Hop til indhold

så har jeg hørt det med osse.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

er delvis enig:5up: men man må da sige at jeg ofte synes hundemennesker er meget ensidige hvis det ikke lige er på deres måde så bliver de fornærmede og svarer grimt og bærer nag sådan synes jeg ofte hundefolk er ligemeget om det er forum eller face to face:roll:

 

Selvom jeg er uenig med Grand dane, så synes jeg da hverken jeg er fornærmet, svarer grimt eller bærer nag - det er vel lidt som jehovas vidner, der VED hvordan tingene hænger sammen, og vil redde os alle sammen, når jeg nu VED at sterilisering er det eneste rigtige, så vil jeg da have lov at sige det højt (bærer absolut ikke nag, nogen skal jo også have intakte tæver til avl ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 80
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes altså, at det er GD's helt eget valg om Tulle skal steriliseres eller ej...

Jeg valgte jo selv først at få Silke steriliseret da hun var næsten 6 år... Jeg var både bekymret for om hun var ved at få livmoderbetændelse uden at jeg opdagede det... Og jeg var osse utrolig bekymret for operationen og for hvad den ville gøre ved min dejlige hund...

 

Det er ikke GD's VALG, jeg forsøger at træffe for ham. Men jeg er ikke sikker på, at han har forstået, hvad en livmoderbetændelse er.

Hvis man gider læse alle de mange indlæg igennem, så kan man se, at GD IKKE ÉN ENESTE GANG kommenterer risikoen for livmoderbetændelse.

Muligvis har han slet ikke fået læst de indlæg, der handler om det.

 

Det er så én af ulemperne ved at debattere om et emne, der engagerer så mange mennesker. Der kommer så mange indlæg, så opretter ikke får læst dem allesammen....

 

Men oplægget drejede sig jo om sterilisation, så der er ikke noget underligt i, at alle skriver om sterilisation....

 

Jeg tror faktisk ikke, at der er et eneste indlæg, der drejer sig om NEGATIVE effekter af en sterilisation.....

Det siger jo noget i sig selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altså, at det er GD's helt eget valg om Tulle skal steriliseres eller ej...

Jeg valgte jo selv først at få Silke steriliseret da hun var næsten 6 år... Jeg var både bekymret for om hun var ved at få livmoderbetændelse uden at jeg opdagede det... Og jeg var osse utrolig bekymret for operationen og for hvad den ville gøre ved min dejlige hund...

 

Det er ikke GD's VALG, jeg forsøger at træffe for ham. Men jeg er ikke sikker på, at han har forstået, hvad en livmoderbetændelse er.

Hvis man gider læse alle de mange indlæg igennem, så kan man se, at GD IKKE ÉN ENESTE GANG kommenterer risikoen for livmoderbetændelse.

Muligvis har han slet ikke fået læst de indlæg, der handler om det.

 

Det er så én af ulemperne ved at debattere om et emne, der engagerer så mange mennesker. Der kommer så mange indlæg, så opretter ikke får læst dem allesammen....

 

Men oplægget drejede sig jo om sterilisation, så der er ikke noget underligt i, at alle skriver om sterilisation....

 

Jeg tror faktisk ikke, at der er et eneste indlæg, der drejer sig om NEGATIVE effekter af en sterilisation.....

Det siger jo noget i sig selv..

 

Årh, det passer nu ikke helt, jeg nævnte da inkontinens :engel::mrgreen:

Ellers enig i dit indlæg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg synes altså, at det er GD's helt eget valg om Tulle skal steriliseres eller ej...

Jeg valgte jo selv først at få Silke steriliseret da hun var næsten 6 år... Jeg var både bekymret for om hun var ved at få livmoderbetændelse uden at jeg opdagede det... Og jeg var osse utrolig bekymret for operationen og for hvad den ville gøre ved min dejlige hund...

 

Det er ikke GD's VALG, jeg forsøger at træffe for ham. Men jeg er ikke sikker på, at han har forstået, hvad en livmoderbetændelse er.

Hvis man gider læse alle de mange indlæg igennem, så kan man se, at GD IKKE ÉN ENESTE GANG kommenterer risikoen for livmoderbetændelse.

