Hop til indhold

God forretning at eje en avls-hanhund?


Franziska
 Share

Recommended Posts

Ja hvis man er villig til at skamavle på sin hanhund, så er det en helt ufattelig god forretning! Tag eks. en DKK labrador der har alvet 77 kuld (nej, ikke hvalpe - kuld!!) og det er sgu ikke engang noget jeg har fundet på :shock: Med lidt hovedregning kan man hurtigt regne ud, at det har været en mere end almindeligt for forretning!

 

Jeg bruger selv min i avl og det er rigtig fint. Jeg kommer nok ikke til at tjene så meget, da jeg også har betalt en del for ham. Men det betyder heller ikke så meget. Det der betyder noget, er at han bringer noget positivt ind i avlen i og udenfor landet. Derfor er jeg meget omhyggelig med udvælgelsen af tæver og har sagt nej til rigtig mange.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja hvis man er villig til at skamavle på sin hanhund, så er det en helt ufattelig god forretning! Tag eks. en DKK labrador der har alvet 77 kuld (nej, ikke hvalpe - kuld!!) og det er sgu ikke engang noget jeg har fundet på :shock: Med lidt hovedregning kan man hurtigt regne ud, at det har været en mere end almindeligt for forretning!

 

Jeg bruger selv min i avl og det er rigtig fint. Jeg kommer nok ikke til at tjene så meget, da jeg også har betalt en del for ham. Men det betyder heller ikke så meget. Det der betyder noget, er at han bringer noget positivt ind i avlen i og udenfor landet. Derfor er jeg meget omhyggelig med udvælgelsen af tæver og har sagt nej til rigtig mange.

 

77 kuld:shock: - og hvad får en lab i gennesnit af hvalpe i et kuld? skal vi sige 5, så er det 385 hvalpe (og er 5 hvalpe pr. kuld for en lab ikke også få hvalpe) - bare fra en han.. - så kan jeg da godt se det er nødvenigt med en tavle for at undgå indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan afsløre at det ikke kun gælder for selskabshundene... Folk i min race bruger vennernes hanner eller egne hanner... bare de ikke skal køre for langt efter det. Som jeg ser det er det mere personerne end hannerne man bruger. -og det er ikke fordi jeg er bitterfisse over ingen bruger min han, for jeg er såmænd ligeglad, their loss, not mine. Udlændinge derimod vil gerne bruge ham. meget meget sært :lol:
Ja meget meget underligt...

 

Den nemmeste måde, at have hanhund på, er at lave en god aftale med opdrætteren hvor hunden kommer fra, så er du sikret hjælp ved udvælgelse af hunhund, så du ikke laver fejl, det er svært at sætte sig ind i alt, fordi man har en enkelt hund, eller den viden man skal bruge, måske kommer for sent.
JA og så håbe at opdrætter har nogle hunde den kan bruges på
Link til indlæg
Del på andre sites

77 kuld:shock: - og hvad får en lab i gennesnit af hvalpe i et kuld? skal vi sige 5, så er det 385 hvalpe (og er 5 hvalpe pr. kuld for en lab ikke også få hvalpe) - bare fra en han.. - så kan jeg da godt se det er nødvenigt med en tavle for at undgå indavl.

 

Den her hanhund har fået over 500 hvalpe!! Det er jo helt sindssygt! Og det er MED tavle - matadoravlsgrænsen ligger vist på 536...

Link til indlæg
Del på andre sites

De har sikkert blot været forelskede i den store, stribede dreng og derfor glemt at tænke sig om. Jeg håber, at du forklarede dem, hvad idéen med et godt opdræt er og hvad det for eksempel ikke er. ;-)

 

De havde ihvertfald ikke nået, at bevæge sig længe nok, til at få tilstrækkeligt ilt til hjernen.

Men udover det, så ER den store stribede dreng jo også den bedste i verden, så kan da godt forstå at de mente at han var den eneste ene :lun:

 

Jeg måtte skuffe dem med, at hunden jo kun parrer GD-tæver med stambog og at det desuden var hans ejer (min opdrætter), der bestemte hvem han parrer og om han parrer.

Pokkers ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis man er villig til at skamavle på sin hanhund, så er det en helt ufattelig god forretning! Tag eks. en DKK labrador der har alvet 77 kuld (nej, ikke hvalpe - kuld!!) og det er sgu ikke engang noget jeg har fundet på :shock: Med lidt hovedregning kan man hurtigt regne ud, at det har været en mere end almindeligt for forretning!

