Gæst Sigurd Skrevet Juni 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2010 Hvilken virkning tror I den nye hundelov vil få for markedet for tavleløse hunde ?? Jeg tænker både på blandingshvalpe og de såkaldte ægte hvalpe uden stamtavle. Vil I næste gang vælge en stambogsført hund, for at være sikker på at hunden er lovlig ?? Eller tror I den nye lov, bliver virkningsløs, så der stadig vil blive produceret og solgt samme antal af tavleløse hvalpe ?? Personligt tror jeg, at der vil ske et fald i salg og produktion af tavleløse hvalpe i en kort periode, men om et år eller to vil markedet sikkert igen være som idag. Medmindre politiet, mod forventning, vil opprioritere håndhævelse af hundeloven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Svært at spå om, da vi ikke aner om politiet vil gøre noget for at "opretholde" den lov. Gør de kun noget ved anmeldelse, så tror jeg ikke der sker et stort fald, måske det første halve år Så vi er helt enige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Hej, Jeg tror at mange vil afholde sig lidt fra blandingshvalpe i en periode og som i begge skriver, så se hvordan loven bliver håndhævet. Personligt kunne jeg godt tænke mig at min næste hund bliver en blanding,men nu ser jeg da lige tiden an;-). V.H. Sille(frygtelig hvalpeskruk:hjerte:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg er desværre sådan indrettet at jeg ikke bryder mig om at blive tvunget eller presset til noget. Jeg har altid har haft tavleløse hunde, og denne lov har kun styrket min overbevisning. Jeg vil ikke medvirke til ensretning og racehygiejne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Ikke grundet loven, nix. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg ville aldrig vælge en hund uden stamtavle fra FCI anerkendt forening... Dette har dog intet med forbuddet at gøre! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Falder jeg for en blanding, så vil loven ikke ændre noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Loven kan jo også ende med at have den modsatte virkning. Hvis Luna nu havde været uden stamtavle, så kunne jeg jo bare insistere på at hun ikke var i blandt de forbudte racer, og så kunne jeg se hvor længe den gik. Men da hun har stamtavle, så kan jeg på ingen måde løbe fra hvad hun er... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MissLuna Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 ingen af vores hunde har tavle nu, men vi har bestemt at når vi engang skal ha en ny hvalp, så bliver det med tavle.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg ville nok være tilbøjelig til at købe hunden med tavle fra nu af, selvom der findes en masse dejlige blandingshunde derude, som måske ville passe rigtig godt sammen med mig. Jeg er vokset op med blandinger og har altid haft en svaghed for dem, fordi de er så specielle og unikke, men jeg tør simpelthen ikke at købe en, hvis det betyder at jeg muligvis skal aflive den på et tidspunkt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg ville aldrig købe andet end en hund med en FCI godkendt stambog. At købe en blandingshund eller i det hele taget en hund uden stambog, ville for mig være "at købe katten i sækken" og det kunne jo nemt ende med, at blive synd både for mig og hunden. Den nye lov er så blot med til at styrke min tro på, at man skal sætte sig ind i, hvad det er man køber og kunne dokumentere det, så derfor aldrig en hund uden godkendt stambog hos mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg har altid har haft tavleløse hunde, og denne lov har kun styrket min overbevisning. Jeg er ikke sikker på jeg forstår men hvad er det lige i den nye lov, som styrker din overbevisning ??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg er ikke sikker på jeg forstår men hvad er det lige i den nye lov, som styrker din overbevisning ??? Det er det element af tvang - eller skal vi kalde det adfærdsregulering - der ligger i loven. Venstres første bud var aflivning af alle hunde uden stamtavle, så der er ingen tvivl om at de gerne ser, at loven vil få flere danskere til at købe tavlehunde. Så føler jeg det som min pligt at gå i den modsatte retning for at være med til at bevare det frie valg, og endnu vigtigere, den genetiske variation. Raceavl har haft negative konsekvenser indenfor alle dyrearter. Man ser jævnligt at der må krydses blandingsdyr eller vildtformer ind i meget forædlede racer for at redde en stærkt reduceret genpulje. Det sker bl.a. i hos produktionsdyr, i prydfugleavlen, planteavlen mv. Jeg er ikke som sådan modstander af raceavl, hvis det foregår etisk forsvarligt, men enhver art har brug for en stor og varieret genpulje. Derfor er det vigtigt at der fortsat er adgang til naturlig og/eller mindre kontrolleret avl. Man ved aldrig hvornår det næste gang bliver en blandingshund der redder en race fra invaliderende sygdomme. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Det er det element af tvang - eller skal vi kalde det adfærdsregulering - der ligger i loven. Venstres første bud var aflivning af alle hunde uden stamtavle, så der er ingen tvivl om at de gerne ser, at loven vil få flere danskere til at købe tavlehunde. Så føler jeg det som min pligt at gå i den modsatte retning for at være med til at bevare det frie valg, og endnu vigtigere, den genetiske variation. Raceavl har haft negative konsekvenser indenfor alle dyrearter. Man ser jævnligt at der må krydses blandingsdyr eller vildtformer ind i meget forædlede racer for at redde en stærkt reduceret genpulje. Det sker bl.a. i hos produktionsdyr, i prydfugleavlen, planteavlen mv. Jeg er ikke som sådan modstander af raceavl, hvis det foregår etisk forsvarligt, men enhver art har brug for en stor og varieret genpulje. Derfor er det vigtigt at der fortsat er adgang til naturlig og/eller mindre kontrolleret avl. Man ved aldrig hvornår det næste gang bliver en blandingshund der redder en race fra invaliderende sygdomme. OK, så forstår jeg, og er sådan set ikke uenig. Jeg synes måske blot, at tavleløse hunde mere og mere sælges som: Ægte hunde uden stamtavle, og dem kan jeg ikke rigtig se, hvad vi skal bruge til, bortset fra, til mennesker som ønsker sig en billig hund og opdrættere som ikke vil give garanti på deres hvalpe. 100% mixhunde, gerne gennem flere generationer, kan som du skriver "opbevare" en god genpulje, men spørgsmålet er så bare, hvor stort "dette lager" behøver at være ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Det er det element af tvang - eller skal vi kalde det adfærdsregulering - der ligger i loven. Venstres første bud var aflivning af alle hunde uden stamtavle, så der er ingen tvivl om at de gerne ser, at loven vil få flere danskere til at købe tavlehunde. Så føler jeg det som min pligt at gå i den modsatte retning for at være med til at bevare det frie valg, og endnu vigtigere, den genetiske variation. Raceavl har haft negative konsekvenser indenfor alle dyrearter. Man ser jævnligt at der må krydses blandingsdyr eller vildtformer ind i meget forædlede racer for at redde en stærkt reduceret genpulje. Det sker bl.a. i hos produktionsdyr, i prydfugleavlen, planteavlen mv. Jeg er ikke som sådan modstander af raceavl, hvis det foregår etisk forsvarligt, men enhver art har brug for en stor og varieret genpulje. Derfor er det vigtigt at der fortsat er adgang til naturlig og/eller mindre kontrolleret avl. Man ved aldrig hvornår det næste gang bliver en blandingshund der redder en race fra invaliderende sygdomme. Enig. og så er der lige det med at jeg syntes at mange racer med tavle bliver avlet mere og mere ekstremt på udseende og ikke til det gode sundhedsmæssigt. Jeg holder mig til de tavleløse hunde fremover, mener ikke altid det er papiret der gør forskellen, det kan lige så vel være stedet hunden kommer fra. Hvad jeg så lige gør hvis nogen påstår der er en forbudt race i min hund ved jeg ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Hvis jeg nogensinde fandt den samme blandning som vores, så ville jeg købe den uden tvivl Den ligner så heller ikke nogen af de 13 racer.. Meget tydeligt med gravhund i :blink: Men vi har bestilt en med tavle, selvom vi ikke rigitg skal bruge den tavle til noget som helst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Måske vil der komme et lille fald i blandinger af de involverede racer, men thats it, hvis der overhovedet kommer et fald. Jeg selv vil ikke afholde mig fra at købe tavle-løse hunde og blandinger af racer igen, hvis det falder mig for! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alt4Victor Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Når vi skal have en hund mere så bliver det ikke papirene der kommer til at afgøre hvilken hund det bliver. Det skal self. være en sund rask hund, men at den svinger med Vic i temperament, er det altafgørende. Jeg tror faktisk vi kommer til at gå efter en omplaceringshund på et par år, så han kan få mere glæde af den mht. leg (selvom jeg self. er kronisk hvalpeskruk :stupid:, så der er ingen garantier) Èn garanti er der dog, jeg kommer til at købe lyserødt og rødt udstyr til den næste Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg ser dette som en begrænsning for de egenlige hundefabrikker, der ofte køber tilfældige unghunde til avl, i den BLÅ, når nyt avlmateriale skal ind. Og evt for dem, der stadig vil importerer hvalpe fra de østlande der har store hundefabrikker. Hvis jeg ønskede en hund til evt avl også, så blev det en nøje udvalgt hvalp, fra en kennel, jeg eller andre kendte godt for det gode, især for deres hundehold og med forældredyr, jeg havde oplevet. Men jeg har jo også 2 af de græske, som jeg elsker ligeså højt som min FCI vovser,og de kom faktisk bare for at få en godt aktivt hyggeligt hjem. Så man må se på, hvad man kan tilbyde hunden og hvad man vil bruge den til. Og jeg ved udmærket, at mine FCI vovser nok er mere sunde, for deres gener er så velkendte,de græske hundes gener er jo et lotteri. Deres risico for at udvikle noget arveligt farligt i ung alder er jo ukendt for mig.Men deres gode liv varer så bare ikke så længe -måske??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