Muligvis har han slet ikke fået læst de indlæg, der handler om det.

 

Det er så én af ulemperne ved at debattere om et emne, der engagerer så mange mennesker. Der kommer så mange indlæg, så opretter ikke får læst dem allesammen....

 

Men oplægget drejede sig jo om sterilisation, så der er ikke noget underligt i, at alle skriver om sterilisation....

 

Jeg tror faktisk ikke, at der er et eneste indlæg, der drejer sig om NEGATIVE effekter af en sterilisation.....

Det siger jo noget i sig selv..

 

Jeg kan godt nævne en ting der er nagativt ved at sterilisere... Hvis man vælger at sterilisere sin samojedtæve, så skal man regne med at hun får mere pels end en hansamojed!... Det er fuldstændig vanvittigt så meget de sætter gang i deres pelsproduktion. Jeg har desværre ikke et billede af det, men jeg ved bare at alle der har samojedtæver fraråder at man steriliserer sin tæve...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke sterilisere hvis der ikke er grund til det.

Luna er intakt og har ingen problemer i sin løbetid, og ingen falsk drægtighed, hvorfor skulle jeg så gøre det ??

 

Der er da helt sikkert også ulæmper ved at sterilisere.

Faktisk kan jeg se Luna udvikler sig mentalt efter hver løb, men hun har også kun haft 3.;-)

 

Nu har jeg jo også Flaffy som er intakt hanhund, og det gør godt nok løbetiden besværlig, da pigerne skal passes, men det er da også det eneste besværlige ved løb. Det kunne være grund til, jeg på et tidspunkt ville vælge at neutalisere, men jeg ville ikke være vild med det.

 

Så GD jeg kan sagtens følge dig, at du ikke bare vil sterilisere Tulle, sådan bare lige.. ;-) Jeg synes ihvertfald selv det er en stor beslutning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge netdoktor er det altså "kun" 5% af tæver der risikerer livmoderbetændelse og ikke som tidligere nævnt i denne tråd 25%.

 

Desuden skriver netdoktor at små hunde er mere udsatte, og man kan jo ikke ligefrem sige at Grand Dane's hund er en lille hund :blink:

 

Så hvis jeg var Grand Dane og ikke havde nogen som helst problemer med min tæves løbetid, så ville jeg da heller ikke udsætte min tæve for den operation en stirilisering er.

 

Her er linket til netdoktor: http://www.netdyredoktor.dk/sw4885.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ifølge netdoktor er det altså "kun" 5% af tæver der risikerer livmoderbetændelse og ikke som tidligere nævnt i denne tråd 25%.

 

Desuden skriver netdoktor at små hunde er mere udsatte, og man kan jo ikke ligefrem sige at Grand Dane's hund er en lille hund :blink:

 

Så hvis jeg var Grand Dane og ikke havde nogen som helst problemer med min tæves løbetid, så ville jeg da heller ikke udsætte min tæve for den operation en stirilisering er.

 

Her er linket til netdoktor: http://www.netdyredoktor.dk/sw4885.asp

 

Jeg synes også at jeg havde hørt at tallet var noget mindre end 25%.. det lyder nemlig voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AyaLone

Synes også, at det tal var steget voldsomt i fht. hvad jeg havde hørt.

Denne snak om sterilisation, er det ikke en dille? Da jeg havde min gamle hund, var der ikke en eneste dyrlæge eller hundeejer, der på noget tidspunkt nævnte det.

 

Er det ikke mere et spørgsmål om at være opmærksom på sin hund? Altså den tisser vel mere når den har det, ellers kan man jo undersøge det på nettet, som nogen allerede har gjort. Kun en selv kan se om hunden ændrer adfærd, selvom det kun er lillebitte tegn.

 

At tæven så kan udvikle knuder og svulster er en anden sag, men jeg kunne ikke drømme om at få det gjort før min hund var mindst 6-8 år, eller fordi det var nødvendigt...... Synes da, at det er bedst at hunde er naturlige så længe som muligt.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det med negative ting ved sterilisation, som jeg prøvede at skrive tidligere er der også nogle hunde som bliver overvægtige af det.

