Hop til indhold

Dominans???


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal starte indlægget... Men det omhandler en adfærd hos Freya som jeg har nogle spørgsmål til..

 

Efter sidste løbetid (september) synes jeg at Freya er begyndt at knurre mere af andre hunde... Og det har ALDRIG gjort før... Selv en 6 mrd. gammel Berner hvalp skulle hun også knurres af da den snuste Freya bagi...

Med Berner hvalpen har jeg forsvaret det med at den var så meget større hende Freya drøjde mæssigt og at den legede meget vildt at Freya blot ville sætte den på plads

 

Vi har nogle venner som har to samojeder.. begge hanner... Det går fint lige indtil at de begynder at snuse hende bagi... oki.. de er altså også slemme til at tro at Freya bare er noget man humper.. men her viser hun tænder og knurrer af dem når de snuser hende bagi og prøver på at springe op på hende...

Med de to samojedhanner har jeg forsvaret det med at hun jo selvfølgelig ikke gider at have dem oppe på ryggen hele tiden...

 

Så i dag kom der en tæve som jeg skulle klippe poter på, og det første Freya gjorde da den kom ind ignenem døren var at knurre af den... Vi satte Freya ud i køkkenet så hun kunne køle lidt af, og bagefter satte dem sammen igen.. det gik fint indtil at den anden tæve begyndte at lægge hovedet henover freyas ryg.. og så viste Freya tænder igen og knurrede.. Jeg tog Freya og sagde strengt nej.. men kom til at tænke på bagefter om det var fuldstændig forkert at gøre...

 

Jeg ved det virkelig ikke.. kan Freya bare ikke med andre hunde mere??... Jeg vil jo gerne have en hund mere på et tidspunkt, men tror i bare at Freya vil komme til at opføre sig på samme måde??

 

Tror i at det er dominans eller forsvarer hun sig blot??..

 

Jeg ved det VIRKELIG ikke!!.. men prøver hele tiden at bilde mig ind at hun blot forsvarer sig selv.. men oven på idag da hun knurrende af den tæve må jeg indrømme at jeg blev noget ked af det indeni..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de to andre.

 

Dog vil jeg tilføje at jeg synes du skal fjerne de andre hunde fra hende, hvis hendes knurren ikke virker efter hensigten. Altså hvis de bliver ved med at hoppe på nakken af hende eller snuse hende bagi. Jeg synes ikke det skal være sådan at hun ikke bestiller andet end at knurre når I er sammen med andre hunde. Så er det ikke rart for hende længere og det skal det jo helst være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Enig med de to andre.

 

Dog vil jeg tilføje at jeg synes du skal fjerne de andre hunde fra hende, hvis hendes knurren ikke virker efter hensigten. Altså hvis de bliver ved med at hoppe på nakken af hende eller snuse hende bagi. Jeg synes ikke det skal være sådan at hun ikke bestiller andet end at knurre når I er sammen med andre hunde. Så er det ikke rart for hende længere og det skal det jo helst være.

 

Jeg plejer også at hive dem ned hver gang, men de to hanhunde har ikke noget andet i hovedet end at ville op på ryggen af hende hele tiden... Så ja jeg skal være og er over dem hele tiden.

 

Kunne det være at jeg skal lade være med at lade dem Freya og de to han samojeder sammen??.. altså hvis Freya får det indtryk at alle hunde vil op på ryggen af hende??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer også at hive dem ned hver gang, men de to hanhunde har ikke noget andet i hovedet end at ville op på ryggen af hende hele tiden... Så ja jeg skal være og er over dem hele tiden.

 

Kunne det være at jeg skal lade være med at lade dem Freya og de to han samojeder sammen??.. altså hvis Freya får det indtryk at alle hunde vil op på ryggen af hende??