 

Nu kan man ikke søge på mere end 50 kuld for avlshunde, men dem er der sørme da en del af i den race. Så vidt jeg ved er det så ikke en af de racer der koster ret meget i parringsafgift, tror der stod 4000 kr. i et regnestykke som DKK havde sat op for nyligt og matadoravlsgrænsen ligger på 561 hvalpe.

 

Jeg faldt så over en tæve - mor til 10 (TI!!) kuld hvalpe.

NI af de kuld er med samme hanhund :vedikke:

Og det ser ved gud ud som om de sidste 4 kuld er trukket 4 løbetider i træk....

 

Kun 6 hvalpe er HD-fotograferet men to af dem har B hofter, to andre har D-hofter og de sidste to har E-hofter.

Det er SÅ godt at der er mulighed for at kigge DKK-opdrætterne i kortene og det er SÅ ærgerligt at der ikke er flere der gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man ikke søge på mere end 50 kuld for avlshunde, men dem er der sørme da en del af i den race. Så vidt jeg ved er det så ikke en af de racer der koster ret meget i parringsafgift, tror der stod 4000 kr. i et regnestykke som DKK havde sat op for nyligt og matadoravlsgrænsen ligger på 561 hvalpe.

 

Jeg faldt så over en tæve - mor til 10 (TI!!) kuld hvalpe.

NI af de kuld er med samme hanhund :vedikke:

Og det ser ved gud ud som om de sidste 4 kuld er trukket 4 løbetider i træk....

 

Kun 6 hvalpe er HD-fotograferet men to af dem har B hofter, to andre har D-hofter og de sidste to har E-hofter.

Det er SÅ godt at der er mulighed for at kigge DKK-opdrætterne i kortene og det er SÅ ærgerligt at der ikke er flere der gør det.

 

Når man slår den her hanhund op på hundeweb og går ind under hvalpe, så tror man simpelthen det er løgn. Der er en liste så lang, så lang! Prøv selv: 02733/2006

 

 

10 kuld på en tæve er jo sindssygt! Det er under al kritik!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom man synes at det er sindsygt, og måske med hovedet under armen, at hanhunden bliver brugt lige til grænsen, er det jo faktisk ok, mht. avl i racen, selvom det er vildt. Hos drenterne er matadoravlsgrænsen 6 :shock:, men racen kommer så heldigvis, ind under reglerne for små racer, så de faktisk kan lave flere end det, men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom man synes at det er sindsygt, og måske med hovedet under armen, at hanhunden bliver brugt lige til grænsen, er det jo faktisk ok, mht. avl i racen, selvom det er vildt. Hos drenterne er matadoravlsgrænsen 6 :shock:, men racen kommer så heldigvis, ind under reglerne for små racer, så de faktisk kan lave flere end det, men alligevel.

 

 

Jeg ved godt, at det er ok ift. reglerne for racen, men jeg synes ikke det er etisk forsvarligt. Og så på en hund, der knap er 8 år.. den har sgu haft travlt! Det ville jo være helt igennem skrækkeligt hvis det viser sig, at den bærer et eller andet man først opdager senere. Så kan der være flere tusinde afkom med det (altså forudsat at der er avlet videre på de 500 afkom).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man ikke søge på mere end 50 kuld for avlshunde, men dem er der sørme da en del af i den race. Så vidt jeg ved er det så ikke en af de racer der koster ret meget i parringsafgift, tror der stod 4000 kr. i et regnestykke som DKK havde sat op for nyligt og matadoravlsgrænsen ligger på 561 hvalpe.

 

Jeg faldt så over en tæve - mor til 10 (TI!!) kuld hvalpe.

NI af de kuld er med samme hanhund :vedikke:

Og det ser ved gud ud som om de sidste 4 kuld er trukket 4 løbetider i træk....

 

Kun 6 hvalpe er HD-fotograferet men to af dem har B hofter, to andre har D-hofter og de sidste to har E-hofter.

Det er SÅ godt at der er mulighed for at kigge DKK-opdrætterne i kortene og det er SÅ ærgerligt at der ikke er flere der gør det.

 

ØV - tror ikke der er andet at sige end ØV!! stakkels tæve.. (og for den sagsskyld stakkels hvalpe og deres ejer..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg faldt så over en tæve - mor til 10 (TI!!) kuld hvalpe.

NI af de kuld er med samme hanhund :vedikke:

Og det ser ved gud ud som om de sidste 4 kuld er trukket 4 løbetider i træk....

Kun 6 hvalpe er HD-fotograferet men to af dem har B hofter, to andre har D-hofter og de sidste to har E-hofter.

