Hop til indhold

Lege

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Jeg kunne godt tænkte mig at høre om jeres hunde leger med andre hunde ?

Herinde på hundeforum er der mange skønne billeder af hunde der leger sammen, sådan rigtig leger, i deres helt egen hundeverden fuldt optaget af hinanden. Det er skønt at se.

Det oplever jeg desværre aldrig med Teitur. Han leger ikke med andre hunde, til nød kan han gå lidt omkring med en bamse i munden og logre lidt og se om den anden hund gider følge efter, men det varer sjælden lang tid.

Han går aldrig i legebuk eller leger på " hundesprog" jeg tror faktisk ikke han vare ret meget mere end 7 måneder før det stoppede helt, så gad han ikke lege mere, ikke engang i hvalpetiden husker jeg han legede særlig meget med andre hunde, han ville hellere gå rundt selv og snuse eller lege med bold med mig. Vi var i hundeskoven mange gange og mødtes med andre hvalpe, men det blev aldrig til særlig meget leg fra hans side.

Har i hunde der leger og hvor gamle er de ?

Eller har i også hunde der ikke rigtig leger og måske ikke rigtig har gjort det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki gider somregel ikke at lege med andre end sig selv elelr hvis hun lige synes kaos skal jagtes herhjemme :mrgreen:

Koda leger med kendte venner og hvis de gider ham tit er der mange hunde der ikke gider lege med ham det har været lige fra hvalp af.

Kaos leger med alle hvis han fik lov han elsker at lege og indordner sig hurtigt til deres lege så det ikke kun er hans jagtleg der er i spil :mrgreen:

Nu det ikke så tit de leger med andre vi har ikke som sådan faste aftaler med folk det lige engang imellem de får lov ellers så er det vidst mere mit behov end deres :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Carla leger kun med dem hun kender og gider ikke brydelege - tror hun er blevet "dappet" af hundepoter lidt for mange gange.

Spot og Otto elsker at lege. Favoritterne er leg med bernere (meget mærkeligt) og vilde løbelege. Her hægter Carla sig ofte på og løber gøende efter de store. Hun er faktisk rigtig slem ved dem indimellem og nogle gange bider hun sig fast i kraven på Otto...

Lily leger aldrig. For hende er der tre ting af værdi i hele verden: mad, kontakt og søvn!

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan leger med alle der byder op - ellers gør han det ofte selv. han diskriminerer ikke med størrelse, og leger godt med de fleste store hunde også. synes dog efterhånden som han er blevet mere voksen, at det er rimeligt sjældent han lige falder i leg med fremmed voksenhund. han er tilgengæld glad legeonkel for en del hvalpe og unghunde i området, dem leger han typisk længe og begejstret med. voksenhundevenner leger han mest med indendørs eller i haver og sådan, på fælles gåture har han travlt med at være hanhund :snusendehund:

og ja, han er to et halvt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er 16 mdr, og leger med ALLE der gider lege med ham! Store, små, gamle og unge!

Han har haft en kort periode hvor hans hjerne var sådan lidt for kortsluttet, og han havde en tendens til at falde over de mindre hunde, derfor fravælger jeg at han skal lege med fremmede små hunde, simpelthen fordi jeg vil ikke risikere at give dem traumer... De hunde han kender får han lov at lege med, fordi jeg ved at der skal det nok gå, og der skal mere til at skræmme dem end at han lige falder over dem...

Han er dog vokset og har fået styr på sine lange lemmer, og falder yderst sjældent nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea leger ofte med os. Hun leger knurre/bide lege, løber og "napper" i benene og så har hun et enkelt tøjdyr som hun gider at beskæftige sig med. Det bliver tilgengæld rusket næsten hver dag.

