Hop til indhold

Hvad gjorde neutralisering ved din hund - IKKE en debat


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Jeg synes ofte at tråde med spørgsmål omkring kastration og sterilisering bliver besvaret af enten den ene eller den anden "side", og jeg forstår godt, at det er et svært emne, da folk for det meste virkelig står til den ene eller den anden side.

 

Men, gad nu rigtig godt at høre hvordan jeres hunde har ændret sig/ikke ændret sig efter en neutralisering, og også gerne grunden til at i valgte det. Både på den positive og på den negative side.

 

Især hunde som måske har virket usikre - har en kastration gjort det værre eller bedre?

 

Dette er IKKE en debat, man skal kunne skrive frit fra leveren, og hvis folk vil diskutere emnet, så må i altså oprette jeres egen tråd om det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

To af mine 4 tøser er sterile og jeg har intet mærket af forandringer.

 

Min gamle schæfer blev kast. og dette ændrede kun en ting, han slappede totalt af når tøserne var i løbetid.

 

PS: ved tæverne var årsagen ikke adfærdsrelateret, Suzi blev det pga dyrlægen mente at hendes hårtab kunne være homonrelateret (det var det så ik) og Jill fordi hun havde en let underlivsbetændelse og åbenbart har tendens til at få det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Virkningen kan jeg sige noget om endnu men jeg kan fortælle om baggrunden for min beslutning om at sterilisere berta. Primært det helbredsmæssige men også fordi jeg synes ikke jeg giver en intakt tæve det bedste liv når jeg ved hun aldrig skal have hvalpe. Jeg tror hun for et bedre mere afbalanceret liv ved at blive steriliseret. Det skal siges at jeg personligt ikke var spor generet af hendes løbetid.

 

Håber på at hendes væsen forbliver intakt. Dette var min eneste anke i forhold til at tage beslutningen om sterilisation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, Buddha, endnu en af disse tråde :lol: Men håber den bliver god når der ikke må diskuteres.

 

Jeg synes jeg så mange gange har skrevet, hvor glad jeg har været for at kastrere Laki så jeg vil ikke komme så meget ind på det her.

 

Vi ville som udgangspunkt have ham kastreret uanset hvad, men jeg blev da påvirket af mange af de anti-kastrationstråde, der en periode var på HF, og vi besluttede os derfor for i det mindste at vente lidt med det...hvilket en sygdom gjorde, at vi alligevel ikke kunne dog. Jeg har dog rystet alle anti-kastrationsindlæggene af mig, og er nu stor tilhænger igen.

 

Medmindre jeg skal bruge min hund til noget, der kræver, at den er intakt, så vil jeg til enhver tid neutralisere. For hundens skyld. Jeg kan ikke tilbyde min hund et naturligt liv på nogen måde og derfor synes jeg ikke den skal døje med de hormoner og den stress, som hører med som intakt byhund tæt omgivet andre intakte hunde.

 

Desuden så jeg også gerne, at antallet af kæledyr blev væsentlig reduceret, og det kan kun neutralisering bidrage til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica ændrede sig ikke en dyt da hun blev steriliseret -udover at hun har fået monster træls pels, i voldsomme mængder..

Men tilgengæld så ændrede hun sig, og blev mere moden og voksen, for hver løbetid hun var igennem, inden hun blev steriliseret i en alder af 4 år ;-)

 

Flica blev steriliseret, fordi det var et krav fra Cody's tidligere ejer at han enten blev kastereret eller at Flica blev steriliseret, hvis han skulle flytte her over. Det blev så Flica der kom under kniven, dels fordi Cody den gang havde det svært med tæver i løbetid, og det var ikke sikkert at en kast. ville ændre på det, da han jo allerede var 7 år den gang, og dels fordi jeg også gerne ville kunne udstille Cody og den gang kunne man ikke udstille en kasteret hanhund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke blev steriliseret da hun var knap 7 år. Hun blev lidt mere rolig og vi gad ikke mere træne "for alvor" som vi havde gjort indtil da. Men de sidste gange vi havde trænet til prøver inden sterilisationen, var vi alligevel ved at være småtrætte af det. Så vi var måske stoppet alligevel, selv om hun ikke var blevet steriliseret:hmm:.