Jeg tror ikke der sker noget ved det, hvis du sørger for at hun samtidig er sammen med andre hunde, der ikke hopper på hende.
Link til indlæg
Del på andre sites

Freya er da bare blevet voksen! Hun er jo ikke udfarende aggressiv, men vil bare ikke have hendes grænser overskredet - og da slet ikke på eget territorie! De andre hunde udviser bare ikke den høflighed, hun synes hun fortjener.

 

Jeg kunne ikke være mere enig :5up:

 

At lægge hovedet over ryggen på en anden hund er jo ren provokation, så i alle tilfælde har hun jo bare sagt fra overfor uhøflig optræden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg er simpelthen så glad for at høre at Freya ikke er den eneste... det har simpelthen lettet mig SÅ meget!!!..

 

Var jo nemlig begyndt at tro at det var hende som var agressiv siden at hun knurrede når andre snuste hende bagi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er simpelthen så glad for at høre at Freya ikke er den eneste... det har simpelthen lettet mig SÅ meget!!!..

 

Var jo nemlig begyndt at tro at det var hende som var agressiv siden at hun knurrede når andre snuste hende bagi.

 

Det har bestemt ikke noget med aggrasivitet eller dominas at gøre, Ferya er bare blevet en voksen og selvsikker dame! Det er efter min mening (næææsten) kun et plus :5up:

 

Flica er også en temmelig selvsikker og ret bestemt dame -hun ligger dog i tilgift også lidt til den dominate side, men det mærker man ikke så tit, hvad man der i mod mærker (læs høre :blink: ) er hendes selvsikre og bestemte side, damen ved skam godt hvad hun er værd -og hvad hun vil finde sig i fra andre hunde og hun fortæller det gerne både ofte og højlydt, hun er en rigtig brumbasse og jeg vil nok vove den påstand at der ikke går én dag hvor vi ikke høre hende knurre mindst én gang :lol: Hvilket ofte skyldes at Chivas står med næsen oppe i r*ven på hende -det er sådan en slags stress reaktion fra hans side, hvis han ikke lige ved hvad han skal finde på i en lidt stresset eller opkørt situration, så begraver han næsen i Flica's bagdel :roll::lol:

 

Anyway, selv om Flica er en både bestemt, selvsikker og lidt dominat tæve, så fungere hun som udgangspunkt fint med de fleste andre hunde, pt. bor hun jo sammen med to hanner, hvilket selvfølgelig ikke er den helt store udfordring, men vi har også tidligere fået en tæve hvalp hjem, som boede her ind til hun var lige godt to år, der var aldrig nogle problemer. Og sidste forår fik vi en 5 år gammel tæve hjem, som endda fik hvalpe her hos os i efteråret, der var heller ingen problemer overhovedet.

 

Der er nogle, enkelte (selvsikre, dominate) voksne tæver som Flica bare ikke kan med, men jeg vil aldrig bekymre mig om at få en nye tæve hvalp hjem der vokser op sammen med hende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det har bestemt ikke noget med aggrasivitet eller dominas at gøre, Ferya er bare blevet en voksen og selvsikker dame! Det er efter min mening (næææsten) kun et plus :5up:

 

Flica er også en temmelig selvsikker og ret bestemt dame -hun ligger dog i tilgift også lidt til den dominate side, men det mærker man ikke så tit, hvad man der i mod mærker (læs høre :blink: ) er hendes selvsikre og bestemte side, damen ved skam godt hvad hun er værd -og hvad hun vil finde sig i fra andre hunde og hun fortæller det gerne både ofte og højlydt, hun er en rigtig brumbasse og jeg vil nok vove den påstand at der ikke går én dag hvor vi ikke høre hende knurre mindst én gang :lol: Hvilket ofte skyldes at Chivas står med næsen oppe i r*ven på hende -det er sådan en slags stress reaktion fra hans side, hvis han ikke lige ved hvad han skal finde på i en lidt stresset eller opkørt situration, så begraver han næsen i Flica's bagdel :roll::lol:

 

Anyway, selv om Flica er en både bestemt, selvsikker og lidt dominat tæve, så fungere hun som udgangspunkt fint med de fleste andre hunde, pt. bor hun jo sammen med to hanner, hvilket selvfølgelig ikke er den helt store udfordring, men vi har også tidligere fået en tæve hvalp hjem, som boede her ind til hun var lige godt to år, der var aldrig nogle problemer. Og sidste forår fik vi en 5 år gammel tæve hjem, som endda fik hvalpe her hos os i efteråret, der var heller ingen problemer overhovedet.