Hun byder ind imellem andre hunde op til leg, men det er sjældent de sådan rigtig for alvor klikker. Tror det er fordi hun er ret "racistisk" i sine præferencer, og foretrækker andre sheltier, langhårede chi'er, rolige collier og en enkelt gammel leonberger:genert:

Sheltierne er ofte reserverede overfor hunde de ikke kender, så det kommer der aldrig rigtig gang i, og de andre er ikke helt så interesserede i at lege " løb og gø" lege som hun er. Brydelege, unghunde og hunde som går lidt for hurtigt frem står hun helt af på. Så kanaliserer hun energien overpå min kæreste som er så uendeligt meget sjovere at få til at løbe end mig (han flytter sig også lidt hurtigere end undertegnede)

Hun er 6 år gammel

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Altså Teitur er ikke særlig interesset i andre hunde i det hele taget. Han kan ignorere dem på det groveste.

Gør hundene står han helt af, han hader når hunde gør, han forstår det slet ikke og begynder at kigge omkring for at se hvad de gør af.

Men det ærger mig at han aldrig rigtig leger, han kan godt være sammen med andre hunde, men værdier dem ikke mange blikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan jeg sådan set godt forstå, hvis du er lidt ærgerlig over, jeg synes også, at det er super hyggeligt, når min hund leger - men se det fra den positive side, du får enormt meget fokus forærende, når han ikke er interesseret i andre, halfdan får stadig ofte en decideret nedsmeltning, når han ser en anden hund, det kan godt være lidt ... udfordrende :lol: af og til kunne jeg godt ønske mig lidt mere ligegyldighed fra hans side ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en ung hund som desværre kun blev 1 år og 10 måneder. Han var meget ung før han ikke gad andre hunde mere... han vil gerne lege med pinde og mennesker, men ikke andre hunde. Han gjorde dem intet, ignorerede dem bare. Da vi havde ham i røngent fik vi svaret - meget dårlige led som gjorde at han måtte aflives.

Er det ikke noget med at din lille hund får kramper indimellem og har noget allergi? jeg har før oplevet at hunde som på en eller anden måde er "svage" vælger hundeleg fra, da det er rigtig hårdt ved hundens krop. Kan det være derfor han måske vælger det lidt fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla er meget blød og synes de fleste hunde bliver for voldsomme. Hun interesserer sig generelt ikke ret meget for andre hunde, er også helst fri for at hilse osv (sender dæmpede signaler og går gerne en stor bue uden om). Jeg har set hende lege i forbindelse med hun skulle til at i løbetid. Til et agility stævne i foråret legede hun f.eks fangeleg med en chi.. Men det er jo så kun et par gange om året hun har lyst til det.. Vores hvalp gider hun lege en anelse med, måske gennemsnitlig en gang om ugen efterhånden. I starten var det noget mere (sikkert pga igangværende løbetid)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse.... Gad overhovedet ikke lege med andre hunde da vi fik ham.

Han gad godt gå rundt og snuse sammen med dem han kunne lide og det var det.

Tror han mindede meget om Teitur dengang...

Så fik vi Kaia....

Kaia gad godt lege.

Og hun tog ikke nej, for et svar - Og blev ved og ved og ved og ved og ved....

Tilsidst fik hun lært Bamse at lege. Både brydelege og løbelege :lun:

De har holdt legen vedlige og efterhånden er det også Bamse der har budt op til leg og rigtig, rigtig gerne vil, efterhånden som han er blevet helt tryg ved Kaia.

Det har så med tiden udviklet sig til, at der er nogle få andre hunde end Kaia han også gider lege med :5up:

Og så er der Yoda.....

Han er jo en hvalp og vil lege med alle der vil lege med ham og hvor han er tryg ved dem.

Nogle forstår han ikke og er derfor ikke modtagelig for legeinvitationer før han har hittet ud af, hvad der for nogle - Og andre leger han med, med det samme.

Det er alt fra vilde løbelege, til tumle/brydelege og andre snuser han bare sammen med og "hyggegnaver" lidt i.

