Hop til indhold

Hvor ofte skal min hund vaccineres?


MVA88
 Share

Recommended Posts

Kære HF

 

Jeg har undersøgt hele nettet omkring vaccination af hund og hvor ofte det skal gøres, men det jo næsten ligeså stor jungle som foderjunglen! :shock:

 

Jeg har snakket med min dyrlæge omkring det, og hun mener, at Vega (2 år) nu kun skal vaccineres hvert 2. år, men som noget af det eneste, jeg er kommet frem til af al den læsning er, at hvis hunden ofte er på områder med en masse andre hunde, er i hundeskove, i kontakt med mus/rotter/urent vand, så kan man med fordel vaccinere hvert år.

Og det kan jeg kun sige, at Vega er hver dag!

 

Jeg er fuldkommen rundtosset, og ved ikke, om jeg skal gå med livrem og seler og få hende vaccineret hvert år, eller det er fuldkommen unødvendigt :vedikke:

 

Hjæææææææælp :confused:

 

***Jeg behøver ikke råd om ikke at skulle vaccinere min hund, osv.

Mit spørgsmål går på, om det skal gøres hvert år eller hvert andet år***

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvert år. Det gør vi efter dylægens anbefaling. Det er jo bare den normale omgang. Før boede vi faktisk i en lejlighed hvor man forlangte at vi kunne fremvise et max 1 år gammelt bevis på at hunden var vaccineret, på hvilket som helst tidspunkt. Fair nok synes jeg, så var man sikker på at folk havde deres hunde til tjek..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det kommer an på hvad den skal vaccineres for - lepotospirose f.eks, bør hunden vacciners for hvert år - hundesyge, parvovirus mv. er typisk hvert 3. år.

 

Hos min dyrlæge bliver de kun vaccineret for de ting der er nødvendige på det pågældende tidspunkt

 

 

ved ikke lige hvorfor skrifttypen blev ændret??

Link til indlæg
Del på andre sites

Barney bliver vaccineret hvert år. Der anbefaler min dyrlæge hvis de er meget ude blandt andre hunde (og det er barney jo). Sådan har jeg gjort med alle mine hunde.

 

Nogen dyrlæger laver faktisk en antistof test og vaccinere så kun hvis der ikke er antistoffer nok.

 

Der er delte meninger og forskellige holdninger. Jeg vaccinere 1 gang om året.

Tror det er en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg følger DKK's regler. Dvs. hvert 4. år. Synes ikke der er nogen grund til at rende og vaccinere for alt muligt, bare fordi dyrlægen siger det. De tjæner jo nok en god sjat penge på at anbefale årlig vaccination.

 

Mine 2 udekatte på hhv 8 og 9 år er kun basisvaccineret som killinger, og har aldrig været syge. Den golden retriever jeg voksede op med, var også kun basisvaccineret som hvalp. Han blev 12 år, og blev aflivet pga. aldersrelaterede skavanker.

 

Jeg tror dyrene bliver sundere af selv at danne de nødvendige antistoffer, og derfor vaccinerer jeg ikke mere end det er nødvendigt.

 

Her er DKK's vaccinationsregler.

Dansk Kennel Klubs vaccinationsregler

Hunde over 6 måneder

For at deltage skal hunden være vaccineret mod hundesyge og parvovirus.

Vaccinationen skal være foretaget senest 14 dage før dagen. For hunde op til 24 måneder gælder, at vaccinationen højst må være 1 år gammel. For øvrige gælder, at vaccinationer højst må være 4 år gammel.

Udenlandske hunde skal være rabiesvaccineret i henhold til den til enhver tid gældende danske lovgivning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde hvert år de første mange gange..Men så begyndte vi ude ved gudrun og hun vil helst kun vaccinere så lidt som muligt, især med allergihunde, så pludselig var der gået 4 år siden sille fik sidst.. Så fik hun sidste år og det regner jeg egentlig med er den sidste gang hun skal..Altså med mindre der udbryder udbrud af lespistorose eller hundesyge..

 

Mysla er blevet vaccineret meget lidt, faktisk efter dkks regler, hvilket dog var tilfældigt. Hun blev også sidste år, så vi venter til næste år, så det bliver hvertandet år. Min nuværende dyrlægge vil ellers meget gerne hvert år.

 

De fleste af sygdommene man vaccinere imod er jo gældende i mindst 2 år og den mod kennelhoste virker ofte ikke alligevel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en hund i klubben sidste år som de stadig formoder døde af en af de sygdomme man vaccinere imod. Den var vaccineret men blev syg alligevel. Det var en ung hund. Det gik enormt stærkt og det var rigtig frygtelig :-( der var intet de kunne stille op selvom de prøvede. så jeg vaccinere hvert år så jeg VED at jeg har gjort mit bedste for at beskytte min hund. Men det ER smag og behag. Og hvad man tror på. Så det er en individuel sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en hund i klubben sidste år som de stadig formoder døde af en af de sygdomme man vaccinere imod. Den var vaccineret men blev syg alligevel. Det var en ung hund. Det gik enormt stærkt og det var rigtig frygtelig :-( der var intet de kunne stille op selvom de prøvede. så jeg vaccinere hvert år så jeg VED at jeg har gjort mit bedste for at beskytte min hund. Men det ER smag og behag. Og hvad man tror på. Så det er en individuel sag.