Det er ikke altid mangel på motion eller forkert foder, men der sker altså en stor ændring i hormonerne ved sterilisation.

 

Men selvfølgelig er det overhovedet ikke alle hunde som det vil påvirke, det er jeg udmærket klar over :-)

 

Er det labrador som er kendt for at kunne spise til de revner?? Kan ikke huske det :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med negative ting ved sterilisation, som jeg prøvede at skrive tidligere er der også nogle hunde som bliver overvægtige af det.

Det er ikke altid mangel på motion eller forkert foder, men der sker altså en stor ændring i hormonerne ved sterilisation.

 

Men selvfølgelig er det overhovedet ikke alle hunde som det vil påvirke, det er jeg udmærket klar over :-)

 

Er det labrador som er kendt for at kunne spise til de revner?? Kan ikke huske det :confused:

Lapper har i hvert fald et ry for at være ekstrem madglade.

 

Jo foder hænger sammen med sterilisation og overvægt :mrgreen: uanset hvad, for man skal jo tage hensyn til hormonerne ect. Katte f.eks. er det slemt efter hvad jeg kender til og de får diætfoder fordi de tager på.

Man skal jo bare være opmærksom på det kan ske :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med negative ting ved sterilisation, som jeg prøvede at skrive tidligere er der også nogle hunde som bliver overvægtige af det.

Det er ikke altid mangel på motion eller forkert foder, men der sker altså en stor ændring i hormonerne ved sterilisation.

 

Men selvfølgelig er det overhovedet ikke alle hunde som det vil påvirke, det er jeg udmærket klar over :-)

 

Er det labrador som er kendt for at kunne spise til de revner?? Kan ikke huske det :confused:

 

Det er den gængse generalisering, dog gør min det ikke. Ej heller spiser hun alt.

 

Men overvægt, ja det er korrekt hos nogle steriliserede hunde, dog har jeg slet ikke fortrudt at Luna er blevet steriliseret, tværtimod..

 

Og igen kommer det jo an på, hvor aktiv hunden er..

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt OT :oops:

 

Før i tiden anbefalede man jo nærmest også at alle hanhunde skulle kastareres, men nu om dage har man fundet ud af at det kan have nogle mentale ulemper som man overhovedet ikke vidste før i tiden. Er der nogensinde lavet lignende undersøgelser med tæver?

 

Jeg kan jo høre at de ændrer sig mad- og pels- mæssigt, men hvad med mentalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Lidt OT :oops:

 

Før i tiden anbefalede man jo nærmest også at alle hanhunde skulle kastareres, men nu om dage har man fundet ud af at det kan have nogle mentale ulemper som man overhovedet ikke vidste før i tiden. Er der nogensinde lavet lignende undersøgelser med tæver?

 

Jeg kan jo høre at de ændrer sig mad- og pels- mæssigt, men hvad med mentalt?

 

Jeg har hørt at hvis man f.eks. kastrerer eller steriliserer hunden FØR den er kønsmoden, så vil man "fastlåse" den i det hvalpe-agtige stadie...altså ikke mens den er helt lille men når den er unghunde...det skulle eftersigende være ønskeligt for brugshunde, da de så livet igennem vil synes at det at lære er en leg...

 

men om det passer ved jeg ikke..hehe...man hører jo så meget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op en masse myter der kommer til overfladen nu :lol:

 

 

På et internationalt forum, har vi en debat kørende omkring netop dette emne, og der er godt nok mange ting der ganske enkelt ikke holder vand.

 

jeg skal prøve at oversætte en smule for jer:

 

"Jeg deltog fornyligt i en konference hvor der var en debat omkring fordele kontra ulemper ved kastration og sterilisation.

 

Modstandernes debat bestod generelt af folks "erfaringer", hvorimod fortalerne havde gode solide videnskabelige argumenter i deres debat, noget modstanderne ganske enkelt manglede, ja faktisk var der ikke én eneste reference der talte imod kastration/sterilisation, jeg kan kun antage at årsagen er at de ikke er solide og velfunderede.

 

Fortaler-debatten blev ført af en dyrlæge som arbejder på et dyrehospital, som har udført næsten 100,000 kastrationer/sterilisationer igennem 20 år, hvoraf han havde udført de 35.000 selv. Detaljerede noter var blevet ført, og statistikker ført udfra dem.

