlen som det stykke værktøj den er, så er den ikke mere værd end et stykke brugt toiletpapir.

 

Og for at citere mig selv igen:

 

Jeg ved ikke om stamtavle opdræt er sundere end blandingshvalpe, men hvis alle hvalpekøbere var konsekvente i deres valg af opdræt, brugte stamtavlen som det værktøj den er til at udvælge den, statistiske, bedste/sundeste kombination hver gang, kunne det være vi havde mere held generelt med at mindske antallet af syge hunde. Men så længe hvalpekøbere er ukritiske i deres valg, vil brodne opdrættere, med og uden stamtavle, have købere til deres avl.

 

Uanset om man er for eller imod stamtavler, så er det noget gement vrøvl at plædere for at det ene eller det andet er sundere. For der findes ingen statistisk der kan underbygge det ene eller det andet. Det statistiske materiale der gennem tiden er lavet, er jo lavet for at underbygge den ene eller den anden teori. Derfor er udgangspunktet for undersøgelserne allerede forkerte, da man gradbøjer vilkårene efter ens holdning.

 

Men ved brug at stamtavle kan man navigere uden om de største faldgrupper, det kan man ikke uden.

 

Slutteligt er stamtavlen jo heller ikke det der afgør om hunden er dejlig eller ej, selvom visse individer elsker at skyde DKK-folk i skoen at vi foragter blandingshunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

K9-dober

 

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg er enig med dig - så sort/hvidt kan det ikke sættes op. For det kommer jo an på, hvad man "går" efter.

 

En blanding mellem cavalier king charles spaniel og, fx., berner sennen (forhåbentligt utopi, men det er to ikke-så-sunde racer, hvor det ikke er de samme sygdomme, der optræder) vil jo unægteligt blive sundere end begge racers gennemsnit. En kombination cavalier-cavalier eller berner-berner uden stamtavle vil tílgengæld gennemsnitligt blive usundere, da der så ikke vil blive opfyldt nogle krav.

 

Grunden er jo de sygdomme, som ligger BAG racerne er forskellige og derfor er der ikke den store risiko for, at generne optræder dobbelt (i hvert fald for berneren, der er sygdommene alle recessive :???:). Så blandingen vil med nogenlunde stor sandsynlighed hverken få HD, AD, OCD, hjerte-halløj, syringomyli (eller hvad det hedder) og risikoen for kræft er formindsket ift. hos berner sennenhunden.

 

Så om blandingen er sundere må bero på hvilke racer der er i blandingen - selvom, som du siger, intet er sikkert.

 

Ved en siberian husky-schæfer (tjekket for sygdomme, selvfølgelig ikk' ;-)), vil blandingen blive gennemsnitligt sundere end schæferen, men usundere end huskyen, da den ene race plages en del af HD, mens den anden ikke rigtig plages af det (ergo formindsket risiko ift. schæfer, men forhøjet ift. husky). Den side af lagkagen tror jeg tilgengæld, der er mange, der ikke tænker på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang for Prins Knud:

 

 

Scenarie 1: 2 hunde uden stamtavle er blevet parret. Begge hunde er undersøgt af dyrelægen for HD/AD og øjenlyst.

 

Scenarie 2: 2 hunde uden stamtavle er blevet parret. Ingen af hundene er blevet tjekket.

 

Scenarie 3: 2 hunde med stamtavle er blevet parret. Begge hunde er undersøgt af dyrelægen for HD/AD og øjenlyst.

 

 

Fra hvilket af ovenstående scenarie er der størst SANDSYNLIGHED for at hvalpene ikke får HD/AD eller PHPV/PHVTL?

 

Ingen af dem. Man fjerner ikke sygdomme blot ved at undersøge for dem. Men selvfølgelig mener du at de to undesøgte hunde er erklæret fri for sygdomme. Det manglede du bare at skrive ;)

De to, der ikke er undersøgt, kan også være fri for sygdomme. Vi ved det bare ikke.

 

Men i øvrigt var det slet ikke den slags "undersøgelser" der var tale om i det indlæg, du svarede på.

 

Uanset om man er for eller imod stamtavler, så er det noget gement vrøvl at plædere for at det ene eller det andet er sundere. For der findes ingen statistisk der kan underbygge det ene eller det andet. Det statistiske materiale der gennem tiden er lavet, er jo lavet for at underbygge den ene eller den anden teori. Derfor er udgangspunktet for undersøgelserne allerede forkerte, da man gradbøjer vilkårene efter ens holdning.

