Hop til indhold

Farve-avl


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Jeg kan jo godt se at der er nogen der avler og får hunde der er blinde m.v. - jeg kan jo igen, bare ikke forholde mig til noget, jeg ikke er en del af :roll:

 

Det dér er jo noget fis. Hvis ikke man forholder sig til dén slags, så undgår man det heller ikke. Og så taler vi useriøsitet på et rimeligt højt plan.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er da fordi jeg syntes at mine (og andres ) Hvide Collier er så specielle og dejlige :hjerte:

 

Sådan tror jeg såmænd at vi alle har det.... ( altså ovefor de hunde vi nu hver især har valgt os ) :lun:

Nej, ikke rigtig. Ikke for mit vedkommende i hvert fald. Jeg har tidligere kigget på collie som min næste hund og jeg kan da godt forholde mig til at merle-merle kombinationen kan give problemer, selvom det ikke er noget jeg oplever i min hverdag.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det er da fordi jeg syntes at mine (og andres ) Hvide Collier er så specielle og dejlige :hjerte:

 

Sådan tror jeg såmænd at vi alle har det.... ( altså ovefor de hunde vi nu hver især har valgt os ) :lun:

 

Jeg har det ikke. Min race kan ikke avles så der kun vil forekomme hvide hunde (eller de kan godt, men så vil der opstå store problemer med arvemassen), med den viden vil jeg aldrig sige jeg ikke ønsker hvalp fra bisquit (farvevariant) hunde. Det er tilfældigt at mine er hvide, kunne ikke drømme om at vælge dem ud fra farven.

 

 

Og jeg synes der foregår meget avl som stræber efter en god hund i udstillingsringen hvor temperamentet ligger for lavt på prioriteringslisten, efter min smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til DKW.

Det der tirre mig er de mange hunde, der pga deres nuttede udseende som hvalp, ender et sted, hvor intet genetisk spændende for hunden kan opfyldes. Fordi den netop er valg på udseende.

Jeg er ugleset og kommenteret her i området af en kvinde, jeg ikke ville sælge hvalp til,.Og det er jeg så rimelig ligeglad med.

Hendes 9 mdr´s beagle blev aflivet uden at få en adfærdsterapeut på, fordi den i hendes øjne var dårlig opdræt. Hendes hunde får en gåtur i og omkring hendes boligområde, må aldrig gå løs, hilse på andre hunde( de kunne blive bidt) så nul kontakt til fremmede hunde fra hun får dem.Og træning, det kan hun da selv, for hun har haft så mange hunde.

Forrige gang var det en springer spaniel.

Selvfølgelig findes heldigvis masser af ejerer , der erkender deres hunds behov, men her i tætte villakvarterer ses da også mange grelle eksempler på malplacerede hunde af alle slags.Og ofte valg efter spændende for ejeren nyt udseende.

At brugshunde også er familiehunde er ikke noget , der overrasker mig, min egen far havde da schæferer, som politimand, Og som brugshund i allerstørste grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Det dér er jo noget fis. Hvis ikke man forholder sig til dén slags, så undgår man det heller ikke. Og så taler vi useriøsitet på et rimeligt højt plan.

 

 

 

For mig at se, så må det da være af største interesse at der kommer friske og sunde, og det er sådan set der jeg ligger fokus.

 

Jeg er IKKE blevet præsenteret for hverken døv eller blind HVERKEN her, eller hos dem jeg taler med , og det er jo det seriøse jeg forholder mig til :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Nej, ikke rigtig. Ikke for mit vedkommende i hvert fald. Jeg har tidligere kigget på collie som min næste hund og jeg kan da godt forholde mig til at merle-merle kombinationen kan give problemer, selvom det ikke er noget jeg oplever i min hverdag.

 

 

Tja... som med alt andet opdræt, så skal man jo da naturligvis også have rigtig mange seriøse tanker, det er jo ligesom små levende væsner der gerne skal se verden, og have glæde af den.

 

Men jeg kan jo stadigvæk bare ikke forholde mig til noget jeg (og andre ) ikke oplever.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Men for Merle problematikken har man undersøgelser der viser at der "kan være komplikationer" ved at føre merlegen til merlegen. ( mener sidste jeg læste på var fra 2006)

 

Se, det her synes jeg er interessant.

Du har flere gange nævnt at du ikke vil parre en dobbelt merle - hvilket jeg synes lyder helt fornuftigt - og det må så vidt jeg kan se, være ud fra de forskningsresultater omkring det som foreligger?

 

Der ligger også masser af forskningsresultater omkring døvhed hos hvide hunde - men dem har du altså valgt at ignorere?

 

Hvorfor ignorere det ene og ikke det andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg bemærker jo så også at TS også medhæfter link, hvor det jo så også vises at ikke alle bliver døve, blinde m.v.

 

Ikke alle. Men hvis 25% bliver det, er der så tale om godt og samvittighedsfuldt opdræt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... som med alt andet opdræt, så skal man jo da naturligvis også have rigtig mange seriøse tanker, det er jo ligesom små levende væsner der gerne skal se verden, og have glæde af den.

 

Men jeg kan jo stadigvæk bare ikke forholde mig til noget jeg (og andre ) ikke oplever.

Jeg forstår det bare ikke. Nogen må jo have oplevet problemet, siden der er kommet den restriktion. Jeg forstår ikke, at man fuldstændig vælger at afvise det.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jeg forstår det bare ikke. Nogen må jo have oplevet problemet, siden der er kommet den restriktion. Jeg forstår ikke, at man fuldstændig vælger at afvise det.

 

Selvfølgelig er der nogen der har oplevet problemet. I en sådan grad at der foreligger forskningsresultater omkring det. Men det kan man jo så vælge at se bort fra og kun fokusere på om man selv kender nogen der har oplevet det. Hvis det er definitionen bliver problemerne langt færre.

 

Som det eksempel jeg gav i den anden tråd: Jeg kender ikke nogen der har fået hudkræft at at ligge og stege i solen, eller lungekræft af at ryge. Så det er jo dejligt. Så kan jeg ryge og stege videre og ignorere al forskning på området. Endelig en god nyhed :yeah:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den gode nyhed, er da at JEG ikke kender til disse problematikker.

 

Så JA, DET forholder jeg mig til :hmm:

 

Men hvordan sikre du sig så imod at der bliver for meget hvid factor i dine hunde? Parre du kun en med meget hvid med en hund med megen farve eller hvordan?

 

Jeg havde faktisk en hvalp til træning forrige sommer som viste sig at være døv. Han var næsten helt hvid, kun med farvede ører, hale og en plet på siden.. Og af en race som normalt ikke har problemer med døvhed. Men mor var også næsten hvid, men altså ikke døv. Helbroren var normalt farvet og selvfølgelig ikke døv. Jeg synes ikke man kan tilskrive den slags som værende uheld, når det netop sker igen og igen at hunde med for meget hvid bliver døve..

Så synes det kunne være spændende at høre hvad du gør eller hvad akc anbefaler at man gør for at undgår det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Men hvordan sikre du sig så imod at der bliver for meget hvid factor i dine hunde? Parre du kun en med meget hvid med en hund med megen farve eller hvordan?

 

Jeg havde faktisk en hvalp til træning forrige sommer som viste sig at være døv. Han var næsten helt hvid, kun med farvede ører, hale og en plet på siden.. Og af en race som normalt ikke har problemer med døvhed. Men mor var også næsten hvid, men altså ikke døv. Helbroren var normalt farvet og selvfølgelig ikke døv. Jeg synes ikke man kan tilskrive den slags som værende uheld, når det netop sker igen og igen at hunde med for meget hvid bliver døve..

Så synes det kunne være spændende at høre hvad du gør eller hvad akc anbefaler at man gør for at undgår det?

 

 

 

Jeg er jo altså nok lidt kedelig, når jeg jo - igen - må sige(skrive) at jeg ( og de andre jeg taler med som opdrætter de Hvide Collier ) ikke har stødt på hverken døve eller blinde :lol:

 

 

Jeg ved ikke om det evt. måske skyldes at der er kommet dette Dobbelt merle ind i debatten, kan være at det er der der forveksles :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg ved ikke om det evt. måske skyldes at der er kommet dette Dobbelt merle ind i debatten, kan være at det er der der forveksles :oops:

 

Nej, der er ikke tale om forveskling. Det er ikke dobbelt merle, men døvhed som følge af pigmentmangel vi taler om, hvilket er almindeligt og forekommer i mange racer. Der er masser af forskning om det.

 

I øvrigt bruger man det som hedder en BAER test, for at se om hundene er helt eller delvist døve. En hvid hund behøver nemlig ikke være stokdøv, men kan godt have nedsat hørelse på et eller begge ører som følge af pigmentmangel. Selvom lige den hund altså lever fint og hører, er det jo klart at man ikke skal avle på sådan en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Den gode nyhed, er da at JEG ikke kender til disse problematikker.