 

Hun havde haft en masse ørebøvl inden hun blev steriliseret. Hun havde haft ørebetændelse under eller lige efter løbetid, næste hver eneste gang. Plus en ekstra gang indimellem.

Efter hun blev steriliseret, havde hun ingen øreproblemer i 1½ år.

--Men nu er der øreproblemer igen, så det kan også bare være tilfældigt, at der var en pause. Eller også er der nu noget andet end løbetid, der belaster hendes immunforsvar.

 

Pelsen. Jeg var ret nervøs for, om hendes røde, blanke pels skulle blive uldet og tør, som man ser det på mange steriliserede tæver. Hun har fået godt med fiskeolie og hun er blevet børstet ca. 2-3 gange om ugen. Så pelsen er ikke blevet grim. Men hun er helt naturligt blevet lysere i ansigtet og hun har fået hvide øjenvipper. Vi møder tit Silkes u-steriliserede kuldsøster, og HUN er blevet endnu lysere. Så det har ikke noget med sterilisationen at gøre.

 

Silke blev steriliseret dels for måske at kunne undgå de evindelige ørebetændelser, og dels fordi jeg var bange for livmoderbetændelse.

 

--Andre hunde: Før sterilisationen kunne Silke godt virke noget irriteret på nogle tæver, -især hvis de søgte hen til hende når deres ejer kaldte på dem. Altså især unge tæver.

Efter sterilisationen er Silke efterhånden blevet lidt mere flegmatisk. Hun elsker ikke de unge tøser, men hun forsøger at ignorere dem..

DET kan også være en del af hendes helt almindelige aldring.

De fleste hunde har hun det fint med i dag.

 

Silke er næsten 9 år nu. Og det er jo ikke til at sige, hvordan hun havde været, hvis hun ikke var blevet steriliseret. Hunde modnes og ældes jo også uden sterilisation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Kan jo kun sige hvordan virkningen har været på Bamse, da Kaia kun lige er blevet steriliseret.

 

Men har i hvertfald ikke fortrudt det - Synes ikke der har været den store forskel, ud over at han ikke har så travlt med løbetidsdamer.

Det var nu heller ikke et stort problem tidligere, men han er mere stabil nu.

 

Hvorvidt det har gjort en forskel mht. egetkønsaggressionen ved jeg ikke.

Det er tæt på umuligt at vurdere, da han er fuldstændig samme sted som han var før han blev kastreret.

Så om det var blevet bedre eller værre - eller uændret - hvis han stadig var intakt, kan jeg ikke svare på.

 

Han er blevet et større hygge-hoved efter han blev kastreret, men igen, så ved jeg ikke om det skyldes at han er blevet mere tryg ved os, eller om han har mindre at holde styr på pga. ro på hormonerne :vedikke:

 

Nå ja... Vi har heller ikke oplevet nogen som helst problemer med nedsat aktivitetsniveau og vægten er stabil - Det er temmelig nemt at styre via foder og motions mængden. Så det har vi slet ikke haft nogen problemer med.

Redigeret af Miss_menelli
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, Buddha, endnu en af disse tråde :lol: Men håber den bliver god når der ikke må diskuteres.

 

Yees endnu en :mrgreen: Jeg synes bare at jeg har haft svært ved at gennemskue hvad der egentlig sker med hunden efter en neutralisering - fordi det altid ender i debat.