 

Det er en temmelig alvorlig beskyldning mod videnskaben, du kommer med der. Hvis den er sand, hvorfor er det så kun de fæle videnskabsfolk, der af uransagelige grunde er imod den gode raceavl, som laver statistikker? Kan kennelklubberne ikke bare betale sig fra at få lavet en statistik, der falder ud til deres fordel?

 

En stor del af de undersøgelser af hundes sundhed, der findes, er faktisk betalt af forsikringsselskaber, fordi de gerne vil finde ud af hvor de kan hente flest penge hjem. Jeg tror de er ret ligeglade med om den ene eller anden slags "vinder" - de vil bare vide hvor højt de kan tillade sig at sætte forsikringspræmien.

 

 

K9-dober

 

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg er enig med dig - så sort/hvidt kan det ikke sættes op. For det kommer jo an på, hvad man "går" efter.

 

En blanding mellem cavalier king charles spaniel og, fx., berner sennen (forhåbentligt utopi, men det er to ikke-så-sunde racer, hvor det ikke er de samme sygdomme, der optræder) vil jo unægteligt blive sundere end begge racers gennemsnit. En kombination cavalier-cavalier eller berner-berner uden stamtavle vil tílgengæld gennemsnitligt blive usundere, da der så ikke vil blive opfyldt nogle krav.

 

Grunden er jo de sygdomme, som ligger BAG racerne er forskellige og derfor er der ikke den store risiko for, at generne optræder dobbelt (i hvert fald for berneren, der er sygdommene alle recessive :???:). Så blandingen vil med nogenlunde stor sandsynlighed hverken få HD, AD, OCD, hjerte-halløj, syringomyli (eller hvad det hedder) og risikoen for kræft er formindsket ift. hos berner sennenhunden.

 

Så om blandingen er sundere må bero på hvilke racer der er i blandingen - selvom, som du siger, intet er sikkert.

 

Ved en siberian husky-schæfer (tjekket for sygdomme, selvfølgelig ikk' ;-)), vil blandingen blive gennemsnitligt sundere end schæferen, men usundere end huskyen, da den ene race plages en del af HD, mens den anden ikke rigtig plages af det (ergo formindsket risiko ift. schæfer, men forhøjet ift. husky). Den side af lagkagen tror jeg tilgengæld, der er mange, der ikke tænker på.

 

Jeg er helt enig her. Hvis man parrer to syge hunde, får man selvfølgelig høj risiko for sygt afkom. Hvis man parrer to nærtbeslægtede syge hunde, er risikoen endnu større fordi den genetiske variation er mindre.

 

Selvfølgelig er der racer og enkeltindivider, der er sundere end gennemsnittet. Der er jo ingen der påstår at hver eneste blandingshund er sundere end alle racehunde tilsammen. Men statistikkerne siger temmelig entydigt at den gennemsnitlige sygdomsrisiko falder ved blandingsavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Godt emne som kan holde en tråd levende i lang tid !

 

Der findes vel kun to grunde til at købe hund med stamtavle. Den ene er at man har nogle bestemte krav og man lettere kan kontrollere ophavet til ens hvalp, hvis den er stambogsført og den anden er at man vil deltage i aktiviteter som kræver en given stamtavle.

 

Men at sige det ene er bedre end det andet er en tilsnigelse. Jeg har selv altid været inkarneret DKK fanatiker, intil DKK ikke længere have opdrættere som laver den hund jeg ønskede mig. Jeg er bestemt ikke blevet skuffet over min sidste hund bare fordi han ikke har en DKK stamtavle.

Man skal også være opmærksom på at stamtavlen kun er et redskab til at kontrollere opdrætteren og ikke i sig selv en sikkerhed mod sygdomme.

 

F.eks har man hos Springer spaniels krav om øjenlysning. Jeg købte i 2004 en springer hvor linierne bagved var øjenlyste og fundet fri for arvelig PRA; men to måneder efter jeg havde fået hvalpen hjem fandt man et nyt tilfælde af arvelig PRA i sverige. Denne hund ligger i tredje led i min hunds stamtavle. I sverige er der avlsforbud på hunde med sygdommen og dens afkom, det er der ikke i Danmark. Her regner man med opdrætterne selv undgår at bruge disse hunde.

Derfor handler køb af hund mere om tillid til opdrætteren og værktøjer til at undersøge linierne bagud og her vinder DKK i mange tilfælge i kraft af bl.a. deres hundedatabase.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig fan af DKK, selvom jeg ikke, har været speciel heldig.

For lidt over en måned siden, fik jeg at vide af omveje, at jeg nok skulle tjekke, min nye avlstæve ( jeg har hentet i Holland )for blødersygdommen von Willebrand, da både hendes far, og farfar var bærere af genet, og fik fremskaffet papirer på det.