 

Der er nogle, enkelte (selvsikre, dominate) voksne tæver som Flica bare ikke kan med, men jeg vil aldrig bekymre mig om at få en nye tæve hvalp hjem der vokser op sammen med hende :-D

 

Tusind tak for dit indlæg... :5up:

 

Jeg er super glad for at høre din erfaring med hvalpe op ad Flica, og at du ikke vil bekymre dig om at tæve hvalpe vokser op sammen med hende.. Det er jeg sikker på herefter at det vil være det samme med Freya...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dit indlæg... :5up:

 

Jeg er super glad for at høre din erfaring med hvalpe op ad Flica, og at du ikke vil bekymre dig om at tæve hvalpe vokser op sammen med hende.. Det er jeg sikker på herefter at det vil være det samme med Freya...

 

Velbekom :-)

 

Selvfølgelig skal man nok ikke liiige gå efter den mest dominate tævehvalp i kuldet, når man skal have en ny, når man har en tæve som Flica, det ville kunne risikere at skabe lidt problemer når den lille blive voksen, hvis den mener at den skal tage kampen op og forsøge at vælte Flica af pinden og det vil nok ikke være nogen smart handling fra sådan en lille størrelse, hvis det vel og mærke har noget at have sin selvsikkerhed/dominate stil, i.

Den slags betyder i hvert fald meget for Flica, andre mindre selvsikre hunde, både hanner og tæver kan sagtens stå og "råbe" Flica op i hovdet, men hvis Flica vudere at den pågældende hund, ikke har noget at "have det i" om man så må sige, så siger Flica bare f*ck dig, og går sin vej :-D Men har den anden hund der i mod noget at have sin opfarende/højlydte/provokerende adfærd i, SÅ tager hun gerne kampen op!

 

Men nej, som udgangspunkt, har jeg bestemt ingen betænkligheder ved at bringe en ny tævehvalp ind i Flica's liv og som sagt, så er det også gjort før, uden nogen som helst problemer -og det var altså ikke fordi at den tævehvalp var en lille undseelig eller underdanig størrelse, hun havde bare naturlig respekt for hendes ældre bofælle :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er på nr 10 tæve nu , har 4 stk lige nu. Du skal ikke være ked af, at din tæve ikke gider finde sig i andre hundes uhøfligheder.

Det er langt værre med disse bløde tæver, der bliver skræmt ved begyndende voldtægt og ikke tør sige fra.

Din hund er jo en spids , og den vil normalt med alder blive selvstændig, hvilket intet har med dominans eller aggresion at gøre.

Vi mennesker har jo også en medfødt naturlig pfærde om os, hvor fremmede lige må holde lidt afstand.

Iøvrigt er mange ungtæver jo svingende lige efter løbetid , ofte flere uger og ved evt begyndende falsk drægtighed , bliver de frygtelig stressede.

