Hop til indhold

Sove alene?


Gæst Hils
 Share

Recommended Posts

Jeg er den heldige ejer af en Løwchen hvalp, der nu er er 4 mnd. gammel, vi er meget glade for hende, en dejlig glad lille hund.

De første to uger sov hun sammen med os i soveværelset, vi har et bur hun lægger sig i, efter to uger gik det nemt at flytte hende ud i et andet værelse lige ved siden af vores soveværelse, vi hørte intet til hende, hun sov igennem uden problem. MEN - nu den sidste uge er hun begyndt at gø midt om natten, hun vil ind til os ser det ud til, jeg går ind til hende et par gange for at berolige hende, og til sidst sover hun, men dette er ikke til at holde ud hvis det bliver ved, hvad er jeres råd, hvordan gør I andre Løwchen ejere, kan de ikke lære at sove for sig selv? Jeg vil helst at hun skal sove for sig selv.

Hun vil heller ikke være alene ude i haven, så snart vi er på vej ind, så er hun det også, ikke fordi dette er et problem, men vi har haft hund før og den elskede bare at komme ud i vores dejlige have. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du kan bruge mit indlæg til noget, for jeg synes at hunde hører til i soveværelset hvor resten af deres "flok" er.... Hvis de sover selv skal du smide nattetimerne oveni dit "alene hjemme" regnskab, og har du en almindelig fuldtidsstilling, så er det måske pludselig 16 ud af døgnets 24 timer din hund skal være alene... det er meget længe for et flokdyr!

 

Begge mine sover i soveværelset. Hvis jeg er alene hjemme, så er de begge i sengen, hvis ikke, så er den gamle i sengen og den unge i sit bur ved siden af min seng.

Link til indlæg
Del på andre sites

min löwchen sover i soveværelset hos os. nu ved jeg ikke, om den anden hund i har haft, som du refererer til, er den westie, som der står i jeres profil? for så er det vigtigt at huske, at der er meget stor forskel på en terrier og en selskabshund som en löwchen. jeg er ikke i tvivl om, at i med tålmodighed vil kunne lære jeres hund at acceptere at sove i et andet rum, men min erfaring er, at alt hvad der hedder separation kræver en del træning, det ligger simpelthen ikke naturligt til racen. i hvert fald foretrækker min hund til alle tider og under alle forhold at være i samme rum/relativt tæt på os. han kan være alene hjemme, og han kan vente uden for døren når jeg er i bad, og han kan sidde foran kiosken mens jeg smutter ind - men det hele har krævet træning, og der er ingen tvivl om, at han hellere ville være fri og er allerbedst tilpas, når han har mange timer i døgnet i vores nærhed.

 

med mindre det påvirker jeres nattesøvn negativt el.lign., ville jeg helt ærligt vælge at have hunden hos mig i soveværelset. en löwchens største behov er at være tæt på sin familie. alternativt skal sove-alene trænes op lige som alene-hjemme, i små skridt og uden at overskride hundens grænser, så den bliver utryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sabrina

Det er jo helt op til den individuelle person om hunden skal være i soveværelset eller ej, men under alle omstændigheder kræver det træning :-)

Som flere skriver er det en selskabelig hund og samværet betyder derfor meget for den, og selvfølgelig for hunde generelt, men hvis du er fast besluttet på at have hunden udenfor soveværelset kan jeg da give dig nogle gode træningsråd:

Start i det små, lær hunden at du kan gå ud af døren, lukke den kort, og komme ind igen, mens den forholder sig rolig.. Hvis den er sharp til dette i forvejen kan du sagtens tage skridtet med at den skal være stille i et lille tidsrum og du så kommer ind igen.. Øv det evt. med døren til soveværelset :-) Gradvist øger du så intervallet hun skal være stille i.. Ideen med øvelsen er at få hende til at indse at du først kommer igennem døren når hun forholder sig rolig! Du skal tænke på at den største forstærkning du kan give hende er at dukke op og sige hej og evt. give en lille godbid, derfor VENT til hun opfører sig som du ønsker hun skal i fremtiden ;-)

Dette gælder også om natten, som du beskriver det lige nu, så bliver hun jo belønnet for at begynde at gø om natten, da du jo "beroliger hende".. I hendes øjne opnår hun det hun gøede efter, nemlig at få din opmærksomhed og blive kælet lidt med.. Mit råd vil være at ignorere dette og hvis du har svært ved at ignorere det fuldstændig, så i det mindste vente til hun er stile og rolig og så gå ud til hende :-) Her skal du igen tænke på intervaller og bygge det stille og roligt op, så hun får succes og dermed hurtigere opfanger hvad du ønsker af hende!

