Hop til indhold

Debarked hunde?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

-Det har blot intet med 'debarked' at gøre. Mon ikke jeg skal stoppe her.

 

Helst ikke, jeg synes det er meget interessant med andre tilgangsvinkler end lige mainstream.

 

 

Jeg forstår ikke helt dit forsøg på at lyde bedre vidende i forhold til de der vælger en fysisk neutralisering. Du har jo selv forsøgt dig med kemisk kastration, hvilket jo ligeså godt kan kaldes symptombehandling som den kirurgiske. :vedikke:

 

Den kemiske kastration var et råd jeg fulgte, givet af en adfærdsbehandler og en dyrlæge. Jeg synes det var et dårligt råd. Begge "rådgivere" er i øvrigt meget prokastration.

På et eller andet tidspunkt henter alle åbenbart Cesar.

Jo, jeg har oplevet den nemme og hurtige genvejs hævn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer hele denne diskution ikke bare af , at vi holder hunde på forskellig måde, har forskellig opfattelse og ikke mindst, at vore hunde på ingen måde lever et for dem naturligt liv, for dette kan ikke lade sig gøre i moderne samfund.

I naturen ville mine hunde nok starte dagen med en tur over markerne for at gå på opdagelse= jagt. Finde et vandhul for at drikke og så slappe af midt på dagen og hvis der er overskud, lege lidt.

De ville jage alle andre hunde i kvarteret væk , fordi vi bor for tæt og især i løbetid og ved hvalpefødsel være på vagt for indtrængende.

Når alle nabohøns og kaniner var slagtet, ville de blive mere afhængige af hinandens evner for fællesjagt og udvide deres terratorium, tror jeg. Min ældste tæve ville gøre en del for at hverken hendes datter eller de andre tæver fik for meget hanhundeopmærksomhed. Især fra hendes ynglingshan.

Men sådan kan hunde jo ikke leve nu om dage i moderne samfund.

De ville som gadehundene i sydeuropa få et hektisk og ofte kort liv, og ville efterhånden blive betragtet som skadedyr.

De fleste af vore hunde er vel nærmest i hundeforstand med et adfærd, som er infantilt og med en pzykisk udvikling , der gør dem så afhængige af os ejerer, at de virker hele livet som store hvalpe.

Håber jeg har udtrykt mig forståeligt, for sådanne hunde er dog lettere at holde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg har oplevet den nemme og hurtige genvejs hævn.

 

Jeg er meget lydhør overfor den lange og svære omvej til løsningen af min årsag til kastrering / sterilisation (med en der skider i sengen uden jeg gik til drastiske metoder, synes jeg ikke selv, jeg fremstår som særligt nem-genvej-Cæsar) - og har for øvrigt også mødt både elendige dyrlæger og håbløse adfærdsdimser, det betyder jo ikke, at de alle er tåber.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Den kemiske kastration var et råd jeg fulgte, givet af en adfærdsbehandler og en dyrlæge. Jeg synes det var et dårligt råd. Begge "rådgivere" er i øvrigt meget prokastration.

På et eller andet tidspunkt henter alle åbenbart Cesar.

Jo, jeg har oplevet den nemme og hurtige genvejs hævn.

Man kan bare ikke påstå, at neutralisering ALTID er godt eller at neutralisering ALTID er dårligt... Der KAN være situationer, hvor det vil være godt - for hunden, altså... Og der kan være situationer, hvor det vil gøre mere skade end gavn - igen for hunden... Verden er bare sjældent så sort/hvid, der er tusindvis af nuancer indimellem...
Link til indlæg
Del på andre sites

Den kemiske kastration var et råd jeg fulgte, givet af en adfærdsbehandler og en dyrlæge. Jeg synes det var et dårligt råd. Begge "rådgivere" er i øvrigt meget prokastration.

På et eller andet tidspunkt henter alle åbenbart Cesar.

Jo, jeg har oplevet den nemme og hurtige genvejs hævn.

Jeg forstår ikke at man følger et råd der går imod ens mavefornemmelse og ikke søger en second opinion, men det skal jeg slet ikke gøre mig til dommer over.

 

Jeg synes mange anti-neutraliseringsfolk glemmer at hundene er blevet ændret inde i hovederne, af over-maskuliniseringen der er foregået,... ikke så meget blandt mynder måske, men i mange andre racer er der kommet mere tydelige kønspræg. Mennesket har via avl skabt et dyr der kører højere i reproduktionsgear (hvis man kan kalde det, det) der åbenbart er svært at håndtere, især hvis der er stor koncentration af hunde i et område. Men sådan er det måske bare når folks familiehunde bliver et biprodukt af en udstillingssport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke at man følger et råd der går imod ens mavefornemmelse og ikke søger en second opinion, men det skal jeg slet ikke gøre mig til dommer over.

