Hop til indhold

Årlig eller ikke årlig vaccine????

Gæst Jutlandia
 Share

Recommended Posts

Halløjsa.

Der er vist både for og imod hvad angår den årlige vaccination....

Men, jeg er også en af dem, der sørger for dyrene ( i mit tilfælde, hund og kat ) bliver vaccineret hvert år...

Det, gjorde jeg ikke med mine to andre hunde, og de var aldrig syge eller noget som helst ( men, risikoen, er der jo. ) Men, jeg vil hellere være på den sikre side, end få nogen syge dyr en dag...!!

Og, godt nok koster det en del, at få dem vaccineret, meen, hellere det, og de er sunde og raske !! Mine dyr, er mine børn.. :hjerte:

Det er en dyrlæge på landbohøjskolen, der har sagt til mig, at det ikke er nødvendigt at vaccinere oftere end hvert tredje år. Det har intet med prisen at gøre, at jeg ikke får min hund vaccineret oftere.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Rabies holder i 3 år - de andre vacciner får de hvert år!

Jeg har så droppet kennelhoste, da hunde i omgangskredsen har været vildt syge af kennelhoste, selvom de var vaccinerede.

Vaccinen virker også kun i 2 mdr. og dækker ikke alle vira. Groa får heller ikke, synes det er spild af penge.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et vedholdende rygte igang om at man kun behøver at vaccinerer hvert andet år (rabies undtaget- og man gør klogt i at rabiesvaccinerer nu)

Jeg talte med min dyrlæge om det i sidste uge- hun anbefaler hvert år og fortalte at producenterne for vaccinerer anfører -på indlægssedlen til vaccinen- at den kun holder et år.

Klart at producent og dyrlæge siger sådan, det giver penge i kassen. Jeg er sikker på at de undersøgelser der er lavet omkring dækningsperioder holder stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vaccinen virker også kun i 2 mdr. og dækker ikke alle vira. Groa får heller ikke, synes det er spild af penge.

Bananna og Brutus får den mod kennelhoste, og det er igen kun fordi at de kræver det der hvor de bliver passet i pension. Jeg har faktisk været så heldig at jeg aldrig har haft en hund der har haft kennelhoste, eller kendt en i vores hunde omgangskreds der har haft det. Hvis ikke at det var fordi at de skulle have den for at blivve passet, så fik de den nok ikke.

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Bananna og Brutus får den mod kennelhoste, og det er igen kun fordi at de kræver det der hvor de bliver passet i pension. Jeg har faktisk været så heldig at jeg aldrig har haft en hund der har haft kennelhoste, eller kendt en i vores hunde omgangskreds der har haft det. Hvis ikke at det var fordi at de skulle have den for at blivve passet, så fik de den nok ikke.

Bantus

Ville også give lige før pasning i pension for selv om vacc. ikke dækker alle vira så er risikoen trods alt mindre.

Groa vår mod rabies hvert 3. år og de andre en gang om året, det er der stadig lande der kræver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altså ikke sige det så entydigt som feks kun hver 3 år- Måske er svaret fra landbohøjskole myntet på en bestemt sygdom

som I kan se her af netdyrlægens svar- er der en betydelig usikkerhed og forskel i holdbarheden af vaccinerne- Og hellere være på den sikre side.

citat:

Der har i flere år været debat om intervallet for de efterfølgende revaccinationer. Debatten har desværre ikke afspejlet, at hundene ofte er vaccineret med polyvalente vacciner (populært kaldet paraplyvacciner, fordi de beskytter mod flere sygdomme). F.eks. kan samme vaccine indeholde en komponent med både hundesyge, smitsom leverbetændelse, parvovirusdiarre, parainfluenza og leptospirose. Fastsættelse af intervallerne, skal derfor tage højde for, hvor godt man ønsker at hunden skal være beskyttet mod de enkelte sygdomme. Hunden er nemlig beskyttet mod hundesyge og parvovirus i 2 år, mens den kun er beskyttet mod parainfluenza og leptospirose i 1 år.

Udenlandske og danske studier har vist, at op imod 1/5 af hunde, som lever et normalt liv, og som er kommet til den årlige revaccination, ikke havde den forventede mængde antistoffer i blodet, og derfor ikke var tilstrækkeligt beskyttet imod de pågældende sygdomme.

Da fastsættelsen af vaccinationsintervallet for bl.a. hundesyge og parvovirusdiarre blev ændret fra 1 til 2 år, var det på baggrund af kliniske afprøvninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke havde kennelhoste som hvalp.

Det var altså ikke noget særligt.

Men jeg fulgte de anbefalede forholdsregler: "Hold hunden i ro. Og lad den ikke lege/omgås med andre hunde". --Det er ikke kun af hensyn til smitten, for sygdommen er så smitsom at alle der er modtagelige, bliver smittet. Selv om hundene ikke er i nærkontakt. Omgangskredsen har allerede smitten, når symptomerne dukker op.

Men det er vigtigt at holde hunden i ro.

Og DET kan være lidt af en udfordring, hvis det er en helt ung hund. Vi lavede meget lineføring og hyggetræning i den tid.. :lol:

Silke er aldrig blevet vaccineret mod kennelhoste særskilt. Kun gennem den årlige blandingsvaccine.. Og den er vist (heller) ikke 100% effektiv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altså ikke sige det så entydigt som feks kun hver 3 år- Måske er svaret fra landbohøjskole myntet på en bestemt sygdom

som I kan se her af netdyrlægens svar- er der en betydelig usikkerhed og forskel i holdbarheden af vaccinerne- Og hellere være på den sikre side.

citat:

Der har i flere år været debat om intervallet for de efterfølgende revaccinationer. Debatten har desværre ikke afspejlet, at hundene ofte er vaccineret med polyvalente vacciner (populært kaldet paraplyvacciner, fordi de beskytter mod flere sygdomme). F.eks. kan samme vaccine indeholde en komponent med både hundesyge, smitsom leverbetændelse, parvovirusdiarre, parainfluenza og leptospirose. Fastsættelse af intervallerne, skal derfor tage højde for, hvor godt man ønsker at hunden skal være beskyttet mod de enkelte sygdomme. Hunden er nemlig beskyttet mod hundesyge og parvovirus i 2 år, mens den kun er beskyttet mod parainfluenza og leptospirose i 1 år.

Udenlandske og danske studier har vist, at op imod 1/5 af hunde, som lever et normalt liv, og som er kommet til den årlige revaccination, ikke havde den forventede mængde antistoffer i blodet, og derfor ikke var tilstrækkeligt beskyttet imod de pågældende sygdomme.

Da fastsættelsen af vaccinationsintervallet for bl.a. hundesyge og parvovirusdiarre blev ændret fra 1 til 2 år, var det på baggrund af kliniske afprøvninger

Det kommer også an på, hvad den enkelte hund bliver udsat for. En by-hund kommer næppe ud for leptospirose...

Så man kan godt nøjes med en vaccine, der dækker hundesyge og parvo, hvert andet år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke havde kennelhoste som hvalp.

Det var altså ikke noget særligt.

Men jeg fulgte de anbefalede forholdsregler: "Hold hunden i ro. Og lad den ikke lege/omgås med andre hunde". --Det er ikke kun af hensyn til smitten, for sygdommen er så smitsom at alle der er modtagelige, bliver smittet. Selv om hundene ikke er i nærkontakt. Omgangskredsen har allerede smitten, når symptomerne dukker op.

Men det er vigtigt at holde hunden i ro.

Og DET kan være lidt af en udfordring, hvis det er en helt ung hund. Vi lavede meget lineføring og hyggetræning i den tid.. :lol:

Silke er aldrig blevet vaccineret mod kennelhoste særskilt. Kun gennem den årlige blandingsvaccine.. Og den er vist (heller) ikke 100% effektiv..

De fleste hunde kommer hurtigt over en kennelhoste, vi havde dog en som efterfølgende fik lungebetændelse.

Dejligt at læse du var ansvarlig da din hund fik det.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men spørgsmålet er vel egentlig også om de er mere sunde eller har mindre chance for at blive syge, hvis de bliver vaccineret hvert år?

Jeg tror ikke at det forebygger sygdom at vaccinere hvert år. Jeg vaccinerer fast hvert andet år, men overvejer at skifte til hvert tredje.

Ja, det er rigtigt nok, men jeg har bare valgt at gøre det hvert år, for at være på den sikre side, da min hund også er i kontakt med andre hunde nogen gange....

Det, kan sagtens være det ikke er nødvendigt at vaccinere hvert år, men det gør jeg bare, for at være sikker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede at det var et krav at de skulle vaccineres hvert år for at deltage i konkurrencer?

Nej, nej. Hos DKK gælder det for hunde op til 24 mdr. at vaccinationen højst skal være et år gammel - alt derover hedder det maks. 4 år.

som Siri siger, så er det nok med hvert 3. år. Jeg har valgt dette program i samråd med dyrlægen... Karla reagerer desværre meget dårligt på vaccinationer, så ønsker ikke at udsætte hende for det oftere end allerhøjst nødvendigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

som Siri siger, så er det nok med hvert 3. år. Jeg har valgt dette program i samråd med dyrlægen... Karla reagerer desværre meget dårligt på vaccinationer, så ønsker ikke at udsætte hende for det oftere end allerhøjst nødvendigt...

Jamen ville det så ikke være bedre at få taget blodprøve på hende for at se om hun er dækket? Hvis hun så ikke er dækket, kan hun blive vaccineret:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ville det så ikke være bedre at få taget blodprøve på hende for at se om hun er dækket? Hvis hun så ikke er dækket, kan hun blive vaccineret:genert:

Desværre ikke, da hun skal vacccineres hvert 3. år for at deltage i konkurrencer.... og dem løber vi rigtigt mange af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre ikke, da hun skal vacccineres hvert 3. år for at deltage i konkurrencer.... og dem løber vi rigtigt mange af!

Ja, det er et vanvittigt system: Der kan løbe hunde rundt til de konkurrencer, som ikke er dækket ordentligt ind af deres vacciner. Og folk, som vælger at kontrollere, om deres hund er dækket vha. blodprøve, kan ikke deltage i konkurrencerne. Bare fordi det ikke er accepteret, at en blodprøver lige så gode eller faktisk bedre end bare at vaccinere løs:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer for mine hunde an på smittetrykket.

Hvis der lige pludselig dukker noget op, ja så er det det, går vi meget til træning mm. ja så vacc, jeg efter det.

Normalt er det første år de 2 vacc. 8-12 uge, så når de er 1 år.

Så kommer der ofte igen en ny hvalp som får samme behandling.

Gravide tæver bliver også vacc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ricki bliver ikke vaccineret, ud over rabies. Han får tjekket, om han har antistofferne i blodet ved hjælp af en blodprøve. Og først hvis blodprøven viser, at der er for lavt et indhold af antistof, vil han blive vaccineret. Jeg får en attest, som viser, at han er "safe".

Han fik sine hvalpevacciner, og den sidste han har fået var som et-årig.

På den måde er jeg fri for at hælde en masse vaccine i ham, som han ind til videre ikke har haft brug for.

Bliver den attest accepteret til træning, konkurrencer og lign. hvor der jo ellers er faste krav til vaccinering?

Link til indlæg
Del på andre sites