 

Traditionelt ventede folk med at få steriliseret/kastreret, indtil hunden havde haft et kuld, Dét er ikke baseret på grundlag af en videnskabelig bevist gevinst, og tjener reelt kun en overproduktion af hvalpe.

Jeg har hørt om én gammel dyrlæge, der stadig praktiserer, der giver dette råd, heldigvis går han snart på pension.

 

En anden årsag til at folk ventede, var at bedøvelser ikek var så effektive og præcise som de er idag. Moderne bedøvelser er meget mere sikre, ligesåvel som procedurerne bag dem.

 

Tidlig kastration/sterilisation, elelr præpubertets- ka/st, minimerer risiciene ved bedøvelsen, operationen, såvel som sikrer en bedre og hurtigere restituering fra både bedøvelsen såvel som operationen.

 

Ka/st før puberteten, reducerer risici for alle tumorer til 0,5%

Efter pubertets ka/st, reducerer tumorricici til 8%

 

Der er INGEN kliniske beviser, der støtter myten om inkontinens efter ka/st, ejheller der støtter ideen om ændring af pelslaget elelr temperement.

 

"Beviserne" for disse ulempers eksistens er udelukkende anekdoter fra ejere.

 

Mellem 2005 og 2007, blev 7221 tæver registreret ved lægen. Det drejede sig om 4038 intakte tæver, og 3183 steriliserede.

 

Totalt blev 85 tæver behandlet for inkontinens (både intakte og steriliserede red.). 2,7%

 

153 af de intakte havde livmoderbetændelse

96 af de intakte havde brystkræft

84 havde brug for kejsersnit

(tal for steriliserede mangler hér, de er dog ikke relevante, da en hund uden livmoder ikke får livmoderbetændelse etc. red.)

 

ka/st hunde lever i snit 3,3 år længere end intakte hunde, de er involverede i færre ulykker, færre brækkede knogler, antageligt fordi de har mindre tendens til at strejfe. 90% af alle hunde der påkøres i trafikken, er intakte hunde. (i England. red.)

 

Tidlig ka/st har ingen indflydelse på knoglevækst eller anden fysisk vækst og udvikling, ejhelelr nogen indflydelse på psyken elelr adfærden.

 

Dyrlæger uden erfaring med tidlig ka/st er dem der anbefaler at vente mindst én løbetid.

 

Fordelene ved kaastration og sterilisering opvejer langt ulemperne herved.

.........

 

 

.......Hvis du overvejer at avle på en hund, der kunne være værd at avle på, så er du naturligvis nødt til at vente til alle tests, prøver og praktisk brug kan bedømmes....

 

....Der er ikke nogen pointe i at avle på en køn hund, der er ubrugelig i marken. Jeg mener du har brug for mindst 2 gode sæsoner, før du overhovedet bør overveje avl.

 

ka/st før pubertet, har ingen indflydelse på hundens modning, andet end dens seksuelle modning.

Den eneste fysiske ændring, er at vækstpladerne i knoglerne nogen gange tager længere tid om at lukke ved en ka/st hund.

Det betyder at hunden kan fortsætte med at vokse lidt længere tid, og dermed resultere i at den bliver lidt højere.

Hvis ikke du udstiller, så er det lidt ligemeget.eyes.gif

 

Jeg sender dig gerne en præsentation for begge debatter. Du vil se at der ikke er nogen videnskabelig/klinisk data der bakker op om modstanden.

Du kan gøre din egen research på pro-siden af debatten. Der er temmelig megen research at læse igennem ;-) (nej. Jeg har IKKE de præsentationer. red.)

 

"

 

 

 

Noget nyt for mig, og sikkert også for jer. Undersøg sagen selv ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt OT :oops:

 

Før i tiden anbefalede man jo nærmest også at alle hanhunde skulle kastareres, men nu om dage har man fundet ud af at det kan have nogle mentale ulemper som man overhovedet ikke vidste før i tiden. Er der nogensinde lavet lignende undersøgelser med tæver?

 

Jeg kan jo høre at de ændrer sig mad- og pels- mæssigt, men hvad med mentalt?

 

Ja, det er der lavet undersøgelser på.

 

Allerede aggresive tæver har en øget tendens til at blive mere aggressive hvis de steriliseres.

Hvilket vil sige at det er en dårlig ide at sterrilisere sin tæve hvis det skal være for at hjælpe på at hun feks er gal på andre hunde (med mindre dette kun optræder lige op til og i en løbetid)

 

Der er vist også en øget tendens til følsomhed ved berøring.

 

Men ellers så burde en mentalt ligevægtig tæve ikke ændre sig nævneværdigt.

Men jeg synes da jeg har hørt om en del tæver efterhånden der dufter mere spændende for hanhunde efter end før...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hold da op en masse myter der kommer til overfladen nu :lol:

 

 

På et internationalt forum, har vi en debat kørende omkring netop dette emne, og der er godt nok mange ting der ganske enkelt ikke holder vand.

 

jeg skal prøve at oversætte en smule for jer:

 

"Jeg deltog fornyligt i en konference hvor der var en debat omkring fordele kontra ulemper ved kastration og sterilisation.

 

Modstandernes debat bestod generelt af folks "erfaringer", hvorimod fortalerne havde gode solide videnskabelige argumenter i deres debat, noget modstanderne ganske enkelt manglede, ja faktisk var der ikke én eneste reference der talte imod kastration/sterilisation, jeg kan kun antage at årsagen er at de ikke er solide og velfunderede.

 

Fortaler-debatten blev ført af en dyrlæge som arbejder på et dyrehospital, som har udført næsten 100,000 kastrationer/sterilisationer igennem 20 år, hvoraf han havde udført de 35.000 selv. Detaljerede noter var blevet ført, og statistikker ført udfra dem.

 

Traditionelt ventede folk med at få steriliseret/kastreret, indtil hunden havde haft et kuld, Dét er ikke baseret på grundlag af en videnskabelig bevist gevinst, og tjener reelt kun en overproduktion af hvalpe.

Jeg har hørt om én gammel dyrlæge, der stadig praktiserer, der giver dette råd, heldigvis går han snart på pension.

 

En anden årsag til at folk ventede, var at bedøvelser ikek var så effektive og præcise som de er idag. Moderne bedøvelser er meget mere sikre, ligesåvel som procedurerne bag dem.

 

Tidlig kastration/sterilisation, elelr præpubertets- ka/st, minimerer risiciene ved bedøvelsen, operationen, såvel som sikrer en bedre og hurtigere restituering fra både bedøvelsen såvel som operationen.

 

Ka/st før puberteten, reducerer risici for alle tumorer til 0,5%

Efter pubertets ka/st, reducerer tumorricici til 8%

 

Der er INGEN kliniske beviser, der støtter myten om inkontinens efter ka/st, ejheller der støtter ideen om ændring af pelslaget elelr temperement.

 

"Beviserne" for disse ulempers eksistens er udelukkende anekdoter fra ejere.

 

Mellem 2005 og 2007, blev 7221 tæver registreret ved lægen. Det drejede sig om 4038 intakte tæver, og 3183 steriliserede.

 

Totalt blev 85 tæver behandlet for inkontinens (både intakte og steriliserede red.). 2,7%

 

153 af de intakte havde livmoderbetændelse

96 af de intakte havde brystkræft

84 havde brug for kejsersnit

(tal for steriliserede mangler hér, de er dog ikke relevante, da en hund uden livmoder ikke får livmoderbetændelse etc. red.)

 

ka/st hunde lever i snit 3,3 år længere end intakte hunde, de er involverede i færre ulykker, færre brækkede knogler, antageligt fordi de har mindre tendens til at strejfe. 90% af alle hunde der påkøres i trafikken, er intakte hunde. (i England. red.)

 

Tidlig ka/st har ingen indflydelse på knoglevækst eller anden fysisk vækst og udvikling, ejhelelr nogen indflydelse på psyken elelr adfærden.

 

Dyrlæger uden erfaring med tidlig ka/st er dem der anbefaler at vente mindst én løbetid.

 

Fordelene ved kaastration og sterilisering opvejer langt ulemperne herved.

.........