Det er SÅ godt at der er mulighed for at kigge DKK-opdrætterne i kortene og det er SÅ ærgerligt at der ikke er flere der gør det.

Ja, det er for eksempel skidehamrende ærgerligt, at DKK ikke har en holdning til disse oplysninger!!!! :evil: Det siger RET meget om DKK, at de godkender sådan noget. Vor Herre bevar's for en forening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ene nabo har en Fransk Bulldog - som fik good eller sufficient til en udstilling Hillerød 2011 - har flere gange sukkert over, at jeg ikke vil lade Duffy (JRT m. papillion og pomeranier) få et kuld med hendes hund, da hun mener at det ville blive de sødeste hvalpe.... :stupid:

 

Duffy er blevet steriliseret, så nu er den diskusion lukket....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er for eksempel skidehamrende ærgerligt, at DKK ikke har en holdning til disse oplysninger!!!! :evil: Det siger RET meget om DKK, at de godkender sådan noget. Vor Herre bevar's for en forening.

 

Jeg har det sgu sådan set noget dobbelt med den side af det, for jeg synes absolut ikke den form for opdræt bringer noget fornuftigt med sig.

Men jeg mener trods alt det er en fordel at det foregår et sted hvor oplysningerne er tilgængelige. Bliver sådan en opdrætter drevet ud, så stopper produktionen ikke, den vil bare foregå i en anden klub uden "sladrehank" eller helt uden bog. Når det kommer til stykket, så bunder min forargelse i hensynet til hundene og ikke i nogle menneskers ganske mangelfulde etik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanet
Når man slår den her hanhund op på hundeweb og går ind under hvalpe, så tror man simpelthen det er løgn. Der er en liste så lang, så lang! Prøv selv: 02733/2006

 

ups det er Bettis far :hmm:.

 

 

 

Nå men jeg har også hørt at ejeren har fået et brev fra DKK om at stoppe, men det er vist ikke blevet overholdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken
Ja meget meget underligt...

 

JA og så håbe at opdrætter har nogle hunde den kan bruges på

 

:hjerte: Ja man kan jo ikke garangtere, at en lille 10 uger hvalp nu bliver som ønsket:slem: men regner med at opdrætter har set noget godt i den, og så se hvad tiden bringer, og at opdrætteren kan/vil bruge den:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis man er villig til at skamavle på sin hanhund, så er det en helt ufattelig god forretning! Tag eks. en DKK labrador der har alvet 77 kuld (nej, ikke hvalpe - kuld!!) og det er sgu ikke engang noget jeg har fundet på :shock: Med lidt hovedregning kan man hurtigt regne ud, at det har været en mere end almindeligt for forretning!

 

Jeg bruger selv min i avl og det er rigtig fint. Jeg kommer nok ikke til at tjene så meget, da jeg også har betalt en del for ham. Men det betyder heller ikke så meget. Det der betyder noget, er at han bringer noget positivt ind i avlen i og udenfor landet. Derfor er jeg meget omhyggelig med udvælgelsen af tæver og har sagt nej til rigtig mange.

 

77 kuld:shock: - og hvad får en lab i gennesnit af hvalpe i et kuld? skal vi sige 5, så er det 385 hvalpe (og er 5 hvalpe pr. kuld for en lab ikke også få hvalpe) - bare fra en han.. - så kan jeg da godt se det er nødvenigt med en tavle for at undgå indavl.

 

Den her hanhund har fået over 500 hvalpe!! Det er jo helt sindssygt! Og det er MED tavle - matadoravlsgrænsen ligger vist på 536...

 

Først tænkte jeg, at det kunne være Maggies morfar. Han var nemlig også meget populær.

 

 

Når man slår den her hanhund op på hundeweb og går ind under hvalpe, så tror man simpelthen det er løgn. Der er en liste så lang, så lang! Prøv selv: 02733/2006

 

 

10 kuld på en tæve er jo sindssygt! Det er under al kritik!!

 

Men det var det så ikke, men godt nok en anden fra samme opdrætter - men ikke ejet af denne opdrætter

 

 

ups det er Bettis far :hmm:.

 

 

 

Nå men jeg har også hørt at ejeren har fået et brev fra DKK om at stoppe, men det er vist ikke blevet overholdt.

 

Hannens opdrætter er vist heller ikke specielt glad for det.

 

Men ejer af hannen har vist heller ikke været særlig kritisk i, hvad han har parret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg mener trods alt det er en fordel at det foregår et sted hvor oplysningerne er tilgængelige. Bliver sådan en opdrætter drevet ud, så stopper produktionen ikke, den vil bare foregå i en anden klub uden "sladrehank" eller helt uden bog. Når det kommer til stykket, så bunder min forargelse i hensynet til hundene og ikke i nogle menneskers ganske mangelfulde etik.

Så lad produktionen foregå i en anden klub! Hvis DKK vil nyde tillid og - ikke mindst - respekt i befolkningen, så må de efter min mening reagere, hver eneste gang en opdrætter træder ved siden af. I modsat fald blåstempler DKK de rene banditter, og det kan ingen være tjent med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis råavl på tæver skulle stoppes i DKK, så skulle der jo være en grænse, f.eks 4 kuld med 1 ste kuld efter tævens X antal år og sidste efter parring, når hun var Y antal år.Og yderligerer kan intet stambogsføres.

Ved ikke om jura og dette kan forenes, for her tales jo ikke om etik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det kan man også, det er kun indenfor Danmarks grænser der er et max, jeg har købt en fin hanhund til nedsat pris, laver han to parringer så har jeg flot overskud på ham (alt inklusive, dyrlæge resten af hans dage, foder etc), så jeg vil klart påstå, med en hanhund er der chance for pænt overskud. Har fået en del 'tilbud' men er frygteligt kræsen, så Zamzam er stadig rent underskud :engel:

 

Nu var det heller ikke ment som at det aldrig kan svare sig at købe hanhund sådan rent økonomisk, for self kan det det. udover indkøb og avlsgodkendelse er der jo ikke en masse udgifter.

men ren pengemaskine bliver det ikke, hvis man avler i DKK, hvor der er grænser for hvor mange kuld man kan nå at lave.

 

HVIS jeg nu udstillede i udlandet, ville jeg måske osse få lidt parringer der. Men det gør jeg ikke -så det er usandsynligt at reiki nogensinde vil komme til at parre andet end danske tæver, for de kender ham jo ikke udenfor landets grænser.

 

Jeg interesserer mig ikke det store for udstillinger og avl, så jeg gør jo så heller ikke en masse for at få parringer til ham. Det er helt fint med mig, om han aldrig kommer til at lave mere end det ene kuld han har lavet.

 

Men havde jeg nu avlet i en anden klub eller uden tavle, havde jeg self kunnet få en masse danske parringer ved at annoncere efter det -og så havde det jo straks været en bedre forretning

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det heller ikke ment som at det aldrig kan svare sig at købe hanhund sådan rent økonomisk, for self kan det det. udover indkøb og avlsgodkendelse er der jo ikke en masse udgifter.

men ren pengemaskine bliver det ikke, hvis man avler i DKK, hvor der er grænser for hvor mange kuld man kan nå at lave.

 

HVIS jeg nu udstillede i udlandet, ville jeg måske osse få lidt parringer der. Men det gør jeg ikke -så det er usandsynligt at reiki nogensinde vil komme til at parre andet end danske tæver, for de kender ham jo ikke udenfor landets grænser.

 

Jeg interesserer mig ikke det store for udstillinger og avl, så jeg gør jo så heller ikke en masse for at få parringer til ham. Det er helt fint med mig, om han aldrig kommer til at lave mere end det ene kuld han har lavet.

 

Men havde jeg nu avlet i en anden klub eller uden tavle, havde jeg self kunnet få en masse danske parringer ved at annoncere efter det -og så havde det jo straks været en bedre forretning

 

Det er ikke nødvendigt at rejse verden rundt for at ens hanhund bliver efterspurgt. Han skal bare være god nok og den kvalitet kan han godt få bekræftet i eget land.

Jeg har haft henvendelser fra Finland, Tyskland, Schweiz, Holland og et par andre, på en hanhund som aldrig har været i nogle af de lande.

 

Personligt finder jeg det ikke interessant at få parringer på mine hanhunde, jeg har takket nej langt flere gange end ja. De hvalpe jeg sælger kommer som oftest ud i familier uden interesse i avl og udstilling. Jeg vil helst være fri for at se noget afkom som jeg har lagt en masse arbejde i at frembringe, blive brugt på tæver jeg aldrig selv ville have anvendt i avl, eller hos opdrættere med en ganske anden avlsetik end jeg selv har.

Den fremgangsmåde bringer selvfølgelig ikke mit kennelnavn frem i lyset, men jeg kunne ikke være mere lige glad. Jeg har mit opdræt for min skyld, og forhåbentligt kan jeg samtidig berige nogle familier med gode og velfungerende hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her hanhund har fået over 500 hvalpe!! Det er jo helt sindssygt! Og det er MED tavle - matadoravlsgrænsen ligger vist på 536...

Dertil kommer så de kuld der er lavet "ved siden af".....

 

 

Jeg aner ikke hvilken hanhund du snakker om, men jeg har da hørt om et par stykker der bliver brugt ganske ukritisk, både indenfor og udenfor bogføringen, ved labrador....

 

 

 

Og så undrer man sig over hvorfor vi er nogle stykker der altid ruller lidt med øjnene over alle de lab-lignende blandinger der render rundt. Prøv lige at kontrollere hvad der egentlig ér i de hunde :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det er ikke nødvendigt at rejse verden rundt for at ens hanhund bliver efterspurgt. Han skal bare være god nok og den kvalitet kan han godt få bekræftet i eget land.

Jeg har haft henvendelser fra Finland, Tyskland, Schweiz, Holland og et par andre, på en hanhund som aldrig har været i nogle af de lande.

 

Personligt finder jeg det ikke interessant at få parringer på mine hanhunde, jeg har takket nej langt flere gange end ja. De hvalpe jeg sælger kommer som oftest ud i familier uden interesse i avl og udstilling. Jeg vil helst være fri for at se noget afkom som jeg har lagt en masse arbejde i at frembringe, blive brugt på tæver jeg aldrig selv ville have anvendt i avl, eller hos opdrættere med en ganske anden avlsetik end jeg selv har.

Den fremgangsmåde bringer selvfølgelig ikke mit kennelnavn frem i lyset, men jeg kunne ikke være mere lige glad. Jeg har mit opdræt for min skyld, og forhåbentligt kan jeg samtidig berige nogle familier med gode og velfungerende hunde.

 

Jo jo -men det kræver dog en vis interesse i udstilling, og det er bare ikke der min interesse ligger, så Reiki er kun blevet stillet nogen få gange, mest af alt fordi han jo skulle avlsgodkendes.

Nu synes han så heller ikke udstilling er super fedt, så det er jo fint han kan bruges til andre ting:-)

 

Den parring han har haft, har han faktisk fået via "mund til mund" -tæveejer havde egentlig udset sig hans far, som så imellemtiden var blevet kastreret, men fik så via opdrættere at vide at han havde et kuld hvor der var flere der måske kunne være interessante, så hun dukkede op til UHM test og kiggede på hele kuldet, og udså sigså Reiki

 

Men uanset så tror jeg nu at man i reglen er "nødt til" at vise sig jævnligt for at få mange parringer -og var avl min store passion ville jeg såmænd osse gøre noget mere for at "vise ham frem". Han er en udemærket hanhund (det siger opdrættere af racen da, og har da osse fået et par gode kommetarer med på vejen til udstillinger), og det kuld han har lavet er osse fine både hvad eksteriør og sundhed angår, så der ville ikke være noget i vejen for at bruge de ca 5 parringer, for det ser jo udstil han giver noget fornuftigt videre.

 

Men ja -jeg har altså bedre ting at tage mig til at rende rundt i en udstillingsring, og racen har jo ikke nogen brugsprøver e.l man kunne benytte sig af for at vise hunden istedet. Så han må højst sandsynligt nøjes med det ene kuld han har lavet -og det er nu osse helt fint med mig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Siri -nu ved jeg ikke lige hvor mange labber der registreres om året, men hvis de må lave over 500 hvalpe, må man antage at det er en del (mener grænsen er 25% af det antal hvalpe der reg årligt?)

 

Så selvom 500 hvalpe lyder af helt vildt mange, og selvom man nok godt kan blive enige om at der ikke er grund til at bruge EN hanhund så meget, så skal man jo stadig holde det op imod hvor mange hvalpe der egentlig laves.

 

Hos islænderne var der for nogen år siden en hanhund der har lavet over 100hvalpe (det er omkring det antal hvalpe der reg årligt for racen). Det er en super lækker hanhund og sundheden er osse fin på den.

Men det er jo noget hø alligevel, for det betyder at der er et par årgange hvalpe der er stort set ubrugelige i avl, fordi de alle er i familie med hinanden.

hanhundeejer fik en henstilling, men er så endt med at flytte (og er i dag udelukket af DKK) og avler nu videre i DRU, hvor hanhunden er far og bedstefar til guderne må vide hvor mange hvalpe.

Og eftersom racen i forvejen er lille og endnu mindre i DRU/andre klubber/uden tavle, betyder det jo at praktisk talt alle IF'er udenfor DKK er beslægtet i en eller anden grad.

 

I en lille race er det SÅ ødelæggende når en enkelt hanhunde bruges så meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...