Det optræder ofte 6-8 uger efter løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at tæver lærer den måde de lige finder ud af virker. Da jeg fik min første hund anede jeg ikke at man kunne havne i en situation hvor man faktisk skulle lære sin hund at sige fra. Mange erfarne hanhundeejere fortalte mig at den eneste måde Ascha kunne lære at sige fra på, var ved at hun selv fandt ud af det og selvom jeg følte det var forkert, fulgte jeg ofte deres råd. :evil::roll: :stupid: Min tæve fandt så ud af at hanhunde trak sig når hun skreg somom det gjorde fantastisk ondt og sommetider understregede det ved at kaste sig ned på siden. Jeg græmmes ved min mangelfulde viden og kan jo næsten komme til at tude når jeg tænker på hvordan hun lærte det :megaked: men den måde virkede så godt for hende (det var faktisk meget effektivt,.... også i forhold til hanhundeejere) :lol: at jeg ikke rigtigt formåede at lære hende en anden. Og det til trods for at hun udviklede sig til at være en ret overlegen hund.

 

Selvfølgelig kan man ikke være et omvandrende kyskhedsbælte men jeg tror at man skal forsøge at få stoppet situationen før hunden føler sig nødsaget til at anvende afvisning i udtalt form. Hvis man bare lader hunden selv om det, er der en risiko for at der kan komme mere kant på med tiden, især hvis man jævnligt løber ind i hanhunde der bare ikke forstår noget som helst,.... ja, eller hanhundeejere der heller ikke gør. :engel:

 

Så til trådstarter: lad det ikke blive en sovepude at folk siger at det er helt normalt (dermed ikke sagt at du vil lade det blive det). Støt din hund i de situationer hvor det opstår og undgå dem hvis du kan (gå imellem eller skub hanhunden væk med kroppen, ikke ved at tage i halsbåndet). Find nogle hunde der ikke vil snuse og pinke på Freya hele tiden så hun får masser af gode oplevelser, uden spændinger, med andre hunde. Det er mit råd. :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at tæver lærer den måde de lige finder ud af virker. Da jeg fik min første hund anede jeg ikke at man kunne havne i en situation hvor man faktisk skulle lære sin hund at sige fra. Mange erfarne hanhundeejere fortalte mig at den eneste måde Ascha kunne lære at sige fra på, var ved at hun selv fandt ud af det og selvom jeg følte det var forkert, fulgte jeg ofte deres råd. :evil::roll: :stupid: Min tæve fandt så ud af at hanhunde trak sig når hun skreg somom det gjorde fantastisk ondt og sommetider understregede det ved at kaste sig ned på siden. Jeg græmmes ved min mangelfulde viden og kan jo næsten komme til at tude når jeg tænker på hvordan hun lærte det :megaked: men den måde virkede så godt for hende (det var faktisk meget effektivt,.... også i forhold til hanhundeejere) :lol: at jeg ikke rigtigt formåede at lære hende en anden. Og det til trods for at hun udviklede sig til at være en ret overlegen hund.

 

Selvfølgelig kan man ikke være et omvandrende kyskhedsbælte men jeg tror at man skal forsøge at få stoppet situationen før hunden føler sig nødsaget til at anvende afvisning i udtalt form. Hvis man bare lader hunden selv om det, er der en risiko for at der kan komme mere kant på med tiden, især hvis man jævnligt løber ind i hanhunde der bare ikke forstår noget som helst,.... ja, eller hanhundeejere der heller ikke gør. :engel:

 

Så til trådstarter: lad det ikke blive en sovepude at folk siger at det er helt normalt (dermed ikke sagt at du vil lade det blive det). Støt din hund i de situationer hvor det opstår og undgå dem hvis du kan (gå imellem eller skub hanhunden væk med kroppen, ikke ved at tage i halsbåndet). Find nogle hunde der ikke vil snuse og pinke på Freya hele tiden så hun får masser af gode oplevelser, uden spændinger, med andre hunde. Det er mit råd. :vinken:

 