 

Så JA, DET forholder jeg mig til :hmm:

 

Jamen hvorfor også komplicere det med at begynde at kigge på forskningen omkring de ting man laver?

 

Bortset fra, at du jo tilsyneladende har kigget på forskningen omkring dobbelt merle, og taget den til efterretning. Hvilket minder mig om mit tidligere stillede spørgsmål: hvorfor tage forskning på et område til efterretning, og ignorere den på et andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen , USA ser jo anderledes på mange ting. Lyse/hvide GD i USA er vist også mere døve end i Europa.Mange af disse nye ************* , der endnu ikke er FCI godkendt laves jo også derovre fra start af.

Vel nok fordi folk netop vil have noget specielt.

Man bør tilstræbe at beholde den standard, som oprindelsesavlslandet har lavet.Altså dem, der står for FCI standarden,Og så modificerer denne, hvis der kommer overtypning og sundhedsproblemer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemme igen efter en dejlig dag i det fynske.... heldigvis er der ikke de store problemer med farveavl i Rottweilere - og dog....

 

Mht. genetik, så er denne side skøn og letforståelig (hvis man kan kalde et emne som genetik det.... )

 

Dog Coat Colour Genetics

 

CC Little skrev bogen Inheritance of Coat Colour in Dogs i 1957, hvor han havde kortlagt tre genpar (Agouti, Brown og Dilute) - han var kræftforsker og undersøgte mus - så du slipper ikke for at diskutere "gammelt" materiale.... den slags gør man sjældent to gange.

The inheritance of coat color in dogs - Clarence Cook Little - Google Bøger

 

Her er links til Littles locustyper (genpar) og deres placering i GenBank

http://homepage.usask.ca/~schmutz/mapping.html

 

Og link til de DNA test, der kan vise hvilke farver hunde bærer

VetGen: Veterinary Genetic Services - Canine - List of Services - Coat Color

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken prioriteringer vil I bruge, når I skal udvælge avlsdyr? Gerne med reference til race/blanding

 

Min egen:

 

1. Tævens temperament - vil aldrig avle på en tæve, der ikke er "sund" i hendes tilgang til verden, dvs. udviser tillid og nysgerrighed til mennesker, andre dyr og nye miljøer -det er trods alt hende, der skal præge hvalpene den første tid. I øvrigt ser jeg også på hendes cyklus - dvs. er hun meget hormonelt plaget af løbetider/falsk drægtighed.

2. Brugsegenskaber - samarbejdsvilje og arbejdsiver, førbarhed og motivation. Hvordan kommer deres naturlige egenskaber til udtryk? og hvordan skal dette forstærkes/dæmpes i valget af avlspartner

3. Sundhed - For mine racer; HD, AD, OCD, øjensygdomme, epilepsi og allergier. Kigger både på mor/far, samt bedsteforældre, søskende og evt. tidligere kuld.

4. Linier/type - hvilke egenskaber/ hvilken type ligger i linierne bag mor og far, og hvad kan jeg forvente at få ud af det. Det vil sige, det er ikke nok, at mor og far er søde, rare, dygtige individer - jeg vil gerne vide, hvad jeg får frem. Hvordan matcher de to avlsdyrs linier hinanden og vil jeg få et ensartet kuld ud af det.

5. Korrekt eksteriør med korrekt racepræg. Intet ekstremt, intet specifikt omkring farver e.l. (BC er nemt - her er alt undtagen overvejende hvidt tilladt). Jeg vil have en størrelse, der tillader hunden at udføre det arbejde, den er skabt til. Jeg vil have et eksteriør, der kan holde - dvs. korrekt vinkling, korrekt toplinie og korrekt krop, så der er plads til de indre organer. Jeg vil også gerne have, at man kan se, hvilken race hunden tilhører :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Temperament, helbred, type må vist være min prioritering :hmm: Jeg vil, trods alt, hellere have en sød hund, der kun bliver 6 år end et bæst, der bliver 20.

 

Derudover kiggede jeg, af nysgerrighed, på partifarvede pudler. Alt hvad jeg finder beskriver, at de tidligere har været en normal del af racen. De er afbilledet på gamle malerier m.m. På et tidspunkt blev standarden skrevet med renfarvede, og alle partifarvede blev aflivet ved fødslen. Der står ingen helbredsmæssig årsag til dette nogen steder.

