Hop til indhold

laurits


Howlucky
 Share

Recommended Posts

selvfølgelig har de ikke gentestet ham, det ville jo fremgå, så jeg forstår ikke, hvorfor det skal drages ind. som jeg efterhånden har skrevet mange gange, er det efter min mening dybt useriøst at sætte to specifikke racer på en hund, hvis baggrund man slet ikke kender. altså bare gætte og så ikke gøre det klart, at der bare er tale om et gæt.

 

se f.eks. den hund, der betegnes som rottweiler/labrador/appenzeller sennen - hvad er oddsene for, at det er, hvad han er? EKSTREMT minimale. det er simpelthen så latterligt, og jeg forstår ikke, hvad det skal til for.

 

helt enig. Der er så få appenzeller sennen hunde i dk, at chancen for at de er involveret i blandinger overhovedet er minimale!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er også flere af hundene, hvor der bare står "blanding". Jeg vil vælge af tro på, at når de registerer en hund som værende en blanding af specifikke racer, så er det fordi de har en forudsætning for at udtale sig om det. Jeg forstod dit indlæg om useriøs beskrivelse som, at du fandt beskrivelsen af hunden useriøs og derfor spurgte jeg, hvad du mente var useriøst. Men det er så åbenbart "kun" racebeskrivelsen du mener..

 

ja, det er racebeskrivelsen jeg mener. hvad forestiller du dig kunne være deres gode forudsætning for at udtale sig meningsfyldt om hans race, når han er hittehund? kan du være mere konkret? at de ud fra udseende, bevægelsesmønster og adfærd (de tre trin de selv nævner i dit link) skulle kunne sikkert racevurdere en tre måneder gammel hvalp, vil jeg mene er vildt urealistisk og temmelig selvovervurderende fra deres side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også flere af hundene, hvor der bare står "blanding". Jeg vil vælge af tro på, at når de registerer en hund som værende en blanding af specifikke racer, så er det fordi de har en forudsætning for at udtale sig om det. Jeg forstod dit indlæg om useriøs beskrivelse som, at du fandt beskrivelsen af hunden useriøs og derfor spurgte jeg, hvad du mente var useriøst. Men det er så åbenbart "kun" racebeskrivelsen du mener..

Han er jo en hittehund, så det eneste de kan gøre er at gætte. Fuldstændig ligesom vi gør det herinde. Og så vil jeg igen spørge dig: Virkelig?! weimaraner.jpg

Jeg har meget svært ved at se det... Se poterne på den GD. Sådan burde de se ud hvis der bare var en brøkdel GD i ham, for han vil vokse som en ind i h.. Se sundens længde på begge dyr. Se ørerne og deres stilling og placering på hundens hovede.

Og for lige at knytte en kommentar til den gentest der, så er det jo lidt langt ude at tro at man kan måle hundens DNA. Alle racer er jo blandet op med hinanden for at få netop de egenskaber man ønsker. Bl.a. vil der sikkert dukke noget greyhound op hvis man tester en GD. Det kan simpelthen ikke være noget der er brugbart - og hvis det var, så tror jeg de var en del mere brugt end hvad de er.

blue-great-dane-puppy.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er racebeskrivelsen jeg mener. hvad forestiller du dig kunne være deres gode forudsætning for at udtale sig meningsfyldt om hans race, når han er hittehund? kan du være mere konkret? at de ud fra udseende, bevægelsesmønster og adfærd (de tre trin de selv nævner i dit link) skulle kunne sikkert racevurdere en tre måneder gammel hvalp, vil jeg mene er vildt urealistisk og temmelig selvovervurderende fra deres side.

 

Vi snakker forbi hinanden. Jeg troede som sagt at det var beskrivelsen af hunden du mente var useriøs. Altså at han var aktiv, opmærksom og virker træningsvillig m.m. Derfor spurgte jeg hvilken del du mente var useriøs, og det har vi så fået slået fast kun handlede om racen. De mennesker, som racevurderer er jo ikke bare Hr. og Fru. "Jeg-ved-intet-som-helst-om-hunde". De har dyrlæger og adfærdsbehandlere, som ved en del om hunde. Og nej man kan sikkert ikke med 100 % sikkerhed race-sætte (er det et ord?) en hund ud fra de 3 trin, men det er da en temmelig god start i mine øjne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må altså også indrømme at jeg synes det er dybt useriøst at udtale sig om racen på en hund...