Vi som hanhundeejere har også et ansvar. Inden Oskar blev kemisk kastereret, da hoppede han på alt hvad der lugtede af tæve, hvis han fik muligheden Han forstod ikke en afvisning, så der var kun et at gøre, snoren på hunden og hive kræet med sig. Jeg var blevet sur hvis jeg som tæveejer, stod overfor en hanhundeejer, som ikke gjorde noget for at stoppe sin liderlige hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at tæver lærer den måde de lige finder ud af virker. Da jeg fik min første hund anede jeg ikke at man kunne havne i en situation hvor man faktisk skulle lære sin hund at sige fra. Mange erfarne hanhundeejere fortalte mig at den eneste måde Ascha kunne lære at sige fra på, var ved at hun selv fandt ud af det og selvom jeg følte det var forkert, fulgte jeg ofte deres råd. :evil::roll: :stupid: Min tæve fandt så ud af at hanhunde trak sig når hun skreg somom det gjorde fantastisk ondt og sommetider understregede det ved at kaste sig ned på siden. Jeg græmmes ved min mangelfulde viden og kan jo næsten komme til at tude når jeg tænker på hvordan hun lærte det :megaked: men den måde virkede så godt for hende (det var faktisk meget effektivt,.... også i forhold til hanhundeejere) :lol: at jeg ikke rigtigt formåede at lære hende en anden. Og det til trods for at hun udviklede sig til at være en ret overlegen hund.

 

Selvfølgelig kan man ikke være et omvandrende kyskhedsbælte men jeg tror at man skal forsøge at få stoppet situationen før hunden føler sig nødsaget til at anvende afvisning i udtalt form. Hvis man bare lader hunden selv om det, er der en risiko for at der kan komme mere kant på med tiden, især hvis man jævnligt løber ind i hanhunde der bare ikke forstår noget som helst,.... ja, eller hanhundeejere der heller ikke gør. :engel:

 

Så til trådstarter: lad det ikke blive en sovepude at folk siger at det er helt normalt (dermed ikke sagt at du vil lade det blive det). Støt din hund i de situationer hvor det opstår og undgå dem hvis du kan (gå imellem eller skub hanhunden væk med kroppen, ikke ved at tage i halsbåndet). Find nogle hunde der ikke vil snuse og pinke på Freya hele tiden så hun får masser af gode oplevelser, uden spændinger, med andre hunde. Det er mit råd. :vinken:

 

Selvom det lyder til at Freya er ved at udvikle sig til en stærk og selvsikker tæve, er der jo heller ingen der siger at Freya's mor skal lade hende klare tingene selv -eller at Freya er blevet sådan ved at klare tingene selv... ;-)

 

Som sagt, så lyder Freya en del som Flica og Flica bliver bestemt heller ikke overladt til sig selv, selvom jeg ved at hun i stor udstrækning vil være i stand til at klare sig selv mod trælse og uhøflige hunde (af begge køn).

 

Flica har fx. også to forskellige slags knurren, én der er direkte henvendt til den anden hund og som hurtigt bliver fulgt op med en markering, hvis ikke den anden hund respektere hendes knurren. Og så har hun én der egentlig er mere henvendt til mig, en måde at råbe op mig op på om man så må sige, hvor hun knurre og forventer at jeg så gør noget ved sagen -hvilket jeg selvfølgelig gør uanset hvilken knurren hun bruger.

Sidstnævnte knurren bliver fx. næsten altid brugt når Chvas stikker næsen i r*ven på hen, og er helt tydeligt et hint til mig: "Altså helt ærligt moar, kan du ikke lige få det lille fjols ud af min bagdel :roll:" :mrgreen:

 

Flica kan så generelt godt lide at høre sin egen stemme, så hun forsømmer sjældent en lejlighed til lige at give sit besyv med om dette og hint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi som hanhundeejere har også et ansvar. Inden Oskar blev kemisk kastereret, da hoppede han på alt hvad der lugtede af tæve, hvis han fik muligheden Han forstod ikke en afvisning, så der var kun et at gøre, snoren på hunden og hive kræet med sig.