 

 

.......Hvis du overvejer at avle på en hund, der kunne være værd at avle på, så er du naturligvis nødt til at vente til alle tests, prøver og praktisk brug kan bedømmes....

 

....Der er ikke nogen pointe i at avle på en køn hund, der er ubrugelig i marken. Jeg mener du har brug for mindst 2 gode sæsoner, før du overhovedet bør overveje avl.

 

ka/st før pubertet, har ingen indflydelse på hundens modning, andet end dens seksuelle modning.

Den eneste fysiske ændring, er at vækstpladerne i knoglerne nogen gange tager længere tid om at lukke ved en ka/st hund.

Det betyder at hunden kan fortsætte med at vokse lidt længere tid, og dermed resultere i at den bliver lidt højere.

Hvis ikke du udstiller, så er det lidt ligemeget.eyes.gif

 

Jeg sender dig gerne en præsentation for begge debatter. Du vil se at der ikke er nogen videnskabelig/klinisk data der bakker op om modstanden.

Du kan gøre din egen research på pro-siden af debatten. Der er temmelig megen research at læse igennem ;-) (nej. Jeg har IKKE de præsentationer. red.)

 

"

 

 

 

Noget nyt for mig, og sikkert også for jer. Undersøg sagen selv ;)

 

Jo hos samojeder så ændrer pelsen sig altså... ihhhh.. hvor er jeg træt af at jeg ikke har et billede af en tæve som blev blev steriliseret... før og 1 år efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo hos samojeder så ændrer pelsen sig altså... ihhhh.. hvor er jeg træt af at jeg ikke har et billede af en tæve som blev blev steriliseret... før og 1 år efter...

 

Jeg har ligeledes en subjektiv vurdering af at min gamle collie fik kraftig pels efter kastration....

 

Ændrer ikke på at 100.000 kastrerede elelr steriliserede engelske hunde fortæller en anden historie på en statistisk og videnskabelig korrekt og holdbar måde, i modsætning til subjektive betragtninger :blink:

 

Spørgsmålet er så, om det skyldes kastreringen/steriliseringen, foderet, en ændring af foderet, at hunden bare er blevet ældre, elelr helt andre faktorer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op en masse myter der kommer til overfladen nu :lol:

 

 

På et internationalt forum, har vi en debat kørende omkring netop dette emne, og der er godt nok mange ting der ganske enkelt ikke holder vand.

 

jeg skal prøve at oversætte en smule for jer:

 

"Jeg deltog fornyligt i en konference hvor der var en debat omkring fordele kontra ulemper ved kastration og sterilisation.

 

Modstandernes debat bestod generelt af folks "erfaringer", hvorimod fortalerne havde gode solide videnskabelige argumenter i deres debat, noget modstanderne ganske enkelt manglede, ja faktisk var der ikke én eneste reference der talte imod kastration/sterilisation, jeg kan kun antage at årsagen er at de ikke er solide og velfunderede.

 

Fortaler-debatten blev ført af en dyrlæge som arbejder på et dyrehospital, som har udført næsten 100,000 kastrationer/sterilisationer igennem 20 år, hvoraf han havde udført de 35.000 selv. Detaljerede noter var blevet ført, og statistikker ført udfra dem.

 

Traditionelt ventede folk med at få steriliseret/kastreret, indtil hunden havde haft et kuld, Dét er ikke baseret på grundlag af en videnskabelig bevist gevinst, og tjener reelt kun en overproduktion af hvalpe.

Jeg har hørt om én gammel dyrlæge, der stadig praktiserer, der giver dette råd, heldigvis går han snart på pension.

 

En anden årsag til at folk ventede, var at bedøvelser ikek var så effektive og præcise som de er idag. Moderne bedøvelser er meget mere sikre, ligesåvel som procedurerne bag dem.

 

Tidlig kastration/sterilisation, elelr præpubertets- ka/st, minimerer risiciene ved bedøvelsen, operationen, såvel som sikrer en bedre og hurtigere restituering fra både bedøvelsen såvel som operationen.