Jeg kontaktede opdrætter, og spurgte om det ikke, var en god idé at teste. Der blev røre, i den hollandske race forening, jeg blev truet med bål og brand, fra både den ene og anden side.

Nå men i løbet af denne her måned, dør én af de hvalpe min tæve fik, af mystiske blødninger, så kom jeg jo lidt op af stolen, fik fat på en opdrætter der har kuldsøster til min tæve, tæven blev testet, og wupti dukker der von Willebrand op igen, så nu er der "ballade" i racen, da opdrættere har lukket øjnene, og bare brugt deres hunde, det skal så lige siges, at min "danske"tæve, er af helt andre linier, end hende jeg hentede i Holland, så problemet er stort, rigtig stort.

Så det med at man altid, kan tjekke stambogsførte hunde, via de oplysninger vi har via hundeweb ( DKK ), og købe hund efter det, er bestemt ikke rigtigt, det kræver en stor viden, inden for racen man gerne vil have, og hvilken "normal" hunde ejer har det, når os der opdrætter, ikke engang kan vide os sikre.

Jeg venter nu besked i næste uge på vW testen, af begge mine tæver.

Uanset svaret, og trusler, er jeg glad for at tog huld på "bylden", så vi kan få udryddet den lidelse, håber at det bliver et krav, at få tjekket fremtidige avlshunde både i Danmark og Holland, jeg vil ihvertfald gøre mit til det.

Uanset hvad, skal man købe den hund, man har "brug for", for sygdomme kan man ikke, gardere sig imod, stamtavle eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med chihuahuaracens risiko for patellaluxation, skal man efter sigende hele 12 generationer tilbage for at være sikker på at der ikke ligger arvelig patellaluxation i generne.

 

Dog har man i nogle andre lande fået halveret forekomsten af sygdommen ved kun at avle på dyr med max grad 1.

 

Man kan ikke tælle 12 generationer tilbage på en tavle, men man kan sikre sig at de generationer, man kan se på tavlen ikke har sygdommen. Og lidt længere bagud kan man jo også gå på hundeweb, hvis man er heldig at anerne er danske.

 

Jeg vil selv gerne have "garantier", og være på den sikre side med så meget som muligt, og har derfor ikke lyst til at købe/avle på en hund uden tavle.

 

DOG, hvis man står med en chihuahua med et HELT fantastisk sind, som virkelig kunne bidrage med noget godt til racen, så ville jeg synes det er ok. Uanset om der er tavle eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg konstant forbavses over, er at det ret ofte lægges ud som om at man kun dårligt kan undersøge historikken bag tavlehunde, fordi der kun er x antal generationer i en stamtavle, og hundeweb ligeledes er begrænset, ihvertfald i forhold til hvis der er udenlandske hunde med i tavlen....

 

 

Dét er da i bund og grund en underlig idé. Det har da aldrig været nemmere at undersøge tingene, end det er nu, med internettet, diverse fora fra hele verdenen, mulighed for samtaler verden rundt via skype o.l.

 

 

Hvis jeg ser en "blindgyde" i en stamtavle hér i landet, så er det ikke vanvittigt svært at komme udenom blindgyden ved at søge internationalt. Indledningsvist via internettet og google.

Når man så har fundet ud af hvor næste generation, eller en specifik hund er fra, og hvor denne er blevet brugt henne i verden, så søger man mere specifikt efter interessegrupper dérfra. Finder diverse info der er tilgængelig om hunden, snakker direkte med folk, osv.

 

Sidstnævnte er velnok vigtigere end udelukkende at finde registreret information. For det er sidstnævnte der ved de ting der ikke skal undersøges for, det er også sidstnævnte der har set hunden (-e) fysisk, har set deres "værdi", deres egenskaber osv.

 

 

 

En stamtavle er ikke mere værd, end det arbejde man putter i den ifm. selektionen af hvalpene/hundene man påtænker at købe.

 

og det er netop ens selektionsarbejde der giver én den bedst mulige chance for at få en sund, stærk og stabil arbejdskammerat igennem mange år. Det virker imo lidt tosset at spare på kræfterne i forbindelse hermed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Fed tråd!! :stupid:

 

Jeg fatter bare ikke ideen i at sammenligne sundhed for hhv. blandingshunde og målrettet raceavl :lol:

 

Det ville give mere mening at sammenligne "racerene" hunde uden tavle og samme race med stamtavle, one-to-one...

 

Men det er der selvfølgelig ikke meget sjov ved fordi vi alle godt ved hvem der "vinder" :slem: snob or not :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...