LiseLyholm&Ronja Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Jeg vil vælge med tavle næste gang, en FCI tavle. De to racer jeg er faldet for, Dansk/svensk gårdhund og Shiba gør måske at jeg ikke har løst til at købe de racer uden tavle :hmm: For rigtig mange hvalpe der bare ligner en dansk/svensk bliver solgt som det, og i de blandinger kan der være alt muligt, så længe hvalpene og moren ligner Og i racen Shiba, er der et par sygdomme, som de vist nok skal tjekkes for, før de må bruges i avl, har hvertfald ikke set nogen kenneler der ikke tjekker for det. Men hvis jeg engang får en veninde som har en tavleløs hund, blanding eller ej, så overtager jeg den gerne hvis hun ikke kan have den mere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 jeg ved det faktisk ikke... jeg er i chok over, at vi i et retssamfund kan have en lov der har omvendt bevisbyrde... at man kan være skyldig indtil det modsatte er bevist... Men har det ændret min holdning til hvilken type hund jeg skal have næste gang? nej. Men jeg har heller aldrig skelet til nogle af de nu forbudte racer... Labradorens brede ansigt har det dog ofte med at skinne igennem i blandinger af denne, så skulle jeg ende med endnu en lab-blanding, ville jeg nok være meget forsigtig i mit valg :hmm: Når det så er sagt, så tror jeg ikke på, at loven vil have nogen effekt. Hvem skal opretholde den? de samme som skulle opretholde loven om den forbudte pitt (som har været fobudt i 20 år), og sådan en har vi da rendende løs i parken.... så.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Den nye lov har ændret lidt på mine overvejelser, idèt tornjakken er blevet forbudt og rottweileren hænger med røven i vandskorpen (den er allerede forbudt her hvor jeg bor).... så egentlig har alle mine bekymringer om det svære racevalg været helt spildte kræfter. Nu er mit liv blevet så simpelt at der kun er flatten tilbage, hvis jeg skal have stor hund. :klap: Jeg ville ikke turde købe en blanding med mindre det var hvalpe efter 2 racehunde, ikke pga. loven, men fordi jeg vil vide hvilke egenskaber jeg kan forvente at hunden får. Men jeg regner da med at vi får at vide hvilke beviser der godtages, når loven træder i kraft. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Nu er mine hunde slet ikke omfattet af den her tåbelige lov - men jeg vil til enhver tid købe med stambog - jeg vil vide hvad der er i mine hunde flere generationer tilbage - and that's the way it is Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 jeg vil vide hvad der er i mine hunde flere generationer tilbage - and that's the way it is Nu spammer jeg altså lige tråden,.... men hvad søren bruger I den slags oplysninger til?. Altså jeg mener, man skal da alligevel vide riiiiiiiiiiimelig meget om hvordan egenskaber nedarves, før man kan bruge det til en skid. Det er altså ikke et angreb men et spørgsmål jeg sidder med i baghovedet hver gang tavletrådene kommer op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juni 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2010 Nu spammer jeg altså lige tråden,.... men hvad søren bruger I den slags oplysninger til?. Altså jeg mener, man skal da alligevel vide riiiiiiiiiiimelig meget om hvordan egenskaber nedarves, før man kan bruge det til en skid. Det er altså ikke et angreb men et spørgsmål jeg sidder med i baghovedet hver gang tavletrådene kommer op. Ja, man skal have sat sig ind i hvordan egenskaber nedarves, men når jeg finder avlspartnere til mine tæver, så er der da hunde jeg undgår fordi jeg ved de 1. enten har en elendig HD-afkomsstatistik, eller 2. Fordi jeg ved deres bedsteforældre og tipoldeforældre var fuldstændig bims i låget og ikke tør tage chancen med hensyn til nedarvning, 3. andet. Jeg går mange generationer tilbage, og jeg kan love dig for at jeg gennemtrawler alt der er at vide om hundene. Jeg er da udmærket godt klar over at mange ikke gider sætte sig ind i det, men så kan man bare håbe for dem at de køber en hvalp hos nogen der gider. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts