Hop til indhold

Har det betydning for blandinger


AnjaCS
 Share

Recommended Posts

Altså...jeg har altid troet at blå øjne og sort hår automatisk blev givet videre...også selvom jeg hverken har min fars sorte hår eller blå øjne....

 

det kommer vel meget an på, hvad hundene i rækken blandes med, altså hvis vi f.eks. taler farvegen, principielt kan et gen jo blive hængende lige så længe det skal være, så længe andre gener ikke kommer og "skubber" det væk. vi kan jo f.eks. få et brunøjet barn, der genetisk er brun-blå, og han kan finde sammen med en brunøjet pige, der også er brun-blå, og de kan få et brunøjet barn, der er brun blå, og pludselig kan der komme en blå-blå, blåøjet unge ud af det. men det er jo ikke til at vide, hvis vi får brunøjet barn, om han er brun-blå eller brun-brun, og jo længere vi går, jo mindre sandsynligt er det, rent statistisk, at det blå gen hænger ved.

 

anede i øvrigt ikke, at tibber kunne komme i anden farve end den der sandfarvede med maske, som jeg synes alle dem jeg har set har?

 

Og nu er jeg endelig ved at forstå det der med øjenfarve. Selvom det er ret indviklet for en som mig!

 

Min far har mørk hud, mørkt hår og brune øjne. Det har hans familie i det nordjyske haft i mange mange genrationer og de var MEGET stolte af det, for de var jo nærmest de eneste med brune øjne på egnen.

 

Min mor har lys hud og blå øjne, det samme har alle i hendes familie.

Jeg er meget lys, blå-grønne-grå øjne, lys hud (dog med meget pigment, en del modermærker og jeg bliver nemt brun).

Min søster er mørk, og ligner mest en tyrker. Brunt hår, brune øjne, tyrkernæse og generelt mørklødet.

 

Vi har begge fået børn med lyse mænd. Min dreng har lidt mere farve i huden, og rødblondt hår (som den eneste på begge sider af familien nogen sinde!) og min søsters datter er hvid med hvid med hvid på. Hun har den fineste lyseste porcelænshud, og ser ud som om hun er dyppet i mælk! og store blå øjne, samt helt lyse krøller. Hun er meget køn, og har sin mors træk, men absolut ingen af hendes farver!

 

Det er altså lidt spøjst synes jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Og nu er jeg endelig ved at forstå det der med øjenfarve. Selvom det er ret indviklet for en som mig!

 

Min far har mørk hud, mørkt hår og brune øjne. Det har hans familie i det nordjyske haft i mange mange genrationer og de var MEGET stolte af det, for de var jo nærmest de eneste med brune øjne på egnen.

 

Min mor har lys hud og blå øjne, det samme har alle i hendes familie.

Jeg er meget lys, blå-grønne-grå øjne, lys hud (dog med meget pigment, en del modermærker og jeg bliver nemt brun).

Min søster er mørk, og ligner mest en tyrker. Brunt hår, brune øjne, tyrkernæse og generelt mørklødet.

 

Vi har begge fået børn med lyse mænd. Min dreng har lidt mere farve i huden, og rødblondt hår (som den eneste på begge sider af familien nogen sinde!) og min søsters datter er hvid med hvid med hvid på. Hun har den fineste lyseste porcelænshud, og ser ud som om hun er dyppet i mælk! og store blå øjne, samt helt lyse krøller. Hun er meget køn, og har sin mors træk, men absolut ingen af hendes farver!

 

Det er altså lidt spøjst synes jeg..

 

Din søsters datter har sikkert arvet noget fra sin mormor og fra sin far. Ikke så spøjst igen. ;-)

 

Din søns hår er mutanthår. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt ift. hunde, så har jeg søgt billeder af hundene på Taikis stamtræ, fordi han er meget mørkerød og har sort på sin hale, derudover er han ret "krøllet"/bamset i ansigtet, modsat de mere stramme ræve-looks man ellers ser.

Han er den eneste i kuldet, der ser sådan ud. En storebror (samme forældre, ældre kuld) har også det bamsede udseende, men er ikke så mørk.

 

Jeg har indtil videre sporet hans bamsede udseende tilbage til hans morfar, men det mørkerøde samt sorte i halen, har jeg endnu ikke kunne finde. Jeg overvejer næsten at skrive til nogle af kennelerne, dem som ikke har billeder på nettet liggende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende.. Min mor er mørk, grønne øjne, min far er lysere, blågrå øjne.

 

Jeg er mørkblond, grønne øjne.

Min 1ste mand er mørk, brune øjne: Søn mørk, brungrønne øjne, Søn lysblond BLÅ øjne, Datter mørkblond brune øjne.

 

Min 2. mand er lys lys lys rødblond og blå øjne: Søn mellemblond, blå øjne, Datter mellemblond, grønne øjne.

 

Den ældste ligner bestemt sin far. De andre ligner parvis hinanden, de to sønner så meget at jeg kan tage fejl af dem.. Selv stemmerne er helt ens.. Og de har ikke samme far. Døtre ligner hinanden, men dog ikke så grelt igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Din søsters datter har sikkert arvet noget fra sin mormor og fra sin far. Ikke så spøjst igen. ;-)

 

Din søns hår er mutanthår. :mrgreen:

 

Hahha, det ER lidt spøjst! Basta. Vi jokede med at hvis min søn tog efter min far, ville folk tro at pigen var min og drengen min søsters :P hehe

 

Typisk at han er mutant. Det er dog kun en anelse rødt, sådan rødblond, men stadig anderledes end alle andre på fars og mors side. Jeg troede i øvrigt at rødt var superarveligt og altid arveligt. så at rødhårede mennesker ALTID fik rødhårede børn.

 

jeg havde en stamkunde på mit gamle arbejde. Hende og manden var leverpostej og deres tre unger havde knaldrødt hår - det har jeg moret mig ret meget over..

 

Du nævnte noget med øjenfarver, som også var muterede hvis de var grønne? hvor grønne skal de være? Og hvorfor skifter øjne farve?

 

(nu antager jeg at du er gen-ekspert og vi kører tråden ud i en masse forskellige retninger!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk også at lyst hår er et ressesivt gen og man derfor nemmere arver mørkt hår fra sine forældre.

 

Rødhårede er slet ikke med i ligningen, for rødt hår skyldes en mutation. :rolleyes:

 

Det er godt nok interessant læsning... Kan konkludere at jeg har 2 meget sjældne piger - Den ene lidt mere end den anden :engel:

 

Jeg har lyst hår og blå øjne

Min mand har mørkt hår og brune øjne

 

1. Datter: Rødt hår og blå øjne

2. Datter: Lyst hår og blå øjne

 

Jeg var overrasket over, at der ikke var bare én af dem der fik brune øjne da det er det dominante... Hvis far er bærer af et blåt gen, trumfer det så det brune eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi lige starter med hunde, så synes jeg ret ofte rotteblandinger (hvor meget de så end ligner den anden del af blandingen) har de der to brune prikker over øjnene.

 

Hvad mennesker angår, så synes jeg det er ret komisk, at de rødhårede er mutanter:) min lillebror er halvmutant så, arvet efter min mutant mormor:eek:

 

Og det slår så min helt egen teori om, at rødhårede altid får rødhårede børn helt i stykker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste er super rødhåret... Min far var også rødhåret...

 

Min søsters kæreste er rødhåret, de har lige fået en datter med super rødt hår :lol:

 

Jeg har nægtet at få børn, alene af den grund at der er risiko for vi får sådan en lille tyk rødhåret en :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk også at lyst hår er et ressesivt gen og man derfor nemmere arver mørkt hår fra sine forældre.

 

Rødhårede er slet ikke med i ligningen, for rødt hår skyldes en mutation. :rolleyes:

 

Hov hov du, alle gener er jo en mutation, ellers ville vi stadig gå rundt med abebrunt og tykt hår på hele kroppen - og rødt hår er også arvelig, så det er jo langt fra ved alle, at det skyldes en mutation ved deres skabelse ;-) Det nedarves recessivt, altså domineres det så vidt jeg forstår af både brunt og blond...

 

Grønne øjne ditto (altså, skyldes ikke absolut en ny mutation), de ligger bare på et helt andet kromosom end blå og brune øjne (lidt spøjst).

 

Jeg forstår egentlig ikke, at man kalder det mutationer, men det må skyldes at det er sjældent og derfor nok lidt oftere synligt skyldes en mutation?

 

At man får lidt mere gyldent går end ens forældre, eller mere hvidt, kan jo også skyldes en ny mutation, men der siger man bare, at det kommer fra forældrene :-)

 

Ok, selvfølgelig ved du godt det her er jeg overbevist om, kunne bare ikke lige holde min mund, da du kaldte det en mutation :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er netop at der er rigtig mange variationer, men det er helt korrekt, man kan f.eks. sige hvilke farver er sandsynlige, og hvilke ikke er sandsynlige.

 

 

 

Nemlig, men det omvendte ville aldrig ske.

 

Altså kan to personer med blå øjne, ALDRIG få et barn med brune øjne, da genet for brune øjne er dominant, og derfor kræves at være tilstede for at det kan føres videre...

 

Man høre tit at folk siger at to folk med brune aldrig kan få børn med blå øjne, og det er en forkert observation, for netop som i dette tilfælde hvis begge de brunøjet, bærer på det blå gen er der faktisk en sandsynlighed for at det sker.

 

Men det er kun hvis forældrene har RENE blå øjne, har forældrene fx. brune pletter i deres øjne kan de godt få børn med brune øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er kun hvis forældrene har RENE blå øjne, har forældrene fx. brune pletter i deres øjne kan de godt få børn med brune øjne.

 

Ja, det er jo der besværligheden også opstår...

 

Folks øjnfarve er jo idag ikke blå, grøn eller brun...

 

Mine øjne er f.eks. sådan lidt blå-grønlige-grå agtige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jo der besværligheden også opstår...

 

Folks øjnfarve er jo idag ikke blå, grøn eller brun...

 

Mine øjne er f.eks. sådan lidt blå-grønlige-grå agtige..

 

Ja, der er ikke mange der har rigtige blå øjne mere :vedikke: Min mand har fx. blå øjne med brune plamager i :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er ikke mange der har rigtige blå øjne mere :vedikke: Min mand har fx. blå øjne med brune plamager i :hmm:

 

Min lillebror har GULE øjne... Det synes jeg er sjældent at man ser...

 

Min ene lillesøster har blå øjne, sådan RIGTIG blå øjne, jeg synes det er fantastisk smukt.

 

Et eller andet sted, og jeg ved godt at det er totalt hitler agtigt undskyld for det, men jeg synes det er synd at der sker så meget "mikseri", så vi mister forskelligheden... Det er absolut ikke fordi jeg er imod at man "blander racer" (Gud hvor lyder det racistisk :shock:) Men jeg synes det er en skam hvis alle pludselig var ens...

Link til indlæg
Del på andre sites

vil da gerne lige tillade mig på mit fremtidige barns vegne at være lidt fornærmet over, at chancen for "tyk og rødhåret" ligefrem kan få folk til at helt fravælge forplantning :lol:

 

Eeej men altså.. kan du ikke lige se det for dig? Rødhåret er super smukt... Men med mine og hans gener kan vi potentielt set få et barn med briller, der er overvægtig OG har rødt hår og fregner...

 

Der kan næsten ikke være flere ting det kan blive mobbet med :lol: Selvom vi jo selvfølgelig helt sikkert ville finde det som værende det kønneste barn i verdenen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eeej men altså.. kan du ikke lige se det for dig? Rødhåret er super smukt... Men med mine og hans gener kan vi potentielt set få et barn med briller, der er overvægtig OG har rødt hår og fregner...

 

Der kan næsten ikke være flere ting det kan blive mobbet med :lol: Selvom vi jo selvfølgelig helt sikkert ville finde det som værende det kønneste barn i verdenen :lol:

 

ser det pt. for mig hver dag, mens jeg venter på, at der kommer noget lignende ud af mig - vores genpuljer har åbenbart en del tilfælles :lol:

 

(har i øvrigt en lille, firskåren, knaldrødhåret, fregnet blegfis af en lillebror på 10 der har brugt briller siden han var 2, fordi han skeler - han er den skønneste, og SÅ socialt begavet og vellidt en lille dreng, er slet ikke bekymret for, at han nogensinde skulle blive mobbet)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt sjov snak den her med rødhårede, min mormor var knaldrødhåret, ingen af hendes børn blev rødhårede, min kusine blev rødhåret og fik rødhårede unger (hendes bror var alm "leverpostej"farvet), jeg er "leverpostej"farvet og har fået en rødhåret knægt (ja også én med meget mørkt hår og en med "leverpostej"farvet), det beviser jo pænt at genet for det rødhårede sagtens kan springe generationer over, er spændt på om nogen af mine fremtidige børnebørn får rødt hår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eeej men altså.. kan du ikke lige se det for dig? Rødhåret er super smukt... Men med mine og hans gener kan vi potentielt set få et barn med briller, der er overvægtig OG har rødt hår og fregner...

 

Der kan næsten ikke være flere ting det kan blive mobbet med :lol: Selvom vi jo selvfølgelig helt sikkert ville finde det som værende det kønneste barn i verdenen :lol:

 

Det kan godt være I joker, men helt ærligt, så forarger det mig. Vores samfund pt. er så visuelt orienteret, at man ikke skal falde ret meget udenfor normen før man er socialt udstødt. Vi bør kæmpe for vores børns ret til at være sig selv, i stedet for passivt at underlægge os de syge nazi-agtige normer :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk også at lyst hår er et ressesivt gen og man derfor nemmere arver mørkt hår fra sine forældre.

 

Rødhårede er slet ikke med i ligningen, for rødt hår skyldes en mutation. :rolleyes:

 

Min far er sorthåret, det samme er alle hans brødre og begge hans forældre. Han har brune øjne. Min mor er blond og blåøjet. Begge deres døtre er blonde med brune øjne....

 

De tre brødre har giftet sig med:

1 blondine = 2 blonde døtre med brune øjne

1 sorthåret = 1 sorthåret dattermed brune øjne

1 brunette = 3 brunhårede børn, 2 sønner med blå øjne, en datter med brune

Link til indlæg
Del på andre sites

ser det pt. for mig hver dag, mens jeg venter på, at der kommer noget lignende ud af mig - vores genpuljer har åbenbart en del tilfælles :lol:

 

(har i øvrigt en lille, firskåren, knaldrødhåret, fregnet blegfis af en lillebror på 10 der har brugt briller siden han var 2, fordi han skeler - han er den skønneste, og SÅ socialt begavet og vellidt en lille dreng, er slet ikke bekymret for, at han nogensinde skulle blive mobbet)

 

Ja det behøves absolut ikke være en grund til at blive mobbet, jeg er selv blevet mobbet hele min barndom desværre pga overvægt, og min bedste ven i folkeskolen havde rødt hår, og alle synes det var super sjovt at gøre ham sur for "rødhårede havde jo temperament", så det var altid ham der fik skylden i sidste ende...

 

Det kan godt være I joker, men helt ærligt, så forarger det mig. Vores samfund pt. er så visuelt orienteret, at man ikke skal falde ret meget udenfor normen før man er socialt udstødt. Vi bør kæmpe for vores børns ret til at være sig selv, i stedet for passivt at underlægge os de syge nazi-agtige normer :evil:

 

Jeg er helt enig, desværre er nogle børn bare onde.. Min søster var overvægtig og arbejdede som folkeskole lærer i en 4. klasse... En dag bad hun en af børnene sætte sig på sin stol og kigge ligefrem, han blev ved at stille sig op på sin stol.. Hvortil han svarer "Min mor siger du er et dårligt mennesker fordi du er tyk, og tykke mennesker skal ikke undervise børn i hvordan de skal være som voksne".

 

Jeg vil så gerne lige, for at gøre det sole klart påpege at min kæreste har ILDrødt hår og fregner, jeg elsker ham, og synes han er jordens smukkeste og mest sexede mand :slem:. Min bekymring var skam blot at børn kan være så onde, at det er helt uforståeligt hvordan forældre ikke gør mere ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det behøves absolut ikke være en grund til at blive mobbet, jeg er selv blevet mobbet hele min barndom desværre pga overvægt, og min bedste ven i folkeskolen havde rødt hår, og alle synes det var super sjovt at gøre ham sur for "rødhårede havde jo temperament", så det var altid ham der fik skylden i sidste ende...

 

 

 

Jeg er helt enig, desværre er nogle børn bare onde.. Min søster var overvægtig og arbejdede som folkeskole lærer i en 4. klasse... En dag bad hun en af børnene sætte sig på sin stol og kigge ligefrem, han blev ved at stille sig op på sin stol.. Hvortil han svarer "Min mor siger du er et dårligt mennesker fordi du er tyk, og tykke mennesker skal ikke undervise børn i hvordan de skal være som voksne".

 

Jeg vil så gerne lige, for at gøre det sole klart påpege at min kæreste har ILDrødt hår og fregner, jeg elsker ham, og synes han er jordens smukkeste og mest sexede mand :slem:. Min bekymring var skam blot at børn kan være så onde, at det er helt uforståeligt hvordan forældre ikke gør mere ved det.

Der er sgu da ikke noget at sige til, at børn bliver sådan, hvis det er sådan nogle udsagn de hører derhjemme.. Sikke nogle værdier at lære sit barn :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det behøves absolut ikke være en grund til at blive mobbet, jeg er selv blevet mobbet hele min barndom desværre pga overvægt, og min bedste ven i folkeskolen havde rødt hår, og alle synes det var super sjovt at gøre ham sur for "rødhårede havde jo temperament", så det var altid ham der fik skylden i sidste ende...

 

Jeg blev mobbet fordi jeg var dygtig i skolen, gik i punkertøj og hørte "underlig" musik. Jeg havde en klassekammerat, der var smuk, blond og havde samme interesser som alle andre - hun blev mobbet fordi hendes brødre var handicappede og fordi hun engang havde haft lus. Børn kan altid finde noget at mobbe med. Om vi så ensretter og genetisk modificerer alle til at se ens ud, vil der stadig være mobning.

Det skal være mobning, der er uacceptabel - ikke børns udseende, interesser, evner, familie, tøj eller andet.

Hvis man ændrer på sig selv eller sine børn for at undgå mobning, har man allerede tabt og mobberne har vundet.

 

Jeg er helt enig, desværre er nogle børn bare onde.. Min søster var overvægtig og arbejdede som folkeskole lærer i en 4. klasse... En dag bad hun en af børnene sætte sig på sin stol og kigge ligefrem, han blev ved at stille sig op på sin stol.. Hvortil han svarer "Min mor siger du er et dårligt mennesker fordi du er tyk, og tykke mennesker skal ikke undervise børn i hvordan de skal være som voksne".

 

Forhåbentlig blev de pågældende forældre indkaldt til en alvorlig samtale med skoleledelsen om det uhensigtsmæssige i at underminere lærernes autoritet? Ellers er det da et klart svigt fra skolens side overfor din søster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev mobbet fordi jeg var dygtig i skolen, gik i punkertøj og hørte "underlig" musik. Jeg havde en klassekammerat, der var smuk, blond og havde samme interesser som alle andre - hun blev mobbet fordi hendes brødre var handicappede og fordi hun engang havde haft lus. Børn kan altid finde noget at mobbe med. Om vi så ensretter og genetisk modificerer alle til at se ens ud, vil der stadig være mobning.

Det skal være mobning, der er uacceptabel - ikke børns udseende, interesser, evner, familie, tøj eller andet.

Hvis man ændrer på sig selv eller sine børn for at undgå mobning, har man allerede tabt og mobberne har vundet.

 

Det er jeg helt enig i, jeg håber da at udfra at jeg flere gange har sagt at jeg synes det er synd at det netop er en tendens til at "folk bliver ens", kan forstå at jeg synes det er dejligt at lære børn at respektere folks for den de er, og ikke skulle opvokse med at tro at kun en slags folk er gode nok.

 

Og du har helt ret, jeg tror faktisk de fleste børn er blevet drillet eller mobbet i skolen, og der altid vil være et problem. Så længe at forældrene ikke opdrager deres børn mere åbensindet.. For det er hvad det i mine øjne handler om.

 

Problemet tror jeg desværre netop er at folk faktisk hellere vil have at deres børn mobber, end bliver mobbet. I hvertfald er min erfaring at forældre tager det langt mere seriøst når det er deres barn det går ud over, end når de får besked om at deres barn mobber/driller de andre børn. (Det er baseret på 5 års arbejde med børn i alderen 3-7 år).

Forhåbentlig blev de pågældende forældre indkaldt til en alvorlig samtale med skoleledelsen om det uhensigtsmæssige i at underminere lærernes autoritet? Ellers er det da et klart svigt fra skolens side overfor din søster.

 

Der blev sendt et brev der gjorde opmærksom på problemet, så vidt jeg ved mente moren bestemt at hun ALDRIG havde sagt det og DET måtte være noget barnet har fundet på... Så sådan lærer man så sit barn at fralægge sig ansvar og lyve. Skolen kan intet gøre når moren nægter at have sagt det. Barnet blev anklaget for at lyve, og fik selvfølgelig skæld ud af sine forældre foran min søster og inspektøren... Virkelig fedt at lærer sine børn sådan noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...