Hop til indhold

Hvordan lærer jeg min hund, at indkald kun gælder for ham?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Min Taiki er 10 måneder gammel og en rigtig teenager. Men han er dog begyndt at arte sig en del, efter grundig træning, så det er jo dejligt.

En ting vi træner meget, er indkald og det går rigtig godt. Hans indkald er solidt, men ikke perfekt.

 

Vi træner indkald flere gange dagligt og især én af øvelserne er meget populær. Jeg gemmer mig bag et træ (dog ikke så hemmelig fordi snoren fører derhen) og så må han først komme, når jeg kalder på ham. Når han så kommer og finder mig, agerer vi stor gensynsglæde og leger med et særligt populært ruskelegetøj som han elsker.

 

Problemet er, at hvis han synes at der skal ske noget sjovt på vores gå-ture, så kan han finde på selv at rende hen og stille sig bag et træ. Oftest stikker rumpen ud, fordi han kun gemmer sit hoved/forkroppen bag det. Hvis jeg så ikke kommer, kigger han frem og gør af mig, og gemmer sig så igen.

Går jeg hen til ham, opfører han sig præcist som når han har fundet mig ved indkalds-træningen, og så napper han i den lomme i bæltetasken, hvor jeg har ruskelegetøjet.

 

 

Det er jo meget sødt og ret klogt, men øøh. Bør indkald ikke kun virke én vej? Hvad er risikoen ved at lære ham at indkalde MIG på denne måde, vil det underminere den alm. indkaldstræning?

 

At han stiller sig bag et træ er jo ikke ligefrem det værste der kan ske, men det er jo ligesom ikke meningen ved indkald at det skal gå begge veje... Eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

:sjov: Tårene triller ned af kinderne på mig af grin lige nu.. Nej hvor er han bare kær!

 

Vil ikke komme med nogen gode råd, da vi først liige skal til at gå igang med træning herhjemme, men kunne bare se levende billeder i hovedet af ham gemme sig bag et træ mens hans så venter på at du skal komme og finde ham :klap:

 

Årh hvor er det herligt med de hundebasser :lun:

 

Håber dog andre melder sig på banen med nogen kvalificerede råd til dig, for dem kan jeg desværre ikke være behjælpelig med tror jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det kært og sjovt :lun: Det er da lige den slags påfund der gør det hele værd at have hund :-D

 

Hvis du kan kalde ham ind ellers, kan jeg heller ikke se problemet i at I leger denne leg. Hvis du nogle dage ikke gider lege den, kan du jo (forhåbentlig :mrgreen: ) bare kalde på ham og gå videre. Jeg tænker at det vel er som al anden leg, hundene lægger op til - nogle gange gider man og andre gange må de fare med uforrettet sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

HAHAHAHAHAHA... GENIAL hund!!!!!

 

Ham ville jeg godtnok være pavestolt af!!

 

Jo du kan i princippet risikere hvadsomhelst, men jeg ville gå med på den og belønne for initiativet nogle gange. Andre gange ville jeg sige, "ikke i dag" eller andet og så ikke gå derhen.

 

Der er et lille hint i denne historie om, at Taiki synes du skal oppe dig lidt mht. hvad der sker på turene.

Og så synes jeg iøvrigt du skal prøve indkald hvor du har sat dig i et træ og se hvordan han vil klare at gøre det samme :-D

 

Med en "kopi" hund er der virkeligt muligheder for at have det sjovt på turene!

Link til indlæg
Del på andre sites

HAHAHAHAHAHA... GENIAL hund!!!!!

 

Ham ville jeg godtnok være pavestolt af!!

 

Jo du kan i princippet risikere hvadsomhelst, men jeg ville gå med på den og belønne for initiativet nogle gange. Andre gange ville jeg sige, "ikke i dag" eller andet og så ikke gå derhen.

 

Der er et lille hint i denne historie om, at Taiki synes du skal oppe dig lidt mht. hvad der sker på turene.

Og så synes jeg iøvrigt du skal prøve indkald hvor du har sat dig i et træ og se hvordan han vil klare at gøre det samme :-D

 

Med en "kopi" hund er der virkeligt muligheder for at have det sjovt på turene!

 

Vi laver faktisk rigtig meget på vores ture, men hvis jeg ikke holder nogle pauser med aktiviteterne, glemmer han at skide, og så skal han ud igen når vi kommer hjem og han mærker efter at han rent faktisk skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er, at hvis han synes at der skal ske noget sjovt på vores gå-ture, så kan han finde på selv at rende hen og stille sig bag et træ. Oftest stikker rumpen ud, fordi han kun gemmer sit hoved/forkroppen bag det.

 

Hvorfor får jeg sådan et billede af æslet fra Shrek når jeg læser det her :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov hund - godt klaret at HAN kalder på DIG, hvad sker der hvis du ikke reagerer på hans kald ? kommer han så hen til dig ? jeg ville ialtfald fortsætte med at træne det indkald hvor han kommer til dig ! mon ikke han så efterhånden stopper med at kalde dig ind? ellers gør det vel egentlig ikke så meget - eller hvad ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjov hund - godt klaret at HAN kalder på DIG, hvad sker der hvis du ikke reagerer på hans kald ? kommer han så hen til dig ? jeg ville ialtfald fortsætte med at træne det indkald hvor han kommer til dig ! mon ikke han så efterhånden stopper med at kalde dig ind? ellers gør det vel egentlig ikke så meget - eller hvad ?

 

Som sagt begynder han at gø af mig og det sker ellers sjældent, selv når han signalerer at der er nogen fremmede ude på trappen, bjæffer han mere. Hvis jeg bare står stille og venter, begynder han at gå imod mig, men får vi øjenkontakt fiser han tilbage bag træet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...