 

Ka/st før puberteten, reducerer risici for alle tumorer til 0,5%

Efter pubertets ka/st, reducerer tumorricici til 8%

 

Der er INGEN kliniske beviser, der støtter myten om inkontinens efter ka/st, ejheller der støtter ideen om ændring af pelslaget elelr temperement.

 

"Beviserne" for disse ulempers eksistens er udelukkende anekdoter fra ejere.

 

Jeg synes den "videnskabelige afhandling" er noget farvet, alene argumentet i sidste linje gør at "redegørelsen" i høj grad tager stilling. En anden videnskabelig undersøgelse blandt store racer viser at de ved tidlig st/ka får forøget risiko for knoglekræft.

Hvem står bag den undersøgelse? Den bærer i meget høj grad de såkalte dyreværnsorganisationer PETA eller HSUS's fingeraftryk. De vil jo have indført tvungen ka/st og i sidste konsekvens forbyde hold af kæledyr. Og ja, de har arrogant fejet selv dyrlægers argumenter af bordet.

 

Mellem 2005 og 2007, blev 7221 tæver registreret ved lægen. Det drejede sig om 4038 intakte tæver, og 3183 steriliserede.

 

Totalt blev 85 tæver behandlet for inkontinens (både intakte og steriliserede red.). 2,7%

 

153 af de intakte havde livmoderbetændelse

96 af de intakte havde brystkræft

84 havde brug for kejsersnit

(tal for steriliserede mangler hér, de er dog ikke relevante, da en hund uden livmoder ikke får livmoderbetændelse etc. red.)

 

ka/st hunde lever i snit 3,3 år længere end intakte hunde, de er involverede i færre ulykker, færre brækkede knogler, antageligt fordi de har mindre tendens til at strejfe. 90% af alle hunde der påkøres i trafikken, er intakte hunde. (i England. red.)

 

Tidlig ka/st har ingen indflydelse på knoglevækst eller anden fysisk vækst og udvikling, ejhelelr nogen indflydelse på psyken elelr adfærden.

 

Dyrlæger uden erfaring med tidlig ka/st er dem der anbefaler at vente mindst én løbetid.

 

Fordelene ved kaastration og sterilisering opvejer langt ulemperne herved.

.........

 

Undskyld, men det lyder som en reklame for vaskepulver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den "videnskabelige afhandling" er noget farvet, alene argumentet i sidste linje gør at "redegørelsen" i høj grad tager stilling. En anden videnskabelig undersøgelse blandt store racer viser at de ved tidlig st/ka får forøget risiko for knoglekræft.

Hvem står bag den undersøgelse? Den bærer i meget høj grad de såkalte dyreværnsorganisationer PETA eller HSUS's fingeraftryk. De vil jo have indført tvungen ka/st og i sidste konsekvens forbyde hold af kæledyr. Og ja, de har arrogant fejet selv dyrlægers argumenter af bordet

 

"Den videnskabelige afhandling"??

 

Det oversatte er en persons beretning om en konference han deltog i.

Hvad der iøvrigt også står i første linje af det oversatte.

SÅ naturligvis er der "taget stilling".

 

Knoglekræften er jeg klar over.

 

 

PETA's fingeraftryk?? SIg mig... har du drukket af natpotten? Det her er england (hvad der også står i oversættelsen som en indsat red. note skrevet af mig)

 

 

Undskyld, men det lyder som en reklame for vaskepulver.
Hvis du kan listeopstille på anden vis, så værsågo' ;-)

Det er statistik på 100.000 steriliserede elelr kastrerede hunde såvel som en kontrolgruppe af samme størrelse. ALtså 200.000 hunde.

Intet her fra Danmark er tilnærmelsesvis oppe i dén størrelsesorden.

Standard her i DK er 3000 hunde i én undersøgelse totalt.

 

Reklame frem eller tilbage, dét her er en oversættelse af en persons mening og tolkning af en konferencedeltagelse, krydret med lidt af de fakta der er at finde bl.a. i debatpræsentationerne han også fortæller lidt om til sidst.

 

Og hvis der stod PETA elelr WSPCA elelr lignende på de 2 debatter der her er tale om, så kan jeg garantere dig for at denne mand ikek engang ville have ulejliget sig med at dukke op ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes endda, at tallet for livmoderbetændelse hos intakte tæver er meget lavt, 153 ud af 4038 intakte.