Så min erfaring fra Bamse er, at tillid, legemønster og kendskab til den anden hund er aldeles afgørende for, om leg er noget der kan komme på tale - Altså, hvis man har en lidt usikker eller reserveret hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jeg havde en ung hund som desværre kun blev 1 år og 10 måneder. Han var meget ung før han ikke gad andre hunde mere... han vil gerne lege med pinde og mennesker, men ikke andre hunde. Han gjorde dem intet, ignorerede dem bare. Da vi havde ham i røngent fik vi svaret - meget dårlige led som gjorde at han måtte aflives.

Er det ikke noget med at din lille hund får kramper indimellem og har noget allergi? jeg har før oplevet at hunde som på en eller anden måde er "svage" vælger hundeleg fra, da det er rigtig hårdt ved hundens krop. Kan det være derfor han måske vælger det lidt fra?

Jo Teitur har epilepsi, allergi og kronisk mavetarm lidelse / betændelse i bugspytkirtlen og jeg er ikke i tvivl om at han har følt sig meget svag og smerteplaget mange gange, særlig inden det blev opdaget og han har helt sikkert ikke kunne lide at lege da han følte det for voldsomt pga hans fysiske tilstand.

Men da han var hvalp og unghund var han rask og der gad han hellere ikke rigtig at lege, han har altid elsket at lege med pinde og bolde med os mennesker, men kommer der en hund og blander sig, også selvom det er en han kender, knurre han enten lidt eller smider bare bolden og går sin vej. Jeg tror det er 2 år siden jeg sidst har set ham lege. Ikke engang da vi havde Tjalfe gad han lege, selvom Tjalfe blev ved og ved, han kunne ikke få ham op i gear.

Engang for lang tid siden mødte vi en anden cocker spaniel han på Teiturs alder, den kunne efter megen tid, får Teitur til at løbe lidt efter ham, men det var det.

Men er da " glad " for at hører at det ikke bare er Teitur der er mærkelig, men at i også har hunde der ikke finder leg med andre hunde særlig spændene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Store Fugl har aldrig rigtig ville lege hverken da han var hvalp eller efter han blev voksen. Så fik vi Lille Fugl og så skal jeg ellers lige love for at der bliver leget. Det er vist noget han skal have samlet op på fra de sidste 4½ år. Underlig fugl ?!?

Bamse.... Gad overhovedet ikke lege med andre hunde da vi fik ham.

Han gad godt gå rundt og snuse sammen med dem han kunne lide og det var det.

Tror han mindede meget om Teitur dengang...

Så fik vi Kaia....

Kaia gad godt lege.

Og hun tog ikke nej, for et svar - Og blev ved og ved og ved og ved og ved....

Tilsidst fik hun lært Bamse at lege. Både brydelege og løbelege :lun:

De har holdt legen vedlige og efterhånden er det også Bamse der har budt op til leg og rigtig, rigtig gerne vil, efterhånden som han er blevet helt tryg ved Kaia.

Det har så med tiden udviklet sig til, at der er nogle få andre hunde end Kaia han også gider lege med :5up:

Og så er der Yoda.....

Han er jo en hvalp og vil lege med alle der vil lege med ham og hvor han er tryg ved dem.

Nogle forstår han ikke og er derfor ikke modtagelig for legeinvitationer før han har hittet ud af, hvad der for nogle - Og andre leger han med, med det samme.

Det er alt fra vilde løbelege, til tumle/brydelege og andre snuser han bare sammen med og "hyggegnaver" lidt i.

Så min erfaring fra Bamse er, at tillid, legemønster og kendskab til den anden hund er aldeles afgørende for, om leg er noget der kan komme på tale - Altså, hvis man har en lidt usikker eller reserveret hund.