Jeg vil understrege at det som regel kræver tålmodighed når man snakker om en hund der gør lidt af hvert for at få opmærksomhed, derfor skal du bide det i dig og huske på at du træner hende til at være stille, for hvis du fortsætter med at åbne døren for hendes hylen, så er det det hun lærer :-)

En anden ting er at når du begynder at ignorere gøen/afvente stille adfærd, så skal du forvente at hun lige prøver noget ekstra/gør det værre for at se om det evt. ikke kunne få dig til at åbne døren.. Men FAT MOD her, dette betyder nemlig hun snart giver op og er stille, det er nemlig et sidste forsøg på at for dig til at give efter.. Så hvis det bliver værre er det tegn på det snart bliver bedre ;-)

 

Hvis du har spørgsmål eller andet så kontakt mig endelig! Jeg er uddannet Hundeadfærdsinstruktør så kan da et par tricks eller to hehe :lol: Men god arbejdslyst og træning med hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig i, at en hund der gør/piver/hyler for at få opmærksomhed eller for at der skal ske noget, skal ignoreres, hvis adfærden skal forsvinde. men en hund der gør/hyler fordi den er utryg/angst ved at være afskåret fra sin familie i et andet rum - den mener jeg altså ikke, at man bare skal ignorere, så kan man da lynhurtigt få sig nogle separationsangstproblemer på halsen? målsætningen er vel at lære hunden at være alene i et tempo, hvor den ikke bliver utryg og derfor slet ikke gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Jeg ville som minimum lade hende sove i sit bur inde i soveværelset hos jer - så er hun i det mindste stadig sammen med sin flok, uden at sove i sengen hos jer. Hun er vel ikke til gene for jer, hvis hun bare sover i buret inde i soveværelset? :-) Vores hund sover i sengen, hunde er et flokdyr, og har det bedst sammen med deres flok. Fair nok at nogen fravælger hunden fra sengen - selvom det altså ER hyggeligt! :hjerte: - men i følge min mening bør hunden som minimum sove i kurv/bur o.lign. inde i soveværelset hos sin "flok" - ellers er det lang tid for en hund at være alene, også selvom hun kun er alene hjemme 3-4 timer i dagligdagen - men det løber op i mange timer alligevel når du skal ligge natten til. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd vil være at ignorere dette og hvis du har svært ved at ignorere det fuldstændig, så i det mindste vente til hun er stile og rolig og så gå ud til hende :-)

 

Lige det punkt vil jeg på det kraftigste advare mod, måske virker det, måske gør det problemet en milliard gange værre. Og så er jeg i besiddelse af en, der kan skrige i 12 timer non stop, så hvis hun havde natteproblemer, ville det godt nok blive en lang venten på at kunne gå ind til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det undrer også mig lidt at du ikke vil have hunden i soveværelset. For hunden gør det ikke nogen forskel om den er i det næste værelse, eller er 10 km væk. Den ved kun, at den ikke er hos jer, og det kan være traumatisk.

 

Har ikke personlig erfaring med Loewchen/selskabsracer men mine dobere ville da bryde døren ned, hvis jeg adskilte dem fra mig i en længere periode og de vidste jeg var lige på den anden side af døren.

 

Men hvis det virkelig er et problem, så kan jeg kun synge med i koret om at det skal indtrænes, meget langsomt og uden at hunden oplever nogen form for desperation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har begge mine løwchens i soveværelset. De har fri adgang til hele huset, men de foretrækker altid at være i nærheden af mig.