 

Indtil nu ser det ikke ud som om der sker noget særligt med tæverne, hvis der ikke har været en adfærdsrelateret grund til sterilisationen. Aha aha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min gamle coton Daiwa steriliseret, da hun havde meget besværlige løbetider. Hun blev meget nedtrykt før løb, under løb, og efter løb, plus at hun fik mælk i patterne. Hun "fødte" aldrig, eller samlede hvalpe, men gik rundt og pev konstant, og lå tit stille og bare så ulykkelig ud. Det greb om sig, så til sidst var hun jo nærmest ked af det i længere tid end hun var glad. Og for hendes vedkommende var sterilisationen en absolut succes, hun blev sig selv igen, en helt anden hund, glad og frisk. Ellers var der ingen forandringer - sulten var hun i forvejen, ingen pelsproblemer, hvilket i og for sig kan komme sig af at racen ikke har underuld..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

vi har valgte at kastrere Qvarko pga. han stressede hver gang han kunne lugte hun hunde i løb. han savlede, læberne rystede og gik og pev konstant. og nu rør det ham overhoved ikke :banan: damerne er stadig lækkre og dejlig og skal da også humpes en gang i mellem men han er slet ikke stresset på samme måde, så helt sikkert en god ting vi gjorde det :-D

 

han har altid været en blød hund men om kastrationen har gjort det bedre tror jeg ikke men det har heller ikke gjort det være...

 

det eneste minus er at han har lettere ved at tage på i vægt men det jo til at leve med :blink: så vi er meget tilfredse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hayly blev steraliseret, da vi ikke ønskede at avle på hende. Og vi fik at vide, at jo tidligere man steraliserer en hunhund, jo mindre risiko er der for at udvikle div kræftformer (livmoder, brystkræft). Og vi gerne ville have hende i mange år, så mente vi, at dette var det bedste for hende - at virkeligheden blev en anden, har jo intet med hendes steralisation at gøre. Martha planlægger vi dog ikke steralisation på pt, da vi måske vil avle på hende.

 

Vi kunne ikke mærke nogen forskel på Hayly - andet en øget appetit. Men hendes pels forblev den samme, og hendes humør ligeså:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila blev steriliseret for et halvt år siden pga en mulig begyndende livmoderbetændelse og fordi hun havde knuder i mælkekirtlerne, så da hun skulle under kniven alligevel og have fjernet dem, kunne hun ligeså godt blive steriliseret. Kunne evt også forbygge at hun fik flere knuder.

 

Jeg har altid været meget, meget i tvivl om det nu var godt for hende, både adfærdsmæssigt og med hendes allergi. Men det er det bedste jeg nogensinde har gjort for hende!!

Jeg er helt på røven over hvor glad en hund jeg har fået. Hun bliver 10 år lige om lidt og hun er simpelthen så legesyg og frisk, livet helt op, så hun ikke kun er tosseglad mellem sine falske drægtigheder, men nu hele tiden;-)

 

Hun er ikke blevet mere aggressiv overfor andre hunde end før (hendes problem bunder i angst) snarere tvært imod. Men vi træner jo også på det.

Hendes pels er den samme. Hun er blevet mere madglad, men det er for det meste en fordel - betyder bla. at indkaldet er blevet væssentligt bedre:banan: hun elsker stadig at træne og er i det hele taget som hun altid har været bare uden at skulle være "mor" i perioder.

Det virker oveni købet som om hendes immunforsvar er blevet bedre.. ingen ørevrøvl siden på trods af at hun har fået en del forbudte ting at spise..

Måske hun endda lugter lidt mindre af "dum kælling" i andre hundes næser, synes ikke hun tiltrækker helt så mange onde blikke, men det kan være en tilfældighed.

 

Jeg har i hvertfald kun positivt at berette:klap:Overvejer endda at putte Mysla under kniven:shock:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vi fik neutraliseret vores cocker spaniel som 2 aarig, bl.a ogsaa pga. staerk konsdrift, og aggressive tendenser overfor andre hanner, markeringer.

 

Det hjalp paa hans aggressive tendenser, og markeringer men ikke paa hans konsdrift.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine blev steriliseret straks jeg fik hende som 2½-årig - før var hun særdeles lystig under løbetiden, glemte at spise og var generelt vanvittig.

 

Efter steriliseringen blev hun jo ikke løbsk mere, usikkerheden / nervøsiteten blev kun bedre (ikke pga steriliseringen, men miljøskifte), opdgede ikke at hun blev mere nervøs / usikker efter steriliseringen.

 

Mine forældres MEGET aggresive hanhund blev kastreret som 10½ årig og er tydeligt kølet ned, nu skal alle hanhunde ikke længre dræbes (men lækre tæver, skal stadig charmes :lun:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lumi blev steriliseret, fordi hun var i løbetid hver ½ år og hun duftede godt i lang tid. Mener at huske at hun duftede 1-1½ måned efter løbetiden var slut og var meget generet af hanhundene, som hele tiden stak hovedet ind under hende - selvom hun ikke længere var i løbetid. Under selve løbetiden var hun ved siden af sig selv - og ikke den glade Lumi som vi kender hende. Så valgte at få hende steriliseret, da hun var generet af løbetid og hanhundene efter løbetiden i nærmet 5 måneder på et år :shock:

 

Der har ikke været nogen komplikationer efter steriliseringen og Lumi er glad som hun var mellem løbetiderne:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lumi blev steriliseret, fordi hun var i løbetid hver ½ år og hun duftede godt i lang tid. Mener at huske at hun duftede 1-1½ måned efter løbetiden var slut og var meget generet af hanhundene, som hele tiden stak hovedet ind under hende - selvom hun ikke længere var i løbetid. Under selve løbetiden var hun ved siden af sig selv - og ikke den glade Lumi som vi kender hende. Så valgte at få hende steriliseret, da hun var generet af løbetid og hanhundene efter løbetiden i nærmet 5 måneder på et år :shock:

 

Der har ikke været nogen komplikationer efter steriliseringen og Lumi er glad som hun var mellem løbetiderne:-D

 

Jeg husker det tydeligt, og det var op til to måneder efter løbetiden, at hun duftede godt og tydeligt følte sig generet af hanhundene. Desuden var hun slet ikke sig selv i den periode (hverken under selve løbetiden eller i de næsten to måneder efterfølgende): Hun virkede træt og havde ikke lyst til at lege. Siden du fik hende steriliseret, har hun bare været sit eget sjove, legesyge selv året rundt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Zacho var neutraliseret da vi fik ham, så ham vil jeg ikke skrive om.

 

Joey mærkede vi ikke den store forskel på - han var lige magelig før og efter og pelsen var den samme.

 

Super er den hvor vi har set de største forandringer. Han er blevet langt mere rolig/hviler i sig selv - både på træningspladsen, hjemme og ved hundemøder. Omkring tæver er han også blevet total omvendt - fra at rende dem i måsen og være meget obs på det hele, er han blevet en god 'ven' i stedet - tæverne elsker ham i dag... han er blevet en rigtig gentleman :hjerte:

Han er blevet lettere at holde huld på - æder hvad han får serveret og hans pels er blevet en del kraftigere, hvilket ikke altid er lige praktisk, men han holder den pænt og kvaliteten i pelsen er også god :-)

 

Neutraliseringen har gjort rigtig meget godt for Super :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker det tydeligt, og det var op til to måneder efter løbetiden, at hun duftede godt og tydeligt følte sig generet af hanhundene. Desuden var hun slet ikke sig selv i den periode (hverken under selve løbetiden eller i de næsten to måneder efterfølgende): Hun virkede træt og havde ikke lyst til at lege. Siden du fik hende steriliseret, har hun bare været sit eget sjove, legesyge selv året rundt. :-D

 

Tænkte faktisk på lige at høre dig ad om hvordan det præcist var...hehe...du husker bedre end mig :slem:

Puha...var det SÅ længe :shock:

Men ja hun var meget generet af det..:cry:

Nu er det bare dejligt at hun er helt sig selv hele tiden :klap:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min han har ikke ændret sig som sådan, stadig lige arbejdsivrig, men det er en plage at rigtig mange andre hunde, både tæver og hanner, skal humpe ham eller kaste ham om på ryggen. Det har betydet at han ikke er så glad for andre hunde, som han har været. Hvis jeg vidste dengang hvad jeg ved nu, havde jeg aldrig gjort det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...