 

Du skriver at hunden der døde var vaccineret, og derfor vil du fortsat vaccinere hvert år??

Det synes jeg ikke giver meget mening, da det bare fortæller at de vacciner gavner dyrlægens pengekasse mere end de gavner hunden.

Vacciner kan være medvirkende til at svække hundens eget naturlige immunforsvar, og hvorfor ødelægge det hos ellers raske hunde?

Man ser det jo også ved mennesker. Mange af dem der vaccineres mod influenza bliver syge alligevel, nogle oplever endda at de bliver mere syge end de plejer at blive.

 

Så når jeres dyrlæge anbefaler årlig vacciner, så tænk lige over, hvis interesse det er han/hun plejer - hundens..... eler sin egen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Som jeg skrev højere op vaccinerer min dyrlæge kun for de mest nødvendige ting. Den der Kennelhoste er ikke meget værd selvom de får den hver år - to af mine har haft kennelhoste indenfor den seneste måned - godt nok i mild form, men alligevel.

 

Charlie som snart bliver 8 år gik fri for kennelhoste og han er ikke blevet vaccineret det seneste års tid. Jeg har nemlig besluttet at han ikke skal vaccineres mere, med mindre der kommer udbrud af hundesyge eller lign. Jeg kan ikke for min bedste vilje se hvorfor de sådan skal overvaccineres og jeg kender desværre til et tilfælde med en beagle der der død som følge af vaccinen - og at man skal passe på med ældre hunde - men ved ikke om det passer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie bliver vaccineret hvert tredie år - men Karina og LuckyLuna har fået mig til at overveje om hvert 4. år er nok. :hmm:

 

Jeg synes det kommer meget an på hvor mange hunde ens hund er i kontakt med, om der er udbrud er nogen sygdomme ovs.

 

Mine piger er stort set kun i nærkontakt med hunde de kender, faktisk tror jeg de har størst risiko for at blive smittet ved at besøge dyrlægen..Mysla opfangede dog en forkølelse et eller andet sted fra sidste vinter, måske hundeskoven..men det er sjældent vi kommer der. Jeg har så hende med rundt til alt muligt og der plejer det at være mindst hvert andet år, så det vil jeg bare prøve.

 

Hesten bliver feks hvert år, dels fordi de skal, men også fordi stivkrampe er en forfærdelig sygdom og hos heste holder vaccinen ikke ligeså lang tid som hos mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

.Altså med mindre der udbryder udbrud af lespistorose eller hundesyge..

 

Ved ikke, hvor lang tid der gør, før en vaccine dækker, men nogle skal jo være de første, der 'ryger' i en epidemi, så jeg forstår ikke helt den, med at vente, til en epidemi dukker op :oops:

 

Jeg vaccinerer meget, hvert år (men det skifter to-årligt, hvad der bliver vaccineret mod), min indekat, der aldrig kom ud blev vaccineret som var han en intakt udekat, os mennesker bliver også vaccineret grundigt. På nogle områder er jeg glad for, vi ikke lever i stenalderen / i Afrika, men kan beskytte os mod dårligdomme :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en hund i klubben sidste år som de stadig formoder døde af en af de sygdomme man vaccinere imod. Den var vaccineret men blev syg alligevel. Det var en ung hund. Det gik enormt stærkt og det var rigtig frygtelig :-( der var intet de kunne stille op selvom de prøvede. så jeg vaccinere hvert år så jeg VED at jeg har gjort mit bedste for at beskytte min hund. Men det ER smag og behag. Og hvad man tror på. Så det er en individuel sag.

Selvom man vaccinerer kan hunden godt stadig få sygdommen. Den vil bare blive mindre hårdt angrebet og det har intet at gøre med, hvor lang tid siden den er blevet vaccineret (selvfølgelig i den tid vaccinen virker).

 

Der kan ikke laves faste regler da det er individuelt hvor længe vaccinen virker.

 

Jeg vaccinere hellere en gang for meget end en gang for lidt. Og ja det er måske skadelig at vaccinere dem hvert år, men den risiko løber jeg hellere. Har aldrig oplevet problemer med det.

Man har målt antistoffer i ret mange hunde for at finde ud af hvor kort tid vaccinerne ihvertfald virker, så at overvaccinere har intet formål og det er trods alt sygdomme man sprøjter ind.....

 

Det kommer an på hvad den skal vaccineres for -

 

Hos min dyrlæge bliver de kun vaccineret for de ting der er nødvendige på det pågældende tidspunkt.

 

Det er også sådan min dyrlæge anbefaler at man gør. Min hund bliver vaccineret hvert år men ikke for alle ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...