 

Men det skyldes nok, at der er tale om yngre tæver.

Hyppigheden af livmoderbetændelse stiger jo med alderen.

 

Mange tæver bliver jo ikke 10 år. De dør af andre årsager eller bliver aflivet.

 

Hvis jeg ser på de få intakte tæver som jeg har kendt, der er blevet 10 år, så er de alle blevet opereret af livmoderbetændelse. Inclusiv min egen Ronja (berner sennen), der fik livmoderbetændelse da hun var 8 -og levede til hun blev 13.

 

--Ja alle undtagen én (golden). Hun fik livmoderbetændelse da hun var 14. Hun overlevede ikke operationen.

--Der er ingen der kan spå om lige netop Tulles fremtid.

Og en sterilisation er altså også dyr.

Den er ikke dækket af nogen sygeforsikring.

 

Det er noget af det, der gør det svært at være hundeejer. Man skal undervejs træffe vigtige og betydningsfulde valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Den videnskabelige afhandling"??

 

Det oversatte er en persons beretning om en konference han deltog i.

Hvad der iøvrigt også står i første linje af det oversatte.

SÅ naturligvis er der "taget stilling".

 

Ja, det skal jeg love for!

 

 

PETA's fingeraftryk?? SIg mig... har du drukket af natpotten? Det her er england (hvad der også står i oversættelsen som en indsat red. note skrevet af mig)

 

 

Min hund plejer at tømme den før jeg nogensinde når at få en chance.

Som en anden kræftsvulst har PETA og deres tankegang forgreninger internationalt. De hedder måske noget andet, men indholdet er det samme. Jeg tror at vi inden 10 år vil få et lovforslag om tvungen kastration af alle hunde der ikke er avlsgodkendte, fremsat af nogen af de der "lad os tænke for jer" politikere ;)

 

Hvis du kan listeopstille på anden vis, så værsågo' ;-)

Det er statistik på 100.000 steriliserede elelr kastrerede hunde såvel som en kontrolgruppe af samme størrelse. ALtså 200.000 hunde.

Intet her fra Danmark er tilnærmelsesvis oppe i dén størrelsesorden.

Standard her i DK er 3000 hunde i én undersøgelse totalt.

 

Man kan jo bevise alt med statistik, hvis man vil. Englænderne kan lidt af hvert på det punkt. Dengang alle snakkede dyresex så jeg en rapport hvor to dyrlæger, Munro og Thrustfield havde registereret hændelser. Deriblandt også nogen hvor bemeldte dyrs køn og art var ukendt. Jeg synes ikke det virker overbevisende når man ikke ved om det var en hanhund eller en hoppe.

Min egen dyrlæge var også overbevist om at min ulvehund ikke havde spist et tyggetov, men havde spist rottegift, eller havde hjertelungeorm. Næste dag overbragte jeg hende et 90 cm langt, og 3 cm tykt tyggetov som havde været gennem systemet. Tovet lå af gode grunde i en gennemsigtig plasticpose. Jeg fik alligevel en regning for behandling mod rottegift og hjertelungeorm. Dyrlæger ar det med at give sig selv ret ;)

 

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en anden kræftsvulst har PETA og deres tankegang forgreninger internationalt. De hedder måske noget andet, men indholdet er det samme. Jeg tror at vi inden 10 år vil få et lovforslag om tvungen kastration af alle hunde der ikke er avlsgodkendte, fremsat af nogen af de der "lad os tænke for jer" politikere ;)

 

Dét vil jeg til gengæld give dig helt ret i. I DK hedder de ANIMA.

 

Men dét er så vistnok en helt anden debat

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en lille finurlighed, kan jeg nævne at i Norge får man ikke lov sådan at sterilisere / kastrere, før alle andre muligheder er afprøvet, dvs sådan noget 'pjat' som at forebygge livmoderbetændelse slet ikke tages seriøst deroppe.

 

Så lige præcis i Norge er de ikke PETA-inficerede ;-)

 

ÅH no, så i norge bliver ingen tæver særligt gamle:shock: de dør allesammen af livmoderbetændelse:megaked:

 

 

Eller ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...