 

Flere lande er begyndt at lave de partifarvede igen, hvor en del af de opdrættere bliver kaldt grimme ting, fordi det ikke er racens (farve)standard. Men...hvis hunden ellers ligner (typet) og opfører sig som en pudel :vedikke: Så kan den for min skyld være grøn med pink prikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hvilken prioriteringer vil I bruge, når I skal udvælge avlsdyr? Gerne med reference til race/blanding

 

Min egen:

 

1. Tævens temperament - vil aldrig avle på en tæve, der ikke er "sund" i hendes tilgang til verden, dvs. udviser tillid og nysgerrighed til mennesker, andre dyr og nye miljøer -det er trods alt hende, der skal præge hvalpene den første tid. I øvrigt ser jeg også på hendes cyklus - dvs. er hun meget hormonelt plaget af løbetider/falsk drægtighed.

2. Brugsegenskaber - samarbejdsvilje og arbejdsiver, førbarhed og motivation. Hvordan kommer deres naturlige egenskaber til udtryk? og hvordan skal dette forstærkes/dæmpes i valget af avlspartner

3. Sundhed - For mine racer; HD, AD, OCD, øjensygdomme, epilepsi og allergier. Kigger både på mor/far, samt bedsteforældre, søskende og evt. tidligere kuld.

4. Linier/type - hvilke egenskaber/ hvilken type ligger i linierne bag mor og far, og hvad kan jeg forvente at få ud af det. Det vil sige, det er ikke nok, at mor og far er søde, rare, dygtige individer - jeg vil gerne vide, hvad jeg får frem. Hvordan matcher de to avlsdyrs linier hinanden og vil jeg få et ensartet kuld ud af det.

5. Korrekt eksteriør med korrekt racepræg. Intet ekstremt, intet specifikt omkring farver e.l. (BC er nemt - her er alt undtagen overvejende hvidt tilladt). Jeg vil have en størrelse, der tillader hunden at udføre det arbejde, den er skabt til. Jeg vil have et eksteriør, der kan holde - dvs. korrekt vinkling, korrekt toplinie og korrekt krop, så der er plads til de indre organer. Jeg vil også gerne have, at man kan se, hvilken race hunden tilhører :blink:

 

Indtil punkt nr. 5 er vi helt enige.

 

Korrekt eksteriør, kan jeg gå med til, men korrekt racepræg, hvem defineret dette. FCI?

 

Så må de hellere forklarene mig hvordan det forventes at disse skulle kunne konkurrer

 

DSC_1711_resize.JPG

Ja har desværre ikke et ordentligt stå billed af Zuper

 

DSC_9674_resize.JPG

Den hvide golden er fra årets udstillings golden opdrætter 2011.

 

Jeg vil under ingen opstædigheder give FCI ret i deres ideer om hvad der er korrekt.

 

Golden og lab er blevet for tunge og kompakte, og cockerne for langpelset, og det er kun på eksteriør siden.

 

Så jeg er sådan set ligeglad om de er racetypiske, bare de kan udføre det arbejde de er skabt til.

Cocker.jpg

English-Cream-Golden-Retriever.jpg

DSC_9672_resize.JPG

golden.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil punkt nr. 5 er vi helt enige.

 

Korrekt eksteriør, kan jeg gå med til, men korrekt racepræg, hvem defineret dette. FCI?

 

Så må de hellere forklarene mig hvordan det forventes at disse skulle kunne konkurrer

 

[ATTACH=CONFIG]89768[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89769[/ATTACH]

Ja har desværre ikke et ordentligt stå billed af Zuper

 

[ATTACH=CONFIG]89772[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89773[/ATTACH]

Den hvide golden er fra årets udstillings golden opdrætter 2011.

 

Jeg vil under ingen opstædigheder give FCI ret i deres ideer om hvad der er korrekt.

 

Golden og lab er blevet for tunge og kompakte, og cockerne for langpelset, og det er kun på eksteriør siden.

 

Så jeg er sådan set ligeglad om de er racetypiske, bare de kan udføre det arbejde de er skabt til.

 

Årh, men i min verden er de to ikke-udstillingshunde de mest racetypiske :cool: Er jo ikke i tvivl om, hvilke racer, der er tale om.... Racetypisk er for mig netop at hunden ikke er overtypet - men ligner det, den er skabt til at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...