 

Jeg siger ikke de to nævnte racer ikke er i ham, men hvis de er så er der HELT sikkert en 3. race ind over, og hvad skal man så bruger de to første til?

 

I mine øjne er det bare bedst at skrive "blanding", og jeg tror den ENESTE grund til at der er smækket to racer på her er fordi han, i mine øjne, ligner en ulovlig hund! Jeg er ikke et sekund i tvivl om at der er noget bredsnudet/rubust i ham, og det behøves jo ikke være noget ulovligt, men når man ikke ved det er det klart han risikere at ende med et rødt kort... Hans øjne sidder så langt fra hinanden, og det synes jeg ikke de gør på hverken weimaraner eller GD

 

Se denne her:

 

Weimaraner hvalp;

 

sb3233weimaranerhvalp.jpg

 

GD Hvalp;

 

i39437021._szw440h440_.jpg

 

Laurits;

 

bd5ff-IMG_0058.JPG

 

...

 

Alene på ørene ville jeg KRÆVE at hvis der var en racebestemmelse på ham så var de øre taget i betragtning når der nævnes to racer med SÅ meget hængeøre! Desuden kan man sammenligne øjnsætning og form, hvilket i mine øjne også er langt fra hinanden (Og jeg har bevidst forsøgt at finde hvalpe der LIGNEDE Laurits)

 

Jeg synes det er useriøst at sætte racer på hunde man ingen idé har om hvad der er i.. Så må man skrive blanding; Og hvis det ikke er godt nok, så er det jo bare sådan det er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi snakker forbi hinanden. Jeg troede som sagt at det var beskrivelsen af hunden du mente var useriøs. Altså at han var aktiv, opmærksom og virker træningsvillig m.m. Derfor spurgte jeg hvilken del du mente var useriøs, og det har vi så fået slået fast kun handlede om racen. De mennesker, som racevurderer er jo ikke bare Hr. og Fru. "Jeg-ved-intet-som-helst-om-hunde". De har dyrlæger og adfærdsbehandlere, som ved en del om hunde. Og nej man kan sikkert ikke med 100 % sikkerhed race-sætte (er det et ord?) en hund ud fra de 3 trin, men det er da en temmelig god start i mine øjne..

 

det jeg reagerede på var, at du skrev at "Jeg vil vælge af tro på, at når de registerer en hund som værende en blanding af specifikke racer, så er det fordi de har en forudsætning for at udtale sig om det" - og det er her, jeg ikke helt kan forestille mig, hvad den forudsætning skulle være, når hunden kommer ind som hittehund.

 

og jeg synes, at det er en fin måde at beskrive en hund på med de tre trin og sådan - dens personlighed, den type, dens potentialer, dens "svagheder". så langt er vi enige. og også fint at erfarne folk gør det. men jeg synes, at de skulle holde sig til en grundig evaluering af hunden, så de kan beskrive den så præcist som muligt over for interesserede. og så afholde sig helt fra racegætterierne, som altså aldrig kan blive andet end gætterier. ellers farer folk bare ud og læser en hulens masse om weimaraneren og gd'en, og det er da totalt hul i hovedet, når nu de hellere skulle bruge kræfter på at forholde sig til, hvad det vil sige at få en lille hittehund med ukendt baggrund, bagage og raceegenskaber ind ad døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

det jeg reagerede på var, at du skrev at "Jeg vil vælge af tro på, at når de registerer en hund som værende en blanding af specifikke racer, så er det fordi de har en forudsætning for at udtale sig om det" - og det er her, jeg ikke helt kan forestille mig, hvad den forudsætning skulle være, når hunden kommer ind som hittehund.

 

og jeg synes, at det er en fin måde at beskrive en hund på med de tre trin og sådan - dens personlighed, den type, dens potentialer, dens "svagheder". så langt er vi enige. og også fint at erfarne folk gør det. men jeg synes, at de skulle holde sig til en grundig evaluering af hunden, så de kan beskrive den så præcist som muligt over for interesserede. og så afholde sig helt fra racegætterierne, som altså aldrig kan blive andet end gætterier. ellers farer folk bare ud og læser en hulens masse om weimaraneren og gd'en, og det er da totalt hul i hovedet, når nu de hellere skulle bruge kræfter på at forholde sig til, hvad det vil sige at få en lille hittehund med ukendt baggrund, bagage og raceegenskaber ind ad døren.