 

:5up: Der har jeg også været. :roll:

 

Tror egentlig det er sundt at have haft begge køn, så forstår man ihvertfald hvordan det er at være i den andens sko. Du kan tænke dig til det (du har aldrig haft tæver vel?) men det er der godt nok mange der ikke kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:5up: Der har jeg også været. :roll:

 

Tror egentlig det er sundt at have haft begge køn, så forstår man ihvertfald hvordan det er at være i den andens sko. Du kan tænke dig til det (du har aldrig haft tæver vel?) men det er der godt nok mange der ikke kan.

 

Jeg kan, jeg kan, jeg kan.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom det lyder til at Freya er ved at udvikle sig til en stærk og selvsikker tæve,

 

Sådan er jeg ikke sikker på at det lyder i mine ører.

 

er der jo heller ingen der siger at Freya's mor skal lade hende klare tingene selv -eller at Freya er blevet sådan ved at klare tingene selv... ;-)

Nu langede jeg overhovedet ikke ud efter nogen men det er jo ret naturligt at man tager lidt mere afslappet på tingene hvis man hører at: det gør alle andres hunde også. Hvis man skal kunne være mere afslappet kræver det at man er sikker på hvorfor hunden gør som den gør,... derfor min kommentar mht. sovepuden.

 

 

Som sagt, så lyder Freya en del som Flica og Flica bliver bestemt heller ikke overladt til sig selv, selvom jeg ved at hun i stor udstrækning vil være i stand til at klare sig selv mod trælse og uhøflige hunde (af begge køn).

 

Flica har fx. også to forskellige slags knurren, én der er direkte henvendt til den anden hund og som hurtigt bliver fulgt op med en markering, hvis ikke den anden hund respektere hendes knurren. Og så har hun én der egentlig er mere henvendt til mig, en måde at råbe op mig op på om man så må sige, hvor hun knurre og forventer at jeg så gør noget ved sagen -hvilket jeg selvfølgelig gør uanset hvilken knurren hun bruger.

Sidstnævnte knurren bliver fx. næsten altid brugt når Chvas stikker næsen i r*ven på hen, og er helt tydeligt et hint til mig: "Altså helt ærligt moar, kan du ikke lige få det lille fjols ud af min bagdel :roll:" :mrgreen:

 

Flica kan så generelt godt lide at høre sin egen stemme, så hun forsømmer sjældent en lejlighed til lige at give sit besyv med om dette og hint :-D

I min verden er der lidt forskel på en aussie og en samojed. Men uanset om det har relevans for denne tråd, kan jeg jo ikke bruge dine udsagn, om hvorvidt Freya lyder til at have samme adfærd som din hund, til noget. Jeg kender jo ikke Flica og ville måske opfatte hende anderledes end du gør. Ligesom jeg måske ville opleve Freya anderledes end dig.

 

Desværre ser jeg ofte tæveejere der synes at deres hunde må være fuldstændig hvor grove som helst, uanset hanhundens "forbrydelse" og det tror jeg har at gøre med at "det er helt naturligt". Samtidigt (og det har igen ikke nødvendigvis noget med folk i denne tråd at gøre) oplever jeg at tæver der har denne "overtænding" har fået lov til at klare ærterne selv.

 

Min hund er efter sin kastrering blevet utrolig høflig overfor tæver men redder sig faktisk et par voldsomme lussinger engang imellem fordi tæver hakker ud, uden at vurdere situationen først..... og det burde absolut ikke være naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er jeg ikke sikker på at det lyder i mine ører.

 

Du har ganske ret i, at det lige så vel kan skyldes usikkehed som det kan skyldes selvsikkerhed, så såfremt det er det du mener, er vi såmænd ganske enige. Men som jeg læser det Freya's mor skriver, tolker jeg det mere som selvsikerhed, og da jeg ikke kender hverken Freya eller Freya's mor, er jeg nød til at tolke tingene som jeg læser dem og kommentere ud fra det ;-)

 

Nu langede jeg overhovedet ikke ud efter nogen men det er jo ret naturligt at man tager lidt mere afslappet på tingene hvis man hører at: det gør alle andres hunde også. Hvis man skal kunne være mere afslappet kræver det at man er sikker på hvorfor hunden gør som den gør,... derfor min kommentar mht. sovepuden.

 

Det er måske min fejl, jeg har en tildens til at regne med at folk der ikke er 110% nybegyndere, selv kan tænke så langt, om man så må sige (kunne ikke lige finde en pænere måde at udtrykke det på :oops: ).

Men selvfølgelig, selvom en given adfærd kan beskrives som "normal", betyder det naturligvis ikke at alt er godt og man bare skal vende det blinde øje til og lade hunden klare det selv -og det gælder så i mine øjne hvad enten at det skyldes selvsikkerhed eller usikkerhed.

 

 

I min verden er der lidt forskel på en aussie og en samojed. Men uanset om det har relevans for denne tråd, kan jeg jo ikke bruge dine udsagn, om hvorvidt Freya lyder til at have samme adfærd som din hund, til noget. Jeg kender jo ikke Flica og ville måske opfatte hende anderledes end du gør. Ligesom jeg måske ville opleve Freya anderledes end dig.

 

Nu er Flica så ikke en aussie men en Tervueren, men bortset fra det, kan jeg ikke se at racen er voldsomt relevant i denne sag, da jeg ikke vil betegne hverken Flica's eller Freya's adfærd (uanset om det så er samme adfærd eller ej), som specielt racespecifik.

 

Og nej, jeg ved jo heller ikke om Freya's adfærd i virkeligheden er lig Flica's og om det, hvis det er samme adfærd, har samme årsag hos begge. Men igen, jeg kan kun tolke ud fra hvad jeg læser, da jeg ikke kender Freya og da Freya ud fra det læste, i mine øjne lyder lidt som Flica, så er det naturligvis Flica jeg beskriver.

 

Desværre ser jeg ofte tæveejere der synes at deres hunde må være fuldstændig hvor grove som helst, uanset hanhundens "forbrydelse" og det tror jeg har at gøre med at "det er helt naturligt". Samtidigt (og det har igen ikke nødvendigvis noget med folk i denne tråd at gøre) oplever jeg at tæver der har denne "overtænding" har fået lov til at klare ærterne selv.

 

Her er vi i princippet også enige. Og jeg kan kun sige, som nævnt tidliger, at det er IKKE tilfældet her! Flica får absolut ikke lov til at te sig som hun lyster, under dække af at det er "helt naturligt" som du siger. Jeg griber stadig ind, både overfor Flica og overfor den hanhund der ikke fatter en venlig henstilling -knurren, løftet overlæbe eller lign. fra Flica's side. Flica er absolut ikke en hund der går og hakker til højre og venstre, heller ikke selvom hun godt ved hvad hun er værd og hvad hun vil finde sig... Men samtidig ved hun også hvad JEG vil finde mig i fra hendes side OG at jeg nok skal hjælpe hende mod umulige hanhunde og andre trælse skabninger.

 

Men igen, så er det en ting jeg finder naturligt og derfor også automatisk forventer at andre gør og det er så min fejl, for du har ganske ret, det er bestemt ikke alle der selv kan finde ud af at sætte grænser overfor hverken sn egen eller andres hunde i de siturationer :???:

 

Da jeg først fik Flica da hun var knap 2 år, kan jeg ikke sige om hendes selvsikerhed og forholdsvis store forbrug af knurren skyldes at hun selv har fået lov at klare tingene ind til jeg fik hende. Men det virker i høj grad som om at hun bare er sådan og at det er naturligt for hende -altså at det ikke er en indlært adfærd.

 

Min hund er efter sin kastrering blevet utrolig høflig overfor tæver men redder sig faktisk et par voldsomme lussinger engang imellem fordi tæver hakker ud, uden at vurdere situationen først..... og det burde absolut ikke være naturligt.

 

Igen ganske enig, det er ikke naturligt, det er i mine øjne svigt fra både tæve og hanhundeejers side...

 

Og jeg glæder mig over at ingen af mine tæver, har eller har haft behov for at gå og dele lussinger ud til højre og venstre. Flica advare altid først og hun gør det gerne både to og tre gange, hvis det ellers er en normal, høflig men måske lidt langsom opfattende hund og virker disse advarsler ikke (og der ikke er nogen mennesker der griber ind!), så er det en lynhurtig markering fra hendes side, men der kommer altid en advarsel først og det er helt fint med mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre ser jeg ofte tæveejere der synes at deres hunde må være fuldstændig hvor grove som helst, uanset hanhundens "forbrydelse" og det tror jeg har at gøre med at "det er helt naturligt". Samtidigt (og det har igen ikke nødvendigvis noget med folk i denne tråd at gøre) oplever jeg at tæver der har denne "overtænding" har fået lov til at klare ærterne selv.

 

Min hund er efter sin kastrering blevet utrolig høflig overfor tæver men redder sig faktisk et par voldsomme lussinger engang imellem fordi tæver hakker ud, uden at vurdere situationen først..... og det burde absolut ikke være naturligt.

 

Og så er vi i min verden tilbage i "min hund skal absolut gå løs, for den gør ikke noget" debatten.... Kimmi gør nøjagtig som Freya - men aldrig på eget initiativ, altid kun når hanhunde kommer hen til hende uinviteret. Kimmi er ikke nogen særlig selvsikker hund (selv om mange ville vurdere hende til at være det), hun har derimod et stort behov for ro og orden omkring sig og kan derfor have en vis opdragende effekt på særligt unge hanhunde. Og det er som om hanhunde-ejere søger den slags "han har godt af at lære det", "bare lad hende bide ham, så finder han nok ud af det" osv. osv. osv. Sagt af helt tilfældige mennesker, jeg møder rundt omkring..... Efter at deres løse hanhund er løbet direkte hen og stukket snotten i måsen på Kimmi :evil: Eller det modsatte "få dog styr på de hunde" sagt af en sur dame i Viborg, hvis hunde jeg tre gange havde jaget væk (hun var ikke i syne), fordi de blev ved med at løbe i hælene af Kimmi. Tilsidst indhentede damen os (jeg kunne jo ikke rigtigt gå videre med to fremmede hunde på slæb) og i samme øjeblik fik Kimmi nok og hakkede efter den ene hund....

 

Og nej, min hund er ikke aggressiv, og hun har aftjent hendes værnepligt som skrap tante - nu vil hun egentlig bare gerne have lov at være i fred med mindre hun selv inviterer til leg..... Det er så bare ikke en mulighed, fordi folks hunde absolut skal have lov til at karte rundt på må og få!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Vil lige sige at Freya ikke får lov til at te sig som hun nu lyster, men at jeg griber ind bla. ved at fjerne hanhunden når jeg kan se at den lægger op til noget... Men nu KAN det være svært at løfte en stor hansamojed så nogle gange kommer Freyas knurren hvis jeg ikke er hurtig nok:oops:.

 

Grunden til at jeg skrev indlægget var egentlig at jeg kke havde oplevet den adfærd hos Freya før, og syntes at hun efter sidste løbetid er blevet mere bestemt over for andre hunde... Både tæver og hanner... Dog synes jeg at kunne mærke at der ikke er noget når hun leger med hunde der er på lige plan med hende.. altså nogle som ikke prøver at dominere.. og når de ikke prøver, så gør Freya heller ikke.

 

Men sovepude det vil jeg bestemt ikke at jeg vil lade det være som... Jeg vil stadig ikke acceptere at det første hun gør da hun ser den tæve i går var at knurre... Jeg ved selvfølgelig ikke om den havde sendt nogle signaler da den var gået op igennem indkørslen som jeg ikke havde set...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...