Nogle gange ligger de i sengen, og bliver det for varmt, så hopper de ned på gulvet. De har begge et bur i soveværelset, som de også benytter i løbet af natten. Det er lidt huleagtigt, og specielt den ældste er ret glad for at sove der.

 

De er 3 og fire år, og det er først indenfor det sidste halve år, at jeg har oplevet, at de bliver liggende i sofaen, hvis jeg rejser mig for at hente noget i køkkenet. De er selskabshunde, og det bedste de ved, det er at være i nærheden af mig. De vil også gerne være i haven, men hvis jeg går ind, så går der ikke mere end et minut, så kommer de også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine sover også i soveværelset. De har hver deres kurv - men har fri adgang til at gå ned i stuen i deres bur eller en stol, hvis de har lyst til det. Det eneste "problem" man kan sige der er - er at hvis Darwin har taget Charlies kurv - så brokker Charlie sig lige indtil vi har fjernet Darwin så han kan komme op i sin kurv :mrgreen:

Det sker også at Darwin sniger sig op under dynen i løbet af natten - når han så får det for varmt går han igen. Darwin "banker" pænt på dynen så vi skal lette den så han kan kravle ind under. Min mand har sagt han har set at jeg automatisk letter på dynen, så Darwin kan kravle ind under, selvom jeg sover :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

bare lige en sidebemærkning: engang imellem er det jo rart med lidt privatliv i soveværelset:slem:

 

 

Jo men har man vel stadig når hunden sover på gulvet eller ligger i bur ved siden af sengen om natten.

Vi har så yderlig lært hunden at accepter en dør der står på klem og at den først må åbnes når der gives tilladelse.. - det smart kan du tro, især når hunden bliver nysgerrig og gerne lige vil se hvad de "voksene" laver :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres råd, dejligt at kunne sparre med jer.

 

Jeg HAR overgivet mig, Mira sov som en sten på gulvet og i buret i vores soveværelse hele natten, hun hoppede ikke op i sengen, det ved hun godt at hun ikke får lov til, så nu er vi alle glade og tilfredse, hvor er det dejligt med en god nats søvn...

 

Det som gjorde at jeg helst ville have at hunden sov i sit eget værelse var tanken om hundehår i soveværelset, som jo kan være allergifremkaldende, men denne race fælder ikke og er allergivenlig.

 

God week end til jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sabrina
Lige det punkt vil jeg på det kraftigste advare mod, måske virker det, måske gør det problemet en milliard gange værre. Og så er jeg i besiddelse af en, der kan skrige i 12 timer non stop, så hvis hun havde natteproblemer, ville det godt nok blive en lang venten på at kunne gå ind til hende.

 

Det er jo altid nemmere at tolke når man får lov til at se hunden i situationen.. :-)

Men som det umiddelbart lyder på ejeren så begyndte hun jo først et par dage efter hun egentlig blev separeret fra dem og når hun så oveni skriver hun straks gik ind til den, så lyder det mere for mig som om at hunden har lært at den lige kan bjæffe lidt og så kommer opmærksomheden, især når den ikke havde noget imod at sove alene de første dage.

Jeg har selv døjet med larmen om natten og de første dage det skulle trænes fik jeg da heller ikke rigtig noget søvn :-) Det er noget hunden jo lige skal lære og jeg er da heller ikke for at den skal blive angst oveni, derfor foreslog jeg at starte i det små med de simple øvelser, så hunden i hvert fald er lidt med på hvad du ønsker af den..

 

Men dejligt at høre problemet er løst, hun synes garanteret også det er lækkert at kunne putte så tæt ved jer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken
Hunde er altså ikke allergifremkaldende........:hmm:

Jo det kan du tro DE ER, men der er altså forskel på raserene, din dejlige schæferhund ville jeg ikke kunne være i hus med en halv time, så ville øjn, næse og lunger reagere + jeg ville slå ud,,, men jeg kan være i stue med en stor håndfuld løver, uden at jeg er ved at dø :blink: men jeg må da indrømme det har været svært at tro på når man hele livet har fået noget andet at vide, jeg må dog sige, at jeg har haft en mindre reaktion på huden fordi min datters løve syntes jeg skulle slikes rigtig meget på armen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...