 

De kan jo også efter min mening sagtens skrive; Hans temperament minder om en GD men udseenes mæssigt ligner han en weimaraner pga. farven.. og så pointere "Desværre kan vi jo ikke vide hvad der er i ham"...

 

Det er i mine øjne fint nok at komme med gætterier, men ligefrem at klaske et mærkat på og sige; han er en blanding af GD og weimaraner synes jeg er alt for specifikt til at det ikke vil ende med at være synd for kommende ejer, som helt sikkert vil blive skuffet!

Link til indlæg
Del på andre sites

eller: han er allerede meget stor, så vi har en formodning om, at der kunne være gd eller anden stor race i ham. hvad ved jeg, det er bare ikke første gang, at jeg har ladet mig forarge over deres vilde gæt, det skræmmer i hvert fald i høj grad mig væk fra stedet, selv om jeg som udgangspunkt har enorm stor respekt for folk der lægger arbejde i de uønskede hunde - og i øvrigt også sympati med og forståelse for modviljen mod at aflive hvalpe med baggrund i en mistanke om måske/måske-ikke listehund i dem. den her løsning er bare ikke seriøs, og den er heller ikke fair over for hvalpens nye ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja ellers vil folk bare ikke betale hvad det koster..

625 kroner er ikke meget at betale hvis vi er ude i at der potentielt kan være en ulovlig race i hunden. Tror også, at hvis det virkelig var sandt at den virkede, så ville man jo bare kunne få gentestet sin hvalp og bruge det som bevis - men det er ikke en mulighed - det er KUN en mulighed hvis man kan bevise hvad forældredyrene er.

 

det jeg reagerede på var, at du skrev at "Jeg vil vælge af tro på, at når de registerer en hund som værende en blanding af specifikke racer, så er det fordi de har en forudsætning for at udtale sig om det" - og det er her, jeg ikke helt kan forestille mig, hvad den forudsætning skulle være, når hunden kommer ind som hittehund.

 

og jeg synes, at det er en fin måde at beskrive en hund på med de tre trin og sådan - dens personlighed, den type, dens potentialer, dens "svagheder". så langt er vi enige. og også fint at erfarne folk gør det. men jeg synes, at de skulle holde sig til en grundig evaluering af hunden, så de kan beskrive den så præcist som muligt over for interesserede. og så afholde sig helt fra racegætterierne, som altså aldrig kan blive andet end gætterier. ellers farer folk bare ud og læser en hulens masse om weimaraneren og gd'en, og det er da totalt hul i hovedet, når nu de hellere skulle bruge kræfter på at forholde sig til, hvad det vil sige at få en lille hittehund med ukendt baggrund, bagage og raceegenskaber ind ad døren.

Jeg er rørende enig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

625 kroner er ikke meget at betale hvis vi er ude i at der potentielt kan være en ulovlig race i hunden. Tror også, at hvis det virkelig var sandt at den virkede, så ville man jo bare kunne få gentestet sin hvalp og bruge det som bevis - men det er ikke en mulighed - det er KUN en mulighed hvis man kan bevise hvad forældredyrene er.

 

Vi er enige i, at 625 kr. ikke er meget, men det er der jo altså nogen som synes. En del mennesker gider ikke "ofre" penge på deres hund. Jeg ved ikke nok om gentest til at være skåsikker på nogetn måde, men jeg mener at have hørt, at det kan lade sig gøre med en gentest som bevis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ikke lade sig gøre at genteste på race. Man kan genteste ud fra nogle få specifikke hundetyper så vidt jeg husker, men du kan ikke tage en blodprøve og sige "denne hund er blandet af race x, y og z"...

 

En dnatest vil vise, at dette blod stammer fra en tamhund and that's it. Såfremt du skulle påvise en speicfik race, så skulle du have kortlagt dna-profiler på samtlige racer i verden - hvilket sikkert rent teknisk er muligt, men ville koste milliarder!

 

Der er et par amerikanske firmaer der har slået sig op på dna-test, men selv de erkender, at de ikke ejer profiler på alle racer. og de kan teste på en spcifik type og selv da, kan de ikke garantere for resultatets rigtighed... det vil aldrig kunne bruges som bevismateriale i en sag - medmindre du skulle bevise om det var en hund eller et andet dyr blodet stammede fra...

 

Hvis du har mulige forældredyr til hunden, så kan du dnateste og se om denne hvalp er afkom af tæve 1 og hanhund 2 eller af tæve 1 og hanhund 3 - men det kræver jo så ligesom at du har forældredyrene at tage blod fra

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan genteste hvalpe efter en kendt forældre , feks en tæve, der er moderen og 2-3 hanhunde der evt er faderen. Det kræver så blodprøver fra alle indvolverede dyr. Hvilket ikke findes her i denne hunds tilfælde.