Og det er jo lige netop historier som disse (sammen med oplevelser, når hun er sammen med Binka), der gør at jeg SÅ gerne vil have hund nr 2. Jeg er helt sikker på at en lille ny nok skulle få lært hende at leg er sjoooov (lorte boligregler:evil:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Cody (som min hund hed) legede heller ikk meget som lille og da slet ikk som ung hund. Tror ikk jeg så ham lege efter han var 7 måneder. Og før det var det begrænset. Han legede heller ikk med min anden hund vaks. Min træner mener at de måske godt kan have en fornemmelse af at de er svage før sygdommen for alvor bryder ud.

Men det kan da også bare være at han ikke er en legehund :) jeg har bare tit tænkt at det var pga svaghed at cody ikk legede. Til gengæld elskede han leg med pind og bold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænkte mig at høre om jeres hunde leger med andre hunde ?

Herinde på hundeforum er der mange skønne billeder af hunde der leger sammen, sådan rigtig leger, i deres helt egen hundeverden fuldt optaget af hinanden. Det er skønt at se.

Det oplever jeg desværre aldrig med Teitur. Han leger ikke med andre hunde, til nød kan han gå lidt omkring med en bamse i munden og logre lidt og se om den anden hund gider følge efter, men det varer sjælden lang tid.

Han går aldrig i legebuk eller leger på " hundesprog" jeg tror faktisk ikke han vare ret meget mere end 7 måneder før det stoppede helt, så gad han ikke lege mere, ikke engang i hvalpetiden husker jeg han legede særlig meget med andre hunde, han ville hellere gå rundt selv og snuse eller lege med bold med mig. Vi var i hundeskoven mange gange og mødtes med andre hvalpe, men det blev aldrig til særlig meget leg fra hans side.

Har i hunde der leger og hvor gamle er de ?

Eller har i også hunde der ikke rigtig leger og måske ikke rigtig har gjort det ?

Buster var helt enormt legende fra dag 1 og helt hen til hans fortidlige død. Det droslede lidt ned fra han var omkring 1 år, da begyndte han at blive en smule mere selektiv i forhold til hvem han synes han kunne/ville lege med. Hvordan han ville have udviklet sig ved jeg ikke, han blev kun 14 måneder og at han havde store smerter forhindrede ham ikke i at hoppe rundt og lege hvis/når han fik lov. Han havde OCD i begge albueled.

Misja var også vildt meget legende både med kendte og med fremmede hunde, sådan rigtig tumlinge og løbe lege. Hun begyndte da at selektere lidt omkring 1½-2. år men først efter hendes 3. år valgte hun oftere fremmede hunde fra end til.

I dag er hun 9½ år og hun kan stadig finde på at lege med andre hunde, både kendte og fremmede, men i dag er det mest løbe-leg med fremmede og så alligevel kan hun gøre undtagelser og lege tumle-leg, men det kommer uhyre meget an på den anden hund.

Hun har igennem livet haft yndlinge hvor der kunne leges i timevis, ofte bryde/tumle-lege men kun med disse helt få udvalgt.

Mig leger hun med hver dag, det er en fast del af vores hverdag - her skal leges igennem BASTA! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko leger gerne med os, mig, mine forældre og min bror, men han leger sjældent med fremmede hunde. Han vil gerne lege med hunde han kender, men fremmede går vi ikke til, da han godt kan være ganske sur - især på hanhunde. Han er også ret racistisk - han vil helst lege løbelege med border collier, collier, og løwchen eller andre små hunde. Kooikere vil han slet ikke i nærheden af. Underlig hund!

Han er 2,5 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko leger gerne med os, mig, mine forældre og min bror, men han leger sjældent med fremmede hunde. Han vil gerne lege med hunde han kender, men fremmede går vi ikke til, da han godt kan være ganske sur - især på hanhunde. Han er også ret racistisk - han vil helst lege løbelege med border collier, collier, og løwchen eller andre små hunde. Kooikere vil han slet ikke i nærheden af. Underlig hund!

Han er 2,5 år..

Han er sådan lidt omvendt racist? De fleste hunde vil vel helst lege med hunde af samme slags eller type? Hehe.. Eller også tror han bare han er en hyrdehund eller meget lille... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites