Hop til indhold

Hunde skudt af politiet - hvor går grænsen????


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Synes bare ikke det er okay at skyde folks husdyr inde på deres egen grund. Og der er vel også forskel på, om det er noget livstruende eller ej. Jeg skrev ingen steder, at jeg ikke ville have hjælp, hvis jeg var ved at dø. Men jeg ville da ikke have min hund skudt, bare fordi politiet mistænkte mig for bankrøveri, mord eller lignende, og jeg ikke ønskede at komme ud til dem.

Løb min hund frådende rundt ude på vejen, med eneste formål at dræbe uskyldige betjente, skulle de da bare skyde løs, hvis de følte sig truede.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Synes bare ikke det er okay at skyde folks husdyr inde på deres egen grund. Og der er vel også forskel på, om det er noget livstruende eller ej. Jeg skrev ingen steder, at jeg ikke ville have hjælp, hvis jeg var ved at dø. Men jeg ville da ikke have min hund skudt, bare fordi politiet mistænkte mig for bankrøveri, mord eller lignende, og jeg ikke ønskede at komme ud til dem.

Løb min hund frådende rundt ude på vejen, med eneste formål at dræbe uskyldige betjente, skulle de da bare skyde løs, hvis de følte sig truede.

 

Hvad ville du have haft politiet skulle gøre? I artiklen står der at hundene gik til angreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

I teksten stod: "Den 33-årige, der godt kendt af politiet i forvejen, sigtes nu for diverse overtrædelser af færdselsloven, vold mod tjenestemand og overtrædelse af fyrværkerilovgivningen. I august blev han sigtet for vold mod tjenestemand, efter at han havde forsøgt at vædre en patruljevogn med sin traktor. Efterfølgende truede han med at slå politifolkene ihjel.".

 

Det lød for mig, som om de udmærket kendte til den herre og hans evt. "evner". Hvis jeg var politibetjent i den situation, ville jeg formentlig også have skudt.

 

Og det er det jeg netop mener. Hvis de ved de tager ud til en som har udvist "farlig adfærd", så er de jo langt mere "påpasselige", de spørger ham nok ikke lige "Undskyld gider du kalde på dine hunde?"... Hvilket jeg er ret sikker på de ville hvis de kommer ud til et menneske der aldrig har haft problemer med politiet. Jovist kunne de sikkert presses ud til at skyde en hund stadigvæk, men jeg tror og håber da at de ville vælge at f.eks. kalde/råbe efter ejeren hvis de ikke kunne passere hunden.

 

Politiet ved jo også godt at folk ikke bliver i supe rgodt humør og får lyst til at samarbejde hvis man lige starter ud med at skyde deres hund....

 

 

 

Jeg er fuldstændig enig i alt der er skrevet, men er en schæfer mere farlig end en lab? Eller rotte? Eller dober? Hvad med en leonberger eller Skt. Bernhard? Hvornår vurderes en hund "farlig"?

 

Jeg ville sgu blive pænt bitter hvis min hund blev skudt for at være schæfer.....

 

For ikke så længe siden var min svigerfars plader til bilen blevet stjålet, mens bilen holdt parkeret i nærheden af vores hus. Pladerne var blevet brugt til et ret voldsomt røveri, og efterfølgende fundet i nærheden af vores kammerats forældre. Vores kammerat har et værksted over for vores hus - altså lige dér hvor pladerne oprindeligt var blevet stjålet.

 

Politiet kom så for at tale med kammeraten (afhøre) om de nummerplader. Han har en schæfer som siger rigtig meget vov og har permanent rejste børster. Situationen er altså en stor hund der gør og rejser børster, og som blokerer vejen ind til (hvad politiet troede var) en hovedmistænkt for en væbnet røveri. Kunne, burde, måtte politiet have affyret skud i den situation? Hunden blev kaldt ind af ejeren, som i øvrigt ikke havde noget med røveriet at gøre.....

 

Hvis han var kendt af politiet for at være "farlig", så ville det være en fin grænse... Men hvis ejeren med det samme kalder hunden til sig, så synes jeg ikke der er grundlag for et skud.

 

 

Problemet i mine øjne opstår når ejeren BRUGER hundene som forsvar, altså fravælger f.eks. at kalde dem til sig og sætte snor på, eller hegne dem ind så politiet kan komme til.

 

Og derudover er jeg helt enig i at selvom det ville være en dejlig lyserød verden at politiet kunne rende rundt med bedøvelse fremfor kugler, så sker det ikke. Der er simpelthen ikke muligheden for det, og jeg synes det er okay at de trækker pistolen og skyder hunden hvis de virkelig føler sig truet.

 

Hunden er død, og ejeren er sgu nok ligeglad når de udnytter hunden på den måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes bare ikke det er okay at skyde folks husdyr inde på deres egen grund. Og der er vel også forskel på, om det er noget livstruende eller ej. Jeg skrev ingen steder, at jeg ikke ville have hjælp, hvis jeg var ved at dø. Men jeg ville da ikke have min hund skudt, bare fordi politiet mistænkte mig for bankrøveri, mord eller lignende, og jeg ikke ønskede at komme ud til dem.

Løb min hund frådende rundt ude på vejen, med eneste formål at dræbe uskyldige betjente, skulle de da bare skyde løs, hvis de følte sig truede.

 

I den her situation har de jo netop følt sig truet :-)

 

Mht. at du ikke ønsker hunden skudt, fordi du ikke ønsker at komme ud til dem..

Tja hvis din hund var aggressiv, og du var vidende om det, men stadig tog det valg at blive i huset..

Så ville du vel egentlig kun kunne takke dig selv for at hunden blev skudt :-)

 

Med det mener jeg, som ejer har man altid et ansvar og et valg..

Vælger en mistænkt at forskanse sig i sit hus, med hund(E) der kan virke truende, så vælger ejer selv at lade det være op til politiet at tage et skøn, om hunden er truende for dem eller ej..

Dermed må det altid være ejers ansvar, hvis hunden(e) bliver skudt!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min hund hverken aggresiv eller noget, når først folk er kommet ind til ham, men det ved folk jo ikke, så jeg kommer som regel altid postbude og skorstensfejere til undsætning ude ved lågen;) han lyder bare så voldsom, når han står ude foran og råber skrid.

 

Det var nu også bare sådan en opsat situation jo :-)

Men faktum er at selvom han bare lyder voldsom, så hvis du skulle stå i en situation hvor politiet skal have fat i dig, pga. en forbrydelse, så er det jo DIT og kun DIT valg, at forskanse sig og overlade et unødvendigt risikabelt valg til de politimænd der står udenfor din grund :-)

Igen, ja når man søger inden for politiet, VED man at man kan risikere at stå i livsfarlige situationer, det er en del af jobbet, men synes bestemt ikke man kan forvente at de går ind til muligvis farlige hunde, blot fordi ejeren ikke lige gider komme ud..

 

Jeg har været i den forkerte ende af en rottweilers mund, og det gør fandme pisse hamrende ondt!

Ligeledes har jeg været i en situation hvor politi og ambulance reddere, skulle ind i mit hus hvor jeg ikke selv var i stand til at lukke dem ind..

Jeg er TAKNEMMELIG for, at der var en ven der til at kalde hundene tilbage, da de stod som en knurrende mur ved min side for at beskytte mig, men jeg ville også have kunne forstå hvis politiet havde set sig nødsaget til at aflive dem, havde jeg været alene..

 

Synes til tider vi forventer og forlanger noget nær det umulige af politi, reddere o.s.v., i stedet for at være taknemmelige over, at der findes folk som er villige til at sætte deres liv på spil, i nødvendige situationer, blot i håb om at redde andre almindelige mennesker :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(

Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem.

 

Når du står midt i situationen hvor en mand sætter sine hunde på dig, så må man reagere derefter.

Du har sgutte tid il at stå og famle med en bedøvelsespistol, som kun indeholder ét skud. Du har ikke tid til at stå og famle med at genlade, du har ikke tid til at stå og vente på at bedøvelsen virker, og du har ikke valgmuligheden at trække dig til lortet virker, eller til en dertil uddannet dukker op med bedøvelsesmidler og apparater....

 

At forvente at policen "bare lige" sådan og sådan.... det er dælme at forvente det umulige, og det urealistiske.

Jo, det kunne potentielt, muligvis og måske lade sig gøre, i en ideel situation, og hvis du har al den tid til rådighed til opgaven du ønsker.

...........Det har man bare ikke i praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(

Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem.

Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes:

Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig.

Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer.

 

Det er jo ikke gratis, for så skal de have en dyrlæge med ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden har forsøgt at vælte en politibil med sin traktor engang. Ville jeg stole på sådan en mands hunde? NEJ!

 

Så fordi jeg er et nydeligt menneske, uden tatoveringer og straffeattest, så er mine hunde til at stole på :mrgreen:

 

Det er nok nemt, bagefter at sidde afslappet foran skærmen og kunne se fejl og alternativer - MEN, i togene oplever jeg tit eksotiske betjente, der er klar til det helst store cirkus, hvis en hjemløs / narkoman har en hund med, det er helt ligemeget om hunden er en af de grumme eller en overvægtig labrador, hele tilgangen til hunde virker anspændt og kan alt for nemt eskalere ud af proportioner. Vi kunne jo gøre som i England, tage våbnene for betjenten, det ville nok sænke skudfrekvensen en hel del (evt kig på statistikken for Norge, hvor de skyder utroligt få gange, hvad enten det er dyr eller mennesker).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fordi jeg er et nydeligt menneske, uden tatoveringer og straffeattest, så er mine hunde til at stole på :mrgreen:

 

Det er nok nemt, bagefter at sidde afslappet foran skærmen og kunne se fejl og alternativer - MEN, i togene oplever jeg tit eksotiske betjente, der er klar til det helst store cirkus, hvis en hjemløs / narkoman har en hund med, det er helt ligemeget om hunden er en af de grumme eller en overvægtig labrador, hele tilgangen til hunde virker anspændt og kan alt for nemt eskalere ud af proportioner. Vi kunne jo gøre som i England, tage våbnene for betjenten, det ville nok sænke skudfrekvensen en hel del (evt kig på statistikken for Norge, hvor de skyder utroligt få gange, hvad enten det er dyr eller mennesker).

 

De skyder da heller ikke ret meget herhjemme :confused: men du har ret, hvis man tager våbnene fra dem, så vil det helt sikkert nedsætte skudfrekvensen, det er mega svært at skyde med noget man ikke har :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

De skyder da heller ikke ret meget herhjemme :confused: men du har ret, hvis man tager våbnene fra dem, så vil det helt sikkert nedsætte skudfrekvensen, det er mega svært at skyde med noget man ikke har :drille:

 

Alt er relativt, i forhold til USA skyder de nok ikke meget i Danmark, i forhold til Norge, så er det godt nok skydegale - der er da røget et par psykisk syge og hunde på den konto, hvor man i retrospekt kunne have ønsket, at de ikke gik med våben til daglig

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(

Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem.

Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes:

Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig.

Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer.

 

 

Hvis din hund er i vejen for at politiet kan udfører deres tjeneste, bliver problemet fjernet på den mest optimale måde på tidspunktet... hvis folk iøvrigt begyndte at efterkomme politiets henvisninger, havde vi slet ikke problemet....

 

Så fordi jeg er et nydeligt menneske, uden tatoveringer og straffeattest, så er mine hunde til at stole på :mrgreen:

 

Det er nok nemt, bagefter at sidde afslappet foran skærmen og kunne se fejl og alternativer - MEN, i togene oplever jeg tit eksotiske betjente, der er klar til det helst store cirkus, hvis en hjemløs / narkoman har en hund med, det er helt ligemeget om hunden er en af de grumme eller en overvægtig labrador, hele tilgangen til hunde virker anspændt og kan alt for nemt eskalere ud af proportioner. Vi kunne jo gøre som i England, tage våbnene for betjenten, det ville nok sænke skudfrekvensen en hel del (evt kig på statistikken for Norge, hvor de skyder utroligt få gange, hvad enten det er dyr eller mennesker).

 

Alt er relativt, i forhold til USA skyder de nok ikke meget i Danmark, i forhold til Norge, så er det godt nok skydegale - der er da røget et par psykisk syge og hunde på den konto, hvor man i retrospekt kunne have ønsket, at de ikke gik med våben til daglig

 

Nu kan du ikke rigtig sammenligne Norge og Danmark... Det er hverken geografisk eller befolkningsmæssigt det samme... at flere psykisk syge dør v politiets virken kan du jo snakke med regeringen om... hvis der var plads til folk i psykiatrien ville de jo ikke rende rablende sindsyge rundt på gaden.....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nu kan du ikke rigtig sammenligne Norge og Danmark... Det er hverken geografisk eller befolkningsmæssigt det samme... at flere psykisk syge dør v politiets virken kan du jo snakke med regeringen om... hvis der var plads til folk i psykiatrien ville de jo ikke rende rablende sindsyge rundt på gaden.....

 

Fuldstændig enig :5up: Det er nok i virkeligheden det der er sagens kerne, at der er blevet skåret så meget ned, at man nærmest skal stå med en pistol for tindingen (ikke politiets altså :mrgreen:) for at få en indlæggelse på en psykiatrisk afdeling. Meget, meget sørgeligt efter min opfattelse :cry:

Uden at have noget specielt at have det i, så er det ikke min opfattelse at politiet bare vifter rundt med pistolerne, jeg synes trods alt at det er sjældent at man hører at der er blevet skudt :vedikke: Selv om man selvfølgelig kan argumentere for at en gang er en gang for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

I knæene...og så ville jeg sige "you have the right to remain silent...anything you say can and will be used against you....øh...makker...hvordan staver man til aaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrhhhhhhhh?".....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået og tænkt lidt over denne her og jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvad jeg synes.. På den ene side er det da helt fair at skyde, hvis man føler sig truet af hunden. På den anden side ville jeg godt nok være ked af, hvis Bobo (bare for at bruge ham som eksempel) bliver skudt, fordi han gør. For det gør han og han kan måske godt virke lidt truende, hvis han løber gøende hen mod en.

Men når han først har set folk an, er der slet ingenting.

 

Altså, det er vel ikke alle, der kan vurdere om en hund er rigtig vred eller om det bare er lidt spil for galleriet :vedikke: Jeg møder da indimellem mennesker, der ikke kan læse hunden rigtigt og det er vel ikke anderledes for politimænd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo og Victoria har forresten skabt sig overfor politiet...det er sidste gang den betjent har åbnet en bildør uden at tjekke med ejeren først...:mrgreen:...dog var de lukket inde så han var aldrig rigtigt i fare...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt er relativt, i forhold til USA skyder de nok ikke meget i Danmark, i forhold til Norge, så er det godt nok skydegale - der er da røget et par psykisk syge og hunde på den konto, hvor man i retrospekt kunne have ønsket, at de ikke gik med våben til daglig

 

Det med de psykisk syge synes jeg egentlig ikke at man kan klandre politiet for. De er jo nødt til at reagere når der står en mand i 7-eleven og fægter med en kniv. Blame the government, der er skåret alt for meget ned på psykiatrien og han havde formentlig ikke stået der i første omgang, hvis der havde været ordentlig hjælp at hente :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror så ikke at politiet bare skyder løs, fordi en hund gør.. Det er jeg ret sikker på, at de godt ved de fleste hunde gør ved fremmede ;-)

Nej, jeg siger jo heller ikke, at de bare skyder løs. Og tror da også de fleste godt kan se at Bobo bare er en glad labrador, det var som sagt bare for at bruge ham som eksempel. Det kan da også være andre hunde, der har et ry for at være mere aggressive generelt, som kan få en betjent til at skyde, fordi de hurtigere bliver utrygge ved situationen.

 

Pointerede bare at det må være en svær situation, for det er jo bestemt ikke alle betjente, der kender noget til hundesprog. Og hvordan dælen skal man så vurdere det?

 

Altså, jeg siger jo ikke, at det er betjentens fejl, selvfølgelig skal de da skyde, hvis de kommer tre vrede hunde løbende mod dem :-) Men derfor kan det da stadig godt være en svær situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din hund er i vejen for at politiet kan udfører deres tjeneste, bliver problemet fjernet på den mest optimale måde på tidspunktet... hvis folk iøvrigt begyndte at efterkomme politiets henvisninger, havde vi slet ikke problemet....

 

Nu kan du ikke rigtig sammenligne Norge og Danmark... Det er hverken geografisk eller befolkningsmæssigt det samme... at flere psykisk syge dør v politiets virken kan du jo snakke med regeringen om... hvis der var plads til folk i psykiatrien ville de jo ikke rende rablende sindsyge rundt på gaden.....

 

At fjerne 'problemet' optimalt, betyder for mig at hund / psykisk syg overlever, håber ikke nogen betjent tænker som dig og tørrer den af på manglende behandlingspladser :shock:

 

I Norge er der bjerge, men de har byer og det er i byerne, de psykisk syge og narkomanerne laver ballade - så mere forskelligt er det nu ikke, bortset fra, at betjentene ikke går bevæbnet og derfor er tvunget til, at finde optimale løsninger, der ikke dræber, det kan åbenbart lade sig gøre. Havde betjentene ikke haft pistoler, havde hundene stadig levet og jeg er helt sikker på bøllen stadig var blevet anholdt og ingen betjente var blevet ædt af labradoren og rottweileren.

Link til indlæg
Del på andre sites

At fjerne 'problemet' optimalt, betyder for mig at hund / psykisk syg overlever, håber ikke nogen betjent tænker som dig og tørrer den af på manglende behandlingspladser :shock:

 

I Norge er der bjerge, men de har byer og det er i byerne, de psykisk syge og narkomanerne laver ballade - så mere forskelligt er det nu ikke, bortset fra, at betjentene ikke går bevæbnet og derfor er tvunget til, at finde optimale løsninger, der ikke dræber, det kan åbenbart lade sig gøre. Havde betjentene ikke haft pistoler, havde hundene stadig levet og jeg er helt sikker på bøllen stadig var blevet anholdt og ingen betjente var blevet ædt af labradoren og rottweileren.

 

I så fald skal der også være strengere straf til alle dem som går med knive, pistoler og andre våben.

Læser ofte TTV på NRK, de har vist heller ikke de sammen problemer med ulovlige våben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg siger jo heller ikke, at de bare skyder løs. Og tror da også de fleste godt kan se at Bobo bare er en glad labrador, det var som sagt bare for at bruge ham som eksempel. Det kan da også være andre hunde, der har et ry for at være mere aggressive generelt, som kan få en betjent til at skyde, fordi de hurtigere bliver utrygge ved situationen.

 

Pointerede bare at det må være en svær situation, for det er jo bestemt ikke alle betjente, der kender noget til hundesprog. Og hvordan dælen skal man så vurdere det?

 

Altså, jeg siger jo ikke, at det er betjentens fejl, selvfølgelig skal de da skyde, hvis de kommer tre vrede hunde løbende mod dem :-) Men derfor kan det da stadig godt være en svær situation.

 

Jeg føler mig ret overbevist om, at hvis det kan lade sig gøre i situationen, så bliver ejeren bedt om at kalde hunden til sig ;-) Problemet i den givne situation har nok nærmere været, at de havde at gøre med en kujon som valgte at gemme sig bag sine hunde - og det blev så hundenes problem :cry: Enhver som er glad for sine hunde, ville da ikke have brugt dem som skjold, man kan da regne ud hvad slutresultatet vil blive :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...