 

Idet træner og dyrlæge var og er to forskellige personer, opfattede jeg det som en second opinion.

 

Jeg synes mange anti-neutraliseringsfolk glemmer at hundene er blevet ændret inde i hovederne, af over-maskuliniseringen der er foregået,... ikke så meget blandt mynder måske, men i mange andre racer er der kommet mere tydelige kønspræg. Mennesket har via avl skabt et dyr der kører højere i reproduktionsgear (hvis man kan kalde det, det) der åbenbart er svært at håndtere, især hvis der er stor koncentration af hunde i et område. Men sådan er det måske bare når folks familiehunde bliver et biprodukt af en udstillingssport.

 

Hov, det er jeg ikke helt uenig i. Men jeg vil gerne tilføje at alt for mange ikke sætter sig ind i en races behov før de anskaffer den. Der er for mange der undervurderer de traditionelle familiehunde, feks diverse retrievere, terriere og spaniels, som jo oprindelig er avlet til at være andet og mere end bare en familiehund eller fodvarmer.

Udstillingsringen er ligeglad med hvad hundene egner sig til, ud over udstilling. Det giver mange andre problemer også.

 

Men skal vi skære de problemer væk som udstillingsringen ikke kan finde ud af at sortere i? Eller var det på tide at få omprogrammeret hele avlsarbejdet til at avle hunde der egner sig til det de skal bruges til, og prøve at fortælle hvalpekøbere at der er racer man skal tænke en gang enkstra over inden man anskaffer dem. Jeg ved godt det er ambitiøst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der virkelig ingen der vil give mig bare lidt ret i, at vore hunde stort set alle holdes noget unaturligt.Gælder så også mine. 'De skal lystre os. Må ikke selv gå på opdagelse, ikke på jagt, må ikke forsvare deres område med vedvarende gøen, ikke angribe en rival,der kommer for tæt på, må ikke udleve deres kønsdrift, selv om den sansynligt er den stærkeste drift.

De skal forholde sig roligt ,til vi giver dem lov til adspedelse og vi er klar...

Jeg ved da godt at de meget forskellige hundetyper/racer har forskelligt behov, men faktisk er jo mange, også mig selv mest til aktive typer og ikke kun til dem, der gennem snart 1000 år er avlet til , mest at være hyggehunde ,med stort focus på kun at være sammen med ejer.Altså rene selskabshunde. Og selv disse har andre behov end bare hygge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der virkelig ingen der vil give mig bare lidt ret i, at vore hunde stort set alle holdes noget unaturligt..

Jeg er lidt af den mening, at hunde ikke er "naturlige", da de er hvis ikke menneskeskabt, så i hvertfald med stor sansynlighed kun blevet til, pga mennesket, og den symbiose der opstod engang for nogle tusind år siden. Og med den rivende fysiske udvikling (eller afvikling om man vil) nogle racer har været igennem de sidste 50-100 år, synes jeg virkelig man skal passe på med hvad man dømmer som "unaturligt for en hund".

Link til indlæg
Del på andre sites

"Jamen jeg er nu nysgerrig i hvordan du opdrager dine hunde? Og hvilke metoder du bruger? Kan læse det er husky'er du har, hvad bruger du dem til?"

 

Det mener der er besvaret. For nuværende bruger jeg husky som vandringshund og naturhund. Senere måske som trækhund

 

Og kan hermed tilslutte og slutte mig helt til KimC

 

Ulla H - Helt enig og det må man forsøge art erstatte. Meget af adfærden er en variabel mennesker grotesk har avlet frem.

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

hader stadig ipo hunde og alt om hund.

 

det er vel værd for debatten at lade andre deltagere vide hvad det er du egentlig er imod:

 

En debat der tager udgangspunkt i et andet forum (altomhund.dk) om IPO.... eller det viste sig jo så at det var ikke om IPO eller hunde der var trænet til konkurrencer..... eller egentlig viste det sig at det var sådan set ikke om noget som helst, andet end at du åbenbart tiltrækker hunde på den aggressive måde, og endda er villig til at gå nogle runder med den slags hunde...... eller hvad det nu var der viste sig, for et konkret svar kan man jo som sædvanlig aldrig få!

 

 

Hermed link til hvad der egentlig snakkes om

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...