Man kan eksemelvis vælge at parre en tæve med en ældre hanhund, som måske ikke er så fertil og samtidig med en anden og så når de er født, bestemme hvem de er efter af de 2 hanhunde,.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for alle jeres svar :-D Jeg kan godt se nu, at der lidt :hmm: hmm fordækt over de ører der... Har ikke haft GD hvalp siden jeg var 20, og det er altså efterhånden en del år siden:oops: men kan da godt se, at det slet ikke er GD ører. Mit gæt er, at man nok ud fra hans nuværende størrelse gætter på der er GD i ham, og Weimaraneren stammer jo så nok den sarte (øjen)farve fra. Og ja så er der jo sikkert noget tredje i ham også, som sikkert ikke vil gøre sig så godt på tryk:genert:

 

Jeg har slet ingen erfaring med internathunde, så ved ikke om det er kotume at lyve hundene mere lovlige:vedikke: men ville da også være trist, at skulle aflive sådan en smuk fyr bare pga (måske ubegrundet) mistanke om at han indeholder noget ulovligt. Og som en skrev, hvis han på paipret er en GD/Weimaraner, er det vel det han er??

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for alle jeres svar :-D Jeg kan godt se nu, at der lidt :hmm: hmm fordækt over de ører der... Har ikke haft GD hvalp siden jeg var 20, og det er altså efterhånden en del år siden:oops: men kan da godt se, at det slet ikke er GD ører. Mit gæt er, at man nok ud fra hans nuværende størrelse gætter på der er GD i ham, og Weimaraneren stammer jo så nok den sarte (øjen)farve fra. Og ja så er der jo sikkert noget tredje i ham også, som sikkert ikke vil gøre sig så godt på tryk:genert:

 

Jeg har slet ingen erfaring med internathunde, så ved ikke om det er kotume at lyve hundene mere lovlige:vedikke: men ville da også være trist, at skulle aflive sådan en smuk fyr bare pga (måske ubegrundet) mistanke om at han indeholder noget ulovligt. Og som en skrev, hvis han på paipret er en GD/Weimaraner, er det vel det han er??

 

ja, hvis aldrig han kommer i karambolage med andre hunde og dermed i politiets søgelys, kan jeg ikke forestille mig, at der på nogen måde ville blive sat spørgsmålstegn ved det racemæssige ophav, som han er registreret som. så den del ville ikke bekymre mig. faktisk ville han i det hele taget ikke bekymre mig mere end nogen anden stor hittehvalp, bare du ved, at du ikke ved så meget om, hvordan han ender. og at racebetegnelsen ikke kan tages for pålydende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for alle jeres svar :-D Jeg kan godt se nu, at der lidt :hmm: hmm fordækt over de ører der... Har ikke haft GD hvalp siden jeg var 20, og det er altså efterhånden en del år siden:oops: men kan da godt se, at det slet ikke er GD ører. Mit gæt er, at man nok ud fra hans nuværende størrelse gætter på der er GD i ham, og Weimaraneren stammer jo så nok den sarte (øjen)farve fra. Og ja så er der jo sikkert noget tredje i ham også, som sikkert ikke vil gøre sig så godt på tryk:genert:

 

Jeg har slet ingen erfaring med internathunde, så ved ikke om det er kotume at lyve hundene mere lovlige:vedikke: men ville da også være trist, at skulle aflive sådan en smuk fyr bare pga (måske ubegrundet) mistanke om at han indeholder noget ulovligt. Og som en skrev, hvis han på paipret er en GD/Weimaraner, er det vel det han er??

 

Jeg mener faktisk godt man må overveje hvad man støtter op om når man anskaffer sig hund, osse når det gælder internathunde.

Samtidig mener jeg osse at det er fuldstændigt urimeligt at udsætte andre race for en evt. mistanke ved at lyve sin hund til noget den ikke er (eller man ikke ved om den er). Både poter og ører på den hvalp vidner om at det næppe er de to omtalte racer der fylder mest i dens genpulje, og når den runder to år vil det nok være betydeligt mere iøjefaldende hvad den i virkeligheden indeholder.

 

Det er fint og flot at der er mennesker der er villige til at redde hvad som helst, men man er ikke fritaget for at tænke langsigtet mens man gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på landet, så det er begrænset hvad vi møder både af politi eller andre hunde, med mindre vi er i hundeskoven. Og jeg synes ikke folk her omkring er så emsige hvad angår hunde der ligner listehunde. Tvært imod, møder en del af dem, og det er de sødeste og rareste hunde. Jeg synes ikke man skal få hvalpe på sin ulovlige hund. Men jeg er til gengæld også meget imod at uskyldige dyr skal slås ihjel, pga en eller anden tåbelig lov.

 

Og i mine overvejelser vedrørende min næste hund er der 2 muligheder - enten hjælper jeg en hund der mangler nyt hjem, det kan både være fra privat hjem eller internat. Alternativt finder jeg en renracet hund med stamtavle. Det største minus ved mulighed nr 2 er nok for mig, at der sidder en allerede født hund et sted og mangler et nyt hjem, hvor imod bliver man skrevet op til en endnu ikke født hvalp, er den jo nok ret så ligeglad med nyt hjem:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den smukke blå farve han har kan jo komme mange steder fra. Fx fra gd, men jo også fra amstaff eller staffie... personligt tror jeg mere på en amstaff blanding end noget andet... men hvis der står i hundens papirer at den er blandet af gd/weimaraner, så er det vel det den er i lovens øjne?

Nemlig. Og det er lige præcis sådan, man kan vupti-lovliggøre ulovlige blandinger.

 

Jeg siger ikke, at omtalte hund er hverken lovlig eller ulovlig; jeg giver dig blot ret i, at hundens papirer er temmelig afgørende - i lovens øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på landet, så det er begrænset hvad vi møder både af politi eller andre hunde, med mindre vi er i hundeskoven. Og jeg synes ikke folk her omkring er så emsige hvad angår hunde der ligner listehunde. Tvært imod, møder en del af dem, og det er de sødeste og rareste hunde. Jeg synes ikke man skal få hvalpe på sin ulovlige hund. Men jeg er til gengæld også meget imod at uskyldige dyr skal slås ihjel, pga en eller anden tåbelig lov.

 

Det som du skal overveje (og som jeg ikke FATTER at folk ikke tænker mere over når de anskaffer sig en ulovlig hund) er:

Du kan risikere at blive anmeldt. Du skriver at I kommer i hundeskoven. Hvis der f.eks. er pit bull i den hund er der en stor sandsynlighed for at den vil udvikle en forkærlighed for at slås med andre hunde. Hvis dette sker i hundeskoven, risikerer du at blive anmeldt, ikke bare for slåskampen, men for at have en ulovlig hund.

Hvis du bliver anmeldt er det DIG der står med bevisbyrden. Det vil sige at du skal bevise at din hund IKKE er ulovlig. Jeg tvivler på at Rødovres gæt, eller hvad den nu bliver registreret som i Hunderegistret, vil være nok bevis i den situation. Hvis du ikke kan bevise at din hund ikke er ulovlig, kan du blive tvunget til at få den aflivet.

 

Forestil dig, at noget sådan sker når hunden er kønsmodnet, f.eks. 3 år. Så har du kendt og elsket din hund i 3 år, og så kan du blive tvunget til at aflive din elskede makker - ikke fordi loven er dum, eller andre folk er dumme, men fordi du SELV valgte en hund hvor du VED at det er en risiko.

Jeg ville hverken have nerver eller hjerte til at anskaffe mig en hund hvor den risiko foreligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har selv haft en weimaraner[/u] - og det ser absolut ikke ud som en Weimaraner. Øjnene er for runde i det. Farven er heller ikke weimaraner farve - det kunne dog være en blå GD. Ingen af de to hunde har en ørenstilling som han har - hvilket igen tyder på' date=' at der nok er noget andet inde over. Både GD og Weimaraner har en lang smal snude og et markeret stop, så igen er der her noget, der siger at det nok ikke lige er det, han er en blanding af.

[/quote']

Nu mangler vi så bare en GD-ejer, som kan sige, om der er GD i hvalpen. Som gammel terrier-ejer mener jeg bestemt at kunne se "noget terrier" i ham, men helt sikker er jeg ikke.

 

Men hans kommende ejere får en noget usikker fremtid, hvis de ikke med større sikkerhed kan afgøre, om der er noget ulovligt i ham. Det er så måske ikke noget, som alle lige tænker over, når de ser hvalpen, men det kan godt komme til at betyde noget for dem fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...